Dodehoek detector in auto's gevaarlijk voor motorrijders!

Vind het sowiezo een slecht idee, mensen gaan vertrouwen op hulpmiddelen.
Zomenteen kan niemand meer veilig rijden :N
 
Ik zeg het al langer, door al die elektronica worden mensen nonchalanter en wordt het dus juist gevaarlijker.
Rijstrook assistent, grootlicht assistent, enz. Je hoort het regelmatig al met parkeersensoren "Ja hij piepte nog niet continue en toch zat ik tegen dat paaltje"...
 
Kortste op ooit?
Steeds meer auto’s worden uitgerust met een zogeheten dodehoekdetector. Sensoren in de autombumper detecteren dan wanneer een voertuig zich in de dode hoek bevindt en waarschuwen de bestuurder. Motoren worden echter niet op tijd opgemerkt, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek.

Volgens de American Automobile Association (AAA) ziet de dodehoekdetector motorrijders 26% later aankomen dan andere voertuigen. Ook auto’s die snel achterop komen, zoals bij het invoegen op de snelweg, worden vaak niet op tijd gespot en daardoor is er bij het veranderen van rijstrook of bij het afslaan nog te weinig tijd over om een aanrijding te voorkomen. Volgens het AAA-onderzoek zijn automobilisten bovendien geneigd om blind te vertrouwen op het systeem. En dat kan niet alleen voor motorrijders gevaarlijk zijn, maar in de stad ook voor fietsers en voetgangers.

De AAA concludeert dan ook dat bestuurders zelf actief betrokken moeten blijven bij het verkeer en zich moeten realiseren dat een veiligheidsssyteem zoals een dodehoekdetector niet feilloos functioneert. KNMV Hoofd Verkeer en Rijopleidingen Arjan Everink sluit zich daarbij aan, maar zegt tegelijkertijd dat motorrijders zelf ook het nodige kunnen doen om een aanrijding te voorkomen. „Blijf als motorrijder niet onnodig lang in de dode hoek van een auto hangen en rij iets meer naar links, zodat je beter gezien wordt. Immers: als het misgaat ben je als motorrijder het kwetsbaarst en maakt het niet meer uit of je in je recht stond of niet.”
 
Ik kan me er iets bij voorstellen. In plaats van dat de bestuurder in de spiegel kijkt, kijkt 'ie naar het lampje van de dodehoek detector. Aan de andere kant, het maakt voor de motorrijder geen verschil, want die moet er sowieso van uit gaan dat de automobilist hem of haar niet ziet.
 
Ik kan me er iets bij voorstellen. In plaats van dat de bestuurder in de spiegel kijkt, kijkt 'ie naar het lampje van de dodehoek detector. Aan de andere kant, het maakt voor de motorrijder geen verschil, want die moet er sowieso van uit gaan dat de automobilist hem of haar niet ziet.
Volgens mij is het de "hoek'' die niet meer zichtbaar is in de spiegel maar alleen door het hoofd te draaien...
 
Ik wil nu niet de zeveraar uithangen ... maar de meeste auto's hebben toch al decennia lang een asferische linker (en dikwijls ook rechter-) Spiegel?

Mijne heeft het links. En als die goed afgesteld staat, zie ik een motorrijder zelfs als die nog op mijn vak rijdt, maar zogezegd "naast" mijn auto, en als die een inhaalmaneuver begint, blijft die zichtbaar in mijn spiegel tot en met die zich naast mij bevind, wanneer ik hem nog in het asferische deel kan zien en hem gelijktijdig naast mij zie.

Maar idd ... het teveel aan veiligheidssnufjes doet autobestuurders denken dat alles ook meteen "veilig" is -O-
 
Ik zeg het al langer, door al die elektronica worden mensen nonchalanter en wordt het dus juist gevaarlijker.
Rijstrook assistent, grootlicht assistent, enz. Je hoort het regelmatig al met parkeersensoren "Ja hij piepte nog niet continue en toch zat ik tegen dat paaltje"...

Het is net als met ABS en andere hulpmiddelen: leer rijden alsof al dat spul er niet is en blijf dat doen.
Vertrouw er nooit van te voren op dat je wel tijdig gewaarschuwd wordt, of dat je sneller kunt rijden oid. of minder goed hoeft op te letten. Alleen dán kunnen die hulpmiddelen soms nut hebben.

Maar het probleem ligt m.i. niet aan de hulpmiddelen, die vormen meestal prima aanvullingen. Het ligt aan de mensen die er blind op gaan vertrouwen en hun rijgedrag zelfs in het negatieve aanpassen. En ja, m.i. moet daar in de rij-opleidingen hoogstnodig meer aandacht aan besteed worden.
 
Ik kan me er iets bij voorstellen. In plaats van dat de bestuurder in de spiegel kijkt, kijkt 'ie naar het lampje van de dodehoek detector. Aan de andere kant, het maakt voor de motorrijder geen verschil, want die moet er sowieso van uit gaan dat de automobilist hem of haar niet ziet.

Bij mijn vorige auto zat ie in de buitenspiegel,...
 
Ik kan me er iets bij voorstellen. In plaats van dat de bestuurder in de spiegel kijkt, kijkt 'ie naar het lampje van de dodehoek detector. Aan de andere kant, het maakt voor de motorrijder geen verschil, want die moet er sowieso van uit gaan dat de automobilist hem of haar niet ziet.

:^
 
Heb ook een extra veiligheidssysteem in de auto - beneden de 50 km/h maakt de auto zelfstandig een noodstop mocht hij verkeer/voetganger spotten.

Heb het getest met een slagboom en het werkt. Maar dat betekend niet dat ik nu zelf maar stop met remmen...

Leuk zo'n dodehoek systeem, maar het is een aanvulling, geen vervanging.
Als bestuurder er blind op gaan vertrouwen is hij/zij al verkeerd bezig.
 
Ik zeg het al langer, door al die elektronica worden mensen nonchalanter en wordt het dus juist gevaarlijker.
Rijstrook assistent, grootlicht assistent, enz. Je hoort het regelmatig al met parkeersensoren "Ja hij piepte nog niet continue en toch zat ik tegen dat paaltje"...

Wat een ruk sensoren zijn dat dan. :)
 
Laatst bewerkt:
Het is net als met ABS en andere hulpmiddelen: leer rijden alsof al dat spul er niet is en blijf dat doen.
Vertrouw er nooit van te voren op dat je wel tijdig gewaarschuwd wordt, of dat je sneller kunt rijden oid. of minder goed hoeft op te letten. Alleen dán kunnen die hulpmiddelen soms nut hebben.

Maar het probleem ligt m.i. niet aan de hulpmiddelen, die vormen meestal prima aanvullingen. Het ligt aan de mensen die er blind op gaan vertrouwen en hun rijgedrag zelfs in het negatieve aanpassen. En ja, m.i. moet daar in de rij-opleidingen hoogstnodig meer aandacht aan besteed worden.


wat iedereen toch met dat ABS heeft weet ik niet, harder remmen doet het echt niet.
het is alleen makkelijk als je een noodstop maakt, maar dan vergeten de meesten toch nog er omheen te sturen.
 
wat iedereen toch met dat ABS heeft weet ik niet, harder remmen doet het echt niet.
het is alleen makkelijk als je een noodstop maakt, maar dan vergeten de meesten toch nog er omheen te sturen.
Daarvoor dient de ABS dan ook, om de auto bij een noodstop bestuurbaar te houden. Door dat de wielen niet blokkeren blijft hij bestuurbaar (in grote mate dan toch). Stopafstand wordt ook wel iets korter, maar niet veel.

En dan hebben we het nog niet gehad over de gevallen die bij een noodstop uit schrikreactie van de tegendruk hun rempedaal weer los laten :X
gelukkig zijn er dat niet te veel ...maar toch ...
 
Het is net als met ABS en andere hulpmiddelen: leer rijden alsof al dat spul er niet is en blijf dat doen.
Vertrouw er nooit van te voren op dat je wel tijdig gewaarschuwd wordt, of dat je sneller kunt rijden oid. of minder goed hoeft op te letten. Alleen dán kunnen die hulpmiddelen soms nut hebben.

Maar het probleem ligt m.i. niet aan de hulpmiddelen, die vormen meestal prima aanvullingen. Het ligt aan de mensen die er blind op gaan vertrouwen en hun rijgedrag zelfs in het negatieve aanpassen. En ja, m.i. moet daar in de rij-opleidingen hoogstnodig meer aandacht aan besteed worden.

dat heeft geen enkele nut voor iemand die al 20 jaar rondrijd en een nieuwe nissan note :r koopt.
het probleem is dat mensen denken dat ze helemaal niet meer hoeven op te letten met al die poespas.
maar hoe breng je ze daar weer vanaf?,
minder misleidende reclame misschien?
 
Heb ook een extra veiligheidssysteem in de auto - beneden de 50 km/h maakt de auto zelfstandig een noodstop mocht hij verkeer/voetganger spotten.

Heb het getest met een slagboom en het werkt. Maar dat betekend niet dat ik nu zelf maar stop met remmen...
.

werkt het systeem ook nog als er modder of sneeuw (oid) voor zit?
 
Feit is dat de "moderne" mens bijzonder lui is uitgevallen als het om het besturen van een auto gaat....
Het komt er gewoon op neer dat de autofabrikanten auto's willen verkopen en daarom alles verzinnen om dat te realiseren. En ach, als dat het leven kost van een paar motorrijders, wat zou het....

Misschien is dit "iets" overtrokken maar dat ze auto's willen verkopen is een ding wat zeker is! En dat al die tierelantijnen waarbij sensoren gebruikt worden gehaald worden bij de fabrikant die het minst rekent voor zijn spullen is, na alle waarschijnlijkheid, ook een feit! Dat die sensoren misschien niet de kwaliteit hebben als de concurrent die die dingen voor een paar cent meer aanbied lijkt mij ook iets dat vrijwel zeker is.
Met andere woorden, als wij als consument een auto gaan kopen waar alles op en aan zit qua zgn. veiligheid vallen we ervoor als een beer voor honing! Dat die bewuste sensoren niet het eeuwige leven hebben is natuurlijk van ondergeschikt belang....

Ik wil hier niet beweren dat ze allemaal zo denken, maar als er bezuinigt dient te worden gaan als eerste de duurste componenten de deur uit! Misschien een van de veiligste auto van het moment is waarschijnlijk een Volvo. Maar ook daar wordt gekeken of er niet ergens op beknibbeld kan worden omdat dan de netto winst omhoog gaat. Dit is natuurlijk vrij logisch en zo word het al jaren gedaan, ook bij andere bedrijven. Maar het wordt pas ernstig als ze te veel gaan besparen wat dan kan lijden tot een ondeugdelijk product...
En daarom moeten bestuurders erop gewezen worden dat het HULPMIDDELEN zijn, en niet dat door deze systemen de rijvaardigheid van de bestuurder wordt verbeterd! Zij blijven TEN ALLER TIJDEN zelf verantwoordelijk voor het besturen van het voertuig! En of de fabrikant nou een ondegelijke sensor heeft gebruikt of niet, dat maakt helemaal niets uit......

gr. Boud
 
Ik maak vaker mee dat er ineens vergeten wordt dat de auto die je inhaalt ook een dode hoek heeft zoals je zelf ook hebt ik je eigen auto.
Dus blijven ze ineens netjes naast je in die dode hoek hangen.. |( |(

Leuk om te roepen dat die sensoren niet werken en mensen niet zo lui moeten vertrouwen op die rommel maar kijk eens naar je zelf en ga gewoon niet onnodig lang in die dode hoek rijden..of de auto nou wel of niet zulke sensoren heeft doet er dus helemaal niets toe. :+
 
Ik maak vaker mee dat er ineens vergeten wordt dat de auto die je inhaalt ook een dode hoek heeft zoals je zelf ook hebt ik je eigen auto.
Dus blijven ze ineens netjes naast je in die dode hoek hangen.. |( |(

Leuk om te roepen dat die sensoren niet werken en mensen niet zo lui moeten vertrouwen op die rommel maar kijk eens naar je zelf en ga gewoon niet onnodig lang in die dode hoek rijden..of de auto nou wel of niet zulke sensoren heeft doet er dus helemaal niets toe. :+


ze hebben mij geleerd om een beetje vlot in te halen, niet om ernaast te blijven rijden.

maar je hebt wel gelijk, irritant ook, vaak moet jezelf op de rem als ook jij die vrachtwagen in wilt halen.
en dat kan pas als die andere kneus er eindelijk voorbij is.
 
Ik wil nu niet de zeveraar uithangen ... maar de meeste auto's hebben toch al decennia lang een asferische linker (en dikwijls ook rechter-) Spiegel?

Mijne heeft het links. En als die goed afgesteld staat, zie ik een motorrijder zelfs als die nog op mijn vak rijdt, maar zogezegd "naast" mijn auto, en als die een inhaalmaneuver begint, blijft die zichtbaar in mijn spiegel tot en met die zich naast mij bevind, wanneer ik hem nog in het asferische deel kan zien en hem gelijktijdig naast mij zie.

Maar idd ... het teveel aan veiligheidssnufjes doet autobestuurders denken dat alles ook meteen "veilig" is -O-


Ik heb op mijn bestelblik een extra spiegel zitten, die inderdaad asferisch is en het mogelijk maakt om bij afslaan en dergelijke zelfs fietsers en voetgangers op een naastgelegen fietspad goed te zien. Ik kan zelfs de achterwielen zien. Alles wat zich dus naast de auto bevindt en voor een deel ook achter de auto kan ik zien. Echter als een auto heel dicht achter me gaat rijden en de hoofdprijs wegens bumperkleven verdiend, dan kan ik die auto niet zien. Door de achterruiten zie ik weinig, omdat ze te hoog zitten voor een klever. Dus wat je niet ziet is er niet.........................................of toch wel ?

Door de dodehoek waarschuwingssystemen zullen bestuurders lui worden, ze zien dat systeem niet als een aanvulling op, maar als een vervanging van hun eigen systeem, nl. ogen in een hoofd dat kan draaien.
Ik ga er dus vanuit, dat bestuurders die op dit systeem vertrouwen, hun beste systeem niet meer naar behoren gebruiken, nl. hun ogen en me dus niet zien. Van mij mogen ze dit soort systemen verbieden. Net zoals zelfrijdende auto's, dat lijkt prachtig voor de veiligheid, totdat de systemen een keer falen, of nog erger worden gehacked, door een stel terroristen, om een bloedbad aan te richten. Er storten ook nog steeds vliegtuigen neer door computer storingen, ondanks de strenge veiligheidseisen in de luchtvaart. Dus asjeblieft in het hektische verkeer van alledag de mens niet vervangen door computers. Uiteraard is ook de mens feilbaar, maar degene die echt niet vertrouwd is achter het stuur, die zetten ze maar op een driewieler met zweet aandrijving.
 
Terug
Bovenaan Onderaan