Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Steeds meer auto’s worden uitgerust met een zogeheten dodehoekdetector. Sensoren in de autombumper detecteren dan wanneer een voertuig zich in de dode hoek bevindt en waarschuwen de bestuurder. Motoren worden echter niet op tijd opgemerkt, zo blijkt uit Amerikaans onderzoek.
Volgens de American Automobile Association (AAA) ziet de dodehoekdetector motorrijders 26% later aankomen dan andere voertuigen. Ook auto’s die snel achterop komen, zoals bij het invoegen op de snelweg, worden vaak niet op tijd gespot en daardoor is er bij het veranderen van rijstrook of bij het afslaan nog te weinig tijd over om een aanrijding te voorkomen. Volgens het AAA-onderzoek zijn automobilisten bovendien geneigd om blind te vertrouwen op het systeem. En dat kan niet alleen voor motorrijders gevaarlijk zijn, maar in de stad ook voor fietsers en voetgangers.
De AAA concludeert dan ook dat bestuurders zelf actief betrokken moeten blijven bij het verkeer en zich moeten realiseren dat een veiligheidsssyteem zoals een dodehoekdetector niet feilloos functioneert. KNMV Hoofd Verkeer en Rijopleidingen Arjan Everink sluit zich daarbij aan, maar zegt tegelijkertijd dat motorrijders zelf ook het nodige kunnen doen om een aanrijding te voorkomen. „Blijf als motorrijder niet onnodig lang in de dode hoek van een auto hangen en rij iets meer naar links, zodat je beter gezien wordt. Immers: als het misgaat ben je als motorrijder het kwetsbaarst en maakt het niet meer uit of je in je recht stond of niet.”
Volgens mij is het de "hoek'' die niet meer zichtbaar is in de spiegel maar alleen door het hoofd te draaien...Ik kan me er iets bij voorstellen. In plaats van dat de bestuurder in de spiegel kijkt, kijkt 'ie naar het lampje van de dodehoek detector. Aan de andere kant, het maakt voor de motorrijder geen verschil, want die moet er sowieso van uit gaan dat de automobilist hem of haar niet ziet.
Ik zeg het al langer, door al die elektronica worden mensen nonchalanter en wordt het dus juist gevaarlijker.
Rijstrook assistent, grootlicht assistent, enz. Je hoort het regelmatig al met parkeersensoren "Ja hij piepte nog niet continue en toch zat ik tegen dat paaltje"...
Ik kan me er iets bij voorstellen. In plaats van dat de bestuurder in de spiegel kijkt, kijkt 'ie naar het lampje van de dodehoek detector. Aan de andere kant, het maakt voor de motorrijder geen verschil, want die moet er sowieso van uit gaan dat de automobilist hem of haar niet ziet.
Bedankt voor je uitleg hoe we moeten motorrijden. Waar zullen we zijn zonder jou.
Ik kan me er iets bij voorstellen. In plaats van dat de bestuurder in de spiegel kijkt, kijkt 'ie naar het lampje van de dodehoek detector. Aan de andere kant, het maakt voor de motorrijder geen verschil, want die moet er sowieso van uit gaan dat de automobilist hem of haar niet ziet.
Als je naar je spiegel kijkt voor een LED lampje, wil dat niet perse zeggen dat je ook iets (in de spiegel) ziet.Bij mijn vorige auto zat ie in de buitenspiegel,...
Ik zeg het al langer, door al die elektronica worden mensen nonchalanter en wordt het dus juist gevaarlijker.
Rijstrook assistent, grootlicht assistent, enz. Je hoort het regelmatig al met parkeersensoren "Ja hij piepte nog niet continue en toch zat ik tegen dat paaltje"...
Het is net als met ABS en andere hulpmiddelen: leer rijden alsof al dat spul er niet is en blijf dat doen.
Vertrouw er nooit van te voren op dat je wel tijdig gewaarschuwd wordt, of dat je sneller kunt rijden oid. of minder goed hoeft op te letten. Alleen dán kunnen die hulpmiddelen soms nut hebben.
Maar het probleem ligt m.i. niet aan de hulpmiddelen, die vormen meestal prima aanvullingen. Het ligt aan de mensen die er blind op gaan vertrouwen en hun rijgedrag zelfs in het negatieve aanpassen. En ja, m.i. moet daar in de rij-opleidingen hoogstnodig meer aandacht aan besteed worden.
Daarvoor dient de ABS dan ook, om de auto bij een noodstop bestuurbaar te houden. Door dat de wielen niet blokkeren blijft hij bestuurbaar (in grote mate dan toch). Stopafstand wordt ook wel iets korter, maar niet veel.wat iedereen toch met dat ABS heeft weet ik niet, harder remmen doet het echt niet.
het is alleen makkelijk als je een noodstop maakt, maar dan vergeten de meesten toch nog er omheen te sturen.
Het is net als met ABS en andere hulpmiddelen: leer rijden alsof al dat spul er niet is en blijf dat doen.
Vertrouw er nooit van te voren op dat je wel tijdig gewaarschuwd wordt, of dat je sneller kunt rijden oid. of minder goed hoeft op te letten. Alleen dán kunnen die hulpmiddelen soms nut hebben.
Maar het probleem ligt m.i. niet aan de hulpmiddelen, die vormen meestal prima aanvullingen. Het ligt aan de mensen die er blind op gaan vertrouwen en hun rijgedrag zelfs in het negatieve aanpassen. En ja, m.i. moet daar in de rij-opleidingen hoogstnodig meer aandacht aan besteed worden.
Heb ook een extra veiligheidssysteem in de auto - beneden de 50 km/h maakt de auto zelfstandig een noodstop mocht hij verkeer/voetganger spotten.
Heb het getest met een slagboom en het werkt. Maar dat betekend niet dat ik nu zelf maar stop met remmen...
.
werkt het systeem ook nog als er modder of sneeuw (oid) voor zit?
Ik maak vaker mee dat er ineens vergeten wordt dat de auto die je inhaalt ook een dode hoek heeft zoals je zelf ook hebt ik je eigen auto.
Dus blijven ze ineens netjes naast je in die dode hoek hangen..
Leuk om te roepen dat die sensoren niet werken en mensen niet zo lui moeten vertrouwen op die rommel maar kijk eens naar je zelf en ga gewoon niet onnodig lang in die dode hoek rijden..of de auto nou wel of niet zulke sensoren heeft doet er dus helemaal niets toe.
Ik wil nu niet de zeveraar uithangen ... maar de meeste auto's hebben toch al decennia lang een asferische linker (en dikwijls ook rechter-) Spiegel?
Mijne heeft het links. En als die goed afgesteld staat, zie ik een motorrijder zelfs als die nog op mijn vak rijdt, maar zogezegd "naast" mijn auto, en als die een inhaalmaneuver begint, blijft die zichtbaar in mijn spiegel tot en met die zich naast mij bevind, wanneer ik hem nog in het asferische deel kan zien en hem gelijktijdig naast mij zie.
Maar idd ... het teveel aan veiligheidssnufjes doet autobestuurders denken dat alles ook meteen "veilig" is