Dodehoek detector in auto's gevaarlijk voor motorrijders!

2e reactie in dit topic en slaat de spijker al op de kop.

Vroegah, toen de gordel verplicht werd in auto's daalde het aantal dodelijke ongelukken sterk. Maar op een gegeven ogenblik kom je op het punt waarop de mens "ik heb een gordel dus ik kan rustig wat harder rijden" gaat denken.
De mens zoekt gewoon de grenzen op en dat geldt voor álle hulpmiddelen. Op de motor word nu ABS verplicht? Leuk, nu even een daling en dat kruipt straks weer terug naar het zelfde niveau.

Dat werkt zo met élk hulpsysteem.
Ik ben vroeger als beroepschauffeur met de kaart op het stuur de Peripherique van Parijs over geweest. Dan kom je ogen tekort. Tegenwoordig stel je je navi in, checkt dat (als goeie chauffeur) nog even en gaat rijden. Je hoeft alleen het stuur nog maar vast te houden. Vroeger was je alert, nu rij je mee.

Dus vroeger vielen er evenveel doden in het verkeer?

Ik ben het met je eens dat je een soort boemerang-effect krijgt en er na een eerste daling weer een stijging plaats zal vinden, maar niet naar het oude niveau.
 
Dus vroeger vielen er evenveel doden in het verkeer?

Ik ben het met je eens dat je een soort boemerang-effect krijgt en er na een eerste daling weer een stijging plaats zal vinden, maar niet naar het oude niveau.


Het effect van ABS op het aantal ongevallen in auto's is zo ongeveer 0. Het zijn vooral de verbeteringen op passief gebied, die voor een spectaculaire daling van het aantal doden heeft geleid. Alleen ESC/ESP schijnt er voor te zorgen, dat er vooral minder SUV's op het dak gaan, omdat die makkelijker kantelen door hun hoogte, dan gewone auto's.

Overigens kan ABS op motoren voor leuke bijverschijnselen zorgen als het off road niet uitgeschakeld wordt. :9

Wat mij in het verkeer momenteel vooral opvalt, is dat er veel auto's lange snel te nemen afritten van snelwegen de bocht uit gaan. Afgelopen jaar er 4 bij de splitsing A28 - A32 de bocht uit zien gaan en donderdag lag er 1 op het dak bij de afrit A28 - N 34 bij Assen, beide afritten kan je met ruim over de 100 nemen. Blijkbaar voelen bestuurders niet meer dat ze de grens van wat hun auto aankan naderen.


Verkeersveiligheid en ABS – ESC enz. | Autorij-instructie
 
Wat mij in het verkeer momenteel vooral opvalt, is dat er veel auto's lange snel te nemen afritten van snelwegen de bocht uit gaan. Afgelopen jaar er 4 bij de splitsing A28 - A32 de bocht uit zien gaan en donderdag lag er 1 op het dak bij de afrit A28 - N 34 bij Assen, beide afritten kan je met ruim over de 100 nemen. Blijkbaar voelen bestuurders niet meer dat ze de grens van wat hun auto aankan naderen.


Verkeersveiligheid en ABS – ESC enz. | Autorij-instructie

Komt omdat ze niet hun knie aan de grond kunnen drukken :+
 
2e reactie in dit topic en slaat de spijker al op de kop.

Vroegah, toen de gordel verplicht werd in auto's daalde het aantal dodelijke ongelukken sterk. Maar op een gegeven ogenblik kom je op het punt waarop de mens "ik heb een gordel dus ik kan rustig wat harder rijden" gaat denken.
De mens zoekt gewoon de grenzen op en dat geldt voor álle hulpmiddelen. Op de motor word nu ABS verplicht? Leuk, nu even een daling en dat kruipt straks weer terug naar het zelfde niveau.

Dat werkt zo met élk hulpsysteem.
Ik ben vroeger als beroepschauffeur met de kaart op het stuur de Peripherique van Parijs over geweest. Dan kom je ogen tekort. Tegenwoordig stel je je navi in, checkt dat (als goeie chauffeur) nog even en gaat rijden. Je hoeft alleen het stuur nog maar vast te houden. Vroeger was je alert, nu rij je mee.
Ga toch weg man, wat een (feitelijke) onzin. Met de kaart op het stuur en ogen tekort.. Dat klinkt inderdaad hééél prettig en veilig :N
 
Dus vroeger vielen er evenveel doden in het verkeer?
Ik ben het met je eens dat je een soort boemerang-effect krijgt en er na een eerste daling weer een stijging plaats zal vinden, maar niet naar het oude niveau.

Ben ik met je eens.
Roy heeft wel degelijk een punt waar hij zegt dat mensen gewend raken aan die hulpmiddelen, waardoor het effect op termijn enigszins afneemt.
Maar dat het op den duur helemaal teniet wordt gedaan wordt door de koele cijfers domweg tegengesproken.
 
:^

Het zijn allemaal stappen om over te gaan op geautomatiseerd rijden waarbij we hoogstens nog de kleine kilometers maken binnen de bebouwde kom en de rest gewoon op autopiloot. We gaan het zien we zijn in Nederland voorlopers hierin dus zal niet lang duren dat het verkeer opeens voor 50% vol automatisch rijden waardoor het pas echt veiliger wordt alleen tja hoe lang duur het voordat het verplicht word en tja wat doen we dan met die rare motor rijders die moeilijk mee kunnen doen met dat auto piloot feestje.

Denk dat we dan dit soort gedrochten moeten gaan rijden http://litmotors.com/c1/ technisch super gaaf maar geen motor bij a long shot.
 
Terug
Bovenaan Onderaan