De Nieuwe Ducati Scrambler

Het is mooi om te zien dat het blok met het juiste onderhoud zoveel aankan.
Maar gebruikt kopen zou ik een voertuig met zo'n km stand nooit.
Maar daar is de prijs dan ook naar! De onderdelen van de Scrambler die ik in handen heb gehad zijn van goede kwaliteit en kunnen bij gedegen onderhoud lang mee. Verdroging van simmeringen/onderdelen komen met dat soort kilometerstanden niet voor.
 
Even wat anders en OLIE.
Hoewel ik niet het gevoel heb dat trouwe gebruikers van dit forum zelfsleutelaars zijn, het volgende; Mijn classic had bij een nog koude motor last had van een plakkende koppeling en minder schakelen in de vijf en zes. Ging met een klak gepaard. Als de motor warm was, was het weg. De motor werd gesmeerd met Shell Advance, zoals aanbevolen. 15W50.
In oktober heb ik de olie weer eens vervangen. Nu door het merk Motul, eveneens 15w50. Resultaat is het koud plakken van de koppeling is vrijwel weg en het schakelen naar vijf en zes is nu ook geluidloos. Ben blij met dit resultaat. Ik wilde jullie van deze ervaring toch deelgenoot van maken. Bij schone wegen rijd ik het hele jaar door op premium benzine.
 
Laatst bewerkt:
Even wat anders en OLIE.
Hoewel ik niet het gevoel heb dat trouwe gebruikers van dit forum zelfsleutelaars zijn, het volgende; Mijn classic had bij een nog koude motor last had van een plakkende koppeling en minder schakelen in de vijf en zes. Ging met een klak gepaard. Als de motor warm was, was het weg. De motor werd gesmeerd met Shell Advance, zoals aanbevolen. 20W50.
In oktober heb ik de olie weer eens vervangen. Nu door het merk Motul, eveneens 15w50. Resultaat is het koud plakken van de koppeling is vrijwel weg en het schakelen naar vijf en zes is nu ook geluidloos. Ben blij met dit resultaat. Ik wilde jullie van deze ervaring toch deelgenoot van maken. Bij schone wegen rijd ik het hele jaar door op premium benzine.
Op pagina 157 van de handleiding (Engels) staat dat je olie 15W50 moet gebruiken. Shell Advance 4T is correct, maar je hebt de verkeerde viscositeit gebruikt, namelijk 20W50 en vervolgens plakt je koppeling als hij koud is. Dan gooi je er Motul in met de juiste viscositeit en dan plakt de koppeling niet… Met andere woorden, als je gewoon Shell met de juiste dikte had gevuld had je ook geen problemen gehad. Ik gooi er al jaren de Shell olie in met de juiste vloeibaarheid en heb nooit problemen. Ik begin een nieuw seizoen altijd met een olie en filterwissel. Sleutelaar of niet, maar daarvoor ga ik echt niet naar een dealer… Afgezien van een tocht in Duitsland 3 jaar geleden krijgt mijn motor alleen maar V-Power.
 
Even wat anders en OLIE.
Hoewel ik niet het gevoel heb dat trouwe gebruikers van dit forum zelfsleutelaars zijn, het volgende; Mijn classic had bij een nog koude motor last had van een plakkende koppeling en minder schakelen in de vijf en zes. Ging met een klak gepaard. Als de motor warm was, was het weg. De motor werd gesmeerd met Shell Advance, zoals aanbevolen. 20W50.
In oktober heb ik de olie weer eens vervangen. Nu door het merk Motul, eveneens 15w50. Resultaat is het koud plakken van de koppeling is vrijwel weg en het schakelen naar vijf en zes is nu ook geluidloos. Ben blij met dit resultaat. Ik wilde jullie van deze ervaring toch deelgenoot van maken. Bij schone wegen rijd ik het hele jaar door op premium benzine.
Wat valt er te sleutelen aan zo'n nieuwe motor. Maar onderdelen en olie verversen doe ik ook gewoon zelf. Aan de kleppen en riemen ga ik me niet wagen . Ik gooi altijd de Shell 15W50 er in en die bevalt verder prima en is relatief goedkoop. Als het heel warm weer is en je de hele dag onderweg bent voel je de bak wel beter en is hij wat klakkerig maar dat was met de Motul die de dealer er in gooit ook. Een plakkende koppeling heb ik nog nooit gehad.
 
Mannen. Allemaal duidelijk. Omissie van mijn kant was dat in mijn eerste bericht stond 20w50. Ik had bedoeld 15w50. Heb ik inmiddels aangepast. Sorry voor de overlast en dank voor jullie meedenken.
 
Goedemorgen allen, heeft een van jullie interesse in de SW Motech Blaze zadeltassen? Heb ze niet 1x gebruikt op de Scrambler helaas. Gloednieuw dus, maar voor een 2e hands prijs.
 
Goedemorgen allen, heeft een van jullie interesse in de SW Motech Blaze zadeltassen? Heb ze niet 1x gebruikt op de Scrambler helaas. Gloednieuw dus, maar voor een 2e hands prijs.
Betekent dat dat de Scrambler er weer uit gaat?(of was deze al weg...).
Maar wel fijn tassen setje met subtiel bevestegings systeem.
 
Ja helaas wel, samen met mijn Tracer 700 ook uit 2020. Veel gebeurd afgelopen jaar. Qua gezondheid van mijzelf en mensen om me heen. Helaas veel mensen weggevallen of anderzins vervelende dingen. Hierdoor besloten om nu eindelijk eens de dingen te gaan doen die ik al zolang op mijn lijstje heb staan maar steeds uitstel. Leven is te kort om avonturen uit te stellen.
Koop er een fiets voor terug waar ik hoop die avonturen mee te kunnen beleven.
Mocht iemand interesse hebben in de Scrambler of Tracer, verkoop ik hem graag aan een liefhebber.
 
Ja helaas wel, samen met mijn Tracer 700 ook uit 2020. Veel gebeurd afgelopen jaar. Qua gezondheid van mijzelf en mensen om me heen. Helaas veel mensen weggevallen of anderzins vervelende dingen. Hierdoor besloten om nu eindelijk eens de dingen te gaan doen die ik al zolang op mijn lijstje heb staan maar steeds uitstel. Leven is te kort om avonturen uit te stellen.
Koop er een fiets voor terug waar ik hoop die avonturen mee te kunnen beleven.
Mocht iemand interesse hebben in de Scrambler of Tracer, verkoop ik hem graag aan een liefhebber.
Das vervelend om te horen maar goed dat je het op deze manier oppakt.
Ik ben een jaar of 5 geleden ook min of meer om dezelfde weer gaan motorrijden.
Succes in ieder geval met de verkoop en de avonturen en ben benieuwd wat er in de plaats gaat komen.
 
Het wordt steeds waarschijnlijker dat het een KTM 890 Adventure wordt. Was nog even in afwachting vd Norden 901 maar het is in mijn ogen net een hipster Transalp. De eerste journalisten geven al aan dat ie zowel op de weg als offroad niet zo goed is als zijn volle neef.
 
Het wordt steeds waarschijnlijker dat het een KTM 890 Adventure wordt. Was nog even in afwachting vd Norden 901 maar het is in mijn ogen net een hipster Transalp. De eerste journalisten geven al aan dat ie zowel op de weg als offroad niet zo goed is als zijn volle neef.
Ja de Norden valt behoorlijk tegen. Optisch is het ook niet geworden wat ik er van verwacht had. Er zijn veel gavere concepts geweest vooraf.
Ben he echt van plan om off-road te gaan?
Ik zou ook zeker de Yamaha Tenere meenemen in je besluit vorming en zeker een op rijden. Is volgens velen zeker voor gezien de prijs verassend goed.
Misschien heb je deze al kang gezien maar hier wat interessante video's:
 
Ola :]
Hier afgelopen zaterdag nog een heerlijk ritje gemaakt op de DS, ben er nog steeds erg content mee !!!

Nu ben ik wel aan het rondkijken naar wat spulletjes.... hoe kan het ook anders :+

Een van de punten is het meenemen van bagage.
Die SW-Motech Legends zijn zeker wel mooi, maar ik wil de Sled zonder bagage zo clean mogelijk houden, dus geen grote steunen in het zicht.

Om te beginnen ga ik eerst op zoek naar een manier om mijn roltas achter op de buddy te gooien.
De mogelijkheden om mijn rockstrapps vast te zetten lijken beperkt.
4 schroeven in de 4 bevestigingspunten tbv de bagagedrager monteren lijken me net te weinig lengte te geven en niet praktisch gezien de straps dan langs het kunststof lijken te schuren. Beschadigingen wil ik voorkomen.
Ik zit er nu dus aan te denken om een paar standaard plaatjes van Hepco & Becker (de steun onderaan op pagina 2 : https://www.hepco.nl/contents/nl/66075930101.pdf ) monteren, waaraan ik iets van ogen ( Sjorogen groot ) kan maken. Eventueel kan ik daar dan ook een bagagenet aan bevestigen.
Hoe hebben jullie dit opgelost ?

Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met het vervangen van die lelijke taartschep van de Desert Sled 2021 ?
Ik ben een beetje aan het rondneuzen en zat te denken aan zoiets : EP Ducati Scrambler Desert Sled Tail Tidy 2019+
Heeft een van jullie de kentekenplaathouder vervangen en wat zijn de ervaringen ?

Daarnaast was ik op zoek naar een hugger, maar zie alleen huggers voor de normale scramblers en niet voor de DS...
Weet iemand waar ik die kan vinden, of heeft iemand een andere oplossing ?

Grt #jd
 
Laatst bewerkt:
Op het eerste oog lijkt het dat je het met de rokstraps niet goed kan vastzetten, maar ik rij al jaren lang op die manier met mijn bagage.

2021-07-01 08.26.33.jpg


Ik heb verschillende tassen achterop gehad en de rokstraps had ik dan gekruist over de tas. Vorig jaar heb ik een Touratech duffel van 31L gekocht waar ook ringen op zitten. En daarmee kun je de twee rokstraps ieder aan de eigen kant houden. Dan gaat de tas nergens meer naartoe

(Touratech-bagagetas Rack-Pack zwart, in 3 verschillende formaten kopen | Louis motor – kleding en techniek)

2021-07-03 10.20.20.jpg


En met 31 liter kan ik wel een week vooruit. Het enige nadeel is dat als je wat uit je tas moet hebben (Ik ben beroemd om mijn gear-wissels) dan is het altijd wel even knutselen om alles weer los en vast te maken.

Sinds kort ben ik overgestapt op de SW Motech Legend tassen en daar kun je wel snel wat uitpakken. Maar MEN, wat zijn die tassen klein zeg. Je moet echt heel minimalistisch inpakken. Ze lijken op de foto groot, maar je wellicht dat je ze eerst even IRL bekijkt of het ok voor je is.

2021-11-15 10.48.38.jpg


Wat wel heel erg fijn is: Je kunt snel bij je spullen onderweg. Het opladen en afladen gaat ook een stuk sneller met de zijtassen. De beugels vind ik esthetisch wat minder, maar goed, je kunt niet alles hebben.

Voor het monteren van de rokstraps haal ik het zadel eraf, ik doe de beide kanten van de rolstrap om de beugel onder het zadel, tas erop en vastsjorren maar. Het is geen enkel probleem dat ze zo dicht op elkaar zitten bij de beugel. Ik heb het zeker 5 jaar lang zo gedaan.

In dit topic is er trouwens een heel stuk te vinden over bagage op de scrambler, dat kan inderdaad een ding zijn.
 
Ola :]
Hier afgelopen zaterdag nog een heerlijk ritje gemaakt op de DS, ben er nog steeds erg content mee !!!

Nu ben ik wel aan het rondkijken naar wat spulletjes.... hoe kan het ook anders :+

Een van de punten is het meenemen van bagage.
Die SW-Motech Legends zijn zeker wel mooi, maar ik wil de Sled zonder bagage zo clean mogelijk houden, dus geen grote steunen in het zicht.

Om te beginnen ga ik eerst op zoek naar een manier om mijn roltas achter op de buddy te gooien.
De mogelijkheden om mijn rockstrapps vast te zetten lijken beperkt.
4 schroeven in de 4 bevestigingspunten tbv de bagagedrager monteren lijken me net te weinig lengte te geven en niet praktisch gezien de straps dan langs het kunststof lijken te schuren. Beschadigingen wil ik voorkomen.
Ik zit er nu dus aan te denken om een paar standaard plaatjes van Hepco & Becker (de steun onderaan op pagina 2 : https://www.hepco.nl/contents/nl/66075930101.pdf ) monteren, waaraan ik iets van ogen ( Sjorogen groot ) kan maken. Eventueel kan ik daar dan ook een bagagenet aan bevestigen.
Hoe hebben jullie dit opgelost ?

Heeft iemand van jullie toevallig ervaring met het vervangen van die lelijke taartschep van de Desert Sled 2021 ?
Ik ben een beetje aan het rondneuzen en zat te denken aan zoiets : EP Ducati Scrambler Desert Sled Tail Tidy 2019+
Heeft een van jullie de kentekenplaathouder vervangen en wat zijn de ervaringen ?

Daarnaast was ik op zoek naar een hugger, maar zie alleen huggers voor de normale scramblers en niet voor de DS...
Weet iemand waar ik die kan vinden, of heeft iemand een andere oplossing ?

Grt #jd
Ik gebruik de HELD Econic Evo motortas (versie Large), die gemakkelijk op een rekje vastgemaakt kan worden. De inhoud is voor mij groot genoeg om spulletjes voor een week mee te nemen (in de grootste stand uitgeklapt). Op mijn Desert Sled heb ik een rekje van TM Delai uit Engeland. (zie foto, waar het rekje nog op mijn vorige Scrambler zat, maar het past ook op de Desert). De tas van HELD past er prima op; je raakt zo geen ruimte kwijt op de plek voor de duo. Een roltas vastmaken is ook goed te doen.
met bagagerekje DM Telai.jpg
 
Op het eerste oog lijkt het dat je het met de rokstraps niet goed kan vastzetten, maar ik rij al jaren lang op die manier met mijn bagage.

Bekijk bijlage 1697277

Ik heb verschillende tassen achterop gehad en de rokstraps had ik dan gekruist over de tas. Vorig jaar heb ik een Touratech duffel van 31L gekocht waar ook ringen op zitten. En daarmee kun je de twee rokstraps ieder aan de eigen kant houden. Dan gaat de tas nergens meer naartoe

(Touratech-bagagetas Rack-Pack zwart, in 3 verschillende formaten kopen | Louis motor – kleding en techniek)

Bekijk bijlage 1697278

En met 31 liter kan ik wel een week vooruit. Het enige nadeel is dat als je wat uit je tas moet hebben (Ik ben beroemd om mijn gear-wissels) dan is het altijd wel even knutselen om alles weer los en vast te maken.

Sinds kort ben ik overgestapt op de SW Motech Legend tassen en daar kun je wel snel wat uitpakken. Maar MEN, wat zijn die tassen klein zeg. Je moet echt heel minimalistisch inpakken. Ze lijken op de foto groot, maar je wellicht dat je ze eerst even IRL bekijkt of het ok voor je is.

Bekijk bijlage 1697279

Wat wel heel erg fijn is: Je kunt snel bij je spullen onderweg. Het opladen en afladen gaat ook een stuk sneller met de zijtassen. De beugels vind ik esthetisch wat minder, maar goed, je kunt niet alles hebben.

Voor het monteren van de rokstraps haal ik het zadel eraf, ik doe de beide kanten van de rolstrap om de beugel onder het zadel, tas erop en vastsjorren maar. Het is geen enkel probleem dat ze zo dicht op elkaar zitten bij de beugel. Ik heb het zeker 5 jaar lang zo gedaan.

In dit topic is er trouwens een heel stuk te vinden over bagage op de scrambler, dat kan inderdaad een ding zijn.

Bedankt voor je uitgebreide reactie !!!
Als ik het zo bekijk moet ik toch eerst maar eens een proefritje maken met de Rok-straps ....
 
Bedankt voor je uitgebreide reactie !!!
Als ik het zo bekijk moet ik toch eerst maar eens een proefritje maken met de Rok-straps ....
En kost je niet de halve wereld. Ik heb dat ook eens gedaan. Givi roltas vastgezet met Rock-straps. Heb toen over mijn zadel eerst een handdoek geslagen om beschadigingen te voorkomen. Werkte prima.
D5AC7D34-AEA8-4F90-95DB-E869488D6636.jpeg
 
Dit zijn hoigst waarschijnlijk de eerste foto's van de nieuwe Desert X van Ducati. Het luchtgekoelde Scrambler blok is verdwenen maar de vering en remmen zien er heel serieus uit. Ook zie ik mooie tubeless spaakwielen zoals we die o.a. ook bij BMW zien. Ben benieuwd naar de specificaties bij de release binnenkort maar ziet er dik uit.
20211208_234708.jpg
20211208_234644.jpg
 
Dit is (nog) niet mijn ‘cup of tea’. Jammer dat er geen luchtgekoelde motor in zit.
Ik zie dit een beetje als een Retro Multistrada…
 
Dit is (nog) niet mijn ‘cup of tea’. Jammer dat er geen luchtgekoelde motor in zit.
Ik zie dit een beetje als een Retro Multistrada…
Ja het is inderdaad meer een verklede multistrada maar daar is niks mis mee. Ergonomisch lijkt mij dit persoonlijk veel prettiger dan de multistrada waar ik echt helemaal niks mee kon.
Dat blok is wel lekker rap en heeft een mooi inlaat geluid.
 
Dit zijn hoigst waarschijnlijk de eerste foto's van de nieuwe Desert X van Ducati. Het luchtgekoelde Scrambler blok is verdwenen maar de vering en remmen zien er heel serieus uit. Ook zie ik mooie tubeless spaakwielen zoals we die o.a. ook bij BMW zien. Ben benieuwd naar de specificaties bij de release binnenkort maar ziet er dik uit.
Bekijk bijlage 1702267Bekijk bijlage 1702268
Zou het niet gewoon hetzelfde blok zijn als in de hyper/monster/ multiV2
Dus 112 pk 95Nm en ik schat het gewicht op 174 kg droog
 
Zou het niet gewoon hetzelfde blok zijn als in de hyper/monster/ multiV2
Dus 112 pk 95Nm en ik schat het gewicht op 174 kg droog
Ja dat klopt het gaat waarschijnlijk om de 937cc Testastretta L-Twin motor die momenteel 113 horsepower @ 9,000 rpm en 71 ft-lb of torque @ 7,750 rpm levert in de Multistrada 950. Al moet nog blijken hoeveel pk's en koppel er in de Desert X beschikbaar zijn.
 
Hier een kleine samenvatting van alle specificaties en opties. Er is een optionele extra benzine tank en een aluminium kofferset. Ook is er een set beschermbeugels voor de voorkant. Al met al een indrukwekkende motor met een gave klassieke Paris Dakar achtige styling. Nog geen idee wat het gaat kosten maar vrees dat het niet voordelig wordt.
Screenshot_20211209-163353_YouTube.jpg
Screenshot_20211209-163801_YouTube.jpg
Screenshot_20211209-163425_YouTube.jpg
Screenshot_20211209-162945_YouTube.jpg
Screenshot_20211209-163412_YouTube.jpg
Screenshot_20211209-162921_YouTube.jpg
Screenshot_20211209-163439_YouTube.jpg
Screenshot_20211209-163001_YouTube.jpg
Screenshot_20211209-163155_YouTube.jpg
Screenshot_20211209-163657_YouTube.jpg
Screenshot_20211209-163054_YouTube.jpg
Screenshot_20211209-163248_YouTube.jpg
Screenshot_20211209-163718_YouTube.jpg
Screenshot_20211209-162829_YouTube.jpg
Screenshot_20211209-162911_YouTube.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan