Doffe plekken lak r1

El-Duderino

MF'er
27 apr 2012
173
62
Dordrecht
Sindskort heb ik een doffe plek op de lak van mijn rode R1 2000. Hij zit op het zwartgespoten V-Stuk wat om de kuipruit heen zit, zie de volgende foto:
yamaha r1 2000 - Google zoeken

Ik erger mij toch best wel aan deze plek en ben op zoek naar een oplossing. Ik zelf zat te denken aan het volgende:
- Het V-stuk laten WRAPPEN met carbonpapier?
- Het zwarte deel eventueel laten polijsten? Kunnen kuipdelen van een motor uberhaupt worden gepolijst?
- Spuiten?
Spuiten kan altijd, dat weet ik. De andere twee oplossingen weet ik niet. Ik heb er zelf geen ervaringen mee. Is er iemand die dat wel heeft? En dan doel ik met name op polijsten of het gedeeltelijk laten wrappen van een kap?
Heeft iemand daarnaast ook een idee van het prijskaartje als ik het laat doen?
 
Polijsten kun je zelf proberen. Polijsten gaat het mooist met een machine maar het kan met een beetje geduld ook met de hand. Gebruik dan wel een goed polijst middel niet van die goedkope bouwmarkt zooi. Plaats anders is een foto, kunnen we zien hoe erg het is ;) .
 
Ik heb alleen de volgende foto:
23r7gr8.jpg


Het zit op het zwarte deel tussen de koplampen in. Ik zal van de week een betere foto maken. Een machine kan ik wel regelen, maar welke kop (of hoe je dat ook noemt:P) en polijstmiddel kan ik dan het beste halen? Ik heb dat namelijk nooit eerder gedaan:(
 
Is het wel een originele voorkuip? Dit is namelijk vaak voorgekomen en ook bij mezelf met een imitatie kuipdeel.
 
Het betreft een originele kuip. Oorzaak van de doffe plek is zeer waarschijnlijk te hard poetsen of met de verkeerde kant van de spons:( Dat polijsten wil ik als eerste proberen, weet alleen niet hoe te beginnen... heb dat niet eerder gedaan
 
Polijsten vind ik altijd wel een beetje tricky op lak.
Je moet goed weten wat je doet, anders maak je het snel juist erger.
 
Is het stuk makkelijk te demonteren of zit het vast aan het rode deel (dus niet van t rood te scheiden)? Dan sowieso eerst demonteren voordat je ergens aan begint. Het ziet er verder uit als een simpel deel dat best gemakkelijk te wrappen moet zijn.
 
Wat ik kan zien is het vast aan het rode stuk.

In dat geval zou ik gaan voor bijschuren en laten spuiten. Zou niet veel mogen kosten zon stukje.

Is het wel te demonteren dan spuiten of wrappen.

Poetsen lijkt me riskant op plastic of heb ik dat verkeerd
 
Het stuk zit helaas vast aan de rode voorkuip, dus niet te demonteren helaas. Ik ga eens bij een spuiter informeren. Kent iemand nog een goede vakman die in zijn vrije tijd wat bijverdient:)?
 
Dat polijsten is dus ook wel de moeite waard? Ik ben namelijk bang dat het door de blanke lak heen is gegaan, vermoedelijk komt het door te hard of met de verkeerde kant van de spons poetsen. Ik ben bang dat dat niet meer te herstellen is met polijst. Maar goed, als ik geen schade kan aanrichten is het altijd het proberen waard! Welke doeken en polijstpasta raden jullie dan aan?
 
wtf klei? wat is dat nou weer, poeten waxen klaar werkt inderdaad prima
 
Dat polijsten is dus ook wel de moeite waard? Ik ben namelijk bang dat het door de blanke lak heen is gegaan, vermoedelijk komt het door te hard of met de verkeerde kant van de spons poetsen. Ik ben bang dat dat niet meer te herstellen is met polijst. Maar goed, als ik geen schade kan aanrichten is het altijd het proberen waard! Welke doeken en polijstpasta raden jullie dan aan?
Kan best dat de blanke lak weg is, maar dat is op de foto niet te zien. (Op die foto zie je maar heel weinig). Een flesje vloeibare polish van de Hema is al goed genoeg.
Daarmee kun je ook andere lakdelen opfrissen, die er op het eerste gezicht goed uitzien.
Na het polijsten even wax erover.
En voor de puristen: het gaat hier over een motor van 14 jaar oud.
 
Laatst bewerkt:
Oke, dus vloeibare polish kopen en polijsten. Moet ik daar een speciale doek voor hebben? En wat voor wax moet er daarna op en waar koop ik dat?
 
Poets midellen zijn een discussie opzich :+ .

Voor de waslaag moet je gewoon gebruiken wat je voor de rest van je motor ook gebruikt. Als je nog niks heb raad ik aan is een fles echt goed spul te kopen. Lijkt duur maar poetst veel lekkerder en je heb er maar weinig voor nodig, je doe echt serieus lang met zo'n fles. Zelf gebruik ik altijd was van Meguiars, super spul!
Maar je kunt natuurlijk ook gewoon gebruiken waar je normaal je motor mee poetst.
Let met polijst middel wel goed op dat je een hele fijne korrel pak, als je een te grove korrel gebruikt maak je juist krassen!
 
Oud t-shirt, autowax pik je van je vader.
Geen oud t-shirt, dan poets je er allemaal kringen in. Haal voor 7 euro een rol poetskatoen bij de motorhandel. Doe je jaren mee, en je motor blijft mooi.

En verder zou ik wat goed spul van Meguiars kopen: cleaner, polish en wax.
In Dordrecht kan je dat halen bij Slager Automaterialen of bij de Halfords.
 
Laatst bewerkt:
Geen oud t-shirt, dan poets je er allemaal kringen in. Haal voor 7 euro een rol poetskatoen bij de motorhandel. Doe je jaren mee, en je motor blijft mooi.

En verder zou ik wat goed spul van Meguiars kopen: cleaner, polish en wax.
In Dordrecht kan je dat halen bij Slager Automaterialen of bij de Halfords.
Nogmaals, het gaat hier over een motor van 14 jaar oud met een dof plekje van enkele vierkante centimeters.
 
Nogmaals, het gaat hier over een motor van 14 jaar oud met een dof plekje van enkele vierkante centimeters.

Onzin, bij sommigen (incl mijzelf) horen zelfs de oudste motoren nog in goede staat te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan