definitie van ''tuning''

=lvt=

MF veteraan
12 feb 2004
14.570
5
Lijkt me leuk om op een druilerige vrijdag als deze wat meningen te horen over wat het engelse leenwoord ''tuning'' nu eigenlijk betekend.

Laten we eens beginnen met wat zgn. specialisten te besnuffelen;

het verbaasd me lichtjes dat de een behoorlijk uitgebreid weergeeft hoe en wat

http://www.mvsracing.nl/html/tuning.html

waar een willekeurige ander, het er m.i. met een ''jantje van leiden'' vanaf lijkt te brengen;

Specialisatie

domweg afgaand op deze twee voorbeelden zou je heel makkelijk kunnen stellen, dat ''tuning'' een soort van gedegradeerde versie van ''racing'' is..

Ook zag ik in andere topics bijvoorbeeld al voorbij komen dat het ''flowen'' van een kopje eigenlijk geen tunen is, maar dat het meer richting dikke turbo's e.d. zou moeten gaan.


Dus hierbij de vraag

Wat is jou begrip van tuning? begint dat bij speciaal vet voor je ventieldopje of wil je 100% meer PK uit je motor persen voordat je ook maar het woord ''tuning'' in de mond neemt?
is de gewone man aan het tunen als hij nadenkt over ''finetunen'' van carb, olie etc., of gaat het over reesfrieks die de circuits afschuimen op hun anabolen motor?
 
Laatst bewerkt:
hey, leuk topic!


:+


ik vind het verbeteren van de ademhaling toch wel een fundamentele manier van opvoeren, dus ''tuning''. Heb daar dan ook voor gestemd.
 
Tuning is niets anders dan afstellen, en dat doe je vaak om betere prestaties te behalen. Of dat nu gaat om verbruik, vermogen of koppel, kan allemaal.

Maar bij het petjesgilde associeert men Tuning vaak met plastic, spoilers en subwoofers...

Enne, fijne druilerige vrijdag verder! ;)
 
Laatst bewerkt:
volgens mij is ademhaling hetgene waar het goedkoopst de meeste winst valt te halen.
bij een tweetakt in ieder geval wel dus daar ook op gestemd.
 
Tuning is niets anders dan afstellen, en dat doe je vaak om betere prestaties te behalen. Of dat nu gaat om verbruik, vermogen of koppel, kan allemaal.

Maar bij het petjesgilde associeert men Tuning vaak met plastic, spoilers en subwoofers...
Ah, de rechtstreekse vertaling dus in jou ogen(?).
 
Nou ja er was pas nog een topic dat uiteindelijk over de discussie ging of iets nu optimaliseren of tuning moest heten, ik dacht eigenlijk dat je daar op aan wilde sluiten. Letterlijk vertaald komt tunen (van finetuning) al neer op optimaliseren; perfect afstellen. In die zin hoef je dus geen vergaande veranderingen te doen om iets tuning te kunnen noemen.

Als je bedoelt waar mensen in zouden investeren als ze wilden tunen, dan zou dat voor mij het verzorgen van perfecte ademing zijn. Maar dat gaat ook alleen door een combinatie van een goede uitlaat, geflowde kop, geschikte injectie/carburateurs en filters. Eventueel zelfs anders nokkenassen. Het blijft in balans houden, de vertaling says so.
 
Nou ja er was pas nog een topic dat uiteindelijk over de discussie ging of iets nu optimaliseren of tuning moest heten, ik dacht eigenlijk dat je daar op aan wilde sluiten. Letterlijk vertaald komt tunen (van finetuning) al neer op optimaliseren; perfect afstellen. In die zin hoef je dus geen vergaande veranderingen te doen om iets tuning te kunnen noemen.

Als je bedoelt waar mensen in zouden investeren als ze wilden tunen, dan zou dat voor mij het verzorgen van perfecte ademing zijn. Maar dat gaat ook alleen door een combinatie van een goede uitlaat, geflowde kop, geschikte injectie/carburateurs en filters. Eventueel zelfs anders nokkenassen. Het blijft in balans houden, de vertaling says so.
Ik snap je kijk, en vind het een sterke omschrijving :Y
 
Strikt genomen geef ik je helemaal gelijk :P
Echter gaat het speciefiek natuurlijk over de interpretatie ervan *D
Tja het is een grijs gebied zoals je zelf al aangeeft. Het gaat van een simpele afstelling tot het verviervoudigen van het oorspronkelijk vermogen. Maar of je nu iemand treft met een testbank, of iemand die hele motorblokken uit elkaar trekt om de drijfstangen te verlichten, ze zullen zich beide Tuner noemen denk ik...
 
Tja het is een grijs gebied zoals je zelf al aangeeft. Het gaat van een simpele afstelling tot het verviervoudigen van het oorspronkelijk vermogen. Maar of je nu iemand treft met een testbank, of iemand die hele motorblokken uit elkaar trekt om de drijfstangen te verlichten, ze zullen zich beide Tuner noemen denk ik...
Ik denk het ook, eigenlijk geeft House ook al een beetje aan waarom nietwaar.
 
Lijkt me leuk om op een druilerige vrijdag als deze wat meningen te horen over wat het engelse leenwoord ''tuning'' nu eigenlijk betekend.

Laten we eens beginnen met wat zgn. specialisten te besnuffelen;

het verbaasd me lichtjes dat de een behoorlijk uitgebreid weergeeft hoe en wat

http://www.mvsracing.nl/html/tuning.html

waar een willekeurige ander, het er m.i. met een ''jantje van leiden'' vanaf lijkt te brengen;

Specialisatie

domweg afgaand op deze twee voorbeelden zou je heel makkelijk kunnen stellen, dat ''tuning'' een soort van gedegradeerde versie van ''racing'' is..

Ook zag ik in andere topics bijvoorbeeld al voorbij komen dat het ''flowen'' van een kopje eigenlijk geen tunen is, maar dat het meer richting dikke turbo's e.d. zou moeten gaan.


Dus hierbij de vraag

Wat is jou begrip van tuning? begint dat bij speciaal vet voor je ventieldopje of wil je 100% meer PK uit je motor persen voordat je ook maar het woord ''tuning'' in de mond neemt?
is de gewone man aan het tunen als hij nadenkt over ''finetunen'' van carb, olie etc., of gaat het over reesfrieks die de circuits afschuimen op hun anabolen motor?

Tuning, puur gezien, is het in balans brengen van alle onderdelen die invloed hebben op prestatie en rijbeleving.

En per individu is er een onderscheid in wat men belangrijk vind; uiterlijk, rij-eigenschappen, (Vermogens)prestaties.

Zo heb ik vorige week een motor getuned. Zonder aan het blok, ontsteking, carburatie of uitlaat te hebben gezeten; ging enkel om wegligging :)

En het kan ook anders; volgende week ga ik een Harley 'tunen'. Dat is het volhangen met chromen randjes en friemeltjes, inclusief diverse kleurige lampjes her en der.

Een Buell tune ik ook nog wel eens. Dan hang ik een pc aan de OEM boordcomputer, en verander volledig te standaard programmering.

Bij een VROD hang ik er extra computertje bij, ander luchtfilter en andere einddempers. Die extra computer kan worden ingesteld naar wens.

Verdergaande tuning kan, daar zijn specialisten voor.
Dan ga je stap voor stap alles optimaliseren, van inlaattraject tot aan uitlaattraject, en alles wat daar tussen zit, inclusief ontsteking.
 
Tunen houd voor mij in alles verbeteren aan een voertuig om deze sneller te maken.
In het licht gezien van de racerij,kan er met het verbeteren van de remmerij en vering wel eens meer voordeel behaalt worden dan het tunen van het motorblok.
 
Ik vind dat "tuning" niet alleen hoeft te dienen om de prestaties te verbeteren.
Het kan m.i. ook dienen om bepaalde "foutjes" weg te halen, zoals een vermogensdip, happerige gasreactie enz. Het zou ook kunnen dienen om de motor zuiniger/efficiënter te laten rijden.
 
Afstellen is tuning, zelfs je vering kan je afstellen dus tunen.
Wij maken er een fantastisch geheel van terwijl het eigenlijk best wel eenvoudig is.
Denk maar aan je radio en tuner.

Je kunt natuurlijk ook nog denken aan optische tuning, het mooier of efficiënter maken van de buitenkant.

Als je de betekenis lettelijk neemt dan is tunen inderdaad gewoon nauwkeuriger "afstellen" of "regelen".
 
Terug
Bovenaan Onderaan