PP tuning clipons 50 mm

vuurbloed

pet-fles-pap
14 aug 2005
23.730
2.078
Hoofddorp
wat een ellende kunnen aftermarket clipons geven.
in de doos staat duidelijk aangegeven dat de m6 bouten met 18 Nm moeten worden aangedraaid.
zowel de bouten die het handvat klemt als de bouten die de clipon op de poot klemt.
eerst breekt er een bout af van de handvat klem......dus1 zat er nog in......
schroef ik beide klembouten los van de poot.....gaat de cliponklem er bijna niet af....nog verder losgedraaid....helemaal los....wil de klem nog niet van de poot af....
blijkt het boutje van de handvatklem te lang te zijn (ongeveer een halve mm) en zit tegen de poot aan.......en heeft de poot beschadigd .
ik meteen eerst denken dat ik de boutjes misschien heb omgedraaid, maar dat kan niet eens dan zou ik geen vlees hebben in de andere boutmaat....
3 keer de momentsleutel gecontroleerd...ja die klopt wel (ik heb er 2)
weer monteren met ingekort boutjes........momentsleutel op 16 Nm gezet.......en pats daar ging nu een boutje van de cliponklem......
gelukkig was het allemaal makkelijk uit te boren, maar toch.......
ik denk dat de bijgeleverde boutjes gewoon niet voldoen?.....al lijkt mij dat ook weer sterk...18 Nm is echt niet zoveel.
poot nog eens nagemeten, ja 50 mm
clipon nagemeten, ja 50 mm

in het rode rondje kwam de bout er ongeveer een halve mm doorheen.
1678043770565.png
 
Laatst bewerkt:
de ubreakable garantie....gaat in ieder geval niet op ;)

ja gezond verstand gaat soms pas werken als je ergens verstand van hebt....heb nooit over nagedacht dat hier tabellen voor zijn.
in wphb van mijn honda stonden tabellen met standaard waarden en "afwijkende" maten...niet iedereen kent deze waarden uit hun hoofd....ik ga het nu misschien wel leren om bij het "gezonde" verstand te stoppen .
 
Maar kennelijk heb je ook niet heel veel gevoel in sleutelen..?
jawel juist....voor ik hem op 18 nm had...had ik al drie keer de momentsleutel gecontroleerd omdat ik het al zo achterlijk kracht vond voor zo een boutje....
mja...die extra tekening in de doos he?...het staat er specifiek op........erbij geplakt...buiten de beschrijving om.....dus dan zal het wel......toch?.....
 
jawel juist....voor ik hem op 18 nm had...had ik al drie keer de momentsleutel gecontroleerd omdat ik het al zo achterlijk kracht vond voor zo een boutje....
mja...die extra tekening in de doos he?...het staat er specifiek op........erbij geplakt...buiten de beschrijving om.....dus dan zal het wel......toch?.....

Iets teveel zelfvertrouwen en te weinig ervaring :P
Laat sowieso j momentsleutel ijken na x keer.
Ik laat onze 6 momentsleutels met range 10 /60 en 75 /300 elk jaar checken ivm aansprakelijkheid. Kost wel 400 euro oid maar echt noodzakelijk. De kleine verlopen gauw 10 % in 1 jaar.
Zijn van hazet van ong 300 p stuk.
De grote van snap on. Ong 600 p stuk
 
na een paar weken eindelijk antwoordt:
dit is het antwoordt wat de importeur heeft gekregen van de fabrikant.
You can forward my answer to your customer:
In handlebars are screws M6 / M8 – depends on type of handlebars. But the torque value applies for all handlebars:
• M6 – 18 NM
• M8 – 25 NM

Strength 8.8. of bolts is also alright. We tried many times myself the torque value and it’s correctly – we don’t broken any bolts.

schiet mij maar lek of zow.....
 
na een paar weken eindelijk antwoordt:
dit is het antwoordt wat de importeur heeft gekregen van de fabrikant.
You can forward my answer to your customer:
In handlebars are screws M6 / M8 – depends on type of handlebars. But the torque value applies for all handlebars:
• M6 – 18 NM
• M8 – 25 NM

Strength 8.8. of bolts is also alright. We tried many times myself the torque value and it’s correctly – we don’t broken any bolts.

schiet mij maar lek of zow.....
Je zou bijna heenrijden om ze te vragen of ze het effe voordoen op 18Nm
 
na een paar weken eindelijk antwoordt:
dit is het antwoordt wat de importeur heeft gekregen van de fabrikant.
You can forward my answer to your customer:
In handlebars are screws M6 / M8 – depends on type of handlebars. But the torque value applies for all handlebars:
• M6 – 18 NM
• M8 – 25 NM

Strength 8.8. of bolts is also alright. We tried many times myself the torque value and it’s correctly – we don’t broken any bolts.

schiet mij maar lek of zow.....

Niet geloven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan