Doen of niet doen ?

Kwambartie

Rookie
24 sep 2007
6
0
Spijkenisse
Hallo iedereen, ik ben nieuw hier en zal me ffies voorstellen. Mijn naam is Rick Buitendijk en ben woonachtig in Spijkenisse. Ben inmiddels 20 jaartjes oud, en ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Ik ben zoals velen van jullie (denk ik) begonnen met een schakelbrommert, in mijn geval een opgeknapt MB50 je. Altijd had ik de behoefte om mijn motorrijbewijs te gaan halen maar vader lief :( verplichtte me om eerst mijn auto te halen om de nodige ervaring op te gaan doen. Eenmaal een roze papiertje, en geen centen meer gehad om mn A te gaan halen.

Nu ben ik inmiddels klaar met school en heb ik centen om het rijbewijs te gaan halen maar weet niet goed wat te doen. Ik wordt volgend jaar augustus 21 en dan mag ik een volledig rijbewijs halen.

Ja, ik heb de FAQ gelezen en search gebruikt O-)

Zal ik gewoon nu beginnen en mn 25kw halen, met waarscheinlijk een rs125 tot gevolg. Of zal ik een jaartje wachten en gewoon gelijk een volledige halen.

Duss...

1: Is het uit te houden om 2 jaar na afgifte 25kw te rijden ?
2: Mag ik na mijn 21 ook gewoon "opnieuw" examen doen op een >25kw fiets ?

graag jullie meningen hierover *O* :]
 
Als je de search had gebruikt, was je tot de conclusie gekomen dat je je beide vragen volmondig met een "Ja" kan beantwoorden.

Echter, bij vraag 1.... 't Is maar net hoe jij in elkaar zit. Ga nu eerst maar je rijbewijsje halen, dan kun je het zelf ondervinden.
 
Laatst bewerkt:
1. ja het is uit te houden. en zo kan je toch op een iets veiligere manier ervaring opdoen.
2. als je 21 ben kan je gelijk opnieuw examen doen op een zwaardere motor. maar ja... dat kost ook weer wat. als je gewoon 2 jaar wacht krijg je hem gratis :P

(en volgens mij als je 21 bent en examen opnieuw doet, je ook een nieuw rijbewijspasje moet aanvragen omdat dan de data die erop staat niet meer klopt).
 
Laatst bewerkt:
1. ja het is uit te houden. en zo kan je toch op een iets veiligere manier ervaring opdoen.
2. als je 21 ben kan je gelijk opnieuw examen doen op een zwaardere motor. maar ja... dat kost ook weer wat. als je gewoon 2 jaar wacht krijg je hem gratis :P

(en volgens mij als je 21 bent en examen opnieuw doet, je ook een nieuw rijbewijspasje moet aanvragen omdat dan de data die erop staat niet meer klopt).

dat veiligere manier ervaring op doen is niet echt super hoor.. als je al bijna 20.000 km op 25kw rijd heb je echt wel zat ervaring om een volwaardige 600 te besturen..

Mijn begrenser gaat er van de winter ook uit.. dan maar 1 maandje onverzekerd rondrijden..
 
Volgend jaar augustus, dat is dus 11 maanden... Je zou ook nog even kunnen wachten en doorsparen, en dan in april/mei kunnen beginnen met lessen zodat je meteen na je verjaardag examen kunt doen en dus een volvermogen rijbewijs krijgt.
Heb je nu geld voor kleding+lessen+examens+motor? Dan kan je het beste nu gewoon zo snel mogelijk beginnen met lessen en zodra je klaar bent een leuke motor kopen en die 25kW laten afvoeren.
 
dat veiligere manier ervaring op doen is niet echt super hoor.. als je al bijna 20.000 km op 25kw rijd heb je echt wel zat ervaring om een volwaardige 600 te besturen..

Mijn begrenser gaat er van de winter ook uit.. dan maar 1 maandje onverzekerd rondrijden..
Waar haal je dat 1e vandaan? Een volwaardige 600 heeft toch wel een iets ander gedrag dan een 25kw-fietsje. Je gaat van 34pk naar +/- 120 pk, da's echt wel een wereld van verschil.

Qua inzicht en bochtentechniek heb je waarschijnlijk wel voldoende ervaring, maar zoals je met een 25kw-fiets in de bocht vol op het gas kan gaan.... Dat moet je met een volwaardige 600 niet doen :N Dan is het :W naar je achterbandje die opeens naast je glijdt :X
 
Waar haal je dat 1e vandaan? Een volwaardige 600 heeft toch wel een iets ander gedrag dan een 25kw-fietsje. Je gaat van 34pk naar +/- 120 pk, da's echt wel een wereld van verschil.

Qua inzicht en bochtentechniek heb je waarschijnlijk wel voldoende ervaring, maar zoals je met een 25kw-fiets in de bocht vol op het gas kan gaan.... Dat moet je met een volwaardige 600 niet doen :N Dan is het :W naar je achterbandje die opeens naast je glijdt :X

wat een flauwekul zeg. niemand draaid zijn gas toch zomaar open? Je doseert je gas toch ten opzichte van de response die je krijgt van je fiets? Mijn mening: 10, 25 of 1000pk maakt geen hol uit. Zolang je maar die grijze massa in je kop gebruikt.
 
Laatst bewerkt:
Waar haal je dat 1e vandaan? Een volwaardige 600 heeft toch wel een iets ander gedrag dan een 25kw-fietsje. Je gaat van 34pk naar +/- 120 pk, da's echt wel een wereld van verschil.

Qua inzicht en bochtentechniek heb je waarschijnlijk wel voldoende ervaring, maar zoals je met een 25kw-fiets in de bocht vol op het gas kan gaan.... Dat moet je met een volwaardige 600 niet doen :N Dan is het :W naar je achterbandje die opeens naast je glijdt :X

ja, dat is waar.. maar met 20.000 km ervaring heb je dat verstand volgens mij wel (ik denk dat ik dat iig WEL heb)
 
ik zou niet wachten, voor hetzelfde geld besluiten ze die 24 jaars regeling in te voeren en dan heb je voor niks gewacht en moet je nog eens 3 jaar wachten.

ik zeg: je kan het maar hebben. en 25kw rijden is denk ik niet zo erg, al heb ik dat zelf nooit gedaan. (ookal rij ik nu met onbeperkt rijbewijs een 29kw'ter die waarschijnlijk nog wel wat vermogen mist ook :X )
 
wat een flauwekul zeg. niemand draaid zijn gas toch zomaar open? Je doseert je gas toch ten opzichte van de response die je krijgt van je fiets? Mijn mening: 10, 25 of 1000pk maakt geen hol uit. Zolang je maar die grijze massa in je kop gebruikt.
Dat kunnen de meeste mensen op die leeftijd toch niet? :z

ja, dat is waar.. maar met 20.000 km ervaring heb je dat verstand volgens mij wel (ik denk dat ik dat iig WEL heb)
Let's hope so mate O-)
 
ik zou niet wachten, voor hetzelfde geld besluiten ze die 24 jaars regeling in te voeren en dan heb je voor niks gewacht en moet je nog eens 3 jaar wachten.

ik zeg: je kan het maar hebben. en 25kw rijden is denk ik niet zo erg, al heb ik dat zelf nooit gedaan. (ookal rij ik nu met onbeperkt rijbewijs een 29kw'ter die waarschijnlijk nog wel wat vermogen mist ook :X )
Als jij je rijbewijs hebt gehaald alvorens die regeling is ingegaan, heb jij daar geen last van ;)
 
Als jij je rijbewijs hebt gehaald alvorens die regeling is ingegaan, heb jij daar geen last van ;)

dat is dus wat ik bedoelde als je 1 jaar zou wachten zit die kans er misschien in. (niet dat ik dat geloof, maar je weet maar nooit)

ikzelf heb zoiezo geen last van die regeling.
 
Er is geen enkele aanwijzing dat meer of minder vermogen ook maar IETS te maken heeft met de kans op brokken. Het aantal verkeersdoden onder motorrijders is afgelopen jaar volgens Spee (gisteren in wegmisbruikers) ongeveer 60. Ik ben er zeker van dat het leeuwendeel daarvan niets met snelheid of vermogen te maken had maar wel met fouten van automobilisten.
Wat we daaraan kunnen doen? Eenvoudig: ga er ten alle tijden VANUIT dat die automobilist die fout maakt. Ga ervanuit dattie je geen voorrang verleend. Ga er vanuit dat hij plotseling zonder dat aan te geven afdraaid. Noem maar op. Dát is de skil die ervoor zorgt dat je oud word.


eueue enigzins oftopic solly ;)
 
Laatst bewerkt:
Er is geen enkele aanwijzing dat meer of minder vermogen ook maar IETS te maken heeft met de kans op brokken. Het aantal verkeersdoden onder motorrijders is afgelopen jaar volgens Spee (gisteren in wegmisbruikers) ongeveer 60. Ik ben er zeker van dat het leeuwendeel daarvan niets met snelheid of vermogen te maken had maar wel met fouten van automobilisten.
Wat we daaraan kunnen doen? Eenvoudig: ga er ten alle tijden VANUIT dat die automobilist die fout maakt. Ga ervanuit dattie je geen voorrang verleend. Ga er vanuit dat hij plotseling zonder dat aan te geven afdraaid. Noem maar op. Dát is de skil die ervoor zorgt dat je oud word.


eueue enigzins oftopic solly ;)
Een ongeluk hoeft niet altijd dodelijk te zijn..... Maar ik weet wel 100% zeker dat (veel) meer vermogen leidt tot ongelukken.
Ik heb het ook niet over automobilisten die de fout in gaan, maar over jonge (onervaren) weggebruikers die (veel te) veel vermogen onder hun ass hebben en dit niet kunnen controleren ;)
 
dat is juist het probleem, mensen die DENKEN dat ze het wel hebben :+

ik ben verstandig en denk er maar niks over ;)
ik ben geen maloot op de weg ;) en rijd niet hard waar het niet kan..

Heb 1 keer in de regen het gas opengedraait om te kijken hoe ver je kon gaan, dat doe ik ook nooit meer, want daar ben ik met een handstand op mijn stuur en een hartslag van 200+ vanafgekomen ;)
 
ik ben geen maloot op de weg ;) en rijd niet hard waar het niet kan..

Heb 1 keer in de regen het gas opengedraait om te kijken hoe ver je kon gaan, dat doe ik ook nooit meer, want daar ben ik met een handstand op mijn stuur en een hartslag van 200+ vanafgekomen ;)
Met volvermogen of met 25kw :?
 
Dat moet je inderdaad niet doen :N Alhoewel, rechtdoor gaat prima. Maar in de bochten op nat asfalt.... :o
 
Ik heb jaren ervaring op zgn. zware sportmotoren en ben juist lichter gaan rijden omdat de kick eigenlijk even groot zo niet groter is: de snelheidsbeleving is op een lichtere motor veel groter en het plezier om 'de grens op te zoeken' is even groot terwijl de effectieve snelheid veel lager ligt en dus veiliger is.

Nog een groot voordeel: je raakt je rbs niet zo snel kwijt want een 600cc of zwaardere sportmotor is eigenlijk alleen maar leuk bij [helaas in NL] illegale snelheden. ;)
 
Ik heb jaren ervaring op zgn. zware sportmotoren en ben juist lichter gaan rijden omdat de kick eigenlijk even groot zo niet groter is: de snelheidsbeleving is op een lichtere motor veel groter en het plezier om 'de grens op te zoeken' is even groot terwijl de effectieve snelheid veel lager ligt en dus veiliger is.

Nog een groot voordeel: je raakt je rbs niet zo snel kwijt want een 600cc of zwaardere sportmotor is eigenlijk alleen maar leuk bij [helaas in NL] illegale snelheden. ;)

En ik wilde wat duurders, en iets meer koppel omdat ik juist alleen maar op de grens zat met de rs. en als ik wat duurs platrij ik weet dat ik de komende tijd geen motor meer rijd ;)
 
En ik wilde wat duurders, en iets meer koppel omdat ik juist alleen maar op de grens zat met de rs. en als ik wat duurs platrij ik weet dat ik de komende tijd geen motor meer rijd ;)
AllRisk verzekering, wel zo handig bij zo'n (dure) investering. 1e Drie jaar is toch nieuwwaarde bij TL *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan