PP tuning clipons 50 mm

vuurbloed

pet-fles-pap
14 aug 2005
23.730
2.078
Hoofddorp
wat een ellende kunnen aftermarket clipons geven.
in de doos staat duidelijk aangegeven dat de m6 bouten met 18 Nm moeten worden aangedraaid.
zowel de bouten die het handvat klemt als de bouten die de clipon op de poot klemt.
eerst breekt er een bout af van de handvat klem......dus1 zat er nog in......
schroef ik beide klembouten los van de poot.....gaat de cliponklem er bijna niet af....nog verder losgedraaid....helemaal los....wil de klem nog niet van de poot af....
blijkt het boutje van de handvatklem te lang te zijn (ongeveer een halve mm) en zit tegen de poot aan.......en heeft de poot beschadigd .
ik meteen eerst denken dat ik de boutjes misschien heb omgedraaid, maar dat kan niet eens dan zou ik geen vlees hebben in de andere boutmaat....
3 keer de momentsleutel gecontroleerd...ja die klopt wel (ik heb er 2)
weer monteren met ingekort boutjes........momentsleutel op 16 Nm gezet.......en pats daar ging nu een boutje van de cliponklem......
gelukkig was het allemaal makkelijk uit te boren, maar toch.......
ik denk dat de bijgeleverde boutjes gewoon niet voldoen?.....al lijkt mij dat ook weer sterk...18 Nm is echt niet zoveel.
poot nog eens nagemeten, ja 50 mm
clipon nagemeten, ja 50 mm

in het rode rondje kwam de bout er ongeveer een halve mm doorheen.
1678043770565.png
 
Laatst bewerkt:
een M6'je met 18Nm in alu willen vast zetten is uitermate |(8)7
10Nm is zowat de standaard.

vast is vast, wat een service manual of doos ook mag zeggen.

Er zijn redelijke standaard regels idd. M6 met 18 nm...moet een typfout zijn.
Jammer...elke sleutelaar weet tich wel due aanhaalmoment redelijk uit z'n hoofd?
M8 25 tm 35 etc etc...
M7 kan wel 18 nm aan. Maar m7 zie je in voertuigtechniek niet zo veel..
 
16Nm vind ik al hoog voor het eerste keer aanspannen.
Ik werk in stappen van 3, zou eerst beginnen met 8Nm, vervolgens 12Nm dan pas 18Nm.
Op werk hebben we tabellen met welk moment we welke bouten we van iedere diameter en treksterkte we moeten aanspannen en met welke moment we moeten beginnen, wat het tweede moment is en eind moment om aan te spannen.
Misschien ook wel op net terug te vinden
 
ik ben het niet met je eens, als men dit voorschrijft specifiek, dan hou ik mij daaraan.

Deel je instelling voor de helft....
Als je sleutel ervaring hebt .dan weet je dat m6 met 18 nm kul is.
Vroeger een k6 600 gekocht.. tandwielmoer achter moest met 90 nm oid
Lage type moer met...meen m10. Dacht al..moet typefout zijn. Vastgezet op 70 nm..en later kwam de correctie in de manual.
 
16Nm vind ik al hoog voor het eerste keer aanspannen.
Ik werk in stappen van 3, zou eerst beginnen met 8Nm, vervolgens 12Nm dan pas 18Nm.
Op werk hebben we tabellen met welk moment we welke bouten we van iedere diameter en treksterkte we moeten aanspannen en met welke moment we moeten beginnen, wat het tweede moment is en eind moment om aan te spannen.
Misschien ook wel op net terug te vinden

Sowieso in stapjes doen.
Zien we tegenwoordig bij auto's ook al terug in de wielbouten en moeren.
Om kromtrekken flens oa te voorkomen.
Staatje zoals jij kent ken je op gegeven moment uit je hoofd toch ;)
 
Ook ik vind 18 Nm wat veel, al ken ik niet van die tabellen uit mijn hoofd. Het is een clipon, als die een beetje klemt is het al snel goed.
Verbaasd me wel dat de boutjes breken ipv. dat je de draad uit het alu draait.
 
Ook ik vind 18 Nm wat veel, al ken ik niet van die tabellen uit mijn hoofd. Het is een clipon, als die een beetje klemt is het al snel goed.
Verbaasd me wel dat de boutjes breken ipv. dat je de draad uit het alu draait.
De draad is duidelijk wat langer.
Desnoods een beetje blauwe Loctite voor de twijfelaar.
Daar zou ik niet moeilijk over doen.
Maar aanhaalmomenten zijn gewoon een harde waarde in vele boeken. :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan