Dodehoek detector in auto's gevaarlijk voor motorrijders!

Het is met alles in de auto het zijn super handige hulpmiddelen maar ze vervangen nooit goed kijken / opletten etc.

Ik rij altijd heel bewust en zorg dat ik alles zie en weet wat er gebeurd buiten mijn auto. Als ik iets doe dat weet ik zeker als ik het wil gaan doen ook echt kan. Maar toch kijk ik alles nog voor de zekerheid naar je weet het maar nooit. Maar als ik andere zie rijden en mij voornamelijk van de weg af drukken dan vraag ik me af of ik een van de weinige ben.

Ik denk dat het wel een goede ontwikkeling is veel mensen kijken nu ook al niet dus dit kan helpen behalve als mensen weer lui worden en nog minder gaan doen en vertrouwen op de sensoren. Ook zo een onzin uitvinding parkeer sensors..... Misschien nuttig voor beginners maar ik zelf zou er alleen maar geïrriteerd over zijn. Hoeft van mij ook niet.

Maar het best wat er kan gebeurden is dat eindelijk de zelf rijdende auto komt waardoor bijna alle autos voorspelbaar worden dan kunnen wij heerlijk met de motor er soepel tussen door :) Daar zit ik wel op te wachten...
 
[q]„Blijf als motorrijder niet onnodig lang in de dode hoek van een auto hangen en rij iets meer naar links, zodat je beter gezien wordt. Immers: als het misgaat ben je als motorrijder het kwetsbaarst en maakt het niet meer uit of je in je recht stond of niet.”[/q]Als je meer naar links gaat rijden rijd je toch juist eerder de dode hoek in?
Als je gezien wilt worden kun je jij beter meer naar rechts rijden, want direct naar achter is juist waar je in de spiegel te zien bent. Hoe maar naar links je rijdt des te eerder je juist buiten het beeld van de spiegel komt en dus in de dode hoek rijdt.
Daar staat natuurlijk tegenover dat je door meer links te rijden een eventuele plotse zijdelingse verplaatsing van de auto beter kunt opvangen omdat je meer ruimte hebt tot de auto. En als ik moet kiezen is dat ook wat ik zou doen, alleen staat dat dus in contrast met wat er in de uitspraak gezegd wordt. Althans, zoals ik het begrijp.

Verder ben ik van mening dat meer snufjes in de auto zorgen voor gemakzucht, wat weer leidt tot gevaarlijke situaties. Zo vind ik ook de isolatie e.d. in veel auto's te goed. Je hebt gewoon niet meer in de gaten dat het toch allemaal best hard gaat, waardoor velen ook harder gaan rijden.
 
Laatst bewerkt:
dat heeft geen enkele nut voor iemand die al 20 jaar rondrijd en een nieuwe nissan note :r koopt.
het probleem is dat mensen denken dat ze helemaal niet meer hoeven op te letten met al die poespas.
maar hoe breng je ze daar weer vanaf?,
minder misleidende reclame misschien?

Keihard aanrijden met een oude vieze enge vrachtauto :Y
 
Het is net als met ABS en andere hulpmiddelen: leer rijden alsof al dat spul er niet is en blijf dat doen.
Vertrouw er nooit van te voren op dat je wel tijdig gewaarschuwd wordt, of dat je sneller kunt rijden oid. of minder goed hoeft op te letten. Alleen dán kunnen die hulpmiddelen soms nut hebben.

Maar het probleem ligt m.i. niet aan de hulpmiddelen, die vormen meestal prima aanvullingen. Het ligt aan de mensen die er blind op gaan vertrouwen en hun rijgedrag zelfs in het negatieve aanpassen. En ja, m.i. moet daar in de rij-opleidingen hoogstnodig meer aandacht aan besteed worden.

Zo liet ik vroeger in de winter leerlingen altijd even glijden van een helling, een soort verkapte slipcursus.
Dat kan al niet meer want ik kan het ESP niet uitzetten |( :r
Een leerling laten ervaren hoe het is als de wielen blokkeren, no chance, ABS niet uitschakelbaar enz enz
 
Zo liet ik vroeger in de winter leerlingen altijd even glijden van een helling, een soort verkapte slipcursus.
Dat kan al niet meer want ik kan het ESP niet uitzetten |( :r
Een leerling laten ervaren hoe het is als de wielen blokkeren, no chance, ABS niet uitschakelbaar enz enz


Kijk eens in het handboek, door welke zekering e.e.a. wordt aangestuurd. Op mijn acherwiel aangedreven bestelblik kan het ESP wel uit bij lagere snelheden. Dan kan je tenminste nog eens lekker rondspinnen op een parkeerplaats. }) Jammer dat het ABS niet is uit te schakelen, op smalle binnenwegen het ABS al menigmaal vervloekt. Je hebt totaal geen rem meer als je bij het passeren van een tegenligger met 2 wielen door de berm rijdt en nog even bij wilt remmen. Het ABS grijpt meteen in. :( Ik haat auto's die niet doen wat ik wil, omdat een computer ingrijpt. |(
 
Kijk eens in het handboek, door welke zekering e.e.a. wordt aangestuurd. Op mijn acherwiel aangedreven bestelblik kan het ESP wel uit bij lagere snelheden. Dan kan je tenminste nog eens lekker rondspinnen op een parkeerplaats. }) Jammer dat het ABS niet is uit te schakelen, op smalle binnenwegen het ABS al menigmaal vervloekt. Je hebt totaal geen rem meer als je bij het passeren van een tegenligger met 2 wielen door de berm rijdt en nog even bij wilt remmen. Het ABS grijpt meteen in. :( Ik haat auto's die niet doen wat ik wil, omdat een computer ingrijpt. |(

Ben het anders gaan doen.
Je moet bij mij verplicht met snelheden tussen de 50 en 70 km/h door de bebouwde kom rijden zonder de rem te gebruiken, en wie dat wel doet krijgt een ongenadige afranseling op een afgelegen parkeerterrein..... :9 :+
 
Kijk eens in het handboek, door welke zekering e.e.a. wordt aangestuurd. Op mijn acherwiel aangedreven bestelblik kan het ESP wel uit bij lagere snelheden. Dan kan je tenminste nog eens lekker rondspinnen op een parkeerplaats. }) Jammer dat het ABS niet is uit te schakelen, op smalle binnenwegen het ABS al menigmaal vervloekt. Je hebt totaal geen rem meer als je bij het passeren van een tegenligger met 2 wielen door de berm rijdt en nog even bij wilt remmen. Het ABS grijpt meteen in. :( Ik haat auto's die niet doen wat ik wil, omdat een computer ingrijpt. |(

Zit onder de motorkap op de accu, wordt wel een gedoe dan steeds.
Want constant zonder ESP rijden kan ook weer problemen opleveren, ik hoor de verzekeraar al zeggen; oh, u had het ESP uitgeschakeld, dan betalen we niet uit...... :/
 
Ben het anders gaan doen.
Je moet bij mij verplicht met snelheden tussen de 50 en 70 km/h door de bebouwde kom rijden zonder de rem te gebruiken, en wie dat wel doet krijgt een ongenadige afranseling op een afgelegen parkeerterrein..... :9 :+

Kan beter: Met een 500 sec plankgas door Duitsland waar het mag zonder te remmen })
 
Schakelaar op het dashbord met een draadje naar de zekeringhouder.

Jawel, maar het is allemaal zo'n gedoe.....
Ik hoef al die pauperzooi niet.....

Komt nog bij dat het allemaal betaald moet worden als het stuk gaat....

Dus vroeger reed iemand tegen je bumper aan >> €700 schade....
Tegenwoordig al gauw €4000 schade want je lane assist is ontregelt en de sensor vd adaptive cruisecontrol is kapot enz....

En parkeersensoren houden geen rekening met een trekhaak, tel uit je winst.
 
leer rijden alsof al dat spul er niet is en blijf dat doen.

Dat is een advies aan ons motorrijders die toch al goed opletten. Het advies landt zeker niet bij het gros van de automobilisten die als een zombie achter het stuur zitten.
 
Ik wil nu niet de zeveraar uithangen ... maar de meeste auto's hebben toch al decennia lang een asferische linker (en dikwijls ook rechter-) Spiegel?

Mijne heeft het links. En als die goed afgesteld staat, zie ik een motorrijder zelfs als die nog op mijn vak rijdt, maar zogezegd "naast" mijn auto, en als die een inhaalmaneuver begint, blijft die zichtbaar in mijn spiegel tot en met die zich naast mij bevind, wanneer ik hem nog in het asferische deel kan zien en hem gelijktijdig naast mij zie.

Maar idd ... het teveel aan veiligheidssnufjes doet autobestuurders denken dat alles ook meteen "veilig" is -O-
als je dan niet de zeveraar wilt uithangen gebruik dan ook de goede term. asferische betekend niet bolvormig oftewel een vlakke spiegel en die komen we juist niet zo vaak meer tegen.
 
als je dan niet de zeveraar wilt uithangen gebruik dan ook de goede term. asferische betekend niet bolvormig oftewel een vlakke spiegel en die komen we juist niet zo vaak meer tegen.
In de optie beschrijving van een auto spreekt men nochtans wel over "asferische spiegels", en wel hierom:
Asferische optiek - Wikipedia
Ik citeer even het belangrijkste deel ervan, en markeer waar het precies om gaat:
In de optica wordt onder asferische optiek[1] een lens, een spiegel of een combinatie hiervan verstaan waar ten minste één spiegel- of lensoppervlak noch bolvormig (sferisch), noch vlak is, maar een afwijkende vorm heeft, bijvoorbeeld paraboloïdisch, hyperboloïdisch, ellipsoïdisch of anderszins.
Het spiegeldeel voorbij de (stipple)lijn valt dus wel degelijk onder die term, want is NIET echt bolvormig, maar wijkt wel af ten opzichte van het "normale" deel van de Spiegel.
Toen het pas op de markt kwam werden er wel is bolvormen gebruikt, maar die bleken te gevaarlijk te zijn (afstand en snelheidsverschil werd veelal verkeerd ingeschat, natuurlijk door bestuurders die te veel blind vertrouwen op nieuwe systemen)


Dus niet te snel roepen dat ik een foute term gebruik ;)
Dat ik mijn bericht begon met niet de "zeveraar" te willen uithangen, is omdat, ondanks wat steeds beweert wordt, een dode hoek, door het juist afstellen van een Spiegel, EN HET JUIST TOEPASSEN VAN KIJKTECHNIEK, je geen dode hoek hebt. Bij normale auto's althans, bij bestelbusjes, bussen en vrachtwagens is dat moeilijker, ook al door het feit dat die hun spiegels veel hoger staan.
 
Wat automobilisten nodig hebben is een motorrijder-detector. Grote rode lamp midden op het dashboard die fel gaat schijnen als er binnen 30m een motorrijder is. Zoemer erbij, voor als ze de rode lamp niet zien. Koppeling met stuurslot, zodat ze niet van rijbaan kunnen wisselen als de lamp aan is. Koppeling met cruise control zodat ze niet hun snelheid kunnen wijzigen als de lamp aan is.
 
In de optie beschrijving van een auto spreekt men nochtans wel over "asferische spiegels", en wel hierom:
Asferische optiek - Wikipedia
Ik citeer even het belangrijkste deel ervan, en markeer waar het precies om gaat:
In de optica wordt onder asferische optiek[1] een lens, een spiegel of een combinatie hiervan verstaan waar ten minste één spiegel- of lensoppervlak noch bolvormig (sferisch), noch vlak is, maar een afwijkende vorm heeft, bijvoorbeeld paraboloïdisch, hyperboloïdisch, ellipsoïdisch of anderszins.
Het spiegeldeel voorbij de (stipple)lijn valt dus wel degelijk onder die term, want is NIET echt bolvormig, maar wijkt wel af ten opzichte van het "normale" deel van de Spiegel.
Toen het pas op de markt kwam werden er wel is bolvormen gebruikt, maar die bleken te gevaarlijk te zijn (afstand en snelheidsverschil werd veelal verkeerd ingeschat, natuurlijk door bestuurders die te veel blind vertrouwen op nieuwe systemen)





Dus niet te snel roepen dat ik een foute term gebruik ;)
Dat ik mijn bericht begon met niet de "zeveraar" te willen uithangen, is omdat, ondanks wat steeds beweert wordt, een dode hoek, door het juist afstellen van een Spiegel, EN HET JUIST TOEPASSEN VAN KIJKTECHNIEK, je geen dode hoek hebt. Bij normale auto's althans, bij bestelbusjes, bussen en vrachtwagens is dat moeilijker, ook al door het feit dat die hun spiegels veel hoger staan.


In mijn Ford Transit kan ik de gehele zijkant zien, ik heb aan beide kanten een grote vlakke spiegel en een ovale spiegel, die als een soort groothoeklens werkt. Ik kan dus mijn achterwiel en dakrand zien en een hele brede strook naast de auto. Op bestelbussen en vrachtauto's zit tegenwoordig een heel arsenaal aan spiegels, om te voorkomen, dat fietsers, voetgangers, bromfietsers en motorrijders die levensmoe zijn daadwerkelijk geplet worden onder de achterwielen. Het zicht in het bestelblik is beter, dan in menig personenenauto.


Nu nog wat doen aan al die bouwvakkers die ze een rijbewijs hebben gegeven en het wordt weer veilig op de weg. :+
 
Zo liet ik vroeger in de winter leerlingen altijd even glijden van een helling, een soort verkapte slipcursus.
Dat kan al niet meer want ik kan het ESP niet uitzetten |( :r
Een leerling laten ervaren hoe het is als de wielen blokkeren, no chance, ABS niet uitschakelbaar enz enz

Op gladde wegen kan je nog steeds glijden met ABS. Gaat het zo lekker trillen...

Uiteraard nog niet te vergelijken met een auto die geen ABS heeft.
 
Laatst bewerkt:
Wel eerst even de winterbanden er afschroeven, anders wil de auto nog niet glijden op sneeuw.
 
Op gladde wegen kan je nog steeds glijden met ABS. Gaat het zo lekker trillen...
Uiteraard nog niet te vergelijken met een auto die geen ABS heeft.

Als het écht glad is doet ABS....niets.
 
Wat automobilisten nodig hebben is een motorrijder-detector. Grote rode lamp midden op het dashboard die fel gaat schijnen als er binnen 30m een motorrijder is. Zoemer erbij, voor als ze de rode lamp niet zien. Koppeling met stuurslot, zodat ze niet van rijbaan kunnen wisselen als de lamp aan is. Koppeling met cruise control zodat ze niet hun snelheid kunnen wijzigen als de lamp aan is.

Zoiets gebruiken ze toch ook bij Parijs-Dakar!?
 
Er rijden dus kneuzen over de weg waarbij ik dus graag alle electronische hulp ingeschakeld zie worden die maar mogelijk is .
 
Ik zeg het al langer, door al die elektronica worden mensen nonchalanter en wordt het dus juist gevaarlijker.
Rijstrook assistent, grootlicht assistent, enz. Je hoort het regelmatig al met parkeersensoren "Ja hij piepte nog niet continue en toch zat ik tegen dat paaltje"...

Lane assist kan ik inkomen, grootlichtassistent zit toevallig in mn nieuwe auto en dat is gewoon retehandig. Het wordt er eerder veiliger door dan onveiliger.
 
Vind het sowiezo een slecht idee, mensen gaan vertrouwen op hulpmiddelen.
Zomenteen kan niemand meer veilig rijden :N

2e reactie in dit topic en slaat de spijker al op de kop.

Vroegah, toen de gordel verplicht werd in auto's daalde het aantal dodelijke ongelukken sterk. Maar op een gegeven ogenblik kom je op het punt waarop de mens "ik heb een gordel dus ik kan rustig wat harder rijden" gaat denken.
De mens zoekt gewoon de grenzen op en dat geldt voor álle hulpmiddelen. Op de motor word nu ABS verplicht? Leuk, nu even een daling en dat kruipt straks weer terug naar het zelfde niveau.

Dat werkt zo met élk hulpsysteem.
Ik ben vroeger als beroepschauffeur met de kaart op het stuur de Peripherique van Parijs over geweest. Dan kom je ogen tekort. Tegenwoordig stel je je navi in, checkt dat (als goeie chauffeur) nog even en gaat rijden. Je hoeft alleen het stuur nog maar vast te houden. Vroeger was je alert, nu rij je mee.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan