De Nieuwe Ducati Scrambler

Het kan wel met behulp van de montage punten met de beschermers voor de vorkpoten onderaan de vork. Zou ik het doen....nee ;) Bekijk bijlage 1580345
Tja, mooi of lelijk is een verschil van smaak, maar ik kom er niet achter waar de spulletjes van deze foto vandaan komen. Met een wat kleiner spatbordje dan op de foto lijkt t me het proberen waard.
Enig idee of ergens zoiets te koop is? Of is alles wat op de foto staat eigenbouw?
 
Als ik het zo zie dan denk ik dat het een knap stukje huisvlijt is, oftewel zelfbouw. Bij caferacerwebshop.nl hebben ze erg veel onderdelen. Diverse universele spatborden etc. Als je het echt mooi vindt dan denk ik dat je er niet aan ontkomt het zelf te doen. Pasklare oplossingen zullen niet te vinden zijn, simpelweg omdat er zo goed als geen markt voor is. Spatbordje is wel te vinden, montage-armpjes niet denk ik....
 
Als ik het zo zie dan denk ik dat het een knap stukje huisvlijt is, oftewel zelfbouw. Bij caferacerwebshop.nl hebben ze erg veel onderdelen. Diverse universele spatborden etc. Als je het echt mooi vindt dan denk ik dat je er niet aan ontkomt het zelf te doen. Pasklare oplossingen zullen niet te vinden zijn, simpelweg omdat er zo goed als geen markt voor is. Spatbordje is wel te vinden, montage-armpjes niet denk ik....
Ja, die pasklare oplossingen heb ik niet gevonden. Spatbordjes wel. Ik ga ns kijken of de verbindingsarmpjes van sommige fietsspatborden stevig genoeg zijn en te verbuigen zijn om ze te combineren met een klein spatbordje. En wordt t niks, dan was het leuk om te proberen. _O-
 
Als ik het zo zie dan denk ik dat het een knap stukje huisvlijt is, oftewel zelfbouw. Bij caferacerwebshop.nl hebben ze erg veel onderdelen. Diverse universele spatborden etc. Als je het echt mooi vindt dan denk ik dat je er niet aan ontkomt het zelf te doen. Pasklare oplossingen zullen niet te vinden zijn, simpelweg omdat er zo goed als geen markt voor is. Spatbordje is wel te vinden, montage-armpjes niet denk ik....
Vind dat voorspatbord je wel leuk. Maar ook levensgevaarlijk. Onderaan, zo dicht op de band, hoeft er niets tussen te komen of de boel loop vast. Hoef niet uit leggen wat er dan gebeurd!
 
Vind dat voorspatbord je wel leuk. Maar ook levensgevaarlijk. Onderaan, zo dicht op de band, hoeft er niets tussen te komen of de boel loop vast. Hoef niet uit leggen wat er dan gebeurd!
Driedubbele flik-flak met schroef over het stuur dacht ik zo. En hij staat, hij staat (citaat Hans van Zetten)
 
Vind dat voorspatbord je wel leuk. Maar ook levensgevaarlijk. Onderaan, zo dicht op de band, hoeft er niets tussen te komen of de boel loop vast. Hoef niet uit leggen wat er dan gebeurd!
Mijn plan was ook ietsje verder van de band gedacht en een kleiner spatbordje. Lanceringen laat ik liever over aan de ESA of een soortgelijke organisatie.
Overigens heb ik nog een paar Scrambler-stickers die bedoeld waren voor een PUIGschermpje, maar die stickers heb ik nooit heb gebruikt (zie foto). Als Iemand ze wil hebben, stuur een email, dan stuur ik ze naar je toe per post.
En dat PUIGschermpje (rookzwart) heb ik ook nog; met montagemateriaal. Voor wie het evt. wil kopen: 50 euro.
 

Bijlagen

  • IMG_20210120_213725[1].jpg
    IMG_20210120_213725[1].jpg
    210,3 KB · Weergaven: 6
Hallo Andrew! Welkom terug en gezellig om je hier weer te zien op het Scrambler forum. Leuk dat je weer naar een Scrambler aan het kijken bent. Je verhaal komt mij ook niet onbekend voor. Een lichtere wendbare motorfiets is inderdaad echt heel erg fijn om te rijden. En helemaal als je de luxe hebt om twee motoren te hebben waaruit je kunt kiezen. Er is niets mis met mijn Monster 1000, maar de Scrambler veroorzaakt toch wel de grootste glimlach bij mij.

Ik las dat je vragen had gesteld over het zadel en de uitlaat. My two cents. Ik ben weer terug naar de standaard uitlaat gegaan. Twee redenen. 1) Duitsland. Ik voelde mij steeds ongemakkelijker met een uitlaat die herrie maakte in de kleine dorpjes. En de standaard uitlaat van een icon 2015 is gewoon heel stil. En 2) ik hoef nu bijna niet meer met oordoppen te rijden om dat de Scrambler zo stil is. Het voordeel daar dan weer van is dat het onderling communiceren met de sena's toch echt beter gaat.

En qua zadel. Na koppig drie jaar lang aan het standaard zadel vastgehouden te hebben ben ik toch overstag gegaan voor een Mustang zadel. En wat een verademing! Daar hou ik het gemakkelijk een hele dag op uit. En persoonlijk vind ik het Mustang zadel de Scrambler ook erg goed staan.

Uiteindelijk heb ik dus maar 3 dingen aangepast aan mijn Icon. Ander zadel, handvat verwarming en navigatie. That's it. Ik laat het aanpassen over aan mannen die daar veel beter in zijn (ik noem geen namen, Skippy en MacJunk ;) )

Mijn motorblok is van de zomer na 55.000 km uit elkaar geweest en van nieuwe onderdelen voorzien (versleten big-end en wat andere lagers). Maar dat was achteraf gezien waarschijnlijk mijn eigen fout. Ducati Zaltbommel heeft een Scrambler in onderhoud die 120.000 km gereden heeft met alleen maar regulier onderhoud.

Note to self: EERST goed de motor warm laten draaien en dan pas het gas opendraaien. Niet andersom. Laat ik het zo zeggen, dat vergeet ik nu nooit meer.

Nogmaals welkom terug en ben erg benieuwd op welke scrambler je keuze gaat vallen komende zomer. :]
Dank je wel!
Leuk om jouw ervaringen te lezen, thanks, altijd waardevol. Goed om te zien dat ze makkelijk zo veel km's ook aan kunnen, mits je ze niet mishandelt natuurlijk ;) Heb dus ook een Tracer 700 afgelopen jaar gekocht en op het Tracer forum zie ik ook al mensen met 100k+ kilometers.

Nou ik heb zelfs al in principe een Scrambler Icon 800 Dark gereserveerd staan. Alleen door corona en het weer komt het proefrijden er maar niet van. Zo gauw het maar 7+ graden is, zonder bakken regen en windkracht onder de 6 ga ik proefrijden.
Hopelijk bevalt ie en is het als thuiskomen.
 
Dank je wel!
Leuk om jouw ervaringen te lezen, thanks, altijd waardevol. Goed om te zien dat ze makkelijk zo veel km's ook aan kunnen, mits je ze niet mishandelt natuurlijk ;) Heb dus ook een Tracer 700 afgelopen jaar gekocht en op het Tracer forum zie ik ook al mensen met 100k+ kilometers.

Nou ik heb zelfs al in principe een Scrambler Icon 800 Dark gereserveerd staan. Alleen door corona en het weer komt het proefrijden er maar niet van. Zo gauw het maar 7+ graden is, zonder bakken regen en windkracht onder de 6 ga ik proefrijden.
Hopelijk bevalt ie en is het als thuiskomen.
Ja, die Dark is een erg gave uitvoering.
Gaat zeker voelen als thuis komen... 👍
 
Heeft een van jullie trouwens ervaring met bijgaande voetsteunen? Ik wou in de zomer ook wat rondjes rijden met de vriendin achterop de motor en dacht dat het wel fijn zou zijn om wat meer beenruimte voor haar te creëren.

 
Heeft een van jullie trouwens ervaring met bijgaande voetsteunen? Ik wou in de zomer ook wat rondjes rijden met de vriendin achterop de motor en dacht dat het wel fijn zou zijn om wat meer beenruimte voor haar te creëren.

Ik ken die steuntjes, maar je moet misschien even bedenken hoe je de ruimte voor je vriendin wilt maken. Je eigen voetsteuntjes naar voren óf die van haar omhoog of naar achter. Die van haar kunnen niet naar voren, want dat wringt. Als je die van haar omhoog of naar achter stelt, dan heeft ze wel ruimte, maar een heel krappe kniehoek. Hoe lang is dat been? Ik had het op de Icon opgelost door andere stepjes voor de rijder te monteren: 1,5 cm lager en 1.5 cm meer naar voren. Degene die achterop zit heeft dan meer voetruimte. Misschien kun je meten of dat een oplossing is?
 
Hallo Andrew! Welkom terug en gezellig om je hier weer te zien op het Scrambler forum. Leuk dat je weer naar een Scrambler aan het kijken bent. Je verhaal komt mij ook niet onbekend voor. Een lichtere wendbare motorfiets is inderdaad echt heel erg fijn om te rijden. En helemaal als je de luxe hebt om twee motoren te hebben waaruit je kunt kiezen. Er is niets mis met mijn Monster 1000, maar de Scrambler veroorzaakt toch wel de grootste glimlach bij mij.

Ik las dat je vragen had gesteld over het zadel en de uitlaat. My two cents. Ik ben weer terug naar de standaard uitlaat gegaan. Twee redenen. 1) Duitsland. Ik voelde mij steeds ongemakkelijker met een uitlaat die herrie maakte in de kleine dorpjes. En de standaard uitlaat van een icon 2015 is gewoon heel stil. En 2) ik hoef nu bijna niet meer met oordoppen te rijden om dat de Scrambler zo stil is. Het voordeel daar dan weer van is dat het onderling communiceren met de sena's toch echt beter gaat.

En qua zadel. Na koppig drie jaar lang aan het standaard zadel vastgehouden te hebben ben ik toch overstag gegaan voor een Mustang zadel. En wat een verademing! Daar hou ik het gemakkelijk een hele dag op uit. En persoonlijk vind ik het Mustang zadel de Scrambler ook erg goed staan.

Uiteindelijk heb ik dus maar 3 dingen aangepast aan mijn Icon. Ander zadel, handvat verwarming en navigatie. That's it. Ik laat het aanpassen over aan mannen die daar veel beter in zijn (ik noem geen namen, Skippy en MacJunk ;) )

Mijn motorblok is van de zomer na 55.000 km uit elkaar geweest en van nieuwe onderdelen voorzien (versleten big-end en wat andere lagers). Maar dat was achteraf gezien waarschijnlijk mijn eigen fout. Ducati Zaltbommel heeft een Scrambler in onderhoud die 120.000 km gereden heeft met alleen maar regulier onderhoud.

Note to self: EERST goed de motor warm laten draaien en dan pas het gas opendraaien. Niet andersom. Laat ik het zo zeggen, dat vergeet ik nu nooit meer.

Nogmaals welkom terug en ben erg benieuwd op welke scrambler je keuze gaat vallen komende zomer. :]
Heel wat jaren geleden zeiden we altijd tegen elkaar: 5 kilometer of 5 minuten niet meer dan 3000 toeren ..... dan is het niet Ducati .... stuk gaat-ie. Nu misschien 4000 toeren, maar het idee houdt je motor heel!
 
Met de mooie dagen in het laatste weekend toch even de baan ongeweest. Had de kans om op een andere Scrambler te rijden. Op mijn eigen scrambler zit achter een veer van hk suspension. Voor wist ik het niet. Vond hem voor erg hard. Maar hij stuurt geweldig. Op de andere scrambler zit nog de originele vering. Voor veel zachter. Conclusie is dat voor ook de hk suspension progresieve veren aangebracht zijn. Maar dit stuurt wel een stuk beter. Met name verkeersdrempels gaan veel makkelijker op snelheid. Was wel koud trouwens!
 
Van een progressieve veer zou je toch verwachten dat die in eerste aanslag juist niet veel harder aanvoelt? Progresief is ook niet per se beter, een goed gekozen en afgestelde lineare veer is minstens zo goed, zo niet beter. Overigens zijn de meeste 'progessieve veren' ook helemaal niet progressief, maar zijn het simpelweg een combinatie van een stijve en een iets minder stijve veer (zoals op onderstaand plaatje). Een echt progressieve veer heeft niet simpelweg twee soorten windingen, maar een verspreid verloop van een compacte naar gespreidere winding. (de terminologie is niet helemaal juist, maar je snapt m'n punt denk ik). Nadeel van onderstaande veren is dat er een abrupt moment is wanneer de veerkarakteristiek verandert.

1611646741870.png


Hoe je motor stuurt zit hem vooral instantie in de geometrie en de banden. Zijn je poten anders doorgestoken, staat de achtervering op een andere hoogte ingesteld of zakt de andere vork meer in wanneer je op de motor zit waardoor de geometrie verandert? Zitten er andere banden op met een ander profiel of ander slijtagepatroon? Een verschil tussen de twee motoren zou ik in eerste instantie hierin zoeken en niet in eerste instantie bij je veren.

Ook heb je het eerst over beter sturen en dan over makkelijker op snelheid over verkeersdrempels, omdat de vering harder is? Hoe goed een motor oneffenheden verwerkt zit hem vooral in de demping en niet zo zeer in de vering. Belangrijkste is dat je voorwiel zo veel mogelijk contact houdt met het asfalt.

Je conclusie is dan ook wat vlug getrokken, je weet pas echt wat er in zit als je het open haalt. Een stuggere vering is zeker niet per se beter, een goede vering en demping is afgesteld op de rijder en het gebruik.

O ja, volgens mij heeft HK Suspenions ook geen eigen veren, maar zijn het veringgoeroe's die met producten van verschillende merken de afstelling op punt zetten.
 
Laatst bewerkt:
Met de mooie dagen in het laatste weekend toch even de baan ongeweest. Had de kans om op een andere Scrambler te rijden. Op mijn eigen scrambler zit achter een veer van hk suspension. Voor wist ik het niet. Vond hem voor erg hard. Maar hij stuurt geweldig. Op de andere scrambler zit nog de originele vering. Voor veel zachter. Conclusie is dat voor ook de hk suspension progresieve veren aangebracht zijn. Maar dit stuurt wel een stuk beter. Met name verkeersdrempels gaan veel makkelijker op snelheid. Was wel koud trouwens!
Ik weet niet wat de betreffende jaartallen zijn voor de Scramblers waarop je gereden hebt maar de nieuwe 800 modellen(met het nieuwe dashboard) hebben standaard zachtere vering. Het oude model is behoorlijk hard aan de voorzijde.
 
Ik weet niet wat de betreffende jaartallen zijn voor de Scramblers waarop je gereden hebt maar de nieuwe 800 modellen(met het nieuwe dashboard) hebben standaard zachtere vering. Het oude model is behoorlijk hard aan de voorzijde.
Ja. Dat harde aan de voorkant kan ik beamen. Mijne is uit 2016 en is gewoonweg hard. Ik heb een maand of 3 geleden een offerte aangevraagd bij HK om een vulling van Ohlins in mijn vork te zetten. Dat moet de boel sterk verbeteren, zeker in combinatie met de al aanwezige Ohlins achter-shock, maar is ook een aardige aanslag op je bankrekening. Verder is het wellicht sowieso geen slecht idee (en dat geldt ook voor mij) om de vork eens te laten servicen. Dat gebeurd bij je dealer eigenlijk nooit... Als er een paar onderdelen aan je motorfiets zijn die op hun lazer krijgen dan is het de vering, dus meer aandacht aan besteden is zo gek nog niet... Een keer alles goed schoon (laten) maken en olie verversen is bij veel motoren geen overbodige luxe. Op YT staan filmpjes dat er stroop uit de vork komt...😄
 
Laatst bewerkt:
Ben weer druk met de uitlaat bezig geweest. Ga dit seizoen met de RVS schilden rijden en heb deze vastgezet met rode boutjes. Het ziet er best wel weer goed uit. Laat het voorjaar maar komen... Kunnen we ff onze zinnen verzetten...
B05FD04A-0E84-4490-A785-C7F3F873C9F6.jpeg
 
Ben weer druk met de uitlaat bezig geweest. Ga dit seizoen met de RVS schilden rijden en heb deze vastgezet met rode boutjes. Het ziet er best wel weer goed uit. Laat het voorjaar maar komen... Kunnen we ff onze zinnen verzetten...Bekijk bijlage 1589103
Het kan er inderdaad wel weer mee door... :+
Ja die Öhlins vulling voor, hoe eerder je het laat doen hoe sneller je er plezier van hebt. Aangezien de 800 toch niet meer weg gaat is het absoluut de moeite waard imo. Voor mij was de harde voorkant icm mijnhoge eigen gewicht nooit zo'n issue maar alsnog was het flink hard... De vering op de 1100 is vele malen beter en voor en achter laat het voor mij niets te wensen over.
 
Ik weet niet wat de betreffende jaartallen zijn voor de Scramblers waarop je gereden hebt maar de nieuwe 800 modellen(met het nieuwe dashboard) hebben standaard zachtere vering. Het oude model is behoorlijk hard aan de voorzijde.
Betreft twee Classics van 2015. Voorvering totaal verschillend
Zal die van mij eens demonteren en van nieuwe olie voorzien. Misschien wat dunnere olie?
 
Is er iets mis met je huidige setup? Zou je iets anders willen qua karakteristiek?

Edit: ik zie nu dat je bedoelt dat de zachtere vering beter rijdt over drempels. Door het twee keer komen van goed sturen dacht ik dat je juist bedoelde dat je eigen motor met stuggere vering beter over drempels gaat.

M'n Monster heeft ook geen instelmogelijkheden en heb daarom net een Andreani kit besteld om de vork wél instelbaar te maken.
 
Betreft twee Classics van 2015. Voorvering totaal verschillend
Zal die van mij eens demonteren en van nieuwe olie voorzien. Misschien wat dunnere olie?
Oké dat is dan een goed vergelijk. Apart is alleen dat jou ervaring haaks staat op wat ik meestal lees en dat is dat juist de standaard veer keihard is. Je zou wat kunnen experimenteren met olie en sommige mensen korten ook een bus in waardoor de preload iets minder wordt.
 
Is er iets mis met je huidige setup? Zou je iets anders willen qua karakteristiek?

Edit: ik zie nu dat je bedoelt dat de zachtere vering beter rijdt over drempels. Door het twee keer komen van goed sturen dacht ik dat je juist bedoelde dat je eigen motor met stuggere vering beter over drempels gaat.

M'n Monster heeft ook geen instelmogelijkheden en heb daarom net een Andreani kit besteld om de vork wél instelbaar te maken.
Ik bedoel dat de stuggere vering dat beter doet. Bovendien vind ik het sturen en de wegligging veel beter aanvoelt. Er zitten weggerichte Metzeler banden op, die voor mijn gevoel aan de weg kleven. Ben best tevreden zoals het nu is. Maar iets soepeler mag wel. Als ik gewoon rustig op de motor ga zitten in stilstand dan veert hij helemaal niet in. Met kracht wel. Er zijn geen stelmogelijk op deze voorvork.
 
Iets anders. Ik zit vaak op het Amerikaanse Scrambler forum. Daar haal ik veel kennis vandaan. Google vertaalt dit Engels naar Nederlands. Is dan redelijk te begrijpen. Technish Engels begrijp ik niet altijd. Onze Skippie was ik ook al tegengekomen.
 
Het kan er inderdaad wel weer mee door... :+
Ja die Öhlins vulling voor, hoe eerder je het laat doen hoe sneller je er plezier van hebt. Aangezien de 800 toch niet meer weg gaat is het absoluut de moeite waard imo. Voor mij was de harde voorkant icm mijnhoge eigen gewicht nooit zo'n issue maar alsnog was het flink hard... De vering op de 1100 is vele malen beter en voor en achter laat het voor mij niets te wensen over.
Ga er nog 1 keer serieus over nadenken... En je hebt gelijk, de Duc gaat waarschijnlijk niet meer weg. Het blijft toch je eerste fiets hè....
 
Betreft twee Classics van 2015. Voorvering totaal verschillend
Zal die van mij eens demonteren en van nieuwe olie voorzien. Misschien wat dunnere olie?
Probeer 'ns dunnere olie, zoals Skippy suggereerde. Je zou dan kunnen beginnen met ietsje méér of minder olie. Ik zou zeggen: méér; daar hadden in elk geval de Marzocchi's van de oude Ducati's baat bij.
Om te testen heb ik in de buurt een bocht in een dijk, waar midden in de bocht een flinke drempel ligt. Zorg in elk geval dat je voor jezelf ook zo'n testweggetje hebt.
Maar als ik dit zo allemaal lees ben ik toch wel blij dat de vering van mijn Desert instelbaar is, hoewel ik daar zelf niet uit kwam. Met de achterkant kwam ik een heel eind, omdat op het VS-forum wel e.e.a. te vinden is over gewicht van de berijder en afstelling achter. HK heeft er voor gezorgd dat voor en achter weer in evenwicht kwam. Voorkant veel stugger dan ik zelf zou hebben gedacht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan