De zin & onzin van ABS

Zin of Onzin?

  • - Tijdens rijles zonder, daarna altijd met ABS

    Stemmen: 12 8,8%
  • - Altijd met ABS

    Stemmen: 63 46,3%
  • - Altijd zonder ABS, (je kunt het, of je kunt het niet)

    Stemmen: 61 44,9%

  • Totaal aantal stemmers
    136

EGeen

Die hard MF'er
5 sep 2008
887
0
Buitenpost
Beste medemotorforummers!

Naar aanleiding van een post in het rijlessertopic enige tijd geleden waar ik enigzinds van opkeek, vroeg ik mij af wat de rest van Motor-forum ervan zou zeggen.

De stelling was dat een lesser eigenlijk beter zonder ABS kan lessen zodat hij beter aanvoelt wat er gebeurd. Naar mijn mening lijkt het me dat je niets van ABS voelt.... totdat je te ver gaat '(

En in bochten zal ABS dan helpen bij het overeindhouden van de motor?

Verder hoorde ik dat veelal op circuit liever geen ABS wordt gebruikt wegens het gewicht van het systeem?

Dus al met al: "In hoeverre worden wij blij van het ABS systeem op een motor?"

:P
 
Laatst bewerkt:
Lessen: Zonder! Een groot deel van de motoren heeft geen ABS, en je zult daar dus mee moeten leren omgaan. Iemand die alleen met ABS heeft leren remmen, zal op een motor zonder ABS nooit voluit durven remmen. Hij remt zich dan misschien niet onderuit, maar hij heeft wel een enorm nadeel.

Rijden: Met. Moderne ABS-systemen remmen nauwelijks meer minder dan maximaal, terwijl vrijwel niemand, zeker in een noodsituatie, het voor elkaar krijgt om exact maximaal te remmen. Bovendien houden ze de motor bestuurbaar.

Natuurlijk zijn prijs en gewicht een argument voor sommigen. Mijn motor heeft geen ABS, een toekomstige motor wellicht ook niet, puur vanwege de prijs en beschikbaarheid.

Voor circuitrijders geldt wellicht iets soortgelijks voor gewicht. Bovendien denk ik dat circuitrijders stukken beter remmen dan gemiddelde rijders, en stukken minder schrikmomenten hebben dan in het verkeer. Veel remmen op het circuit is 'gecontroleerd en gepland maximaal', waarbij abs alleen maar in de weg zit. Op straat rem je eigenlijk nooit maximaal, tenzij in een noodsituatie.
 
Laatst bewerkt:
Als je met ABS plotseling remt ga je niet op je bek en daar word ik al blij van. :P
 
Ik kan ook maximaal remmen zonder dat de ABS ingrijpt hoor, beetje onzin dus.
 
Weer een klassiek onderwerp. _O-

Ja, en dan zal er ook wel weer iemand zeggen dat je de zoekfunctie moet gebruiken. |(
Met andere woorden: alle onderwerpen zijn op MF al meer dan eens besproken.
Je hoeft dus niet meer te posten, want alles staat er al. :P
 
Ik kan ook maximaal remmen zonder dat de ABS ingrijpt hoor, beetje onzin dus.
Ja, op een vrij stuk weg waar je een remoefening doet. Maar als je in het (drukke) verkeer de plotse fout van een ander mag oplossen, is je reaktie doorgaans in één keer voluit in de ankers. En dan ben je blij als je ABS hebt, zeker als (zoals in dit jaargetijde) de omstandigheden verre van ideaal zijn.....
 
Iemand die alleen met ABS heeft leren remmen, zal op een motor zonder ABS nooit voluit durven remmen.

Wat een Bullshit...

Je leert niet remmen met ABS... want ABS helpt je niet qua remmen...
Alles is hetzelfde als zonder, voelt precies hetzelfde aan...
Het enige verschil is, dat ABS ingrijpt als je te ver gaat en je wiel blokkeerd...

Er is niemand die voluit leert remmen, waarbij ABS moet ingrijpen...
Je leert maximaal remmen zonder dat ABS ingrijpt... dat gevoel is dus hetzelfde als remmen zonder ABS...

Zelf heb ik ABS en ik denk nooit van zo ff voluit remmen, heb toch ABS...
Of ff vol in de bocht remmen, want ik heb ABS...
Doorgaans ben je jezelf niet eens bewust dat het er op zit...
Qua rijden veranderd het iig niets aan mijn rijstijl of manier van remmen...
 
Moet je mij toch eens vertellen hoe je dat doet...

Of schrijf er een boek over, kun je rijk worden. :}

Dat kan je gewoon leren hoor op een VRO bijvoorbeeld. Ik heb daar geleerd hoe ik maximaal moest remmen, zonder dat de ABS ingrijpt, door de remdruk iets langzamer op te bouwen. Dat moet je wel blijven oefenen.
Ik heb daar ook geleerd hoe ik een noodstop kan maken als ik met 100 km/u in een bocht naast de motor hang.
 
Laatst bewerkt:
Ja, en dan zal er ook wel weer iemand zeggen dat je de zoekfunctie moet gebruiken. |(
Met andere woorden: alle onderwerpen zijn op MF al meer dan eens besproken.
Je hoeft dus niet meer te posten, want alles staat er al. :P

:^

Dit is al zooooo vaak voorbij gekomen.
 
Met ABS durf je eerder de rand op te zoeken tussen maximaal remmen en blokkerende wielen. Zonder ABS zal je niet snel het maximale eruit durven te halen omdat je weet dat je snel onderuit kunt gaan als je te ver gaat.

Het is vooral een mentaal aspect wat levens kan redden.
 
Dat kan je gewoon leren hoor op een VRO bijvoorbeeld. Ik heb daar geleerd hoe ik maximaal moest remmen, door de remdruk iets langzamer op te bouwen. Dat moet je wel blijven oefenen.
Ik heb daar ook geleerd hoe ik een noodstop kan maken als ik met 100 km/u in een bocht naast de motor hang.
Ik heb mezelf geleerd hoe ik op het voorwiel moet rijden.
Dat doe ik echter alleen op stroef asfalt.
Op glad asfalt ga ik nog steeds gewoon op mijn bek, en de VRO instructeur ook. :P
 
Ik schrik me altijd de tering als dat @#$% ABS ingrijpt terwijl ik dan nog lang niet hard aan het remmen ben.

ABS zou automatisch uitgeschakeld moeten worden zodra je niet meer op een biljart laken rijdt.
 
Maar hoe werkt het dan in de bochten? Want dat zit me het meeste in me oren.... ABS zorgt met schokken ervoor dat je voorwiel niet volledig blokkeerd. Iets in me hoofd zegt dat dit niet goed zal komen in een bochtje...

@ Sphyrnidus: Hoe gaat dat eigenlijk een noodstop in de bocht?
 
Volgens mij vergroot de ABS je remweg ook als je gewoon je rem diep indrukt(en eventueel gladheid). In de tijd van me lessen kon ik de motor eerder stilzetten zonder het in werking treden van de ABS. Als hij wel ging werken stond ik wel verder stil.
 
Wat een Bullshit...

Je leert niet remmen met ABS... want ABS helpt je niet qua remmen...
Alles is hetzelfde als zonder, voelt precies hetzelfde aan...
Het enige verschil is, dat ABS ingrijpt als je te ver gaat en je wiel blokkeerd...

Er is niemand die voluit leert remmen, waarbij ABS moet ingrijpen...
Je leert maximaal remmen zonder dat ABS ingrijpt... dat gevoel is dus hetzelfde als remmen zonder ABS...
Het probleem met remmen is 'angst'. Op een motor zonder ABS het randje opzoeken is eng. Die angst moet je overwinnen, en dat doe je door heel veel te oefenen. Stukje bij beetje je motor leren kennen, leren begrijpen wat er gebeurt, en het liefst zover komen dat je maximaal kunt remmen op commando, en kunt aanvoelen wanneer je wiel gaat blokkeren, en dat kunt corrigeren.
Het boeiende aan dat leren is niet de beheersing van je rechterhand, het aanleggen van de rem, of het kijken in de verte. Dat is snel geleerd. Het boeiende is het beheersen van de angst. Maximaal remmen zit voor 90% tussen de oren.
Als je leert remmen met ABS (en misschien ook wel als je al jarenlang met ABS rijdt), dan heb je nooit geleerd (of alweer verleerd) om die angst te overwinnen. Remmen met ABS is nooit eng. Je kunt de techniek wel prima in de vingers krijgen, maar je hoeft nooit bang te zijn dat je wiel ineens blokkeert en je genadeloos onderuit gaat.

Zodra je dan op een motor zonder ABS rijdt, gaat die angst je parten spelen. Je kunt hier best stoer gaan lopen doen, maar niemand die met ABS heeft leren remmen remt maximaal op een motor zonder ABS. Dat zou zo'n persoon best kunnen, maar hij durft het niet. Net zoals mensen met nat wegdek niet vol door de bocht durven (zelfs niet als ze weten dat het prima kan) en ze in elkaar duiken als ze onder een tunneltje doorrijden dat 1 cm hoger is dan hun hoofd (ook al is ze dat verteld).

Ben ik daarom tegen ABS? Nee, absoluut niet. Van mij mogen ze het morgen verplichten op elke nieuwe motor. Het is een fantastisch systeem dat veel menselijke tekortkomingen verhelpt. Vroeger was ABS niet optimaal, kon je stukken harder remmen zonder, maar moderne ABS-systemen zijn vrijwel perfect en veel beter dan 99% van de rijders. Maar je moet je wel bewust zijn van de nadelen. Het beperkt jezelf, je leert er minder door.
 
Laatst bewerkt:
Ik schrik me altijd de tering als dat @#$% ABS ingrijpt terwijl ik dan nog lang niet hard aan het remmen ben.
Leg mij eens uit hoe ABS in kan grijpen voordat je te hard remt? ABS grijpt pas in als je wiel blokkeert, m.a.w. dan kan je niet meer harder remmen, je bent al te ver...
 
Terug
Bovenaan Onderaan