Dat is pech.....Schakel weg. :(

Tijd om naar de VS te emigreren?


Waarom?

Een fabrikant is ook hier gewoon aansprakelijk op materiaal of fabrikagefouten.
Het kon toch goed zijn dat de ketting pas 5000km op de motor lag ipv 30000.

Nu was ie toch al aan vervanging toe blijkbaar, maar anders is het toch gewoon een gevalletje garantie mag ik aannemen.
 
stel dat dit bij een hoge snelheid was gebeurd en je blok plus alle kappen naar de klote dan krijg je op grond van de leveringsvoorwaarden hooguit een nieuwe ketting en dan gaat daar nog het vruchtgebruik van af.............


wordt je dus niet echt wijzer van
 
Waarom?

Een fabrikant is ook hier gewoon aansprakelijk op materiaal of fabrikagefouten.
Het kon toch goed zijn dat de ketting pas 5000km op de motor lag ipv 30000.

Nu was ie toch al aan vervanging toe blijkbaar, maar anders is het toch gewoon een gevalletje garantie mag ik aannemen.
Ketting is een slijtageonderdeel en slijtageonderdelen zijn vrijwel altijd uitgesloten van garantie. En er is achteraf niets meer te zeggen over hoe een ketting behandeld is door de eigenaar. Als jij je ketting verkeerd spant, nooit smeert, niets anders doet dan alleen maar heel lomp wheeliën, etc. kan een ketting best na 5000km gaar zijn. Ik denk dus dat je alleen in hele extreme, hele duidelijke situaties aanspraak kunt maken op garantie.
 
Ketting is een slijtageonderdeel en slijtageonderdelen zijn vrijwel altijd uitgesloten van garantie. En er is achteraf niets meer te zeggen over hoe een ketting behandeld is door de eigenaar. Als jij je ketting verkeerd spant, nooit smeert, niets anders doet dan alleen maar heel lomp wheeliën, etc. kan een ketting best na 5000km gaar zijn. Ik denk dus dat je alleen in hele extreme, hele duidelijke situaties aanspraak kunt maken op garantie.


Grote misvatting.Ook slijtagedelen vallen gewoon onder een garantiebepaling, het zou toch te gek zijn dat je remvoering gewoon na 500km van je remblok afbreekt (voorbeeldje).

Zo'n ketting moet dus ook aan bepaalde voorwaarden voldoen,logisch.Alleen heeft de ketting van TS al een "levensduur" er op zitten, maar een ketting die 5000km gereden heeft nog niet. Wel moet natuurlijk aan de onderhoudsspecefieke eigenschappen voldaan zijn, en er "gewoon" mee omgegaan zijn.Dit is allemaal terug te vinden in oa. de "rek" van de ketting.

Ik kan me daarom ook nauwelijks voorstellen dat een kettingfabrikant moeilijk zou gaan doen als een schakel breekt bij een jonge ketting,(net als op de foto, maar dan bij een jonge ketting) dit geeft immers feedback voor de fabrikant, en meer vertrouwen voor de consument in het produkt.
 
staat en valt met de gebruiksomstandigheden waar de ketting voor ontworpen is

reken maar dat een fabrikant een onderzoek doet als jij aanspraak maakt op product aansprakelijkheid. en als ze er enigzins onderuit kunnen zullen ze dat zeker niet laten
 
staat en valt met de gebruiksomstandigheden waar de ketting voor ontworpen is

reken maar dat een fabrikant een onderzoek doet als jij aanspraak maakt op product aansprakelijkheid. en als ze er enigzins onderuit kunnen zullen ze dat zeker niet laten
Heb alles vergoed gekregen maar je zou maar op je plaat gaan |(
 
vandaag meteen een nieuwe kettingset besteld.

heb weer voor D.I.D gekozen omdat ik er erg tevreden over ben.
ben er zelf te lang mee doorgereden maar zelfs nu zijn alle rolletjes nog los en zitten er geen harde stukken in.


voor degene die de breuk wou analyseren,
hij ligt gepoetst en geolied in de kast dus mocht je je nieuwsgierigheid niet te baas kunnen... leef je uit.

;)
 
had het met me GS, ineens liep de ketting eraf.... schik je te pleurus en ben blij dat er niks is gebeurd (qua blok val ermee etc) ach ja je eerste motor he? dan weet je nog niet zoveel... :X
 
Had anders kunnen aflopen zeg, 40.000km met een ketting; phew jij durft....... Ik check en smeer de ketting elke 500km.


Maarjij hebt een duc en die vallen geregeld uit mekaar, dus dat checken gaat automaties :+










Ben gewoon ff aan het klieren, mooie motor wel :)
 
zo,
heb net alles uit mekaar gehaald.
wiel eruit en alle onderdelen schoongemaakt.
achterbrug schoongemaakt, oude tandwielen eraf gehaald.

als de nieuwe set binnen is dan kan hij er zo op.
visje erop en naar de motorzaak om te laten klinken.
 
Dit was wat er over bleef van mijn voor tandwiel nadat mijn ketting brak bij een snelheid van ongeveer 150km per uur |(
Ketting lag er slechts 4000km op ongeveer samen met voor en achter tandwiel, en nog geen 100km terug een goede beurt gehad.

(Afbeelding)

Gelukkig niet mijn blok gemollestreerd, al heb ik zijkap wel moeten vervangen.
Ketting overigens niet meer terug gevonden :?

Lijkt wel een beetje op de slijtage van m'n voorste tandwiel toen ik dacht dat ik de ketting en tandwielen maar eens moest vervangen. Dat heeft een behoorlijke tijd lopen slippen. Kon opeens met minder toeren harder rijden. :o
 
Zou toch nog geen reden mogen zijn voor de ketting om te breken :N

Waarom niet ?
Die ketting krijgt iedere keer met een snok het vermogen dr op doordat er gewoon veel teveel speling op zit.
Touwtjes breek je ook veel lastiger door gruwelijk hard te trekken dan door een slap hangend touw krachtig te spannen, precies hetzelfde.
 
Terug
Bovenaan Onderaan