Tegemoetkomende fietsers voorrang vanaf parallel fietspad?

BartElektrisch

Die hard MF'er
Donateur
19 mrt 2020
572
574
Zie volgende situatie: Zernikedreef · Leiden, Niederlande

Screenshot 2024-03-17 at 19.50.08.jpg


Ik rijd regelmatig op de Zernikedreef, Leiden (richting Einsteinweg). De weg heeft een fietspad dat parallel loopt aan de rode 30 km/u weg. Er komen fietsers vanaf dat fietspad mij tegemoed rijden. Hebben deze fietsers voorrang op mij?

Ik denk dat de fietsers geen voorrang hebben, want ik ga rechtdoor op dezelfde weg, en zij ook, maar zij moeten oversteken.

Foto van de tijdelijke gele belijning:

Screenshot 2024-03-17 at 19.57.56.jpg


Mijn vriendin denkt dat ze wél voorrang hebben; die is van mening dat de doorgetrokken gele streep aangeeft, dat de weg overgaat in een fietspad. En dat ik "afsla" door rechtdoor te rijden. Dat tegemoetkomende fietsers dus voorrang hebben, want "rechtdoor op dezelfde weg, gaat voor".

Wie heeft gelijk?
 
Staan geen borden of haaientanden o.i.d. Je zou het dan kunnen zien als een gelijkwaardig kruispunt/weg van rechts, fietsers voorrang. Zo zou ik het in ieder geval interpreteren. Maar men had wel iets duidelijker kunnen zijn ja
 
De fietsers veranderen van rijbaan.
Dat lijkt me niet, die gele doorlopende lijnen geven toch juist aan dat ze juist gewoon de rijbaan volgen?

Ik zou zeggen: volgens mij betekent het feit dat daar een zone 30 begint sowieso dat daar een nieuwe straat begint. Dus jij "slaat af" als je daar rechtdoor die zone 30 inrijdt, en de tegemoetkomende fietsers zijn gewoon rechtdoorgaand verkeer, ondanks het feit dat ze een slinger maken, ook gezien die gele slingerende-maar-doorgetrokken strepen in de lengterichting.

Maar het is een aparte situatie. Een van de problemen is dat die zone-30-weg rood is, maar niet een fietspad, terwijl het fietspad daarnaast grijs is. Op het eerste gezicht dacht ik ook dat dat rode een fietspad was en dat OP bedoelde dat daar de fietsers vandaan kwamen.
 
Aan mijn vrouw gevraagd die is rijinstructeur,
Die zegt de fietsers steken over op dezelfde weg.
En hebben dus geen voorrang, maar wel een lastige situatie.
 
Misschien moet ze even beter naar de foto kijken.

De lijnen zeggen wat anders dan dat de fietsers oversteken.
 
Het is een gewone kruising, waarop verkeer van rechts voorrang heeft. Vanaf de kant op de foto zijn dat dus de fietsers, die komen van rechts. Dat meteen na de kruising de zijweg een bocht naar links maakt en parallel verder loopt is niet relevant.
 
Ik zie geen bord dat dat ding rechts een fietspad moet voorstellen dus ik zou daar gewoon gaan rijden.
 
Ik zie geen bord dat dat ding rechts een fietspad moet voorstellen dus ik zou daar gewoon gaan rijden.
Dat klopt, dat pad rechts lijkt geen fietspad (zo zonder bord), dus dat dacht ik op basis van de foto ook (al is het dan wel een heel raar weggetje). Maar verderop blijkt dat wel degelijk een fietspad te zijn, dus ze hebben daar op de plek van die foto gewoon het bord fietspad rechts vergeten. Dat betekent natuurlijk wel dat de fietsers daar de rijbaan oversteken ten opzichte van de doorgaande rijbaan. Maar dat ze dan dus inderdaad wel van rechts komen als jij in de richting van die foto rechtdoor rijdt.

Dan hebben ze ook nog van die breedtestrepen gezet bij die zonegrens, maar zonder voorrangstekens betekent dat ook verder niks...

Zelfs voor een tijdelijke situatie (gele strepen) is dit wel tamelijk d*biel ingericht 😴
 
Dat klopt, dat pad rechts lijkt geen fietspad (zo zonder bord), dus dat dacht ik op basis van de foto ook (al is het dan wel een heel raar weggetje). Maar verderop blijkt dat wel degelijk een fietspad te zijn, dus ze hebben daar op de plek van die foto gewoon het bord fietspad rechts vergeten. Dat betekent natuurlijk wel dat de fietsers daar de rijbaan oversteken ten opzichte van de doorgaande rijbaan. Maar dat ze dan dus inderdaad wel van rechts komen als jij in de richting van die foto rechtdoor rijdt.

Dan hebben ze ook nog van die breedtestrepen gezet bij die zonegrens, maar zonder voorrangstekens betekent dat ook verder niks...

Zelfs voor een tijdelijke situatie (gele strepen) is dit wel tamelijk d*biel ingericht 😴
Nogal. Die gele strepen suggeren namelijk ook dat van de weg waar de camera staat zegmaar 80% de linkerhelft van het fietspad is. De tegemoetkomende kant zegmaar.
 
geef ze maar voorrang die etters
Vriendin leest mee en moest hardop lachen.
De lijnen zeggen wat anders dan dat de fietsers oversteken.
Yup, dat had ikzelf niet gezien, en dat zag vriendin ook: de lijn stuurt de tegemoetkomende fietser recht op de baan. Niet rechts van de baan. Het is echt heel vreemd.
Ik zie geen bord dat dat ding rechts een fietspad moet voorstellen dus ik zou daar gewoon gaan rijden.
Ja, viel ons ook op!
Het is een gewone kruising
Als je dit aanneemt, maak je de situatie inderdaad het meest duidelijk. Behalve als ik vanaf de andere kant kom (vanaf de rode 30-km weg). Dan kijk ik de fietsers in de nek, terwijl jij zegt dat ik voorrang heb.
 
Als je dit aanneemt, maak je de situatie inderdaad het meest duidelijk. Behalve als ik vanaf de andere kant kom (vanaf de rode 30-km weg). Dan kijk ik de fietsers in de nek, terwijl jij zegt dat ik voorrang heb.
Dat klopt, dat is het probleem met dat soort ezelsbruggetjes (nek/bek): ze kloppen vaak maar half. Net als "korte bocht heeft voorrang op lange bocht", dat is ook niet waar: verkeer dat rechtsaf slaat heeft voorrang op verkeer dat linksaf slaat. 9 van de 10 keer is dat inderdaad de kortere bocht, maar niet altijd.
 
Als je dit aanneemt, maak je de situatie inderdaad het meest duidelijk. Behalve als ik vanaf de andere kant kom (vanaf de rode 30-km weg). Dan kijk ik de fietsers in de nek, terwijl jij zegt dat ik voorrang heb.
Ik denk inderdaad dat je dan voorrang hebt, maar ik zou het er niet op aan laten komen. er zit een flinke groenstrook tussen het fietspad en de andere rijbaan en dat maakt het twee gescheiden wegen, niet een fietspad dat onderdeel is van een weg.

Maar sowieso, degene die dit ontworpen heeft zouden ze moeten vierendelen.
 
De situatie op maps is een fietspad in wording en de borden moeten nog geplaatst worden.
Nu zou je de 30km zone kunnen ontwijken door 50 over de parallelbaan te rijden.
Als het fietspad af is is deze onderdeel van de weg want hij ligt binnen 5 meter van de hoofdrijbaan.
 
Ja, even. Hoezo?

Ik heb net een melding gemaakt. Met de stopwatch erbij was ik binnen 8 minuten klaar, inclusief het zoeken waar ik melding kon doen en het uitschrijven van de hele melding :)
Over een situatie van 10 maanden geleden🤪

Hoe is de actuele situatie?
 
Ja, even. Hoezo?

Ik heb net een melding gemaakt. Met de stopwatch erbij was ik binnen 8 minuten klaar, inclusief het zoeken waar ik melding kon doen en het uitschrijven van de hele melding :)
lol, Dat heb ik in tech.
 
Het is een gewone kruising, waarop verkeer van rechts voorrang heeft. Vanaf de kant op de foto zijn dat dus de fietsers, die komen van rechts. Dat meteen na de kruising de zijweg een bocht naar links maakt en parallel verder loopt is niet relevant.
Fietsers van rechts hebben voorrang als de "kruisende" wegen gelijkwaardig aan elkaar zijn.
Hier is de weg van rechts een fietspad en niet gelijkwaardig aan de rijbaan waar de auto rijdt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lert
Terug
Bovenaan Onderaan