olie vervangen TDM 850 4TX

Evan88

MF'er
3 mrt 2022
206
24
Meppel
Hallo!

Morgen ga ik op de motor naar Zweden, voor het eerst een langere tocht. Nog even de olie met oliefilter aan het verversen. Ik heb me precies aan het handboek gehouden, eerst 3,2 liter erin. Even laten lopen en dan de volgende 400 ml. Nu is het kijkglaasje echter helemaal vol met olie, zelfs op de zijstandaard is hij helemaal zwart. Meerdere keren stationair laten lopen en weer even gewacht maar pijl zakt niet. Nu ook weer zo,n 400 ml eruit laten lopen maar dat lijkt geen effect te hebben. Wat kan er aan de hand zijn? Ik had hem per ongeluk even zonder dop laten lopen waardoor hij er wat olie uitgooide, dat geprobeerd bij te vullen maar dat kan nooit het verschil zijn. Druk test ook gedaan met het losdraaien van het boutje en dat lijkt in orde.

Alvast bedankt!
 
5,49 per liter....dat wordt nog een uitdaging om het ergens anders goedkoper te scoren!
Het is recent wel steeds duurder geworden.
Eerst kocht ik de 5W40 geregeld in de aanbieding, zes flessen tegelijk, voor €3,99 per liter.
Die zat in mijn CBR250R, Raptor 1000, GSX-F750, BMW S1000R en later de RR.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPi
Laat het een les zijn dat je vlak voor een buitenlandrit niet moet willen sleutelen. Probeer dit soort dingen een maand van tevoren voor elkaar te hebben.

Fijne vakantie toegewenst!😁
Ik heb de week voor mijn noordkaaptrip toen nog zo'n beetje de hele GS500 uit elkaar gehad..

Maar dat had ik al een paar keer gedaan, dus niks nieuws.
 
Gedurft. Ik moest voor m'n werk geregeld motorfietsen onderhouden een paar dagen voordat deze op vakantie gingen en dat sleutelt toch niet heel relaxed. Een kleppendeksel kan gaan zweten, een boutje kan dol draaien, een stekkerverbinding kan breken, een fiets kan van de brug af flikkeren of in vlammen opgaan bij de proefrit enzovoorts enzovoorts. Een onderdeel kan zomaar een paar dagen vertraagd zijn en dan sta je dan ..

Nee ik overdrijf een beetje maar ik heb rare dingen naar boven zien komen bij 't onderhoud dus ik hou graag minimaal een maand speling :)
 
Laat het een les zijn dat je vlak voor een buitenlandrit niet moet willen sleutelen. Probeer dit soort dingen een maand van tevoren voor elkaar te hebben.

Fijne vakantie toegewenst!😁
Sowieso mister last minute hier, maar het liep ook een beetje gek, was namelijk bijna twee week (vond ik heel knap van mezelf) van te voren begonnen met het vervangen van een lager en het installeren van nieuwe led lampjes, olie vervangen dacht ik even snel te doen. Maar toen stond ik een halve week voor vertrek zonder benzine en heb ik zodoende nog de carbs moeten reinigen, daar ging het meeste tijd in zitten, samen met al de andere druktes zo even voor vertrek. Uiteindelijk ben ik twee dagen later vertrokken en it was awesome! Ga er denk een stukje over schrijven want het was een echt avontuur, met onder andere vast zitten op bospaadjes waar je eigenlijk niet behoort te komen.
 
Sowieso mister last minute hier, maar het liep ook een beetje gek, was namelijk bijna twee week (vond ik heel knap van mezelf) van te voren begonnen met het vervangen van een lager en het installeren van nieuwe led lampjes, olie vervangen dacht ik even snel te doen. Maar toen stond ik een halve week voor vertrek zonder benzine en heb ik zodoende nog de carbs moeten reinigen, daar ging het meeste tijd in zitten, samen met al de andere druktes zo even voor vertrek. Uiteindelijk ben ik twee dagen later vertrokken en it was awesome! Ga er denk een stukje over schrijven want het was een echt avontuur, met onder andere vast zitten op bospaadjes waar je eigenlijk niet behoort te komen.
Laat dat reisverslag maar komen! Graag hier neerzetten incl. foto's! :Y *D
 
Laatst bewerkt:
€5,49 per liter.
Ik geef de voorkeur aan zoveel mogelijk oude olie uit het blok.
Laat hem vaak even wat extra tijd staan.
Rechtop of links/rechts schuin houden, in de vering duwen en dan zie je er echt weer een plas uitkomen na een uur.
Na een keer of twee een wat kortere termijn verversen blijft de olie duizenden kilometers helder.
(But do not try this @home :+ )
Bekijk bijlage 1903614
Dit is dus een standaard olie en niet specifiek voor motorfietsen? Ik zag alleen die gene voor auto,s bij de action.
 
Dit is dus een standaard olie en niet specifiek voor motorfietsen? Ik zag alleen die gene voor auto,s bij de action.
Deze zag ik. Deze kan dus geen kwaad voor motorfietsen?
 

Bijlagen

  • WhatsApp Image 2023-08-15 at 10.00.32 (1).jpeg
    WhatsApp Image 2023-08-15 at 10.00.32 (1).jpeg
    273,4 KB · Weergaven: 4
  • WhatsApp Image 2023-08-15 at 10.00.32.jpeg
    WhatsApp Image 2023-08-15 at 10.00.32.jpeg
    130,6 KB · Weergaven: 5
Dit is dus een standaard olie en niet specifiek voor motorfietsen? Ik zag alleen die gene voor auto,s bij de action.
Alleen de 5W40 had enkele jaren geleden JASO MA2 op het etiket.
Dat is veranderd toen de etiketten soberder werden.
Rebranding. :?

De 10W40 heb ik twee keer in mijn 2023 R3 gehad met inrijden zonder slipperrdeslip.
(Ook doortrekken in toeren met quickshifter)
Dus naar alle waarschijnlijkheid geen friction modifiers.

Ik zou nu de 5W40 pakken. :)
Garantie tot de deur. :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan