De (her) introductie van lichte motoren

Sergio

MF veteraan
11 jul 2008
2.267
449
Alkmaar
Tijdens het bekijken van wat sites over nieuwe modellen kwam ik deze tegen op de site van Suzuki.

link website

Door de nieuwe wetgeving betreffende rijbewijzen en stijgende brandstofkosten lijkt het nu ook hier weer te lonen voor de importeur om lichte motorfietsen in te voeren. Waar enkele jaren geleden de motoren steeds zwaarder werden lijken lichte machines nu een trend te worden in andere Europese landen.

Ik vind de nieuwe Suzuki er nog best leuk uit zien alhoewel voor mij even te licht.

Wat denken jullie? Zouden lichte motoren die zuinig rijden booming worden of is een nieuwe generatie motorrijders de pas afgesneden door de vele examens en komt er weinig nieuwe aanwas komende jaren?
 
Door het nieuwe rijbewijs komt juist al dat grut op de weg en in de weg rijden. Lekker met 90 op de snelweg... Briljant.
 
Goeie vraag. Geen flauw idee.

Maar bedenk je dit: waarom zou een jonge motorrijder in spé kiezen voor zo'n kale, kouwe en vaak natte, motor met weinig vermogen, met allerlei (dure) tussenstappen naar mogelijk een wél stoere fiets, als hij op z'n 18e ook meteen een dikke auto kan rijden?
 
Laatst bewerkt:
Lastig hoor..de algemene gedachtegang lijkt te zijn dat alles onder de 600cc minderwaardig is.

Ik gok dat de instroom op het kleinste rijbewijs gewoon laag gaat zijn. Nieuwe, jonge motorrijders kiezen ook vaak voor voordelige startersmotoren. Hierbij is een valpartij geen ramp, hierbij is het duidelijk dat hij na 2 jaar weer de deur uit mag. Kijk maar eens naar de drukte in het Suzuki GS500e topic: een legale 25kw motor met nét voldoende looks en nét betaalbaar genoeg. Zoiets verwacht ik dus ook met het 35kw rijbewijs..daar is genoeg leuks voor te vinden.

Je voorbeeld, de Inazuma, kan ik moeilijk lelijk of onaardig vinden (ik heb namelijk zijn grote broer) maar ik verwacht niet dat we ze veel gaan zien.
 
De 125cc motors die er zijn (of gaan komen) zullen niet populair gaan worden voorspel ik.
Voor de 35 kW machines komt er genoeg interessants: Duke 390, nieuwe Honda 500 serie, Kawasaki zelfs met een Z800E versie die makkelijk terug te tunen is.

Echter kun je geloof ik niet beginnen bij de 35 kW machines. OF je moet het hele traject (125 cc, 35 kW, Vol vermogen) doorlopen.. OF je begint op je 24e met rijden en mag in een keer vol.

Als je nou op je 20e mocht instromen in de 35 kW categorie, dan was het nog wat geweest denk ik.
 
Jammer dat ze altijd afgekaft worden, de kleine cc's. Tegen de wind in, komt niet vooruit! Is als je het mij vraagt het zelfde als altijd in een Ferrari rijden en daarna zeggen dat een gewone auto niet vooruit te branden is. Die vergelijking komt wel overeen, immers met de motor ben je veel sneller dan een gewone auto. Met zo'n Inazuma bijvoorbeeld zal je nog steeds rap door het verkeer gaan, alleen niet zo snel als op een 600 super sport.
 
De 125cc motors die er zijn (of gaan komen) zullen niet populair gaan worden voorspel ik.
Voor de 35 kW machines komt er genoeg interessants: Duke 390, nieuwe Honda 500 serie, Kawasaki zelfs met een Z800E versie die makkelijk terug te tunen is.

Echter kun je geloof ik niet beginnen bij de 35 kW machines. OF je moet het hele traject (125 cc, 35 kW, Vol vermogen) doorlopen.. OF je begint op je 24e met rijden en mag in een keer vol.

Als je nou op je 20e mocht instromen in de 35 kW categorie, dan was het nog wat geweest denk ik.
Motorrijbewijs A1:
Leeftijd: vanaf 18 jaar
Soort motor: maximaal 11kWw, maximaal 125CC

Motorrijbewijs A2:
Leeftijd: vanaf 20 jaar. je dient 2 jaar in het bezit te zijn van een motorrijbewijs A1, je kunt niet direct instromen in deze categorie!
Soort motor: maximaal 35 kW

Motorrijbewijs A
Leeftijd: vanaf 22 jaar. Je dient 2 jaar in het bezit te zijn van een motorrijbewijs A2
Je kunt ook direct instromen in deze categorie: Leeftijd: vanaf 24 jaar
Soort motor: onbeperkt vermogen


Je hebt dus gelijk. Vraag me af waar deze Inazuma dan op in moet spelen? Te veel vermogen voor A1, te weinig (nouja, wel iets beters te vinden) voor A2...en al helemaal overbodig voor vol A.
 
Leuk, net geen 11 kw en in de 35kw categorie doet ie voor spek en bonen mee... Gemiste kans
Moet een motor dan persé aan het maximaal vermogen voldoen als die binnen een categorie valt?

Maar ik kan het wel begrijpen, een licht motortje wordt pas interessant als je weet hoe een zware motor rijdt. Ik had op vakantie meer lol op een 125 cc dan ik hier heb op mijn 1100. Dat kreng is alleen maar leuk als je ver over de max snelheid rijdt en het is nog geeneens een sportmotor :') In het voorjaar wil ik dan ook iets van 400 cc of minder gaan aanschaffen.
 
Jammer dat ze altijd afgekaft worden, de kleine cc's. Tegen de wind in, komt niet vooruit! Is als je het mij vraagt het zelfde als altijd in een Ferrari rijden en daarna zeggen dat een gewone auto niet vooruit te branden is. Die vergelijking komt wel overeen, immers met de motor ben je veel sneller dan een gewone auto. Met zo'n Inazuma bijvoorbeeld zal je nog steeds rap door het verkeer gaan, alleen niet zo snel als op een 600 super sport.
ga ff zeggen dat het niet zo is, ik heb een tijdje op een vtr 250 gereden, gewoon omdat ik die voor erg weinig kon kopen, ik vervoer naar mijn werk nodig had, die dingen zijn te klein om comfortabel te zijn, als het hard waait moet je van puur geluk een versnelling terug op de snelweg, en inhalen is ook een aparte ervaring.
 
Leuk, net geen 11 kw en in de 35kw categorie doet ie voor spek en bonen mee... Gemiste kans
Ik kijk even verder en tref daar de GSR 750 aan. Terug te brengen naar 25 kW. Dus als je deze koopt, laat je hem na je "lage pk diensttijd)" weer terug brengen naar de originele stand. Niet gek toch?
(Ben ik wellicht wel een beetje GSR 750 bevooroordeeld, maar ja)
 
Goeie vraag. Geen flauw idee.

Maar bedenk je dit: waarom zou een jonge motorrijder in spé kiezen voor zo'n kale, kouwe en vaak natte, motor met weinig vermogen, met allerlei (dure) tussenstappen naar mogelijk een wél stoere fiets, als hij op z'n 18e ook meteen een dikke auto kan rijden?

:^ :^ :^
 
Ik kijk even verder en tref daar de GSR 750 aan. Terug te brengen naar 25 kW. Dus als je deze koopt, laat je hem na je "lage pk diensttijd)" weer terug brengen naar de originele stand. Niet gek toch?
(Ben ik wellicht wel een beetje GSR 750 bevooroordeeld, maar ja)

Als 18 jarige heb je natuurlijk ook zo even 10 mille klaarliggen.
Terwijl je voor 2 mille minder met een gloednieuwe auto warm, droog, veilig en zuinig de showroom uit rijd :W

Daarbij vind ik 10 mille ook erg veel geld voor die GSR, kijk eens naar die achterbrug zeg :X
 
Laatst bewerkt:
Toch denk ik dat er best een opleving komt in de lichte motoren. Door de regelgeving zullen er gewoonweg meer van op straat komen waardoor ze een meer algemeen onderdeel worden van de "motorvoorraad" in Nederland. De allerlichtste zullen misschien wat minder populair zijn.
Er verschijnen ook steeds meer motorscooters ten opzichte van een aantal jaren geleden. Hadden veel mensen ook niet verwacht.
 
Begrijp ik nu goed dat je met 20 jaar niet direct in kan stromen op A2, maar wel met 24 jaar op A?

Als dat zo is zegt mijn gevoel dat de nieuwe instroom voornamelijk 24+ gaat worden.
Ja gaat toch geen 3x examen doen als je met 24 direct naar vol vermogen kan :?
 
Begrijp ik nu goed dat je met 20 jaar niet direct in kan stromen op A2, maar wel met 24 jaar op A?

Als dat zo is zegt mijn gevoel dat de nieuwe instroom voornamelijk 24+ gaat worden.
Ja gaat toch geen 3x examen doen als je met 24 direct naar vol vermogen kan :?

precies..
 
Moet een motor dan persé aan het maximaal vermogen voldoen als die binnen een categorie valt?

Maar ik kan het wel begrijpen, een licht motortje wordt pas interessant als je weet hoe een zware motor rijdt. Ik had op vakantie meer lol op een 125 cc dan ik hier heb op mijn 1100. Dat kreng is alleen maar leuk als je ver over de max snelheid rijdt en het is nog geeneens een sportmotor :') In het voorjaar wil ik dan ook iets van 400 cc of minder gaan aanschaffen.


Eenschhh *:)
 
ga ff zeggen dat het niet zo is, ik heb een tijdje op een vtr 250 gereden, gewoon omdat ik die voor erg weinig kon kopen, ik vervoer naar mijn werk nodig had, die dingen zijn te klein om comfortabel te zijn, als het hard waait moet je van puur geluk een versnelling terug op de snelweg, en inhalen is ook een aparte ervaring.


Echt iets voor een ervaren motorrijder dus... O-)
 
Die nieuwe regels zijn er hier al jaren, de meest A1 en zelfs A2's rijden steed meer op scooters.
In het verleden hadden we een beperking van 75 cc voor de A1.
Gelukkig waren er toen nog dat 2 takten , lichte ranke en vooral sportieve fietsjes waarmee je dus best wel plezier kon hebben.
Mijn zoon begon ooit eens op een yamaha TZR 75. Daarmee kon je onder gunstige omstandigheden de 140 km/h halen. En 120-130 op de snelweg was heel goed te doen.
Een beetje kietelen scheelde nog meer.
Een 125 cc type Aprilia of de oude bekende Cagiva Mito zijn ook heel leuke beginners fietsjes. Echter als je een 11kW motor blok een rijwiel gedeelte geeft waardoor die op een Suzuki GSR gaat lijken, ja dan wordt zo'n ding echt log en niet meer vooruit te branden. Het zijn dan meer de "looks" dan iets anders.
Ik zelf ben ooit eens begonnen op een Ducati 200 Elite. Dat ding had ook maar 18 pk ( later heb ik daar wel het een en ander aan gedaan) en om mijn maten op zwaardere motoren (250 en 350 2 takten) bij te houden (stuurweggetjes, Posbank etc...) moest ik echt mijn best doen. Maar daar leer je wel van sturen en ik heb er een hoop plezier aan gehad.

Een 500 cc motor fiets was in die tijd al een "zware" en met een Suzuki T500 of Kawasaki H1 triple telde je echt mee.
Inderdaad lijkt het dat je nu met een 1200cc fiets met minimaal 180 pk pas voor serieus genomen wordt. Pure onzin want die 180 pk (en zelfs 130-140) kun je maar amper benutten, zeker in Nederland. Je kunt met een lichtere motorfiets erg veel plezier hebben, vaak nog meer dan met een "kanon". Belangrijk is de gewichts/vermogen verhouding.
Op bochtige stukken rij je bijvoorbeeld met een 125 Aprilia 2 takt mensen op een supersport het snot voor de ogen. "Minder "is daarom soms "meer" in de lichtere klasse zijn er ook nog de SM, achtige lichte maar sportieve fietsjes waar je eigenlijk van alles mee kunt doen.
 
Moet een motor dan persé aan het maximaal vermogen voldoen als die binnen een categorie valt?

Maar ik kan het wel begrijpen, een licht motortje wordt pas interessant als je weet hoe een zware motor rijdt. Ik had op vakantie meer lol op een 125 cc dan ik hier heb op mijn 1100. Dat kreng is alleen maar leuk als je ver over de max snelheid rijdt en het is nog geeneens een sportmotor :') In het voorjaar wil ik dan ook iets van 400 cc of minder gaan aanschaffen.

Nee, maar in een 125cc viertakt zit al geen pit, laat staan als ze de 11kw nog geeneens halen :') 35KW is wel erg veel voor een 250cc (viertakt), daarom is het niet erg dat ze dat niet halen inderdaad.

Ben het verder compleet met je eens. Ik heb eerlijk gezegd ook sneller lol op mn DT125X dan op N'n ER6N, terwijl de snelheden veel lager liggen. Heb een beetje genoeg van rechtuit rijden en steeds bekeuringen. Terwijl deze ER6N ook nog maar een 50KW beginnersfiets ( :') ) is '(
 
Een 500 cc motor fiets was in die tijd al een "zware" en met een Suzuki T500 of Kawasaki H1 triple telde je echt mee.
Inderdaad lijkt het dat je nu met een 1200cc fiets met minimaal 180 pk pas voor serieus genomen wordt. Pure onzin want die 180 pk (en zelfs 130-140) kun je maar amper benutten, zeker in Nederland. Je kunt met een lichtere motorfiets erg veel plezier hebben, vaak nog meer dan met een "kanon". Belangrijk is de gewichts/vermogen verhouding.
Op bochtige stukken rij je bijvoorbeeld met een 125 Aprilia 2 takt mensen op een supersport het snot voor de ogen. "Minder "is daarom soms "meer" in de lichtere klasse zijn er ook nog de SM, achtige lichte maar sportieve fietsjes waar je eigenlijk van alles mee kunt doen.

Vergeet niet dat dat tweetakten waren, een 500cc tweetakt is bijna vergelijkbaar met een 1000cc viertakt.

Voor de rest helemaal met je eens :}
 
Ik vind het echte pure geldklopperij dat nieuwe rijbewijs. Want waarom zou je op je 24e wel ineens in staat zijn zo'n zware motor goed te kunnen hanteren?? We zijn gwn keihard genaaid door die 'hoge heren'..:(

En dan zeggen ze dat we in een democratie leven waar het VOLK beslist...
 
Ik vind het echte pure geldklopperij dat nieuwe rijbewijs. Want waarom zou je op je 24e wel ineens in staat zijn zo'n zware motor goed te kunnen hanteren?? We zijn gwn keihard genaaid door die 'hoge heren'..:(

En dan zeggen ze dat we in een democratie leven waar het VOLK beslist...
Democratie was toch datgene wat de overheid beslist wat goed voor ons allen is?
 
Met je 18 in een Ferrari van 600 pk maar niet op een motor van 100pk.
Tel uit je winst. Je moet wel aardig besmet zijn met motoritis wil je dat rijbewijs traject doorlopen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan