Dat minuutje wachten voor je gaat rijden.

pls

Die hard MF'er
7 mrt 2006
460
0
Rotterdam
(motortechnische NOOB hier met vraag :) )

Dat effe wachten he voordat je met je motor gaat
rijden wat iedereen me adviseert en ik braaf iedere morgen/
middag doe...waar is dat eigenlijk voor ?

Er staat me iets bij van 'olie rondpompen' ofzo, maar
waarom hoeft dat in een koekblik dan niet ? En kun je
in een blik zo starten en wegrijden.
 
Laatst bewerkt:
Met een koekblik draai je ook niet gelijk 4000 / 5000 toeren als je de weg op rijdt. :)

Ik doe het idd ook altijd, maar heb ook vele verhalen gehoord dat het beter is gelijk weg te rijden.
Persoonlijk denk ik dat het weinig uit maakt, zolang je maar rustig doet en netjes warm rijdt.
De blokken van tegenwoordig zijn toch niet meer kapot te krijgen, als je maar normaal doet.
 
Volgends Paul Klaver : motor starten, handschoenen aantrekken en rustig wegrijden !
De verhalen die je wel eens leest van dat olie pas smeert bij 80 graden kloppen niet. Olie smeert ook bij lagere temperaturen, echter de doops voor reiniging ed beginnen in een hoger temp traject. Wel is het natuurlijk zo dat de motor zelf (cyl/zuiger) pas de correcte speling heeft op bedrijfstemp.

De Kale
 
yupz. mij is altijd geleerd dat je beter rustig kan wegrijden (dus lage touren aanhouden) dan een minuutje (of misschien een paar) stationair te laten lopen.

Trouwens.. ik zie het verschil niet of je nou stationair met verhoogd toerental laat lopen (ca 1500 - 1700) met choke of dat je direct rustig wegrijd en het toerental tot ca 1500 - 1700 laat komen..

Het toerental blijft gelijk...

Dus meestal rij ik gewoon direct rustig weg..
 
Uit milieu oogpunt kun je beter meteen wegrijden met lage toerentallen. Dit komt omdat een motor beter/sneller opwarmt als je ermee rijdt. Een motor die sneller warm is, kan ook sneller zonder choke rijden en dan belast je het milieu minder en ook je bankrekening.

De reden dat je + 15 km moet warmrijden voor je de gaskleppen vol opengooit, heeft te maken met de temperatuur in de diverse hoeken van je blok.

Verschillende metalen zetten ook onder warmte verschillend uit. Als je nagaat dat een zuiger van aluminium is en de drijfstang/cilinderwand en pistonpen van staal, zijn er dus verschillende metalen die met en langs elkaar draaien die verschillend opwarmen en uitzetten.

als je nu als een achterlijke bartje gaat raggen met een koude motor, dan is het ene metaal sneller aan het opwarmen en uitzetten dan de andere materialen die verder van de ontstekingsbron afzitten. Hierdoor krijg je overmatige slijtage in je motor met alle gevolgen vandien.

als je 15 km rijdt is alles lekker warm en zijn de tolerantie's zoals de fabrikant ze graag wil hebben en kun je langer plezier hebben van je brokje techniek die je tussen je benen hebt zitten.

Dit is ook van toepassing op je koekblik !!!!!! en vooral dieselmotoren hebben hier meer behoefte aan.
 
Ik moet met regelmaat om ff na 05:00 's ochtends de deur al uit....
...begrijpelijk laat ik dan niet de motor ff een minuutje warmdraaien,... O-)
...starten en meteen rustig weg-kachelen... doe het al -tig jaar zo en m'n motoren vinden het prima...... ( heb ze nognie horen klagen... )

8-)




De reden dat je + 15 km moet warmrijden voor je de gaskleppen vol opengooit, heeft te maken met de temperatuur in de diverse hoeken van je blok.

als je 15 km rijdt is alles lekker warm en zijn de tolerantie's zoals de fabrikant ze graag wil hebben en kun je langer plezier hebben van je brokje techniek die je tussen je benen hebt zitten.
.


8-) .... weet je hoevér dat rijden is voor een poser-biker!

:P

:+
 
Dit is ook van toepassing op je koekblik !!!!!! en vooral dieselmotoren hebben hier meer behoefte aan.

Na 3 km zit ik altijd al op de snelweg met mn lease-diesel. Snelheid gaat direct naar 140 km/h, motor doet dan 2300 tpm. Kortom --> met de diesel let ik hier helemaal niet op, met de motor rij ik braaf de eerste 10 km onder de 4 a 5 duizend tpm, daarna rustig opbouwen en na 15 km vol gas erop :)
 
Laatst bewerkt:
Warm laten draaien met de choke erop zou zelfs wel eens een stuk ongezonder kunnen zijn dan meteen wegrijden, i.v.m. de overtollige benzine die de olie van je cilinderwand e.d. weg spoelt.
Van de andere kant zijn er ook wel 1-cilindertjes waarbij het wel een minuut kan duren voordat de olie naar de kop gepompt is.....
 
Met de motor aan de schuurdeur dichtdoen en je handschoenen aandoen is in elk geval geen probleem. Bij mijn motor merk ik dat het toerental dan al oploopt (carb en handchoke) en kan ik de choke al iets terugdraaien.
 
Het grootste probleem bij hoge toeren bij koude motor is ....
DE OLIEDRUK

Olie in koude toestand is nu eenmaal dikker dan warme olie, en je loopt het risico dat je de boel kapot drukt door de hoge druk van de olie als je die met hoge toeren (dus hoge druk) door het blok jaagd, en dus ook om de by-pass van je oliefilter . Daarom komt er ook een steeds dunnere olie op de markt bij koude toestand, ook al omdat een hoop, vooral lichtere machines , die onderin geen of nauwelijks vermogen hebben.

Dus gewoon rustig warm rijden, met een rustige acceleratie, toerental is ddan niet zo belangrijk
 
Na 3 km zit ik altijd al op de snelweg met mn lease-diesel. Snelheid gaat direct naar 140 km/h, motor doet dan 2300 tpm. Kortom --> met de diesel let ik hier helemaal niet op, met de motor rij ik braaf de eerste 10 km onder de 4 a 5 duizend tpm, daarna rustig opbouwen en na 15 km vol gas erop :)

Het gaat er niet om hoe hard je rijd. Belangrijk is om niet volgas te trappen en geen stoplichtsprintjes te trekken. als je rustig gas geeft maakt het niet uit dat je 140 rijd( maar doe dit niet in de 3)
 
Warm laten draaien met de choke erop zou zelfs wel eens een stuk ongezonder kunnen zijn dan meteen wegrijden, i.v.m. de overtollige benzine die de olie van je cilinderwand e.d. weg spoelt.
Van de andere kant zijn er ook wel 1-cilindertjes waarbij het wel een minuut kan duren voordat de olie naar de kop gepompt is.....

olie is er echt wel binnen een paar seconden. En dan schoon spoelen klopt niet, want dan zou je fiets verzuipen. De choke is er omdat bij een koude motor de benzine dampen condenseren in het inlaattraject. Hierdoor wordt het mengsel te schraal om te ontbranden. Met de choke compenseer je die condensatie.
 
Laatst bewerkt:
Het grootste probleem bij hoge toeren bij koude motor is ....
DE OLIEDRUK

Olie in koude toestand is nu eenmaal dikker dan warme olie, en je loopt het risico dat je de boel kapot drukt door de hoge druk van de olie als je die met hoge toeren (dus hoge druk) door het blok jaagt, en dus ook om de by-pass van je oliefilter . Daarom komt er ook een steeds dunnere olie op de markt bij koude toestand, ook al omdat een hoop, vooral lichtere machines , die onderin geen of nauwelijks vermogen hebben.

Dus gewoon rustig warm rijden, met een rustige acceleratie, toerental is dan niet zo belangrijk

Lekker broodje bokito gegeten zeker????
 
Laatst bewerkt:
Ik start de motor pas als ik klaar ben om direct daarna rustig weg te rijden. Beetje aso voor je buren om de motor een minuutje of langer te laten pruttelen.

You speak my mind...

Als ik mijn jas dicht heb, helm op, handschoenen aan en ik zit, dan gaat de choke erop, het knopje in en direct de choke weer half terug omdat ik geen zin heb in 3000 toeren.

Dan gaat de versnelling erop (ook relaxter als je geen 3000 toeren draait voor je bak) en dan smeer ik hem.

Rustiger aan met de toeren vooral de eerste minuten, dan rij ik uit het dorp en kan ik nog 1 km 60 rijden, vervolgens duik ik de autoweg op en moet je toch echt 100 rijden. Dat komt neer op 5000 toeren in ze 6.

Als ik 15 km aanhoudt dan kan ik nooit eens knap op het gas als ik naar school rij of naar vrienden toe. Als ik lekker wat ga toeren kan het natuurlijk wel.
 
Ook midden in de winter is het choke er op (1500-2000 toeren), starten, schuurdeur dicht doen (20 seconden), wegrijden. Na een 200 meter kan de choke er af.
's Zomers start ik 'm zonder choke en laat 'm 10 seconden lopen voor ik wegrijd.

Rustig aan rijden de eerste 10 km., max 4000 toeren.
 
Somige mensen,vooral op scheveningen draaien hun motor warm in het toeren-bergrenzing gebied. _O-

Of als ze starten ff vlink gas geven om te laten horen hoe mooi hun uitlaat klinkt.

Ik start en rij gelijk weg.Zodra de dig olie temp 60graden aangeeft kan 't gas open.
Somige mensen denken dat warm rijden lang duurt maar meestal (met kuipdelen) is je motor met 5km al warm genoeg om lekker op de snelweg door te kunnen rijden.
 
Laatst bewerkt:
Bij de 4-takt moet je er wel rekening mee houden dat de olie pas al z'n goede werk doet als-ie op temperatuur is. Veel korte ritten, vooral 's winters, is net zo slecht voor het koekblik als voor de motor. Je krijgt dan veel last van condensatie, dus water in de olie, en het reinigende vermogen van de olie ligt te laag.
Bij de 2-takt speelt dit (haast) geen rol, omdat je enerzijds olie in je bak, en bij je koppeling hebt, die niet zo vreselijk warm wordt, waar ook minder kans op condens is, en anderzijds de olie die gebrukt wordt om de zuiger en de krukas te smeren steeds vers is, hetzij in je mengsmering, hetzij via de oliepomp.
Dus met de viertakt wel minstens 15 minuten of zo rijden, als je hem heel wilt houden. Dat was in ieder geval de tijd die m'n CX 's winters nodig had om op temperatuur te komen.
Groeten,
Eduard.
 
Somige mensen,vooral op scheveningen draaien hun motor warm in het toeren-bergrenzing gebied. _O-

Of als ze starten ff vlink gas geven om te laten horen hoe mooi hun uitlaat klinkt.

Ik start en rij gelijk weg.Zodra de dig olie temp 60graden aangeeft kan 't gas open.
Somige mensen denken dat warm rijden lang duurt maar meestal (met kuipdelen) is je motor met 5km al warm genoeg om lekker op de snelweg door te kunnen rijden.

dat metertje dat op je dashboard zit is je koelvloeistof.. niet je olie.. als die op 60 graden staat is je olie echt nog niet warm :X
 
Bij de 4-takt moet je er wel rekening mee houden dat de olie pas al z'n goede werk doet als-ie op temperatuur is. Veel korte ritten, vooral 's winters, is net zo slecht voor het koekblik als voor de motor. Je krijgt dan veel last van condensatie, dus water in de olie, en het reinigende vermogen van de olie ligt te laag.
Bij de 2-takt speelt dit (haast) geen rol, omdat je enerzijds olie in je bak, en bij je koppeling hebt, die niet zo vreselijk warm wordt, waar ook minder kans op condens is, en anderzijds de olie die gebrukt wordt om de zuiger en de krukas te smeren steeds vers is, hetzij in je mengsmering, hetzij via de oliepomp.
Dus met de viertakt wel minstens 15 minuten of zo rijden, als je hem heel wilt houden. Dat was in ieder geval de tijd die m'n CX 's winters nodig had om op temperatuur te komen.
Groeten,
Eduard.
Toch bij tweetakt liever maar nèt zo kalm zeer kort na start wegrijden en 10-20km geen volgas want minstens een krukas-keerringetje leeft daardoor langer; niet duur maar wel diep priegelwerk en ik liet mijn brommertjes graag zo lang mogelijk dicht.

Die keerringetjes gaan bij sommigen een leven lang mee en anderen "verbruiken" er enige per jaar; rijstijl-gevoelig, ze moeten zich "zetten", steeds opnieuw per iedere rit.

Korte ritjes: bij tweetakt net zo erg condens in (versnellingsbak-)olie en mayonaise kloppen, alleen zijn daar geen kleppen die eronder lijden maar evengoed een foute zaak.
 
Ik moet met regelmaat om ff na 05:00 's ochtends de deur al uit....
...begrijpelijk laat ik dan niet de motor ff een minuutje warmdraaien,... O-)
...starten en meteen rustig weg-kachelen... doe het al -tig jaar zo en m'n motoren vinden het prima...... ( heb ze nognie horen klagen... )

8-)8-) .... weet je hoevér dat rijden is voor een poser-biker!

:P

:+

Idd hier zo'n poser biker...
Dat houd ik meestal niet vol 15 km :X

Maar probeer wel eerst 1 min ( bij mij 3 blokjes ) warm te hebben.. dan rijd ie ook soepeler weg.. En anders minimaal 1 en dan rustig rijden onder 6000 toeren blijven..

Redene is dat je moet wegrijden niet 6 min moet opwarmen is dat andere delen alleen warm worden als je rijd.. waardoor het beter is..

BIj mij is het meestal garage open en motor buiten.. Choke erop en aan.. Dan garage deur dicht.. opslot draaien.. oordoppies in.. helm + handschoenen aan.. dan is ie wat mij betred goed..
 
Ik start de motor pas als ik klaar ben om direct daarna rustig weg te rijden. Beetje aso voor je buren om de motor een minuutje of langer te laten pruttelen.

Ligt eraan... wil je ze te vriend houden.. of pak je ze terug net zoals ik dat doe..

me buren hebben een rockbandje... en me achterbuurman houd van klussen..
En ik heb nachtdienst...

Als ze lief zijn voor mij ben ik lief voor hun.. ( maar ik kan niet meteen wegrijden ... minimaal 1 blokje warmte .. anders valt ie uit .. )
 
Terug
Bovenaan Onderaan