Dasty ontvetter

In plaats van dat je zo kinderachtig reageert kan je ook dat filmpje kijken. Leer je nog eens wat.
Je zegt eerst: het doet niks want het vliegt eraf.

Daarna zeg je: ja, het vliegt er af, dus daarom doe je het er vaker op.

En Fortnine heeft wel een vaker filmpjes waarvan een hoop niet klopt. Leuk voor de entertainment, maar niet om daadwerkelijk info uit te halen. Zoals @Rob RD ook al aankaart.
 
Ultieme Oplossing: Niet schoonmaken.
(wel smeren natuurlijk)
Mijn ketting is al 35kkm niet geïnteresseerd in schoonmaken, en in prima conditie.
De ketting(rek) instel interval is bij mij groter dan de levensduur van de banden.
(dus doet de dealer het "automatisch" voor mij 😅 )
 
Fortnine spreekt in zijn eentje tegen wat kettingfabrikanten en motorfietsfabrikanten allemaal massaal voorschrijven.
Ja want die hebben er allemaal geen commercieel belang bij natuurlijk :') . Die fabrikanten zijn allemaal eerlijk. Die hebben ook graag dat ik ieder dag mijn ketting reinig en ook rijkelijk insmeer. Dat ik mijn balzak ook insmeer met speciale S100 spray.

De motorzaak is tegenwoordig een babyzaak geworden aangezien ze voor alles wel wat hebben. Waarbij ieder merk wel 20 soorten kettingsmeermiddelen aanbieden en mensen zich van alles laat aansmeren. Van kleurtjes tot geurtjes. Dan heb ik het nog niet eens over schoonmaakmiddelen.

Nogmaals, als je dat flmpje bekeken hebt dan zie je dat fabrikanten ook voorschrijven dat kettingfabrikanten aanbevelen om je ketting te smeren tegen roest.

Hier handleiding van DID:
1667835685378.png
 
Is Dasty ontvetter te gebruiken om een o-ring ketting te reinigen ?

Ja, bij voorkeur met een kettingborstel, maar wel na een minuutje overvloedig schoonspuiten met water om dat aggressieve spul te neutraliseren.
Ik doe het zelf ook wel 's.
Daarna smeer ik er met een kwast goedkope versnellingsbakolie erop, en klaar.
 
Ik denk iedere keer weer "waarom zou je in hemelsnaam je ketting schoon willen maken"
Ketting van de CB blijft prima schoon door alleen met versnellingsbak olie te smeren. Spul erop kwakken, kwastje om spul wat beter te verdelen en vervolgens met een doek overtollig olie eraf halen. Geen vies gesmeer met kettingvet wat een b*tch is om weer te verwijderen van velg, achterbrug, linkerkant kontje.

Gewoon een doekje met een beetje WD-40 en binnen een paar minuten zijn de delen rondom de ketting weer brandschoon. :)
 
Enige plek waar ik vet terugvind is op de achtervelg, en daar gebruik ik dan weer wel dasty voor.

Vet aan de binnenkant van de ketting aanbrengen, dan slingert het de ketting in ipv uit.
 
Waarom zou je een ketting willen reinigen? Ik doe dat nooit. Af en toe smeren met kettingspray en dat was het dan.
Doe er verder niks aan. Kettingen gaan meestal langer mee dan de tandwielen. Al heb ik onlangs de ketting moeten vervangen omdat de schakels ongelijk waren, deel korter en deel langer, waardoor de ketting strak-los-strak-los liep. Nooit eerder gezien ;)
 
Ketting van de CB blijft prima schoon door alleen met versnellingsbak olie te smeren. Spul erop kwakken, kwastje om spul wat beter te verdelen en vervolgens met een doek overtollig olie eraf halen. Geen vies gesmeer met kettingvet wat een b*tch is om weer te verwijderen van velg, achterbrug, linkerkant kontje.

Gewoon een doekje met een beetje WD-40 en binnen een paar minuten zijn de delen rondom de ketting weer brandschoon. :)
Kettingvet verwijderen is een peulenschilletje met lampolie.
 
Waarom zou je een ketting willen reinigen? Ik doe dat nooit. Af en toe smeren met kettingspray en dat was het dan.
Doe er verder niks aan. Kettingen gaan meestal langer mee dan de tandwielen. Al heb ik onlangs de ketting moeten vervangen omdat de schakels ongelijk waren, deel korter en deel langer, waardoor de ketting strak-los-strak-los liep. Nooit eerder gezien ;)

Een beetje ketting zou op z'n minimaal 1 achtertandwiel en 2 voortandwielen moeten overleven. Je kan eigenlijk wel zeggen dat het oprijden van tandwielen meer effect op je ketting heeft dan het hele schoonmaak/invet verhaal.
 
Laatst bewerkt:
Jarenlang enduro motoren compleet schoongemaakt met Dasty. Van nadelige effecten op rubber heb ik nooit echt wat gemerkt. Wel kan het lak aantasten en vooral in ongelakte alu delen trekken zoals een uitlaat of blank carter. Ruitjes zou ik ook mee oppassen. Na verloop van tijd wordt het allemaal wat doffer. Voor een enduro maakt dat allemaal geen bal uit. Hoofdzaak was dat hij schoon werd.

Ketting ging prima. Wel goed afspoelen, even droog rijden en dan weer normaal smeren. Ik spoot hem ook wel eens in met WD40 om het vocht te verdrijven voordat ik er kettingspray op deed.
 
Liever versnellingsbak olie.
Of welk plakkerig vet dan ook.
Kijk maar eens achter je voorste tandwiel beschermer als je met vet smeert.
Een grote klont vet met zand vermengd de ultieme slijppasta.
Ik rij m.n Xring ketting zonder smeren.
Wel na schoonspuiten motor ketting ff inspuiten tegen het roesten.
En ja ip spuit m.n ktm 500 gewoon in met Dasty in laten weken hogedruk erover heen.
En niet te veel op je wiel lagers zitten jodelen met die hardestraal.

En nee eigenlijk spuit ik geen Dasty op m.n ketting.
Je wil zo min mogelijk ontvetters op die ketting.
Als dasty lampolie petroleum door je X ring trekt ontvet het je rollen.
En binnenin dus achter de O of X ringen zit wel vet vanaf fabriek.
Aangezien vet dikker is als lampolie dasty noem maar op.
Heb je dus kans dat de lampolie achter je ringen komt en daar je vet waterdun maakt zodat het wel uit je ketting kan slingeren tijdens het rijden.
Zo mijn gedachten.

Aju propje
 
Kan het zijn dat kettingen stukken langer meegaan dan vroeger….dus beter van kwaliteit….. :?

Op mijn VFR inmiddels 33k met de set gereden, geen harde stukken, ook geen zaagtandwielen.
 
Jazeker is de kwaliteit vooruit gegaan.
Vroeg pas nog in de crosszaak welke ketting de jongens gebruiken op de baan
Er zijn er dus veel die zonder O ringen rijden.
Het geeft toch een behoorlijke weerstand die O ringen.
 
Jazeker is de kwaliteit vooruit gegaan.
Vroeg pas nog in de crosszaak welke ketting de jongens gebruiken op de baan
Er zijn er dus veel die zonder O ringen rijden.
Het geeft toch een behoorlijke weerstand die O ringen.

O-ringen geven inderdaad best wat weerstand. X-ringen een stuk minder.
Daarbij vergeten velen dat een X-ringketting vrij stug aanvoelt als hij koud is. Na een 5 minuten rijden is hij heel veel soepeler omdat het vet intern wat opwarmt en dus niet meer plakt.

Het valt me ook op dat crossers nog ouderwetse niet gesloten ketting gebruiken maar blijkbaar geeft het toch net wat extra performance. Ik kan het begrijpen als de laatste tiende telt bij een wedstrijd...
 
Terug
Bovenaan Onderaan