DIY Balanceren.

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.616
10.716
Andere kant van de evenaar
Heren,

Het probleem, tot 4500rpm trilt de motor (GS1000) niet veel, minder dan mijn maats 2006 GSXR750, boven dit nummer ineens wel..
Ik heb zelf de krukas in elkaar geperst, dit is op 0.04mm nauwkeurig gelukt, Krukas heeft sterkere drijfstangen en is gelast.

Toen ik met de krukas begon wilde ik hem eigenlijk al gebalanceerd hebben, maar dat is niet echt makkelijk met een geperste kruk.
In de stad zit wel een bedrijf dat van alles balanceerd, maar die gast wilde niet eens kijken of er een onbalans in zit,
Professioneel laten doen is helaas geen optie.

Nu heb ik wat in mijn hoofd zitten, en in mijn beleving moet dit werken, maar ik zou graag de mening van anderen willen horen, kan het wel of juist niet, of misschien andere ideeen.

Statisch balanceren is geloof ik geen optie, maar dat wil ik nog niet afstrepen.

Het idee; Tegenover de kruktappen zitten 10mm gaten waar een pen door gaat tijdens het in elkaar zetten, voor zover ik kan meten zijn deze gaten behoorlijk nauwkeurig geplaatst, de gaten zijn ook aardig nauwkeurig in diameter, 10mm bouten gaan er aardig strak in.
Een 10mm bout past in het H profiel van de drijfstang zonder speling.
Zo kan ik de drijfstangen "vast" zetten zodat ze niet in het rond slingeren als de krukas rond draait.

1.jpg

Dit is een andere GS1000 krukas dat ik heb liggen.

2.jpg




Op de foto's valt te zien wat ik bedoel.

Zou op deze manier de drijfstangen zo op de plaats zitten, zonder dat ze een onbalans veroorzaken?
Want dat is eigenlijk het grootste obstakel..

Dus mijn vraag, zou dit werken/goed genoeg zijn?


Ik heb op You Tube wat gevonden wat ik na zou kunnen bouwen als balanceerbank.


Het zal zo nooit perfect worden, maar alle beetjes helpen lijkt me.

Ideeen en suggesties zijn welkom.

Dank u.
 
Vroembert zijn krukas: men zegt dat het 1 geheel is??? wat is er dan aan veranderd dat die gebalanceedr moet worden???
En als het al niet één geheel is


geperst en gelast

@Janbros jouw bewering over die statische balancering dat maakt sense, Zou het dan nog wat toevoegen als je op alle astappen balanceert? Dus alle hoofdlagertappen een keer als steunpunt gebruiken.

Hoe balanceert een fabriek een nieuwe krukas?
Ik gok dat de getoonde filmpjes allemaal wat oude info is.

De krukas word op V-blokken gelegt en krijgt een zwiepert.
Dit geeft waardes op de 4 trillingsopnemers, en 4 punten van onbalans met een laserstraal/lamp. Nu gaat men de krukas in etappes balanceren. (Ik gok in 4)
Eén testgewicht links, en een nieuwe run die andere trillingswaardes geeft. (Meestal verhoogt). Het testgewicht word verwijderd en helemaal rechts geplaatst, en dan weer een run. Daarna zijn de middelste wangen aan de beurt in nog 2 runs.

Hierna gaat de computer rekenen waar de 4 compensatiegewichtjes geplaatst moeten worden. (Waarschijnlijk word het dan waarschijnlijk materiaal weghalen 180° verdraait/spiegelbeeld).
Het computerprogramma heeft al rekening gehouden met de balansfactor. (Waardes uit de praktijk, net zoals de fabrikant het doet).

Hierna volgt weer een testrun om te kijken of de rest-onbalans op de 4 lagerpunten binnen de ISO-waardes zit.
Is dit het geval dan is het klaar, zoniet dan word er nagebalanceerd., zonder testgewichtjes toe te voegen.

Wat ook aannemelijk is dat bovenstaande niet kan, omdat een krukas geen buis/cilinder is, en dan men de krukas in 4 aparte etappes balanceert. Maar dat lijkt mij sterk omdat daar veel meer tijd in gaat zitten.
 
Vroembert zijn krukas: men zegt dat het 1 geheel is??? wat is er dan aan veranderd dat die gebalanceedr moet worden???
En als het al niet één geheel is


geperst en gelast

@Janbros jouw bewering over die statische balancering dat maakt sense, Zou het dan nog wat toevoegen als je op alle astappen balanceert? Dus alle hoofdlagertappen een keer als steunpunt gebruiken.

Hoe balanceert een fabriek een nieuwe krukas?
ik werk niet in een krukas-fabriek, geen idee dus. maar er is genoeg te vinden op het net hoe krukassen gebalanceerd worden. Hoe Suzuki deze deed, geen idee omdat je overal ziet dat er een berekend vervanggewicht ipv de drijfstang plaatst tijdens het balanceren wat hier niet kan. Enige mogelijkheid om hem echt te balanceren is dus uiteen, drijfstangen/zuigers wegen, krukas ineen met juiste gewichten, balanceren, terug uiteen en met drijfstangen weer monteren.

het spijtige van gelast zijn is denk ik dat een specialist zijn vingers er nu niet meer aan zal willen verbranden omdat hij niet meer (of heel moeilijk) uit elkaar kan.
 
Ik heb eerder fimpjes gezien van hoe een krukas inclusief drijfstangen werd uitgebalanceerd maar daar kwam een beste machine bij kijken waar de drijfstangen ook zo vastgehouden worden dat ze niet meedraaien maar ongeveer zoals ze ook in de motor zouden zitten (V8 in dit geval).
Het vastlassen als fixering zoals Reinhoud nu gedaan heeft deed de Suzuki fabriek (en vele tuners) trouwens één modelupdate verder zelf ook met het 1135 blok dus zo heel gek is het niet, het maakt wel de boel las-tiger :+ inderdaad, sowieso zo'n opgebouwde krukas je kan er beter eentje uit één stuk hebben zoals bij een oliekoelerblok. O-)

Maar een specialist is ook helemaal geen optie in dit geval dus het maakt helemaal niets uit of die zijn vingers nog aan wilt branden.
 
Ik heb eerder fimpjes gezien van hoe een krukas inclusief drijfstangen werd uitgebalanceerd maar daar kwam een beste machine bij kijken waar de drijfstangen ook zo vastgehouden worden dat ze niet meedraaien maar ongeveer zoals ze ook in de motor zouden zitten (V8 in dit geval).
Het vastlassen als fixering zoals Reinhoud nu gedaan heeft deed de Suzuki fabriek (en vele tuners) trouwens één modelupdate verder zelf ook met het 1135 blok dus zo heel gek is het niet, het maakt wel de boel las-tiger :+ inderdaad, sowieso zo'n opgebouwde krukas je kan er beter eentje uit één stuk hebben zoals bij een oliekoelerblok. O-)

Maar een specialist is ook helemaal geen optie in dit geval dus het maakt helemaal niets uit of die zijn vingers nog aan wilt branden.
Dus je moet de drijfstangen via katrollen aan touwtjes ophangen?
Strak plan :t
 
Terug
Bovenaan Onderaan