Diesel reviseren???

Krukasje

MF'er
27 aug 2009
203
0
Ergens in Nederland.. :)
Hall Iedereen,

Om de twee dagen ga ik bij ons in de buurt naar de sloop om te kijken of ze daar nog wat leuks hebben om te restaureren.
Toen ik er vandaag was viel mijn oog op een eenpitter Dieselmotor.
De man kon mij er niet veel over vertellen. Hij wist alleen dat hij van een trilplaat kwam.

Hij is voorzien van een slingerstarter, maar de slinger ontbreekt. :)
Verder geen probleem, want daar komt toch een elektrostart op.

In principe zag hij er nog goed uit, mag wel een likje verf, en heeft ook nog compressie.

Nu weet ik alleen niet of het een stationair blok was.
Daar heb ik niet goed op gelet.
Zo ja, kan ik dit ook ombouwen tot eentje waar je normaal gas bij kan geven?

Het zag er verder niet echt uit als een heel pittig blok, dus als ik hem koop dan wil ik daar was meer pit in stoppen.
Weten jullie misschien nog wat opvoertipjes voor Diesels?

Ik heb hem gereserveerd voor het geval dat....

Denken jullie dat het de moeite waard is om hiermee aan de slag te gaan?
Hij mocht 20 pieterballen kosten.. :)

Ik heb verder niet veel ervaring met Dieselmotoren, sterker nog, dit is mijn eerste.
Vandaar dat ieder tipje welkom is. Omdat het zo'n kleine leuke is om mee te beginnen leek het me zelf wel leuk... :)

Morgen kan ik voor een foto zorgen.

Andy :)
 
Laatst bewerkt:
@gearheadchoppers:

Aan welke eisen zou dat aluminium dan moeten voldoen?
Aluminium is toch gewoon aluminium?? Of zie ik dat verkeerd? :)

En wat is er dan zo moeilijk aan het maken van een kop?
De kleppen, tuimelaars, stoterstangen, veren, enz. ben ik niet van plan zelf te maken. Die haal ik gewoon bij de grasmaaiershop of de sloop.
Verder is het toch gewoon een brok alu met wat gaten er in.
En zo niet, waar moet ik dan rekening mee houden?
Want zo leer je... kennisoverdracht.. ;)

Ik heb wel eens bij de sloop koppen van automotoren zien liggen.
Toen heb ik ook eens nagedacht om daar wat uit te flexen, maar meestal zijn 4 kleppen (terwijl ik er maar 2 kan aandrijven) of er is geen mogelijkheid om ze op mijn blok te schroeven, of..of..of...
Dus dat is ook niet echt een optie...

Andy :)

@Hans, een eind zal nog even moeten wachten.. :)
 
Ja je hebt huis tuin en keuken aluminium en van vliegtuig kwaliteit en daar nog alles tussen in.
Vroeger op school een stoommachine gemaakt uit 3 gietstukken.
Dat was leuk werk maar veel makkelijker dan een kop van een motor.
Wat ik zelf leuk vind en nog steeds veel van leer is iets te maken met wat je hebt met minimale aanpassingen.
Ga eens zoeken naar dingen die je direct kunt gebruiken.
Een 4 cilinder kop kun je doorzagen zodat je een kop hebt maar dan zit je wel met allemaal open koelwater gaten die je weer dicht miet maken.
Had een andere jiffy nodig voor mijn motor.
Heb destijds een motor gesloopt en de jiffy uit het frame gezaagd.
Gekeken hoe de commerciële oplossing was en het bleek dat ik er nog maar een stukje hoekijzer op hoefde te lassen om een perfect werkend geheel te hebben.

Pieter

full
 
Laatst bewerkt:
Ik ben vandaag toch vroeg uit, dus dan ga ik eens op de sloop kijken of ze nog een leuke kop hebben. (van auto)
Geheid dat ik toch niets zal vinden dat past.. :( :(

Andy :)

BTW, Als ik onder in venster een bericht typ, dan zie ik geen smilies. Waar kan ik die wel vinden?
 
je moet ook op de knop reageren drukken onder dat venster, dan krijg je een ander venster met smilies te zien.

of je drukt op, kies reageren voor uitgebreide mogelijkheden.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, het is gelukt... ;) :o :+ *D :( :P }) :z :? :} :] |( :9 :Y :Z O-) 8-)

Goed, ik ben vandaag even gaan kijken op de sloop of ik een passende kop kon vinden, maar helaas. Niets was geschikt.

Toen ben ik hier en daar nog wat meer gaan informeren over cilinderkoppen.
Het blijkt dus idd dat je een goed soort alu nodig hebt.

Verder zou ik dan moeten kijken voor geharde onderdelen, zoals klepzetels, tuimelaars, stoterstangen en de busjes waar de klepstelen doorheen schuiven.

Ook heb ik een paar bedrijven gevonden die doen aan cilinderkop-revisie.
Die heb ik gemaild met de vraag of zij mij hiermee kunnen helpen en wat het mag gaan kosten.
Dan laat ik mijn blok alu ook even testen of het bruikbaar is voor mijn koppen.

Andy :)

Edit: Hoe zou je kunnen berekenen hoe groot de verbrandingsruimte moet worden boven in de kop?
 
Laatst bewerkt:
Hoi Andy,

Die benzinemotor (waar de cilinderkoppen helaas ontbreken) dat is nog eens een leuk ding om mee verder te gaan.
Even het rekenmachien er bij gehaald en ik kom op 653 cc uit. Daar kun je wel voldoende vermogen uit halen :P
Wel erg veel voor een beginnende motorrijder. Ik weet niet wat de wet in Duitsland hierover zegt..... ;)

Groeten, Hans
 
Hoi Krukasje,

Jou B&S V-twin is een leuke basis om verder te gaan met jouw project, Nu alleen nog een heleboel ontbrekende onderdelen zien te vinden. Het beste zou het zijn om een compleet sloopblokje te vinden en de cilinderkoppen ervan te reviseren.
Met dat sloopblokje heb je meteen ook de rest dat ontbreekt aan jouw motorblok.

Jouw grappige maar puberale idee om met een draaibank en een blok aluminium cilinderkoppen te gaan maken is gewoon veel te hoog gegrepen en onhaalbaar. Een cilinderkop wordt uit een legering van aluminium en magnesium en silicium in een vorm van gietzand gegoten en daarna in de motorenfabriek bewerkt.
Een eenvoudig voorwerp van aluminium gieten vind je hier: De praktijk van het aluminium gieten / Practical aluminium casting

Maar Andy, jouw topic vind ik veel te leuk om er negatief over te doen. Dat ga ik ook niet doen, integendeel! Ik bewonder je doorzettingsvermogen en enthousiasme.
Maar in dit geval denk ik toch dat je er veel beter een sloop V-twin blokje bij kunt
zoeken.

Groetjes, Hans
 
Hallo iedereen

Ik ben bang dat ik geneigd ben om de GX200 of 160 voor mijn project te gaan gebruiken.
Ik heb wel iemand in de buurt gevonden die onderdelen kan leveren voor Briggs & Stratton motoren, maar waarschijnlijk wordt dat toch weer niets.... te duur of het is niet mogelijk ze nog te krijgen.. :(

Maar goed.
Ik denk dat ik dan geen Chopper meer ga bouwen, tenminste niet met een GX200 of 160 blokje.
Waarschijnlijk wordt het dan een crossertje.. :) Daarbij past het wat beter... :)
Moet ik alleen even kijken hoe ik het doe met de kappen... misschien MP??

Als ik dan ooit een blok vindt wat past in een chopper, dan ga ik de chopper als nog bouwen.

Ik wacht nog even af wat het bedrijf voor de onderdelen zegt en dan gaat het echt beginnen.
Toch blij dat ik niet aan het frame begonnen ben.. :)

Andy :)
 
Dag krukasje,

Dat je met dat loodzware dieselblok geen chopper meer wilt bouwen kan ik me wel voorstellen.De verf wil niet hechten en nog meer van dat soort tegenslagen :P . Maar het was wel een leuke topic.

Volgende week weer opnieuw proberen om te slagen voor je theorie-rijbewijs is misschien wel het allerbelangrijkste waar je op dit moment mee bezig moet zijn.
Nou en het vervolg op jouw topic zien we daarna wel weer. Veel succes gewenst met het behalen van je Führerschein.

M.vr.gr. Hans
 
Terug
Bovenaan Onderaan