De nieuwe Yamaha Xmax 300

Ja, dat was wel weer uniek!
Nee het is meer ongeveer een 110cc'er. De NMAX 155 is een stukje vlotter. Maar de E01 komt prima mee met het verkeer hoor, dus voor woon-werk en in de stad is het prima.

Hier mijn ervaring: Test: Yamaha E01 A1-rijbewijs 11kW

Soms heb ik wel vaker wat unieks. Dit keer de Mash Belena 300 motorscooter. Is net nieuw. Bepaalde motormedia hebben al een rij-indruk gehad, maar ik heb 'm veel langer mee dus kan uitgebreider testen en lees dan ook dingen in de rij-indrukken die niet helemaal kloppen. Maar dat is ze vergeven, want ze konden niet uitgebreid testen. :) Op YouTube ook de eerste ter wereld met hand-on beelden. Is wel eens vaker voorgekomen, ik geloof ook met de topsnelheid van de Kawasaki Z125 en vast nog wel vaker. Dat zijn echt de krenten in de pap van mijn hobby.

Die Belena is zo nieuw, dat zelfs de 'fabrikant' in Frankrijk de verkeerde foto's online heeft staan. :+
Het is een Chinese motorscooter, maar aangepast op een aantal punten door/voor Mash. Alleen wat online staat als foto, is niet hoe deze uit de krat komt. Al met al wel een heel tof ding. En mijn zoontje van 2 is er ook gek op, die wil de hele dag met de radio spelen van dat ding. En de alarmlichten. Onder toezicht mag hij dan even op wat knopjes drukken. _O-
Ja gaaf dat je dit soort testen mag doen! De E01 keek ik al echt heel lang naar uit. Het hele concept is goed vind ik alleen actieradius blijft een dingetje. Het hele elektrische is nog vol in ontwikkeling dus voorlopig zit ik nog ff goed op mn x max. Leuke scooter ook die belena en tof dat je hem al zo snel hebt mogen testen. Het eerste dat opvalt is, laag gewicht, lage prijs en redelijk veel pk's. De Looks zijn ook prima vind ik. Zal je test van de E01 gauw eens lezen, 👍
 
Ik ben wel benieuwd hoe die Mash uit een vergelijking met de x-max komt.
De Mash is zo'n €2500 goedkoper en de looks zijn niet veel slechter naar mijn idee.
Dan verdenk ik al snel de kwaliteit van materiaal, blok of het onderhoud als oorzaak van het prijsverschil.
Ik ben benieuwd of dat dan ook echt zo is.
 
Ja een gewone 1 op 1 vergelijk (test) is natuurlijk mooi maar wat het op lange termijn gaat doen qua betrouwbaarheid is de vraag. Aan de andere kant kan je voor €2500 aardig wat reparaties uitvoeren mocht het nodig zijn. ;)
 
Afgelopen weekend de 50.000 gepasseerd. Heb het weekend flink gereden. Lange stukken, lekker zuinig. Als je rustig aan het gas hangt dan kun je 1 op 40 wel halen. Mijn gemiddelde over alles is ongeveer 1 op 33.
Het wordt ook weer tijd voor een beurtje. Dit weekend maar zien. Nieuwe olie, filter, luchtfilter etc.
De laatste maanden rijd ik niet veel meer; heb mijn werk dichterbij huis en ga vaak fietsen. Mijn ambitie om 100.000 met de Xmax te rijden zal dus wat meer tijd vragen.
20230910_104314.jpg
 
Ja gaaf dat je dit soort testen mag doen! De E01 keek ik al echt heel lang naar uit. Het hele concept is goed vind ik alleen actieradius blijft een dingetje. Het hele elektrische is nog vol in ontwikkeling dus voorlopig zit ik nog ff goed op mn x max. Leuke scooter ook die belena en tof dat je hem al zo snel hebt mogen testen. Het eerste dat opvalt is, laag gewicht, lage prijs en redelijk veel pk's. De Looks zijn ook prima vind ik. Zal je test van de E01 gauw eens lezen, 👍

Voor een concept is de motorscooter behoorlijk af. De portable lader schiet niet echt op qua laadtijd, maar als je 'm aan een paal kan hangen, dan zit ie vrij snel weer vol. Wel goed inzetbaar in en om de stad, maar niet echt megavlot. De snelweg kan je er ook mee op, klein stukje meepakken overdags. Het is een leuk ding, ik ben benieuwd of ze er mee komen of dat ze nu met deze info met eentje komen die wat krachtiger is en met een grotere accu. Mijn NMAX is dus wel krachtiger/sneller en zou ik daar voor kiezen.

Ik ben wel benieuwd hoe die Mash uit een vergelijking met de x-max komt.
De Mash is zo'n €2500 goedkoper en de looks zijn niet veel slechter naar mijn idee.
Dan verdenk ik al snel de kwaliteit van materiaal, blok of het onderhoud als oorzaak van het prijsverschil.
Ik ben benieuwd of dat dan ook echt zo is.

Het plan was om dit jaar de nieuwe XMAX 300 te testen, maar de importeur heeft de demo helaas nog steeds niet binnen en het ziet er naar uit dat deze ook niet meer dit jaar komt. Anders kon ik goed vergelijken. Ik moet het nu doen met mijn ervaring van jaren terug op de XMAX 300. Mijn eerste indruk tussen beide, is dat de XMAX 300 veel verfijnder is, Yamaha heeft alle tijd gehad om het te perfectioneren. Verbruik van de XMAX 300 is lager, topsnelheid hoger, koppel wellicht ook.
Maar dat maakt de Mash geen slechte motorscooter. Voor 5000 euro heb je wel een leuk ding voor woon-werk en ook nog eens 3 jaar garantie. Voor een XMAX moet je toch al 7699 euro neerleggen. Dat is geen kattenpis.

Onderhoud kan ik weinig over zeggen. Bij de 300 zat geen boekje, ik hoop er morgen nog een te kunnen scoren.

Maar al met al, vind ik die Mash Belena 300 een tof ding. Het is geen XMAX, maar voor woon-werk; waarom niet?
Voor 4999 euro krijg je heel veel motorscooter en na 3 jaar ruil je 'm weer in op een nieuwe. Heel veel goedkoper ga je niet nieuw een woon-werk maxiscooter vinden. Een XMAX 300 vind ik zelf best prijzig, mijn Kawasaki ER-6N kostte me nieuw minder in 2016. Maar goed, alles is tegenwoordig een stuk duurder.

Beter zou eigenlijk een vergelijk zijn met de Belena 300 en bijv. een SYM 300 of een Kymco 300. Maar goed, de SYM-importeur heeft geen demo's staan van motorscooters dit jaar, met Kymco zou ik nog wel weer contact kunnen zoeken, maar ik doe alles in de vrije tijd en die is zeer beperkt met twee kleine kids op het moment.

Ja een gewone 1 op 1 vergelijk (test) is natuurlijk mooi maar wat het op lange termijn gaat doen qua betrouwbaarheid is de vraag. Aan de andere kant kan je voor €2500 aardig wat reparaties uitvoeren mocht het nodig zijn. ;)

Een vergelijk gaat dus helaas niet lukken. Betrouwbaarheid is afwachten. Maar meestal overleven de Chinese blokjes het wel, het is meer wat er omheen zit. Maar ook uit China komen steeds betere producten. De Belena 300 is wel sneller dan mijn NMAX 155, maar ik ga 'm er niet op inruilen. Simpelweg omdat ik die 127 kg van mijn NMAX en daardoor de wendbaarheid blijf waarderen. Toch lonkt een 300 of 400 nog altijd wel... maar ga ik dat kopen, dan staat mijn motor vaker stil en die staat nu eigenlijk al enorm veel stil, omdat ik de meeste kilometers maak op demo's.
 
Laatst bewerkt:
Voor een concept is de motorscooter behoorlijk af. De portable lader schiet niet echt op qua laadtijd, maar als je 'm aan een paal kan hangen, dan zit ie vrij snel weer vol. Wel goed inzetbaar in en om de stad, maar niet echt megavlot. De snelweg kan je er ook mee op, klein stukje meepakken overdags. Het is een leuk ding, ik ben benieuwd of ze er mee komen of dat ze nu met deze info met eentje komen die wat krachtiger is en met een grotere accu. Mijn NMAX is dus wel krachtiger/sneller en zou ik daar voor kiezen.



Het plan was om dit jaar de nieuwe XMAX 300 te testen, maar de importeur heeft de demo helaas nog steeds niet binnen en het ziet er naar uit dat deze ook niet meer dit jaar komt. Anders kon ik goed vergelijken. Ik moet het nu doen met mijn ervaring van jaren terug op de XMAX 300. Mijn eerste indruk tussen beide, is dat de XMAX 300 veel verfijnder is, Yamaha heeft alle tijd gehad om het te perfectioneren. Verbruik van de XMAX 300 is lager, topsnelheid hoger, koppel wellicht ook.
Maar dat maakt de Mash geen slechte motorscooter. Voor 5000 euro heb je wel een leuk ding voor woon-werk en ook nog eens 3 jaar garantie. Voor een XMAX moet je toch al 7699 euro neerleggen. Dat is geen kattenpis.

Onderhoud kan ik weinig over zeggen. Bij de 300 zat geen boekje, ik hoop er morgen nog een te kunnen scoren.
Boekje van de 125 heb ik wel en die is echt bizar slecht qua inhoud. Echt Chinees. 'Als je op de radioknop drukt, werkt de radio! Als je weer op die knop drukt, werkt MP3!' Daar had SIMA in Frankrijk (de eigenaar van Mash) echt véél meer moeite in moeten stoppen. Hij is zo slecht, dat ik 'm vanavond in ga scannen om later nog eens hard te lachen. Staat wel in hoe vaak je olie moet doen, maar geen woord over de klepcontrole. Hopelijk staat dat wel bij de 300, al vrees ik dat het ongeveer net zo vaak zal moeten als een oliewissel. Dat is wel een dingetje wat een goedkope motorscooter misschien duurder kan maken dan een XMAX. Met de XMAX weet je wel dat je kwaliteit koopt, bij deze is het afwachten wat het inderdaad doet en wat je er voor terug krijgt na x aantal jaar.

Maar al met al, vind ik die Mash Belena 300 een tof ding. Het is geen XMAX, maar voor woon-werk; waarom niet?
Voor 4999 euro krijg je heel veel motorscooter en na 3 jaar ruil je 'm weer in op een nieuwe. Heel veel goedkoper ga je niet nieuw een woon-werk maxiscooter vinden. Een XMAX 300 vind ik zelf best prijzig, mijn Kawasaki ER-6N kostte me nieuw minder in 2016. Maar goed, alles is tegenwoordig een stuk duurder.

Beter zou eigenlijk een vergelijk zijn met de Belena 300 en bijv. een SYM 300 of een Kymco 300. Maar goed, de SYM-importeur heeft geen demo's staan van motorscooters dit jaar, met Kymco zou ik nog wel weer contact kunnen zoeken, maar ik doe alles in de vrije tijd en die is zeer beperkt met twee kleine kids op het moment.



Een vergelijk gaat dus helaas niet lukken. Betrouwbaarheid is afwachten. Maar meestal overleven de Chinese blokjes het wel, het is meer wat er omheen zit. Maar ook uit China komen steeds betere producten. De Belena 300 is wel sneller dan mijn NMAX 155, maar ik ga 'm er niet op inruilen. Simpelweg omdat ik die 127 kg van mijn NMAX en daardoor de wendbaarheid blijf waarderen. Toch lonkt een 300 of 400 nog altijd wel... maar ga ik dat kopen, dan staat mijn motor vaker stil en die staat nu eigenlijk al enorm veel stil, omdat ik de meeste kilometers maak op demo's.
Ik zou ook voor een nmax gaan als ik zou moeten kiezen. Als je al ziet dat er waarschijnlijk een prijsverschil van 3200 euro is tussen een E01 en een nmax dan kan je daar idd zo'n 1600L benzine van kopen. En dat hoef je ook niet steeds aan dat laden te denken. In de toekomst zal elektrisch wel goedkoper worden en het rijbereik groter, dan wordt het wel interessanter. Wat jou tegen houd om een 300 te kopen is terecht als je het mij vraagt. Ik merk sinds dat ik die x max heb dat ik nauwelijks meer op mn gewone motor rijd. (Deze zomer alleen voor rondje Noorwegen gebruikt) Maar denk dat ik spijt krijg als ik hem weg doe dus heb besloten om ze maar allebei te houden.
 
Ik zou ook voor een nmax gaan als ik zou moeten kiezen. Als je al ziet dat er waarschijnlijk een prijsverschil van 3200 euro is tussen een E01 en een nmax dan kan je daar idd zo'n 1600L benzine van kopen. En dat hoef je ook niet steeds aan dat laden te denken. In de toekomst zal elektrisch wel goedkoper worden en het rijbereik groter, dan wordt het wel interessanter. Wat jou tegen houd om een 300 te kopen is terecht als je het mij vraagt. Ik merk sinds dat ik die x max heb dat ik nauwelijks meer op mn gewone motor rijd. (Deze zomer alleen voor rondje Noorwegen gebruikt) Maar denk dat ik spijt krijg als ik hem weg doe dus heb besloten om ze maar allebei te houden.

De prijs is totaal onbekend hoor, maar ik ga uit dat het zo'n 8000 euro zou moeten kosten. Ik ben heel benieuwd hoe de toekomst er uit ziet.
De actieradius is nu nog veel te klein en opladen duurt te lang. Voor 30.000 euro kan het wel vlot, maar dan weegt zo'n motor ook weer veel. Ik heb het liefst een niet al te zware motor, eigenlijk is onder de 190 kg fijn. En als je dan in bijv. 3 minuten laden weer 100 km zou kunnen rijden, dan zou dat mooi zijn. En het moet ook nog betaalbaar kunnen. :+ Ook vraag ik me af of het stroomnet het wel aan kan en of er voldoende grondstoffen zijn voor batterijen etc. Waarom denk je dat ze mensen de deelauto's in willen jagen en dat je geen eigen auto meer zou mogen hebben? Omdat niet eens iedereen over kan op elektrisch.
 
Heeft er iemand problemen gehad met de uitlaat van de xmax 300 ? De mijne is namelijk volledig doorgeroest vlak onder de flens tegen het blok, zelfs de bouten waren niet meer te gebruiken en moesten uitgeboord worden. Dit is nogal een operatie geweest omdat je door de motorsteunen er niet goed bij kon. En dus werd het blok er onder vandaan gehaald om er goed bij te kunnen (uitboren van de tapeinden). Al met al heeft dat een berg geld gekost, een nieuwe uitlaat is ook niet goedkoop.
Mijn x-max is van 2017 en heeft 38k gelopen maar staat wel altijd buiten (ik rij het hele jaar door), ik schrik van de kwaliteit van het gebruikte materiaal, dat had ik van Yamaha niet verwacht na 6 jaar.
 
Een standaard uitlaat is meestal van pisbakkenstaal gemaakt. Roest vrij snel en kan dan dus uiteindelijk ook gewoon doorrotten.
 
Dat de uitlaat van niet al te best materieel is daar kan ik nog wel wat mee, maar dat de tapeinden zo slecht zijn dat valt mij erg tegen. Daar had ik toch rvs verwacht.
 
Heeft er iemand problemen gehad met de uitlaat van de xmax 300 ? De mijne is namelijk volledig doorgeroest vlak onder de flens tegen het blok, zelfs de bouten waren niet meer te gebruiken en moesten uitgeboord worden. Dit is nogal een operatie geweest omdat je door de motorsteunen er niet goed bij kon. En dus werd het blok er onder vandaan gehaald om er goed bij te kunnen (uitboren van de tapeinden). Al met al heeft dat een berg geld gekost, een nieuwe uitlaat is ook niet goedkoop.
Mijn x-max is van 2017 en heeft 38k gelopen maar staat wel altijd buiten (ik rij het hele jaar door), ik schrik van de kwaliteit van het gebruikte materiaal, dat had ik van Yamaha niet verwacht na 6 jaar.
Dat is inderdaad balen! Weet ook niet hoe je dit voor kan zijn. Zijn toch waarschijnlijk de weersinvloeden. Die van mij heeft pas 5k gelopen dus ziet er nog prima uit. Rij in de winter altijd wel door en spuit mn motor altijd voor de winter dik in de anti corossie troep. Misschien die fles en bouten ook eens dik invetten met keramisch vet ofzo. (Weet niet of het iets zal uithalen hoor)
 
Ik heb 100k met mijn BV350 gereden, door weer en wind en de BV heeft altijd buiten onder een zeiltje gestaan. Absoluut geen roest. Het geheim? Elke week wassen en in de wintermaanden elke dag afspoelen met koud water (nadat de motor was afgekoeld) Daarna even kort laten lopen. Kost wel tijd, maar de motor bleef er wel netjes bij. Gr. Mish
 
Ik heb 100k met mijn BV350 gereden, door weer en wind en de BV heeft altijd buiten onder een zeiltje gestaan. Absoluut geen roest. Het geheim? Elke week wassen en in de wintermaanden elke dag afspoelen met koud water (nadat de motor was afgekoeld) Daarna even kort laten lopen. Kost wel tijd, maar de motor bleef er wel netjes bij. Gr. Mish
Dat is idd de beste manier denk ik. Maar zoals je zegt, dat kost ff wat tijd. Hoe bevalt de x max tov de SH350? Welke van die twee rijd het lekkerste?
 
Heeft iemand ervaring met een snelle variateur (J.Costa, Malossie, Dr. Pulley) op een Xmax300?
Ik heb zelf geen Xmax maar een BV350. Wel heb ik op de XMax300 gereden, zowel standaard als - daarna - met Malossi. Hier was verder ook nog een Malossi luchtfilter in geplaatst. Dat is wel echt een wereld van verschil en, voor mij, levert dat wel echt een leukere rijervaring.
Als het gaat om ervaringen heb ik die, maar liever vertrouw ik op vakmensen met iets meer achtergrond en kennis.
Joey Schaar uit Zwanenburg is zo'n specialist, hij vertrouwd het meest op Malossi. Geeft de beste resultaten en is duurzaam in kwaliteit.
Een andere, hoog aangeschreven, specialist is de Ruijter uit Amsterdam. Hij werkt naast Malossi ook met Polini en is over beide tevreden.
Beide zullen in de meeste gevallen bij vervangen van vario ook een luchtfilter adviseren, zodat je motor net iets beter 'ademt'.
Over J.COSTA zijn ze minder enthousiast, niet om resultaten wel om duurzame kwaliteit (slijt gewoon sneller).
Over Dr. Pulley zijn ze ook minder enthousiast, het levert gewoon minder resultaat. Vaak lees je op het forum andere dingen, maar de Ruijter heeft de meest uitgebreide testbank en meten is weten. Er zit gewoon een groot verschil tussen Pulley en een vario van Malossi of Polini (gewoon simpele testresultaten). De vooruitgang zit dan dus deels 'tussen de oren'.
Daarnaast geven Pulley's nog al een schade aan vario en/of aandrijving. Maar, dat kan natuurlijk ook aan de sleutelaar liggen..
 
Heee, bedankt. Goed om te weten dat de Malossiset incl. luchtfilter effect heeft.

@ De Honda SH350 heeft een heerlijk motorblok, makkelijker instap en is zeer wendbaar. Maar als je een overal vergelijk maakt, steekt de Xmax300 er met kop en schouders bovenuit. Is natuurlijk ook een stukje duurder dan de SH350.

Wat mij tegenviel aan de Honda was het relatief hoge verbruik, slechte buddy ( aangepast 250,-) en de slecht sluitende koffer.

De XMax klinkt iets te liefelijk, maar heeft wel een fluwelen loop. Kost wel tijd om de navigatie te doorgronden. Ontzettend handig om muziek te luisteren en je geluid/ nummers onderweg met de knopjes op het stuur aan te passen.

Qua uiterlijk zijn de meeste er wel overeens dat de Xmax er vlotter uitziet. Persoonlijk vind ik de voorkant van de Xmax mooier dan zijn grote broer; de Tmax. Wie had dat 10 jaar geleden kunnen bedenken. Maar goed, >8k voor een 300cc is serieus geld.
 
Die 300 Tech Max is idd geen kattenpis. 8199 euro. Maar goed, je krijgt er wel wat moois voor terug.
Maar als ik het dan vergelijk met een motor van zeg 650cc, dan is het gewoon stevig geprijsd. Een Kawa 650 koop je voor 8399, een Suzuki SV650 voor 8099. Nu zijn ze niet vergelijkbaar met elkaar, maar motorisch krijg je veel meer voor je geld.

De NMAX 155 vond ik altijd te goedkoop voor wat je kreeg, maar die prijs is ook met 800 euro (20%) omhoog gegaan. Nog steeds betaalbaar, maar niet meer zo'n koopje als dat het was. Zit natuurlijk wel wat meer spul bij, TCS, keyless, start-stop en misschien vergeet ik nog wat.
Voor 3999 had je nieuw echt een tof ding voor erbij (en daarom heb ik 'm ook nog).

Ik hoop volgend jaar toch eens die 300 Tech Max te rijden, dit jaar was 'ie niet te rijden bij de importeur.
 
Klopt, belachelijk veel geld voor een 300cc motorscooter. Maar goed, ik moet zeggen dat de X-Max heel fijn rijdt. Soepel geveerd, uitstekende bochtligging voor een scooter.
 
Ik heb een andere motorfiets gekocht. De Xmax ingeruild voor een BMW F850GS. De afgelopen vier jaar heb ik ruim 50.000 op de Xmax gereden met veel plezier. Bijzonder zuinige scooter voor zijn formaat. Ik heb mijn werk dichterbij, en kan nu vaak op de fiets. Reden om mijn scooter die zeer geschikt is voor woon-werk verkeer in te ruilen. De BMW zal minder gebruikt worden en voor wat langere stukken rijden. Hopelijk heb ik er net zoveel plezier aan als met de Xmax.
De komende tijd zal ik nog een beetje meekijken in dit topic maar dat zal uiteindelijk wel minder worden. Ik dank jullie voor je support en bijdragen! Veel veilige kilometers voor jullie.
 

Bijlagen

  • 20231007_131052.jpg
    20231007_131052.jpg
    398,9 KB · Weergaven: 2
Ik heb een andere motorfiets gekocht. De Xmax ingeruild voor een BMW F850GS. De afgelopen vier jaar heb ik ruim 50.000 op de Xmax gereden met veel plezier. Bijzonder zuinige scooter voor zijn formaat. Ik heb mijn werk dichterbij, en kan nu vaak op de fiets. Reden om mijn scooter die zeer geschikt is voor woon-werk verkeer in te ruilen. De BMW zal minder gebruikt worden en voor wat langere stukken rijden. Hopelijk heb ik er net zoveel plezier aan als met de Xmax.
De komende tijd zal ik nog een beetje meekijken in dit topic maar dat zal uiteindelijk wel minder worden. Ik dank jullie voor je support en bijdragen! Veel veilige kilometers voor jullie.
Zo, da's een flinke verandering :-)
 
Sinds een paar weken doe ik woon werkverkeer over de snelweg, 20km enkel.

Ik heb dus ook sinds een paar dagen heel erg last van mijn onder rug. Vind de vering ook erg hard, zelfs op de zachtste stand. Elk verhoging op de weg is goed voelbaar. Hoort dit een beetje bij de xmax?

Gaat trouwens om een 300 uit 2018.
 
Hoe zit je op je XMAX? Met bolle rug, of met holle rug?
Ik heb een Beverly, geen XMAX, maar die laat oneffenheden in het wegdek ook goed voelen.
Naar mijn ervaring vang je met holle rug de schokken beter op.
 
Sinds een paar weken doe ik woon werkverkeer over de snelweg, 20km enkel.

Ik heb dus ook sinds een paar dagen heel erg last van mijn onder rug. Vind de vering ook erg hard, zelfs op de zachtste stand. Elk verhoging op de weg is goed voelbaar. Hoort dit een beetje bij de xmax?

Gaat trouwens om een 300 uit 2018.
Het is echt voor een groot deel op je zithouding letten op de x max als je het mij vraagt. Ik probeer echt bewust een rechte rug te houden anders krijg ik er ook last van. Hiervoor een PCX gereden en daarbij zat ik met de benen wat verder naar beneden wat zorgde voor een fijnere zithouding. Al met al is het ook wel een kwestie van wennen, maar groot gedeelte dus ook zithouding
 
...Naar mijn ervaring vang je met holle rug de schokken beter op.
Yep, dat is ook mijn ervaring met de X Max. Eveneens woon-werk. Voordeel daarvan is dat je de rit uit je hoofd kent en de slechte stukken weg (En in B heb je er wel wat liggen onderweg) weet liggen. Is idd beter op te vangen met holle rug...
 
Yep, dat is ook mijn ervaring met de X Max. Eveneens woon-werk. Voordeel daarvan is dat je de rit uit je hoofd kent en de slechte stukken weg (En in B heb je er wel wat liggen onderweg) weet liggen. Is idd beter op te vangen met holle rug...
Heel herkenbaar. Van ongeveer alle wegen hier in de omtrek ken ik de slechte stukken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan