TDM 850 vonkt 1x, hulp nodig oorzaak bepalen

RR Vliet

Drama Queen
7 jun 2018
1.674
1.721
Zuid-Holland
Goedemiddag

Kamp met een lastig probleem. TDM 850 4TX uit 2001 (carbs) heeft de hele winter stilletjes weg staan rotten in de natte achtertuin. Nu in orde aan het maken voor het seizoen. Begonnen met de carbs demonteren en reinigen. Choke plunjers zaten vast (gangbaar gemaakt) en de rest was nog in orde. Voor de zekerheid de stationairsproeiers doorgeprikt en het circuit doorgeblazen. Carbs gemonteerd en starten lopen.

De accu had wat weinig prik en dook onder de 10v bij startpogingen. Is ook helemaal plat geweest. Motor startte wel aan de acculader en liep netjes stationair. 5 min laten lopen en een paar keer gasgegeven om te kijken of de gasaanname goed was, alles in orde. Omdat de motor zonder acculader niet startte een nieuwe accu besteld. Deze gemonteerd, waarna de motor helemaal niet meer start.

Bougiedoppen losgetrokken en met een losse bougie de vonk gecontroleerd. Linker cilinder vonkt 1x na het indrukken van de startknop, verder niet. Rechter cilinder vonkt helemaal niet. Bobines, bougiekabel en bougiedop doorgemeten. Weerstand allemaal binnen specificatie. Continuiteit tussen aardepunt van de bobine en de minpool van de accu gemeten, bij beide bobines 0.0. Voor de zekerheid de koppelingsschakelaar omzeilt (in verleden problemen mee gehad) geen verschil.

Nu weet ik even niet hoe verder. Motor startte en liep op acculader, accu vervangen, motor vonkt maar 1x aan 1 kant na indrukken startknop. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
 
Dat is niet bijster veel. Het lijkt heel wat maar valt erg mee, kabelboom loopt bovenlangs de accu (kom je niet) en je manoeuvreert hem langs de remlichtschakelaar. Daar kan je de ontsteking niet mee slopen. Ik heb de aansluitingen en kabelboom rondom de accu logischerwijs gecontroleerd aangezien ik daar het laatst aan heb gezeten en heb daar niets kunnen vinden. Exact de reden dat ik hier hulp vraag om hierna op de juiste manier door te zoeken naar andere usual suspects
 
Goedemiddag

Kamp met een lastig probleem. TDM 850 4TX uit 2001 (carbs) heeft de hele winter stilletjes weg staan rotten in de natte achtertuin. Nu in orde aan het maken voor het seizoen. Begonnen met de carbs demonteren en reinigen. Choke plunjers zaten vast (gangbaar gemaakt) en de rest was nog in orde. Voor de zekerheid de stationairsproeiers doorgeprikt en het circuit doorgeblazen. Carbs gemonteerd en starten lopen.

De accu had wat weinig prik en dook onder de 10v bij startpogingen. Is ook helemaal plat geweest. Motor startte wel aan de acculader en liep netjes stationair. 5 min laten lopen en een paar keer gasgegeven om te kijken of de gasaanname goed was, alles in orde. Omdat de motor zonder acculader niet startte een nieuwe accu besteld. Deze gemonteerd, waarna de motor helemaal niet meer start.

Bougiedoppen losgetrokken en met een losse bougie de vonk gecontroleerd. Linker cilinder vonkt 1x na het indrukken van de startknop, verder niet. Rechter cilinder vonkt helemaal niet. Bobines, bougiekabel en bougiedop doorgemeten. Weerstand allemaal binnen specificatie. Continuiteit tussen aardepunt van de bobine en de minpool van de accu gemeten, bij beide bobines 0.0. Voor de zekerheid de koppelingsschakelaar omzeilt (in verleden problemen mee gehad) geen verschil.

Nu weet ik even niet hoe verder. Motor startte en liep op acculader, accu vervangen, motor vonkt maar 1x aan 1 kant na indrukken startknop. Wat kan hier de oorzaak van zijn?
Acculader gebruiken tbv start en lopen is geen goed idee. tenzij je en Dc/ Dc lader heb
 
De Grijze en de Oranje gaan direcht van de bombines naar de CDI Daar kan je ze dus meten. Contact aan geeft 12 volt aan de bobines zonder dat de CDI daar invloed op heeft
 
Gezien al het testwerk verdenk ik nu het meeste de CDI, ook omdat het specifieke (en 100% repliceerbare) probleem 1 vonk aan 1 kant is, verwacht niet dat dit aan een kabelbreuk ligt. Ga morgen desondanks wel even kijken of ik de kabelboom op stukken door kan meten
En als je de oranje en de grijze aan de bobines omwisselt dan verhuisd de vonk mee? Dan zou ik ook de cdi eerst willen uitsluiten voordat aan ik de kabelboom en alle verbindingen ging liggen vrotten. Of je bougies zijn heel toevallig net overleden.
 
waarschijnlijk krijgt de cdi of geen spanning of geen massa

de vonk bij contact aan is enkel een teken dat er stroom gaat lopen door die bobine
 
Als je onderdelen gaat vervangen om uit te proberen wat het euvel is, zou ik zeker de pickup-sensor meenemen. Bij mijn Triumph kon ik er weinig bijzonders aan meten maar hij was wel stuk; na vervangen werkte alles weer zoals het hoort. Alleen staat dat bij de Triumph bekend als euvel en van de TDM helemaal niet, bij mijn weten.

waarschijnlijk krijgt de cdi of geen spanning of geen massa
Dat kun je ook meten / uitproberen dus dat natuurlijk eerst doen voordat je onderdelen gaat vervangen.
 
Hoe oud is de bobine bougie kabel unit?
Als die al een beetje oud en hard zijn dan gaan ze zomaar lekker lekken tijdens het starten en lekt alle stroom weg en doet ie niks, ik zou even unit van een kennis lenen om te kijken wat ie doet, doormeten van bougiekabels doet in de praktijk niks hoor.
 
Hoe oud is de bobine bougie kabel unit?
Als die al een beetje oud en hard zijn dan gaan ze zomaar lekker lekken tijdens het starten en lekt alle stroom weg en doet ie niks, ik zou even unit van een kennis lenen om te kijken wat ie doet, doormeten van bougiekabels doet in de praktijk niks hoor.
dus de bobijnen zijn door de batterijwissel zo oud geworden dat ze nu lekken ?
 
En als je de oranje en de grijze aan de bobines omwisselt dan verhuisd de vonk mee? Dan zou ik ook de cdi eerst willen uitsluiten voordat aan ik de kabelboom en alle verbindingen ging liggen vrotten. Of je bougies zijn heel toevallig net overleden.
Ik heb de werkende bobine aangesloten op de linkerkant en ik krijg exact 1 vonk meteen na het indrukken van de startknop (en de startmotor gaat rond), verder niks. Ik heb de werkende bobine aangesloten op de rechterkant en krijg niks. Het probleem zit m.i. dus in de aansturing of de kabelboom.

@Zot dan ga ik eerst even de voeding van de cdi meten. Word vervolgd
 
Ik heb de werkende bobine aangesloten op de linkerkant en ik krijg exact 1 vonk meteen na het indrukken van de startknop (en de startmotor gaat rond), verder niks. Ik heb de werkende bobine aangesloten op de rechterkant en krijg niks. Het probleem zit m.i. dus in de aansturing of de kabelboom.

@Zot dan ga ik eerst even de voeding van de cdi meten. Word vervolgd
Dan lijkt het alsof er geen volgende puls komt. Krijgt de cdi die niet van de puc?
 
Ik weet dat er CDI's zijn die niet werken als de electrische benzinepomp niet loopt...kan dit een reden zijn?

Nee
De Grijze en de Oranje gaan direcht van de bombines naar de CDI Daar kan je ze dus meten. Contact aan geeft 12 volt aan de bobines zonder dat de CDI daar invloed op heeft

Je moet de spanning meten tijdens het starten, duikt ie onder de 12, dan is het niet voldoende.
 
Terug
Bovenaan Onderaan