• Beste Bezoeker, de mailproblemen zijn opgelost.

Dogbones lengte bepalen

Ottovw

Die hard MF'er
7 okt 2010
657
4
#1
Op mijn Bandit 1200 '97 heb ik nu een achterveer van 330mm op zitten met custom 215mm dogbones. Ik vind de motor nog te laag achter en wil dus kortere dogbones. Ik kan nergens vinden hoe ik e.e.a. moet berekenen. Bijvoorbeeld 30mm hoger zitplaats, hoeveel mm kleiner moet de dogbones worden? Volgens mij zat er altijd verschil in de dogbones lengte en de dan effectieve daadwerkelijke hoogte van de zadel.

Wie zou er daarnaast voor mij (CNC) rvs dogbones op maat kunnen maken die dan ook sterk genoeg zijn.
 

Janbros

MF veteraan
4 feb 2005
5.193
115
50
wezemaal
#2
motor opbokken, dogbones los maken, achterwiel in de positie brengen dat je het wil hebben, en dan de afstand tussen de boutgaten van de dogbones meten.
 
Likes: Aprilia4fun

hans zx 10

MF veteraan
Donateur
19 jun 2005
6.486
92
rotterdam
#3
Op mijn Bandit 1200 '97 heb ik nu een achterveer van 330mm op zitten met custom 215mm dogbones. Ik vind de motor nog te laag achter en wil dus kortere dogbones. Ik kan nergens vinden hoe ik e.e.a. moet berekenen. Bijvoorbeeld 30mm hoger zitplaats, hoeveel mm kleiner moet de dogbones worden? Volgens mij zat er altijd verschil in de dogbones lengte en de dan effectieve daadwerkelijke hoogte van de zadel.

Wie zou er daarnaast voor mij (CNC) rvs dogbones op maat kunnen maken die dan ook sterk genoeg zijn.
Als het van die platte dogbones zijn zoals bijv op mijn Kawa dan kan je er een gat in boren op de juiste plaats.
 

hans zx 10

MF veteraan
Donateur
19 jun 2005
6.486
92
rotterdam
#4
Zie net dat dat lastig is,je hebt natuurlijk te weinig vlees in het metaal.
Voor mijn Kawa ook lopen zoeken naar andere dogbones maar alles wat er te koop is dat is om een fiets te verlagen.Er zijn verstelbare maar ik kan ze niet vinden.
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
14.098
443
56
Den Haag
#5
Is de veer wel hard genoeg? Een motor die te ver op zijn neus staat stuurt op zijn zachtst vreemd.
 

Robinjo

MF veteraan
17 mei 2003
9.192
13
Driebergen
#6
6 mm in de dogbones scheelde bij mijn 1998er 1200 17 mm zithoogte, (gemeten van achterste bagagehaakje tot de kruiskopschroef van de kettingkast, waren mooi meetbare punten in de buurt van de achteras)

En ik kan custom lengte dogbones maken uit RVS maar dan moet ik wel even tijd hebben. :X
 
Likes: Ottovw

Ottovw

Die hard MF'er
7 okt 2010
657
4
#7
Is de veer wel hard genoeg? Een motor die te ver op zijn neus staat stuurt op zijn zachtst vreemd.
Ja, hard genoeg. Mijn Bandit is niet bepaald origineel meer. USD voorvork en GSX-R 1000 K1 achterveer. Door de modificatie achter zit er geen originele dogbones meer op. Ik ben alleen 2 meter, dus mag van mij nog wat hoger.

Ik ga 205mm proberen. Nu nog iemand vinden die ze kan uitsnijden o.i.d.
 

RR.

MF veteraan
21 feb 2007
14.098
443
56
Den Haag
#8
Ja, hard genoeg. Mijn Bandit is niet bepaald origineel meer. USD voorvork en GSX-R 1000 K1 achterveer. Door de modificatie achter zit er geen originele dogbones meer op. Ik ben alleen 2 meter, dus mag van mij nog wat hoger.

Ik ga 205mm proberen. Nu nog iemand vinden die ze kan uitsnijden o.i.d.
Okee, de motor is dus misschien ook vooraan verhoogd. Dan kan het nog een hele uitzoekerij worden om hem goed te laten sturen. De vering moet voor en achter ook nog synchroon lopen. De afstand zadel - voetsteunen verandert overigens hierdoor niet. Dan zou je het zadel moeten verhogen.
 
Laatst bewerkt:

Ottovw

Die hard MF'er
7 okt 2010
657
4
#9
Okee, de motor is dus misschien ook vooraan verhoogd. Dan kan het nog een hele uitzoekerij worden om hem goed te laten sturen. De vering moet voor en achter ook nog synchroon lopen. De afstand zadel - voetsteunen verandert overigens hierdoor niet. Dan zou je het zadel moeten verhogen.
Ik heb zelf de modificatie gedaan aan de voorkant. Is hierdoor minimaal wat lager geworden.

De afstand zadel - voetsteunen is mij bekend. Ik wil de motor gewoon wat meer omhoog hebben, meer op de neus. Zo ben ik het gewend met mijn andere Bandit.
 

Loki

MF veteraan
27 jul 2003
2.459
28
Goes
Bezoek Site
#10
Je hebt twee afstanden:

-Achterbrug as/scharnierpunt van de dogbones op de achterbrug.
-Achterbrug as/wiel as.

Waarschijnlijk is de eerste maat ongeveer 1/3e van de tweede maat. In dat geval zou elke millimeter verschil bij de dogbones 3x zo groot zijn aan de achteras (zoals Robinjo ook heeft ervaren).

Heb geen bandit 1200.. maar de mijne reed al een stuk anders met hooguit 15mm extra rijhoogte achter. 30mm is misschien wat veel? Verstelbare dogbones moet je in engeland kunnen vinden. Kun je wel makkelijker tunen en dan erna eventueel vervangen door vaste in de gewenste maat.
 
Likes: Ottovw

tribute

Die hard MF'er
7 sep 2008
394
8
48
enschede
#11
2 stalen plaatjes (b.v.250x22 mm) met de dikte van de huidige dogbones op elkaar klemmen. 2 gaten boren met hoh afstand van 212mm. Monteren, testen of het niet te extreem is.
Bevalt het, dan mooie exemplaren uit rvs laten snijden.
 
Likes: Ottovw

Ottovw

Die hard MF'er
7 okt 2010
657
4
#12
2 stalen plaatjes (b.v.250x22 mm) met de dikte van de huidige dogbones op elkaar klemmen. 2 gaten boren met hoh afstand van 212mm. Monteren, testen of het niet te extreem is.
Bevalt het, dan mooie exemplaren uit rvs laten snijden.
Perfecte plan
 

g-flater

MF veteraan
22 jun 2010
3.390
45
Groningen
#13
De "dogbones" van dit systeem aanpassen gaat niet zonder ook invloed te hebben op de progressieve werking van je veer-systeem. Het zal niet heel erg veel effect hebben en voor op de weg zal je er weinig van merken, zolang je achterbrug niet onder een te grote hoek komt te staan.
Maar de inbouw lengte veranderen zou de betere oplossing zijn en dus niets veranderen aan het link-systeem.