• Beste Bezoeker,

Motor-Forum bestaat 25 jaar!

Lees er hier meer over.

Digitaal fiets klokje/snelheidsmeter/tripmeter

Ik heb er eentje op me Sm, en daar zit een ander magneetje precies in een gat van een van de ringen waarmee me schijf aan het hart bevestigd zit, werkt ook perfect.

zie foto's

sensor met magneet

full

Hoi ook de BC 800 gemonteert op mn hornet.
Gekocht voor 25 € in de fietswinkel.
Nu de draad was niet lang genoeg om op mn remschijven te plaatsen dus heb ik hem maar op m n velg geplakt met montagelijm(na goed te hebben ontvet) en die gaat er niemeer af.Heb de computer zelf nie kunnen plaatsen waar ik wou eerst tussen balhoofd en tank nadien achter remvloeistogreservoiris nu gewoon op stuur geworden. Heb een grotere rekker gekocht want origineel ging niet om :( en een stuk rubber om de afstand te verkleinen(ts magneten)
Nu vindt ik het er wel redelijk mooi uitzien.De afstand tussen de magneten mag niet meer zij nals 1.5 cm of het marcheert niemeer :(
4.jpg

3.jpg

2.jpg

misc

Nu ik vindt hem super zeker om in de stad te rijden, geeft digitaal 50 km/u aan :-) Op grote snelheden scheelt ie wel met de origineel ??? 135 soms als ik op origineel 150 rijdt??? Waarschijnlijk zeurt de originele maar als ik de afgelegde afstand bekijk heeft de bc op 300 km ook 2 km verschil aan?Ga vant weekend nog es voor het zekere de wielafstand meten.Heb voor mn bt 056 1780 mm en een maat 1850 voor een andere band weet nu niemeer de welke.Is precies veel verschil.
Nu snap ik wel niet hoe ze die tweede formule gebruiken(eerste in boekje)
loopvlak afstand x pi Heb die afstand gemeten door olie op het loopvlak te spuiten en met de moto beginnen lopen daar waar het af tekenen op de baan de afstand tussen de 2 genomen.
De eerste formule heb ik genomen door met een stuk waskrijt een streep te trekken op de velg en band en grond -verder gelopen tot ie weer de grond raakt en daar afgetekent en dan die afstand gemeten.
Maar zoals gezegd die 2 afstanden kwamen niet overeen ze scheelden geloof ik 5 cm.
Ga van t weekend eens die andere instellen en zien of die beter overeenkomt!

Hoi ook de BC 800 gemonteert op mn hornet.
Gekocht voor 25 € in de fietswinkel.

Zeg heb jij geen probleem doordat de sensor zo ver van het magneetje verwijderd zit ??? Je leest in die boekjes altijd...

"niet meer als 5 mm tussen magneet en sensor"

Hoeveel afstand zit er tussen jouw sensor en magneet ?????

Ps. heeft er al iemand een fietscomputer op een Fazer 600 geplaatst ??
Graag uwen bevindingen.

wat betreft de sensor en magneet afstand
Ik heb gewoon een andere, sterkere magneet genomen afkomstig uit een "prikker" voor een magnetisch bord.
Doordat de magneet sterker is kan je de afstand gevoelig opdrijven.

Lijkt me erg onbetrouwbaar. Dus jij rijdt 10km kaars - MAAR DAN OOK KAARSRECHT? Never nooit. En wie zegt dat die hectometer paaltjes exact een HECTOMETER zijn? Via de search toch nog wat andere topics hierover kunnen vinden. Je kan beter een touwtje om je voorwiel binden zodat je EXACT weet wat de maat is. Of in mijn geval, ik heb van dat witte schilderstape gebruikt. Dus wel precies in het midden. Toen gemeten, en dat ingevoerd.

Tuurlijk rij ik niet kaarsrecht maar ik houd wel zoveel mogelijk het midden van de rijbaan aan. Bovendien wordt de invloed van het niet in een rechtelijn rijden op de werkelijke afstand kleiner als je verder rijdt. De methode van de omtrek van de band is ook onnauwkeurig omdat bij rijsnelheden je band vervormt en dus NIET de omtrek is die je meet bij stilstand. En die hectometerpaaltjes staan vrij nauwkeurig. Het blijft een compromis, maar ik denk dat de snelweg methode het beste is.

Voor meer info over bevestiging etc:

http://www.schlaggo.de/radltach/index.htm

@Murdok
neem eerst de magneet en meet het eens.
Heb dat voor de lol es gedaan, is niet tot op de mm nauwkeurig maar.
Bij mij was het max 1.5cm met het magneetje dat ik uit hetplastieken omhulsel genomen heb.Neem nu 1.3cm is genoeg het moet daarvoor nie minder zijn he als het marcheert macheert het ;)
Neem de magneten en beweeg ze langs elkaar heen zo verder en verder en kijk wanneer de computer ophoudt met iets weer te geven weet je hoever je maximaal kan gaan.Meet dan op zicht hoeveel je ongeveer hebt op de plaats waar je het zou willen hebben.Normaal zou dit moeten lukken.

Nu om de afstand te vergroten heb ik een stuk rubber genomen om tussen de vork en de computer te steken om zo de afstand iets te verkleinen.Ook heb ik een grotere rekkergezocht in de doe het zelf zaken om de magneet die aan de comp zit vast te maken aan de vork.Heb deze gevonden bij het sanitair materiaal nl. een soort afdichtingsring.
Suc6

Een druppeltje nagelak op je band een stukje vooruitduwen terwijl je er opzit.

De afstand tussen de twee stipjes op de stoep opmeten, perfect zit je er een aantal mm naast geen probleenm, de fout is dan nog minder dan 1 %

grt Klaas

De afstand tussen de twee stipjes op de stoep opmeten, perfect zit je er een aantal mm naast geen probleenm, de fout is dan nog minder dan 1 %
grt Klaas
Iets soortgelijks heb ik ook gedaan, maar dan de meting 4 keer gedaan.
En voor je het doet even de bandenspanning controleren, en op de motor gaan zitten voor de grootste nauwkeurigheid.

Het standaard meegeleverde draadje is inderdaad te klein voor montage bij de meeste motoren. Ik heb deze draad zelf verlengd, maar ik hoorde dat je ook een versie kunt bestellen met een langere draad (voor b.v. montage bij een gewone fiets aan het achterwiel).

grt Klaas
Iets soortgelijks heb ik ook gedaan, maar dan de meting 4 keer gedaan.
En voor je het doet even de bandenspanning controleren, en op de motor gaan zitten voor de grootste nauwkeurigheid.

Het standaard meegeleverde draadje is inderdaad te klein voor montage bij de meeste motoren. Ik heb deze draad zelf verlengd, maar ik hoorde dat je ook een versie kunt bestellen met een langere draad (voor b.v. montage bij een gewone fiets aan het achterwiel).

Ok, op de schijfen en voorvorken gemonteerd.

Hoe zit het dan met de omwenteling afstand, deze moet dan wel goed ingesteld zijn om de juiste snelheid weer te geven.

Duurt omwenteling langer (boven in wiel geplaats) of Snelle omwenteling (dicht bij de as geplaatst). Hoe hebben jullie dat opgelost?

Ehm, ja klopt niet ;-)) omwenteling is altijd het zelfde :-)) Wiel maat opmeten is de truuk en die instellen in een Sigma of dergelijke.

Omtrek meten gaat het eenvoudigste door een streepje op de band te zetten en ook een streepje op de grond. Dan de motor zover vooruit rollen dat het streepje weer beneden is. Nieuw streepje op de grond en dan is de afstand tussen de streepjes de wielomtrek en die moet dan weer ingevoerd worden in je teller

EgbertO

Ik heb van het weekend een digitaal klokje/snelheidsmeter/tripmeter dingetje gekocht voor de motor. Is eingelijk bedoeld voor fietsen, maar deze zou je kunnen gebruiken op de motor, teller schijnt tot 300km per uur te gaan. Ziet er leuk uit, maar weet niet echt precies hoe ik het nu het beste kan aansluiten. Het gaat dan om het magneetje die op je velg moet, en het "voelertje" zeg maar ergens in de buurt. Volgens het boekje mag de afstand niet meer zijn dan een halve centimeter. Nou kan ik dit waarschijnlijk net halen. Op mijn CB600S zit aan de binnenkant van de voorvork een soort plat stukje waar precies dat "voelertje" op kan. Zit ik alleen nog met dat magneetje. Die is ongeveer 1 cm lang, en z'n 3 milimeter breed. Dat ding kan ik denk ik alleen maar op die velg plakken met superlijm ofzo, een andere oplossing weet ik niet. Maar blijft dat wel zitten?

Heeft iemand iets soortgelijks in elkaar geknutseld? Misschien nog wat tips?

Lijkt mij heel belangrijk om te weten op welke diameter het magneetje moet. :?

Lijkt mij heel belangrijk om te weten op welke diameter het magneetje moet. :?

Maakt niets uit, alleen hoe verder je het magneetje naar buiten plaatst, hoe groter de middelpuntvliedende kracht wordt. Zelf heb ik het magneetje voor de Sigma gemonteerd ergens tussen de spaken van de remschijf, en het magneetje voor mijn kettingsmeerder zit in de kop van een van de inbusbouten van de achterremschijf.
Hoe dichter je bij de as monteert hoe langer het systeem de tijd heeft om de magneet voorbij te zien komen. Want bij elke passage van de magneet is dezelfde afstand afgelegd, geeft niet of de magneet op de as zit of op de velg. Voor mijn achterwiel (180/55*17) is dat 1890 mm

EgbertO

Maakt niets uit, alleen hoe verder je het magneetje naar buiten plaatst, hoe groter de middelpuntvliedende kracht wordt. Zelf heb ik het magneetje voor de Sigma gemonteerd ergens tussen de spaken van de remschijf, en het magneetje voor mijn kettingsmeerder zit in de kop van een van de inbusbouten van de achterremschijf.
Hoe dichter je bij de as monteert hoe langer het systeem de tijd heeft om de magneet voorbij te zien komen. Want bij elke passage van de magneet is dezelfde afstand afgelegd, geeft niet of de magneet op de as zit of op de velg. Voor mijn achterwiel (180/55*17) is dat 1890 mm

EgbertO

Nu nog wel 1890 mm, volgend jaar niet meer.

Nu heb ik een fietscomputer Sigma BC-506 (even van de fiets afslopen), maar nu kan ik toch nergens vinden wat de max gemeten snelheid van dat ding is. Als het 99km/mph is, jammer want ik wil m'n Elite toch echt in de 3 digits hebben. Iemand een tip waar evt een lijst van de Sigma's staat met de max gemeten speed?

Ik heb er vandaag ook een fietscomputer op mijn CBR 600 gezet, omdat ik de originele teller er niet op heb. Ik ben voor de voordeligste optie gegaan die ik kon vinden: een Ventura X / Ventura 10 bij Halfords voor 5,99. Ik kon geen handige manier vinden om de bijgeleverde magneet te bevestigen. Ik had nog een sterke magneet liggen, dus die heb ik op mijn remschijf geplakt.

Hij geeft maar 2 cijfers weer, maar hij gaat wel over de 99. Als je 120 rijdt zegt hij dus 20 enz. Dit vind ik op zich prima, maar het heeft helaas wel gevolgen voor de maximum snelheid functie. Als je 120 gereden hebt geeft hij vrolijk 99 als maximum snelheid weer, ik denk omdat dat hoger is dan de 20 die hij weergeeft als je 120 rijdt.

Ik weet nog niet of hij de gereden afstand en gemiddelde snelheid op dezelfde manier fout doet, maar ik denk het wel. Als je daar veel waarde aan hecht moet je dus een andere kopen. Ik vind het wel prima zo. Het gaat me er voornamelijk om dat ik kan zien hoe hard ik ga, het klokje is alsnog een leuke bonus. Als ik weer eens wat meer geld heb koop ik wel weer eens een andere.

Laatst bewerkt:
Ik heb ook al geprobeerd een fiets computer kwijt te kunnen op de Elite. Kan niet echt een mooie plek vinden zonder dat het te lelijk lijkt. Ik heb nl geen stangen aan het stuur om aan te bevestigen (motorscooter). En te opzichtig wat aangeeft 'hij mijn echte teller is kapot dus ik heb een fietsteller!' Btw was het kabeltje ook te kort naar het voorwiel (dan nog montage handigheden vinden voor de bevestiging op vork en wiel). Draadlose tellers heb ik geen goede verhalen van gehoord. The search goes on..

Terug
Bovenaan Onderaan