Db killer knelt, boren voor betere flow

seren

Die hard MF'er
6 jun 2011
272
0
Ik heb onlangs een db killer gekocht voor mijn uitlaat. Deze zijn van eenzelfde fabrikant.

De db killer is na 100km erg zwart. Volgens de dyno bank staat hij op top iets te rijk. ...

Ik wil de db killer beter laten flowen door extra gaten erin te boren.
Zitten hier nog bepaalde voorwaarden aan? Waar boren, hoeveel gaten en hoe groot.

Het probleem is dat de motor nu net op de grens van acceptabel geluid zit. Het mag wel iets harder maar niet heel veel.


Daarbij is de demper tot 2x toe van de link pijp geschoten, terwijl alles goed vast zat. Teveel druk in de demper?

En als laatste heb ik minder pk en koppel met deze demper dat origineel. Dat lijkt me ook niet in orde toch?
Tips zijn zeer welkom!
full

 
Laatst bewerkt:
Hoe meer gaten je gaat boren hoe minder nut de DB killer heeft.
Plus waarschijnlijk vervalt ook dat E-Keur op het moment dat je em gaat aanpassen.

Als je echt met DB killers wil rijden gewoon laten afstellen met de killers erin, want ik merkte zelf al dat met 1 ritje killers erin het blok voor geen meter meer loopt in hoge toeren (veel te arm).
 
@smeck

Afstellen met de db killer erin zal ik ook gaan doen, maar eerst lijkt het me belangrijk de db killer af te stemmen.

Ik kan er op gevoel wel wat gaten bij boren, maar hoe dan graag waar ik dat het beste kan doen.
 
'pakt cola en chips'

Hahaha. :+

@Seren,
Gewoon boren man.
Meet de gaten die er nu in zitten ff op en boor ze allemaal 1mm groter en dan ff testen.
Nog steeds niet naar wens??
Dan nog 1mm groter boren. ;)
Je kan ook bijv. de eerste 3 of 4 van onderaan de killer opboren 2mm en dan testen.
Gewoon ff experimenteren ermee.
Je kan altijd nog een andere kopen als je teveel opgeboord hebt.

Maar Smeck heeft ook zeker een goed punt want een motor kan ook armer gaan lopen en dat wil je liever niet. :)
 
Laatst bewerkt:
@smeck

Afstellen met de db killer erin zal ik ook gaan doen, maar eerst lijkt het me belangrijk de db killer af te stemmen.

Ik kan er op gevoel wel wat gaten bij boren, maar hoe dan graag waar ik dat het beste kan doen.

Dat is de omgekeerde wereld.

Een dB killer is om ervoor te zorgen dat jouw motor aan de geluidseisen voldoet.
Het is een feit dat als je de dB killer gemonteerd hebt de doorstroom van de uitlaatgassen minder goed dan wanneer deze verwijderd is, met dus als logisch gevolg dat je inlevert op vermogen.

Wat je dus eigenlijk moet doen is je dB killer monteren en de motor af laten stellen zodat deze met de dB killer erin netjes loopt.

Nou weet ik niet wat voor een motor je hebt, maar bij de wat modernere motoren kan je de instellingen aanpassen in bijvoorbeeld een powercommander en dan kan je zelf ook makkelijk even een andere mapping er in laden als je je killer weer verwijdert.
Bij een motor met carburateurs wordt dat een stuk minder makkelijk en zul je dus iedere keer de boel om moeten (laten bouwen).

Als het om de tweede situatie gaat en de killer maar voor tijdelijk is (bijvoorbeeld een circuitdag of tourritje in het buitenland) zou ik de motor niet af laten stellen, maar dat is just my 2 cents.

nog als laatste opmerking over het mindere vermogen met een aftermarket demper ipv origineel: Eigenlijk moet je voor het goede bij het veranderen van uitlaat de motor opnieuw af laten stellen en ook schijnt het regelmatig voor te komen dat het vermogen niet toeneemt of zelfs iets afneemt.

(overigens rijden er hele volksstammen met een andere uitlaat zonder deze opnieuw afgesteld te hebben maar dat terzijde, tevens vraag ik me af of je het verschil van die paar pk's op de straat gaat merken)
 
Bedankt voor de uitgebreide antwoorden.

Ik heb een 1 cilinder. Zonder db killer komt er een waanzinnig hard geluid uit. Een harley Davidson is er niks bij...

De db killer blijft er in omdat ik de motor voor woon- werk verkeer gebruik. Uiteindelijk zal ik de carburateurs afstellen, en dual carb waar veel tijd in gaat zitten ben ik bang, geen leuk klusje.

Wat ik niet helemaal snap is dat de motor rijker is gaan lopen, nadat ik deze demper, met kn filter icb. Met een open gezaagde luchtfilterhuis heb gemonteerd.

De originele uitlaat en een blok ijzer van 7kg....

Ik zal morgen eens wat gaatjes gaan boren in de db killer. Thx voor de adviezen
 
Ik heb in mijn gsx ook de db killers zitten en met het vermogen is niets mis. Volgens de fabrieksopgave zou ik zelfs 12pk meer hebben standaard (dynorun).

Wat mij opvalt is dat de voorkant van je killer dicht is, bij mij is deze gewoon open.
 
Klopt hij is helemaal dicht, maar daar is toch niet ongebruikelijk toch.

Dit is de uitdraai van mijn dynorun.

Klopt toch dat hij te rijk staat?
full
 
Klopt hij is helemaal dicht, maar daar is toch niet ongebruikelijk toch.

Dit is de uitdraai van mijn dynorun.

Klopt toch dat hij te rijk staat? [afbeelding]

Wat een rare lijn :?

Het is net of die de test pas vanaf 4k toeren begint.

En er staat idd 15.5 maar hij gaat duidelijk naar een lagere A/F zodra die de 4k gepasseerd is...

Ik zou hem gewoon wegbrengen en op de testbank laten afstellen

Dit lijkt me niet iets dat met een paar gaatjes boren opgelost is...
 
Laatst bewerkt:
Dat is en mooie lijn!

Als 12.7 de ideale verhouding is, dan staat mijn motor vanaf 4k toeren toch perfect? Heb gelezen dat 14.7 de ideale verhouding is, maar dit is dus te arm?

Het klopt dat hij begind te meten vanaf 4k toeren. Er was iets mis met de zonde.... achteraf en beetje suf want je mist en belendingen deel aan info.

Volgens mij kan je vast stellen dat hij voor de 4k toeren te arm staat, maar daarna toch goed?

Even voor de duidelijkheid
10.00 delen lucht met één deel benzine is te rijk,
17.00 delen lucht met één deel benzine is te arm
 
Dat is en mooie lijn!

Als 12.7 de ideale verhouding is, dan staat mijn motor vanaf 4k toeren toch perfect? Heb gelezen dat 14.7 de ideale verhouding is, maar dit is dus te arm?

Het klopt dat hij begind te meten vanaf 4k toeren. Er was iets mis met de zonde.... achteraf en beetje suf want je mist en belendingen deel aan info.

Volgens mij kan je vast stellen dat hij voor de 4k toeren te arm staat, maar daarna toch goed?

Even voor de duidelijkheid
10.00 delen lucht met één deel benzine is te rijk,
17.00 delen lucht met één deel benzine is te arm





:? :? :? :? :? :? :? :? :?
 
Ik heb onlangs een db killer gekocht voor mijn uitlaat. Deze zijn van eenzelfde fabrikant.

De db killer is na 100km erg zwart. Volgens de dyno bank staat hij op top iets te rijk. ...

Ik wil de db killer beter laten flowen door extra gaten erin te boren.
Zitten hier nog bepaalde voorwaarden aan? Waar boren, hoeveel gaten en hoe groot.

Het probleem is dat de motor nu net op de grens van acceptabel geluid zit. Het mag wel iets harder maar niet heel veel.


Daarbij is de demper tot 2x toe van de link pijp geschoten, terwijl alles goed vast zat. Teveel druk in de demper?

En als laatste heb ik minder pk en koppel met deze demper dat origineel. Dat lijkt me ook niet in orde toch?
Tips zijn zeer welkom!

Ik heb onlangs mij dB killers ook gemodificeerd voor mijn 2 cilinder Tuono. Het lange standaard pijpje was bij mij 10-15cm lang, van onderen "open" en er zaten geen gaten in. (Akra dB killer)
Wat ik gedaan heb:
- pijpje afgezaagd tot 2cm (dus 10cm afgezaagd)
- in de verjonging " (het stuk dat de openingensdiameter reduceert), rondom in axiale richting allemaal gaatjes van 3mm geboort.
Resultaat: hij klinkt slechts een beetje luider dan zonder modificaties en hij kan zijn lucht weer wat beter kwijt. En... je kunt de killers beter kwijt achter het duo zitje.

Na deze modificatie vraag ik me af wat het nut is van allemaal die lange pijpjes e.d. Volgens mij is alleen een reductie van de uitlaatdiameter voldoende. Dat lange pijpje met gaatjes doet bijna niks voor het geluid. (wellicht alleen de hitte beter verdelen ter plekken van de vernauwing zodat de wol niet verbrand ??)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb onlangs mij dB killers ook gemodificeerd. Het lange standaard pijpje was bij mij 10-15cm lang, van onderen "open" en er zaten geen gaten in. (Akra dB killer)
Wat ik gedaan heb:
- pijpje afgezaagd tot 2cm (dus 10cm afgezaagd)
- in de verjonging " (het stuk dat de openingensdiameter reduceert), rondom in axiale richting allemaal gaatjes van 3mm geboort.
Resultaat: hij klinkt slechts een beetje luider dan zonder modificaties en hij kan zijn lucht weer wat beter kwijt.

Na deze modificatie vraag ik me af wat het nut is van allemaal die lange pijpjes e.d. Volgens mij is alleen een reductie van de uitlaatdiameter voldoende. Dat lange pijpje met gaatjes doet bijna niks voor het geluid. (wellicht alleen de hitte beter verdelen ter plekken van de vernauwing zodat de wol niet verbrand ??)

een audiophiel kan onder ideale omstandigheden 1dB verschil horen.
onder normale omstandigheden is 2db wel hoorbaar,
3db is voor de normale mens "ja nu is het wat harder" 3db is 2x zo hard!!!

(hard=luid)
 
Laatst bewerkt:
een audiophiel kan onder ideale omstandigheden 1dB verschil horen.
onder normale omstandigheden is 2db wel hoorbaar,
3db is voor de normale mens "ja nu is het wat harder" 3db is 2x zo hard!!!

(hard=luid)
Je kon niet meer fout zijn.
3dB wordt gezien als de grens waarbij een verschil in geluidssterkte net hoorbaar is voor de gemiddelde persoon.
"Audiofielen" zeggen dat misschien wel, maar ze kunnen het echt niet.
2dB is mogelijk hoorbaar voor sommigen, maar zo goed als niemand.
Het verschil tussen 2 en 3 dB is groot verschil.
Dubbel zo loud is een verschil van ongeveer 10dB, zeker niet 3 of 6 zoals sommigen denken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan