Deze zomer de Alpen in, iemand tips?

RAYF4

MF veteraan
28 mei 2001
1.224
0
Donostia-San Sebastian
Deze zomer gaan we met een groep vrienden op de motor naar de Alpen, na in 2001 naar de Noordkaap te zijn geweest.
We vertrekken begin juni vanuit San Sebastian (spaans-baskenland)en gaan via Toulouse naar de Alpen om daar zo'n 10 dagen rond te crossen.
Wie heeft hier goede tips mbt mooie routes waarbij ook nog's kan worden doorgereden?Dus goed asfalt en weinig verkeer.
We willen door alle landen heen aan de alpen en misschien ook nog een land aan de adriatische zee als we een beetje tijd hebben.
Het idee is om zo'n 500 km/dag te doen, bij onze reis naar de Noordkaap lag het gemiddelde op 1000 km/dag |( ivm tijdgebrek, dit keer willen we ook nog wat van de landen waar we komen zien.
 
Tsja, de Alpen, kan niet misgaan. Ik heb afgelopen zomer veel in Zwitserland gereden, alle bekende passen zoals Nufenenpass, Gotthardpass, Simplonpass, etc etc. Er is zoveel te rijden daar. Je hebt Zwitserland, Oostenrijk, Italie, stuk Alpen nog in Frankrijk, echt fenomenaal. Dolomieten niet te vergeten. Veel plezier!

Al die passen zijn prima te doen, mooie wegen. Maar in zomertijd ben je niet de enige natuurlijk...
 
Ik heb veel gehad aan Motorcycle Journeys through the Alps and Corsica van John Hermann, uitgebreide en duidelijke beschrijvingen van zo'n 300 Alpenpassen. 500 km per dag is erg veel, want je bent continu bochtjes aan het draaien, en kan dus niet lekker doorrijden. Bovendien kan het er erg druk zijn.
Veel plezier!
 
500 km per dag is erg veel, want je bent continu bochtjes aan het draaien, en kan dus niet lekker doorrijden. Bovendien kan het er erg druk zijn.
Veel plezier!
Wij gaan de eerste twee weken van juni, zal het dan al erg druk zijn?
Verder zoek ik routes waar we zoals ik al zei ook een beetje door kunnen rijden, maar waar wel veel bochtjes in zitten waar je harder dan met 30 km/u door kunt.
Ik heb vorig jaar een weekje in de buurt van de côte d'azur rondgereden en daar waren de meeste wegen prima,alleen een beetje teveel verkeer naar m'n zin.
Thks voor de adviezen anyway!
 
begin juni is het nog niet zo druk, waar je wel kans op hebt is dat passen nog dicht zijn. afgelopen jaar waren bijna alle passen in juni open, maar dat gebeurd niet vaak
 
Pyreneeën is ook helemaal geweldig, maar als Bask zul je dat wel weten... Anders weet ik nog wel een paar mooie routes. Tourmalet, Andorra etc.
 
Wij gaan de eerste twee weken van juni, zal het dan al erg druk zijn?
Verder zoek ik routes waar we zoals ik al zei ook een beetje door kunnen rijden, maar waar wel veel bochtjes in zitten waar je harder dan met 30 km/u door kunt.
Ik heb vorig jaar een weekje in de buurt van de côte d'azur rondgereden en daar waren de meeste wegen prima,alleen een beetje teveel verkeer naar m'n zin.
Thks voor de adviezen anyway!

Wij gaan 30 mei vanuit Braga (Campo de Gerés) Portugal naar de Alpen dus ik volg dit topic met argusogen. Tips voor leuke hotelletjes ed zijn meer dan welkom :}

:] :]
 
Nee ik woon niet in Portugal (helaas). Daar is dit jaar de Varadero International Meeting :P met over de 130 Varadero's en nog andere motoren ook. Wij gaan erheen via de Pyreneen en op de terugweg willen we via de Haute Alpes waar we dan ook een aantal dagen/weekje blijven. :]
 
Nee ik woon niet in Portugal (helaas). Daar is dit jaar de Varadero International Meeting :P met over de 130 Varadero's en nog andere motoren ook. Wij gaan erheen via de Pyreneen en op de terugweg willen we via de Haute Alpes waar we dan ook een aantal dagen/weekje blijven. :]
Als je hierlangs komt,geef me een gil, misschien kan ik voor wat slaapplaats zorgen , ook voor de fietsen.
 
Heb in 2002,aantal passen gereden in Oostenrijk,waaronder
de Hochalpenstrasse.Helaas weinig lol aan beleefd.
Hartje zomer,Nederland 25+ C , zitten wij daar te koukleumen
op een bergpas met zeer dichte mist, regen, +/- 8 C.!
Maak je een keer een pitsstop om iets te eten, ben je blij dat
ze ook erwtensoep hebben! :+

Maar ik denk wel dat als je het weer mee hebt, kun je
geweldig motorrijden in de Alpen!

Veel plezier! ;)
 
Rond juni wordt de Timmelsjochpass tussen Oostenrijk en Italië ieder jaar geopend door gestoorde fietsers. Een hele hapening met zoveel de pass over.

je moet er natuurlijk wel van houden om met zoveel te steppen ;)
Echt lekker bochies pakken is er dan niet bij.

Ik zal kijken of ik het kan vinden en dan link erbij plakken.

Timmelsjoch

Ik zie het er nog niet bij staan. Wel mooie foto's bij.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Rond juni wordt de Timmelsjochpass tussen Oostenrijk en Italië ieder jaar geopend door gestoorde fietsers. Een hele hapening met zoveel de pass over.

je moet er natuurlijk wel van houden om met zoveel te steppen ;)
Echt lekker bochies pakken is er dan niet bij.

Ik zal kijken of ik het kan vinden en dan link erbij plakken.

Timmelsjoch

Ik zie het er nog niet bij staan. Wel mooie foto's bij.

Hee LCB, ben je er weer :) Heb je ff gemist.


De Kaunertal Gletsjerstrasse is trouwnes ook erg mooi (doodlopend naar 2750 meter). Wel vroeg rijden want later wordt het drukker. Asfalt is matig maar omgeving is heel mooi, en een flionke kans dat je tussen de sneeuwbanken doorrijdt. Wel warme kleren aantrekken als je vroeg gaat (aan het eind is een vreettent, dat scheelt).
 
Mmm, ga er eens een kaart bijpakken, kijken of we de genoemde passen tot een route kunnen weven, ook nog's verder op het net speuren...
 
Vergeet niet de Stelvio Pas. Buiten dat het een bochtenparadijs is,hebben ze daar ook de lekkerste broodjes braadworst van de alpen. :)
Veel plezier.

full
 
Als je hierlangs komt,geef me een gil, misschien kan ik voor wat slaapplaats zorgen , ook voor de fietsen.

Nee we komen op de heenweg niet langs die stad aan de westkust, we gaan vanaf Ax Les Thermes kris krassen door de Pyreneen op weg naar Portugal en dan richting Pamplona. Erna willen we blazen :] naar GAP en zijn dan met een hele groep.

Maar nog steeds geen adresjes van hotelletjes ? :?
 
Nee we komen op de heenweg niet langs die stad aan de westkust, we gaan vanaf Ax Les Thermes kris krassen door de Pyreneen op weg naar Portugal en dan richting Pamplona. Erna willen we blazen :] naar GAP en zijn dan met een hele groep.

Maar nog steeds geen adresjes van hotelletjes ? :?
In GAP heb ik nog wel een camping adres voor je (zitten er meer)maar vanuit GAP noordelijk via route napoleon rijden, eerst kom je camping tegen, die rechts laten liggen en een paar bochten verder kom je nog een camping tegen. erg simpele camping, goedkoop (wel harde grond, dus haringen van tentje gaan wat zwaar de grond in) eigenaar was erg vriendelijk en geinteresseerd (misschien hielp het ook dat ik in het naseizoen was en alleen op de motor) weet niet 1,2,3 de naam van de camping meer, maar is de "bovenste"camping bij GAP
 
Nee we komen op de heenweg niet langs die stad aan de westkust, we gaan vanaf Ax Les Thermes kris krassen door de Pyreneen op weg naar Portugal en dan richting Pamplona. Erna willen we blazen :] naar GAP en zijn dan met een hele groep.
Maar nog steeds geen adresjes van hotelletjes ? :?
Pamplona ligt hier 8 km vandaan,dus jullie komen vlak langs hier.
Het enigste hotelletje dat ik tot nu toe voor onze reis heb gevonden (via www.motorreizen.nl), is in de Dolomieten en ziet er wel goed uit : http://www.castellatemar.it/

Iemand nog verder suggesties mbt hotelletjes Alpen/Dolomieten?
 
In de Dolomieten, Arraba om precies te zijn is dit: www.hotel-olympia.com een prima motor hotel. Goede kamers, lekker eten, garage en midden tussen de mooiste bergpassen (Pordoi, di Giau etc.)

Verder zijn er echt genoeg hotels te vinden, je hoeft in juni niet te reserveren, er is meestal wel plaats
 
Precies het juiste topic op de juiste tijd voor mij.

Ik wil eind april/begin mei 2004 voor 2 weken in m'm uppie op de motor weg te wezen.
Ik ben van plan om van Duitsland naar het Lipno meer in Tjechie te rijden 2 dagen toeren en van daar via een aantal passen in Oostenrijk naar Venetie te gaan.
Hier 2 rustdagen houden en dan naar Pisa om weer 2 dagen te relaxen.
Van hieruit wil ik via Milaan weer een aantal passen rijden in Oostenrijk om dan via Duitsland weer naar huis te gaan.

Weet iemand hoe het om die tijd is gesteld met de opening van diverse passen?
Ik ga (goed voorbereid op de kou) met de tent en weet niet of je zomaar op een berg je tentje kan neerlaten. Iemand suggesties/tips?

Graag hoor ik van jullie reacties.
 
Ff oma uit haar dutje gehaald; ons alpen-tripje komt dichterbij, nog drie weekjes.
Het eerste gedeelte van de route is nu: San Sebastian-Genève,vandaaruit naar München om daar de vrijdagnacht door te brengen, vandaaruit waarschijnlijk naar de adriatische kust of Zagreb, en via de adriatische kust naar Venetië.
Vandaaruit de Dolomieten in en de Alpen door, passen doen :]
Iemand nog tips mbt routes voor de eerste etappes tot aan de adriatische zee?
 
Terug
Bovenaan Onderaan