olie vervangen TDM 850 4TX

Evan88

MF'er
3 mrt 2022
206
24
Meppel
Hallo!

Morgen ga ik op de motor naar Zweden, voor het eerst een langere tocht. Nog even de olie met oliefilter aan het verversen. Ik heb me precies aan het handboek gehouden, eerst 3,2 liter erin. Even laten lopen en dan de volgende 400 ml. Nu is het kijkglaasje echter helemaal vol met olie, zelfs op de zijstandaard is hij helemaal zwart. Meerdere keren stationair laten lopen en weer even gewacht maar pijl zakt niet. Nu ook weer zo,n 400 ml eruit laten lopen maar dat lijkt geen effect te hebben. Wat kan er aan de hand zijn? Ik had hem per ongeluk even zonder dop laten lopen waardoor hij er wat olie uitgooide, dat geprobeerd bij te vullen maar dat kan nooit het verschil zijn. Druk test ook gedaan met het losdraaien van het boutje en dat lijkt in orde.

Alvast bedankt!
 
Heeft een 850, naast het oliefilter, meer dan 1 olieaflaatpunt? Zo ja, is er dan misschien oude olie in het blok achtergebleven bij het verversen?
Jawel, een in de carter en 1 achter het filter.
Die achter het filter haalt het externe reservoir leeg.
(bovenste op de foto)
IMG_9638.jpeg
 
Snel naar de Action.. de Valvoline 10W40 slipt ook niet in mijn R3 2023.
En de 5W40 had tot de rebranding zelfs een JASO MA2 classificatie op de fles staan.

Even opnieuw en nu goed verversen. :P ;)
 
De 4TX heeft één oliefilter, zoals in bovenstaand ook is aangegeven.
De drain plug van het oliecarter zit naast het filter, de drain plug van het onderblok zit schuin onder.
Let wel op dat als je 47 losdraait dat je ook een nieuwe koperen ring plaatst.

Iets teveel olie kan niet heel veel kwaad, maar met de nadruk op iets. Als je de motor hebt warmgereden, dan na het uitzetten 5 min laten staan en dan pas peilen. Iets boven max-streepje kan wel, maar je kijkglaasje moet niet zwart zijn.
 
hoeveel kost ie bij de action?
€5,49 per liter.
Ik geef de voorkeur aan zoveel mogelijk oude olie uit het blok.
Laat hem vaak even wat extra tijd staan.
Rechtop of links/rechts schuin houden, in de vering duwen en dan zie je er echt weer een plas uitkomen na een uur.
Na een keer of twee een wat kortere termijn verversen blijft de olie duizenden kilometers helder.
(But do not try this @home :+ )
 
€5,49 per liter.
Ik geef de voorkeur aan zoveel mogelijk oude olie uit het blok.
Laat hem vaak even wat extra tijd staan.
Rechtop of links/rechts schuin houden, in de vering duwen en dan zie je er echt weer een plas uitkomen na een uur.
Na een keer of twee een wat kortere termijn verversen blijft de olie duizenden kilometers helder.
(But do not try this @home :+ )
Bekijk bijlage 1903614
Wat een verschil joh. Ik heb putoline zag ik, 17 eu per fles.
 
€5,49 per liter.
Ik geef de voorkeur aan zoveel mogelijk oude olie uit het blok.
Laat hem vaak even wat extra tijd staan.
Rechtop of links/rechts schuin houden, in de vering duwen en dan zie je er echt weer een plas uitkomen na een uur.
Na een keer of twee een wat kortere termijn verversen blijft de olie duizenden kilometers helder.
(But do not try this @home :+ )
Bekijk bijlage 1903614
5,49 per liter....dat wordt nog een uitdaging om het ergens anders goedkoper te scoren!
 
Terug
Bovenaan Onderaan