De nieuwe Yamaha Xmax 300

Ik rij dagelijks via Ceintuurbaan naar werk.
Mocht je vrije tijd hebben rij een dagje over de tramrails waar ik het over heb.
Ik heb elke afstelling geprobeerd maar helaas zonder succes. Enige truc is met iemand anders achterop over de rails rijden.
Geen idee hoe het kan maar met iemand achterop veranderd het ineens in een hele comfortabele scooter.

Exacte locatie hieronder. Beruchte rug brekers...
Vanuit Amsteldijk moet je via Ceintuurbaan richting Ferdinand Bol rijden.
Met mijn vrouw achterop is het i.d.d. veel beter.
 
Als je het solo wel voelt en met iemand achterop niet, dan heeft het waarschijnlijk te maken met de druk (het gewicht) dat je op de weg brengt. Zowel bandenspanning als vering kun je op deze verschillende situaties afstellen. De meest makkelijke afstelling om eens mee te testen en te variëren zijn de banden en dan specifiek de achterband. Veel merken geven hier ook advies om aan te passen naar situatie. Bij de Beverly 350 adviseren ze: solo 2,4bar (35psi) en duo 2,6 (36psi) en geloof me.. Dat verschil voel je enorm en zou je oplossing kunnen zijn!
Misschien rijd je dus met een voor jou te harde / stugge afstelling..
Ik zelf rij op Heidenau K66 met 36psi, dat is een vrij harde afstelling. Ik vind het heerlijk, maar het is niet voor iedereen lekker.

Gewoon eens proberen met 0,1 of 0,2 bar minder en zo zoeken naar wat voor jou lekker is. Je speling is +/- 0,2bar

Btw: ik ken de overgang goed. Zelf heb ik een bedrijfje in de wallen regio en mijn zoon bij Ferdinand Bol, kom er dus geregeld.. Maar de stad kent natuurlijk tal van dit soort punten. Dus, passend afstellen is geen overbodige luxe.
Bekijk bijlage 1644690
Ik rij ook met een Beverly, een 300, maar ik herken het verhaal van musti61 heel goed.
Ik ben licht, met moeite 65kg, en mijn vering achteraan staat op de zachtste stand ingesteld. Solo kan het hard zijn maar met passagier is het ineens veel beter.
Met de bandenspanning heb ik nog nooit iets gedaan.
Ik zal daar eens mee experimenteren.
 
Ik rij ook met een Beverly, een 300, maar ik herken het verhaal van musti61 heel goed.
Ik ben licht, met moeite 65kg, en mijn vering achteraan staat op de zachtste stand ingesteld. Solo kan het hard zijn maar met passagier is het ineens veel beter.
Met de bandenspanning heb ik nog nooit iets gedaan.
Ik zal daar eens mee experimenteren.
Veel rijders gebruiken slechts 1 spanning voor de banden en dan ook vaak de maximale bar/psi. Maar, gewicht doet veel bij een scooter/motor voor wegligging en comfort. Daarom geven fabrikanten advies in de marge van deze spanning. 0,2 bar of 1psi lijkt niets, maar, dit kan echt veel voor je doen.
Ook in de winter, bij kou en natte wegen, kan je goed de lagere spanning aanhouden. Geeft net iets meer grip op de weg.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat de XMAX 300-400 een toestaan gewicht mag dragen van 161 kg.
Dus rijder, passagier accessoires en bagage mogen samen de 161 kg niet overschrijden.
Normaal lijkt mij boven de 200 kg, en 161 kg lijkt mij extreem weinig.
Navraag bij de importeur geeft als reactie vraag maar bij de dealer na. De dealer weet het niet zo goed, en je krijgt geen bevredigend antwoord.
Kan hier iemand hier iets zinnigs uit ver zeggen???
 
Ik zie dat de XMAX 300-400 een toestaan gewicht mag dragen van 161 kg.
Dus rijder, passagier accessoires en bagage mogen samen de 161 kg niet overschrijden.
Normaal lijkt mij boven de 200 kg, en 161 kg lijkt mij extreem weinig.
Navraag bij de importeur geeft als reactie vraag maar bij de dealer na. De dealer weet het niet zo goed, en je krijgt geen bevredigend antwoord.
Kan hier iemand hier iets zinnigs uit ver zeggen???
Mijn vrouw en ik hebben 2 geweldig gebouwde body's die tezamen een prachtige 170 kg wegen. De XMAX 300 rijdt lekker met ons weg. Veert ook beter:) Tot nu toe hebben wij er dus geen probleem mee. Ik denk zelfs dat die 170 ook nog overschreden wordt door de helmen en wat er onder het zadel ligt, niet veel maar toch. Misschien moet ik anders de XMAX vaker laten staan en meer gaan wandelen😭 Maar misschien dekt Yamaha zich zo in tegenschadeclaims voor als er iets afbreekt, veren of zo:} Was geen zinnig antwoord denk ik nu. Oh ja hij trekt wat trager op8)7
 
Mijn vrouw en ik hebben 2 geweldig gebouwde body's die tezamen een prachtige 170 kg wegen. De XMAX 300 rijdt lekker met ons weg. Veert ook beter:) Tot nu toe hebben wij er dus geen probleem mee. Ik denk zelfs dat die 170 ook nog overschreden wordt door de helmen en wat er onder het zadel ligt, niet veel maar toch. Misschien moet ik anders de XMAX vaker laten staan en meer gaan wandelen😭 Maar misschien dekt Yamaha zich zo in tegenschadeclaims voor als er iets afbreekt, veren of zo:} Was geen zinnig antwoord denk ik nu. Oh ja hij trekt wat trager op8)7
Tja, dank voor je reactie, en snap het helemaal. Ok wij komen samen ruim over de 161 kg heen, schat zo 175kg, en dan nog kleding, helmen en wat je nog meesleept. 200 KG zou denk ik normaal zijn.
Echter het feit blijft dat Yamaha 161KG opgeeft, en dit komt natuurlijk voort uit constructieve berekeningen. Het valt niet zo maar uit de lucht. Dus ik zou graag van Yamaha het hoe en waarom willen weten, van daaruit kan ik dan gefundeerd een beslissing nemen.
Asl voorbeeld, als blijkt dat de achterschokbrekers er niet op berekend zijn, dan gooi je er iets anders onder en je bent klaar....
 
Tja, dank voor je reactie, en snap het helemaal. Ok wij komen samen ruim over de 161 kg heen, schat zo 175kg, en dan nog kleding, helmen en wat je nog meesleept. 200 KG zou denk ik normaal zijn.
Echter het feit blijft dat Yamaha 161KG opgeeft, en dit komt natuurlijk voort uit constructieve berekeningen. Het valt niet zo maar uit de lucht. Dus ik zou graag van Yamaha het hoe en waarom willen weten, van daaruit kan ik dan gefundeerd een beslissing nemen.
Asl voorbeeld, als blijkt dat de achterschokbrekers er niet op berekend zijn, dan gooi je er iets anders onder en je bent klaar....
Ja, en dan die camera's en lenzen nog;) Tja dat veren gedoe bij de XMAX heeft al veel stof doen opwaaien hier. Maaar ik heb gelukkig nog nooit een gebroken veer voorbij zien komen, of balhoofd om maar wat te noemen.
 
Of misschien is een Honda wat?
554bb4d96da811d154adfd51.jpg
 
Veel rijders gebruiken slechts 1 spanning voor de banden en dan ook vaak de maximale bar/psi. Maar, gewicht doet veel bij een scooter/motor voor wegligging en comfort. Daarom geven fabrikanten advies in de marge van deze spanning. 0,2 bar of 1psi lijkt niets, maar, dit kan echt veel voor je doen.
Ook in de winter, bij kou en natte wegen, kan je goed de lagere spanning aanhouden. Geeft net iets meer grip op de weg.
Ik weet niet of ik het daar ga moeten zoeken. Ik heb de bandenspanning gemeten (nog nooit gedaan in 2,5 jaar).
Vooraan schrijft de constructeur 2,2bar voor. Ik meet 1,8bar.
Achteraan en met enkel de bestuurder schrijft de constructeur 2,4bar voor. Ik meet 2,2bar.
Ik ga de druk niet verhogen maar veel lager moet het toch niet worden.
 
Krijg een ideetje. PaulR1 hebben ze je ook gezegd welke dealer je moet bellen? Misschien moet je gewoon een Aziatische dealer bellen, of mailen:)
 
Ik weet niet of ik het daar ga moeten zoeken. Ik heb de bandenspanning gemeten (nog nooit gedaan in 2,5 jaar).
Vooraan schrijft de constructeur 2,2bar voor. Ik meet 1,8bar.
Achteraan en met enkel de bestuurder schrijft de constructeur 2,4bar voor. Ik meet 2,2bar.
Ik ga de druk niet verhogen maar veel lager moet het toch niet worden.
1,8bar voor is wel echt (te) laag hoor Peter. Pas daar wel mee op.. Iets harder is wellicht veiliger. Scheelt trouwens ook brandstof 😉
 
Ik sta op het punt een Xmax aan te schaffen, twijfel alleen tussen een 300 en een 400. Wat adviseren jullie en waarom? Ik zal hem grotendeels voor woon werk gebruiken, 50km per dag
 
Beste hlouwen, welkom. Ik denk dat het een stuk of wat pagina's terug wel te lezen is.
Zelf heb ik voor een 300 gekozen omdat die lichter is, er mooier uitziet. Als ik het goed heb is de voorvork van de 300 ook van het type 'motorfiets', dat is stabieler.
 
Ik ga vrijdag een xmax 300 tech max bestellen, al twijfel ik nog over de kleur. Bij de dealer staat een Tech kamo, mooie kleur alleen die gouden velgjes…….ik weet het niet. De andere optie is een Power Grey, alleen deze heb ik nog niet in het echt gezien. De laatste optie is een zwarte (2020 model)…….erg mooi maar is dan wel een euro4 van 2020. Wat vinden jullie van de kleuren?
 
Geweldige kleuren als je je aan de voorgeschreven antidepressiva voorschriften houdt.
Dat geldt trouwens ook voor de Forza hoor.
Exemplarisch voor de "doom & gloom" cultuur in Europa.
Scooters zijn m.i. uitermate geschikt voor knallende en uitbundige kleurstellingen.
Ik ga binnenkort eens informeren naar de mogelijkheden van wrapping.
 
Geweldige kleuren als je je aan de voorgeschreven antidepressiva voorschriften houdt.
Dat geldt trouwens ook voor de Forza hoor.
Exemplarisch voor de "doom & gloom" cultuur in Europa.
Scooters zijn m.i. uitermate geschikt voor knallende en uitbundige kleurstellingen.
Ik ga binnenkort eens informeren naar de mogelijkheden van wrapping.
"doom & gloom" cultuur, niet overdrijven.
Maar je hebt wel gelijk. Qua kleurenpallet is het overal pover.

Honda biedt naast wit, grijs en zwart de Forza enkel nog aan in blauw. De SH 350 naast opnieuw wit, grijs en zwart enkel nog in rood.
Yamaha biedt op de Xmax geen kleur aan.
Piaggio biedt de Beverly aan naast wit, grijs en zwart in én blauw én rood. Luxe. Best mooi blauw en rood ook.

Bij auto's is het al even erg gesteld. Ik kies indien mogelijk altijd voor niet wit, niet grijs en niet zwart.
Ik rij nu een BMW in erg geslaagd mediterraan blauw.

In 1999 kochten wij onze eerste Renault Scenic. Dat was toen één uit een speciale serie: Kaleido.
Renault bood de wagen aan met een interieur dat paste bij de kleur van het exterieur. Hier vind je een link naar de 5 combinaties die ze toen aanboden: Les Renault séries spéciales.
Wij hebben toen een metallic blauwe met een donkerblauw fluwelen interieur gekocht (de tweede van links). Echt een geslaagde combinatie. De bordeaux variant vond ik ook heel geslaagd.

Renault bood zijn Scenic tot dan toe enkel aan met één interieur: zwart.
En die Kaleido-serie was een experiment om na te gaan of mensen belangstelling hadden in wat meer kleur zowel binnen als buiten.
Blijkbaar niet dus, want het is bij dat ene experiment gebleven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan