Dimmer op je acculader zetten

Radish

MF veteraan
18 jul 2003
1.009
2
Bloemendaal
Misschien een stomme vraag of suggestie. Ik kan me herinneren dat je max. 10% laadvermogen moet hebben van de accu die je wilt opladen. Nou heb ik een 19 amp accu en een 7 amp lader. Kan een dimmer gebruiken op je lader (waarmee je de afgegeven stroom kunt regelen) helpen?
 
Omdat ik de Guz al weken niet meer heb gebruikt... en als ik wil starten ik 'm snel leeg zal trekken omdat (a) de Guz eigenlijk een 30 amp accu moet hebben en (b) hij gewoon moeilijk aan de praat te krijgen is.

Maar goed, ik ga 'm met deze kou er eerst maar eens uithalen en thuis zetten. Kou is killing. Begrijp allemaal niet zoveel van de techno uitleg hier.
Je hebt dus ook nog eens de verkeerde accu?
 
En gewoon een huis-tuin-en-keuken gloeilamp ertussen??... Welke moet ik dan nemen?
Beter de hele draad lezen ...

Ja, gaat goed.

In dit geval wel erbij uitleggen dat "serie" betekent: opgenomen in 1 laaddraad zoals een schakel in een ketting.

Ik denk dat voor een 19Ah accu het beste een lampje van 21 of 23 W (gangbaar type in o.a richtingaanwijzers) gepakt kan worden. 10W gaat ook maar dan flink meer uren laden nodig.
 
euhmmm misschien ben ik in de war, maar een 12 volts lader is een 12 volts lader. De weerstand in de accu zorgt er voor dat de stroom gaat lopen. De hoeveelheid stroom die de acculader kan leveren is dus in ieder geval de maximale laadstroom. Een zwaardere lader kan dus een zware accu sneller opladen maar ik geloof niet dat je een te zware lader kunt kopen. Je moet natuurlijk niet een 24 volts lader op een 12 volts accu aansluiten maar dat is dus het spanningsverschil en niet het stroom verschil. Door een 220v 50 wat gloeilamp loopt ook niet 16 ampere omdat je hoofdzekering toevallig 16 ampere is toch? Lampjes e.d. tussen je lader monteren lijkt me al helemaal geen goed idee.. Maar misschien zit ik er helemaal naast..
 
euhmmm misschien ben ik in de war, maar een 12 volts lader is een 12 volts lader. De weerstand in de accu zorgt er voor dat de stroom gaat lopen. De hoeveelheid stroom die de acculader kan leveren is dus in ieder geval de maximale laadstroom. Een zwaardere lader kan dus een zware accu sneller opladen maar ik geloof niet dat je een te zware lader kunt kopen. Je moet natuurlijk niet een 24 volts lader op een 12 volts accu aansluiten maar dat is dus het spanningsverschil en niet het stroom verschil. Door een 220v 50 wat gloeilamp loopt ook niet 16 ampere omdat je hoofdzekering toevallig 16 ampere is toch? Lampjes e.d. tussen je lader monteren lijkt me al helemaal geen goed idee.. Maar misschien zit ik er helemaal naast..
Ik ben het voor een groot deel met je eens.
De laadstroom is afhankelijk van het spanningsverschil en ed inwendige weerstand van de accu.
Een 7 ampere lader zal alleen met 7 ampere laden op een grote accu die leeg is.
Naarmate de accu voller word zal de laadstroom afnemen.
Ik zou hem gewoon aan de accu hangen en goed op de laadstroom letten.
Waarschijnlijk loopt er niet meer dan 2 ampere en daar gaat die accu echt niet van kapot.
Als je de motor laat lopen met een bijna lege accu loopt er veel meer stroom dan met de lader.
 
Ik ben het voor een groot deel met je eens.
De laadstroom is afhankelijk van het spanningsverschil en ed inwendige weerstand van de accu.
Een 7 ampere lader zal alleen met 7 ampere laden op een grote accu die leeg is.
Naarmate de accu voller word zal de laadstroom afnemen.
Ik zou hem gewoon aan de accu hangen en goed op de laadstroom letten.
Waarschijnlijk loopt er niet meer dan 2 ampere en daar gaat die accu echt niet van kapot.
Als je de motor laat lopen met een bijna lege accu loopt er veel meer stroom dan met de lader.
:^

en een dimmer op een (geschakelde??) lader :N slechte idee ever.... als je iets snel kapot wilt krijgen moet je dat doen, je zet toch ook geen dimmer op je laptop in de hoop dat die dan stroom bespaard, ofzo? (en zo kan ik nog meer slechte voorbeelden verzinnen :+ )
 
Ik ben het voor een groot deel met je eens.
De laadstroom is afhankelijk van het spanningsverschil en ed inwendige weerstand van de accu.
Een 7 ampere lader zal alleen met 7 ampere laden op een grote accu die leeg is.
Naarmate de accu voller word zal de laadstroom afnemen.
Ik zou hem gewoon aan de accu hangen en goed op de laadstroom letten.
Waarschijnlijk loopt er niet meer dan 2 ampere en daar gaat die accu echt niet van kapot.
Als je de motor laat lopen met een bijna lege accu loopt er veel meer stroom dan met de lader.
Ja, MEESTAL klopt dat maar .... iedere, ook een kleinere accu heeft wel eens rare momenten, ik vermoed afhankelijk van temperatuur zowel als ladingstoestand; wil soms een uur of langer bijna niet laden terwijl-ie toch aardig diep leeg is òf in een gekke bui veel te hard slobberen.

Ook ben ik er niet helemaal zeker van dat dikke laders niet een pietsie hogere eindspanning geven; dan nog dat oudere, ongestabiliseerde laders voor oude 220 netspanning op moderne 230V een halve Volt te hoog kunnen eindigen.

Met een 12V 21Watt-lampje ertussen komt-ie nooit aan de 2 Ampères laadstroom maar bij "deelvoltage" over de lamp daalt de lampweerstand snel (= PTC-weerstand) dus een ruime Ampère loopt er al gauw.
 
En waar koop je tegenwoordig nog een gloeilamp?
kleintjes zijn nog prima te krijgen :+

anders zetten we toch gewoon een weerstandje in serie?? 10 watt vermogensweerstandje is wel genoeg toch :W
12V gloeilampen heb ik pas nog gezien .... autoshop, brommerwinkel, benzinepomp, supermarkt-aanbiedingen ....
;)

Met een vaste weerstand ertussen (meestal duurder dan een brommerlampje) duurt het laden ellendig lang. Een gloeilamp krijgt snel lagere weerstand als er minder stroom loopt, beter compromis.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Gloeilamp
.... De elektrische weerstand van de wolfraam gloeidraad is in koude toestand 15x lager dan in hete toestand. ....
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik gewoon mijn oude 25-gulden-acculaders (2 stuks tot 6A max) zolang die nog goed blijven en voor rare experimenten of ook voor een motor-accu'tje van mijn kinderen hang ik er dat 21W-lampje tussen. Gaat steeds prima.
 
Terug
Bovenaan Onderaan