Daytona 675 (07) hoog olie verbruik.

Bas Beuning

Rookie
29 apr 2018
10
0
Doetinchem
Hallo

Ik heb vorig jaar een daytona met schade helemaal weer vanaf begin op nieuwe opgebouwd.
Tevens voorzien van grote beurt ect.
Heb tevens wat extra aanpassingen gedaan zoals.
Kat verwijderd + exup klep. Tor demper
Egr verwijderd.
K&N inleg filter.
Getuned.

Had het idee dat er in het begin niks was maar naar een tijdje begon ik lichte rook te zien met koude start.

Daarna olie af en toe gaan peilen, en kwam er achter dat hij toch wel wat verbruikte.
Na mate ik vaker rij heb ik het idee dat het steeds erger word ga nu al richting bijna 1L op 600 km.

Heb het internet afgezocht maar kan niks vinden over deze motoren met dit soort kwalen, iemand een idee want waar ik zelf aan denk hoop ik dat het niet is.

Gr bas
 

Bas Beuning

Rookie
29 apr 2018
10
0
Doetinchem
Heb een pijlstok en zit gewoon net onder het streepje van max.

En als dat het geval zou zijn dan gooit hij de olie toch ook niet via de uitlaat er uit?

En om voor rr heb nog geen 30.000 op teller staan.
En egr of ook wel sai genoemd heeft weinig meer waarde op de motor na mijn weten?
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
16.010
1.711
57
Den Haag
Een motor heeft geen EGR.
Olie peilen kun je op een Triumph verkeerd doen,want je moet in tegenstelling tot vrijwel alle andere motoren de peilstok indraaien.
 
  • Like
Waarderingen: JJG

Bas Beuning

Rookie
29 apr 2018
10
0
Doetinchem
Ik peil wel olie door inderdaad de stok in te draaien.

Maar een L olie op 600 km dan maakt die peil stok indraaien ook niks meer uit hoor.

Iemand anders wel ideeën wat het kan zijn?
 

kirill007

MF veteraan
14 apr 2012
1.693
172
Oost-Vlaanderen
Met een verbruik van 1:600 maakt de diagnose van buitenaf niet veel uit. Het blok moet gewoon open. Dan zie je het vanzelf als het een enkele cilinder betreft.
Het blok moet nog niet open als je wil weten welke cilinder het is.
Uitlaat eraf schroeven en kijken of bougies eruit en erin kijken met een endoscoop.
Maar 1l Per 600 km is veel.
 

erwinko

MF veteraan
25 jun 2005
8.071
99
29
Avenhorn
Ik peil wel olie door inderdaad de stok in te draaien.

Maar een L olie op 600 km dan maakt die peil stok indraaien ook niks meer uit hoor.

Iemand anders wel ideeën wat het kan zijn?
1 liter op 600km is een heel hoog verbruik.

Hij lekt niet extern?

Het kan zijn dat de klepseals (afdichtingen om de klepstelen) niet meer afdichten.

Of de olie schraap veren werken niet (kan los staan van de compressie)
Dat kan ook door een beschadigde cilinderwand of zuiger.

Of er is een probleem met de carter ventilatie al dan niet door een teveel aan carterdruk (door bijvoorbeeld niet afdichtende zuigerveren)

Met een camera kan je misschien al het een en ander controleren.
 

downsider

MF veteraan
30 mrt 2008
13.792
1.828
54
tilburg
Hallo

Ik heb vorig jaar een daytona met schade helemaal weer vanaf begin op nieuwe opgebouwd.
Tevens voorzien van grote beurt ect.
Heb tevens wat extra aanpassingen gedaan zoals.
Kat verwijderd + exup klep. Tor demper
Egr verwijderd.
K&N inleg filter.
Getuned.

Had het idee dat er in het begin niks was maar naar een tijdje begon ik lichte rook te zien met koude start.

Daarna olie af en toe gaan peilen, en kwam er achter dat hij toch wel wat verbruikte.
Na mate ik vaker rij heb ik het idee dat het steeds erger word ga nu al richting bijna 1L op 600 km.

Heb het internet afgezocht maar kan niks vinden over deze motoren met dit soort kwalen, iemand een idee want waar ik zelf aan denk hoop ik dat het niet is.

Gr bas
Nu staan die bouwjaren wel bekent om wat verbruik 1:3000 is normaal,ik had er 2 (waarvan 1 kapot gelopen was)
maar 1 : 600 🤔
Ook waren de peilstokken van deze bouwjaren te lang,waardoor je het peil op de max streep moet zetten,anders te weinig olie


Geld ook voor de daytona.

Niet dat je er nu iets aan hebt,tis maar dat je het weet
 

Bas Beuning

Rookie
29 apr 2018
10
0
Doetinchem
Nou voor dat ik hem los haal wil ik globaal weten wat ik kan verwachten.

En op deze manier kan ik de motor ook niet verkopen.

Kan ik het misschien nog onder drukken met andere olie rij nu met motul v300 10w40.

Het is echt een super fijne motor dus heb er wel wat voor over. Maar als het bv de zuigerveren / olie schraapveren zijn.
Dan gaan de kosten flink oplopen dat heb ik er niet voor over.
 

Bas Beuning

Rookie
29 apr 2018
10
0
Doetinchem
Ga vd week de tank er wel eens afhalen en blik werpen op de bougie’s tevens even met de endoscoop er in kijken of ik daar al meer info uit kan halen!
 

erwinko

MF veteraan
25 jun 2005
8.071
99
29
Avenhorn
Bespaar je geld met andere olie, dat gaat je verbruik niet verhelpen. Wel blijven bijvullen natuurlijk ;)
 

Raymond W

Vetertje
23 okt 2006
7.752
677
55
Mijdrecht
Waarom wil je het weten? Het is een eendelige cilinderkop. Als het verbruik alleen op cilinder drie zit (dan zou je bougie vet slaan) dan moet nog de hele kop er af.
Als het verbruik stoort ga je gewoon reviseren.
Omdat op 1 cilinder een "incident" is.
Als alle cilinders olie verbranden weet je dat je genaaid bent en die 30k op de teller niet realistisch is.
Best klote als jij zo`n motor van nul af aan weer hebt opgebouwd en nu een complete revisie mag uitvoeren.