Doorrijden totdat het lampje knippert

thomas640

MF'er
Donateur
23 mrt 2022
58
51
Ik ben momenteel aan het lessen en nu valt het me op dat sommige instructeurs je door laten rijden totdat de benzine bijna op is. Mijn huidige instructeur zegt: geef maar een seintje als je ziet dat de benzine bijna op is. Het punt is, als je daar dus niet goed op let, dan gaat het een keer mis. Ik heb dit bij een vorige instructeur meegemaakt. Mijn motor hield er toen op de snelweg mee op. Stel dat ik toen tussen vrachtauto's ingezeten had, dan was ik misschien wel platgereden. Als ik zelf instructeur zou zijn, dan zou ik altijd een marge aanhouden. Vooral ook omdat je op veel motoren niet precies kunt zien na hoeveel KM de benzine echt op is. Wat zijn jullie gedachten hierover?
 
Leegrijden die handel, anders hoopt zich onderin water op.
Doe'k met auto ook.
Bij de motor wel eens moeten duwen, maar dat was m'n eigen fout
 
sommige instructeurs
Hoe veel instructeurs heb jij wel niet? Ik had er maar één.

Ik vind het een raar verhaal dat je een leerling zou laten doorrijden tot de tank zo leeg is dat het gevaarlijk wordt, want op de snelweg zonder brandstof komen te zitten is natuurlijk best wel gevaarlijk. Zou voor mij een reden zijn om me eens achter de oren te krabben over de verantwoordelijkheidszin van de rijschool/instructeur in kwestie.

Maar als je AVB doet verbruik je natuurlijk niet zo veel en is het risico ook minder, dus dan zou ik het wel weer begrijpen.

Wat zegt je instructeur van je zorgen? Lijkt me dat hij/zij de eerste is met wie je het hier even over moet hebben... Stressfactoren kun je beter maar zo min mogelijk bij hebben tijdens je les. En misschien heeft je motor gewoon een reservestand waar je naartoe kunt schakelen en is dat je nogh niet uitgelegen?
 
Ik ben momenteel aan het lessen en nu valt het me op dat sommige instructeurs je door laten rijden totdat de benzine bijna op is. Mijn huidige instructeur zegt: geef maar een seintje als je ziet dat de benzine bijna op is. Het punt is, als je daar dus niet goed op let, dan gaat het een keer mis. Ik heb dit bij een vorige instructeur meegemaakt. Mijn motor hield er toen op de snelweg mee op. Stel dat ik toen tussen vrachtauto's ingezeten had, dan was ik misschien wel platgereden. Als ik zelf instructeur zou zijn, dan zou ik altijd een marge aanhouden. Vooral ook omdat je op veel motoren niet precies kunt zien na hoeveel KM de benzine echt op is. Wat zijn jullie gedachten hierover?
Thomas, je hypotheses zijn bullshit, tis niet gebeurd, het kan altijd erger

Als je het lampje niet ziet branden moet je naar Hans Anders. Als weggebruiker kijk je meerdere keren per minuut op je tellers. Dat lampje steekt als een spijker in je oog...
Rijden, lampie aan, rijden, tanken en doorrrrr
 
Als je straks zelf een motor hebt zet je de dagteller op nul zodra je getankt hebt. Na de eerste keer leeg rijden weet je meteen hoeveel kilometers je ongeveer kan rijden. Met of zonder benzine indicator.
 
Ik heb geen lampje en mn dagteller doet het ook al niet, nieuwigheid denk ik 😂. Maar heeft niet elke motor een reserve?
 
Ik heb het er al met m'n instructeur over gehad en hij zei dat hij er rekening mee zal houden dat er voortaan genoeg benzine in de tank zit.

Leegrijden die handel, anders hoopt zich onderin water op.
Ik heb altijd geleerd dat dat juist niet goed is omdat de troep naar onderen zakt en dus bevat het laatste restje benzine meer troep wat slecht is voor je motor.

Hoe veel instructeurs heb jij wel niet? Ik had er maar één.
Ik ben gewisseld van rijschool nadat ik heel veel aandachtspunten had bij mijn eerste AVD

Als je het lampje niet ziet branden moet je naar Hans Anders. Als weggebruiker kijk je meerdere keren per minuut op je tellers. Dat lampje steekt als een spijker in je oog...
Vandaag tijdens de les was juist het advies: kijk niet op je teller/dashboard. Ik zeg het wel via de portofoon als je rustiger moet rijden... Sowieso ben ik er tijdens een les niet op ingesteld dat ik de hoeveelheid brandstof in de gaten moet houden. Zou wel moeten, maar je gaat er gewoon vanuit dat de rijschool daarvoor zorg draagt.

Maar heeft niet elke motor een reserve?
Ik had daar nog nooit van gehoord! Ik ga me er eens in verdiepen.
 
Sowieso ben ik er tijdens een les niet op ingesteld dat ik de hoeveelheid brandstof in de gaten moet houden. Zou wel moeten, maar je gaat er gewoon vanuit dat de rijschool daarvoor zorg draagt.
Die aanname is enigszins begrijpelijk, maar niettemin verkeerd: als jij gaat rijden met een motor, dan zul jij je ervan moeten overtuigen dat er voldoende brandstof in zit. Iets met BRAVOK…

BRAVOK houdt o.a. in dat je voordat je gaat rijden weet of checked hoeveel brandstof er is, en in geval van een lesmotor - waar aannemelijkerwijs ook anderen mee rijden - doe je voor je gaat rijden dus even de tankdop open, kijkt in de tank, en zelfs lang voordat het lampje gaat branden zul je amper het brandstofnivo kunnen zien. In dat geval zeg je tegen je instructeur: hoi, het ding wil benzine… betaal jij even?

Een lampje dat waarschuwt dat de brandstof bijna op is zie je niet over het hoofd, tenzij je gedurende langere tijd met je ogen dicht rijdt. En dat vind ik op zich knap - respect - mede gelet op het feit dat verreweg de meeste normale wegmotoren vanaf het eerste moment van oplichten van dat lampje nog zeker 60 km kunnen rijden, en vaak nog wel (veel) meer. In NL, waar je zo’n beetje elke 10-15 km minimaal 1 tankstation treft, zou dat geen probleem moeten zijn. Om het lampje waar te nemen hoef je niet naar het dashboard te kijken, dat valt in je ooghoek gewoon op.
 
Laatst bewerkt:
Leegrijden is niks slecht aan, tis wel zaak om te gaan tanken als het lampje eenmaal aan gaat.

Bij motoren zit de uitloop aan de onderkant, wat er ook over de bodem van de tank scharrelt, vuil of water, het zal er sws uitgaan…. Het vuil komt in het filter ( vooropgesteld dat je die hebt, en dat het filter op de kraan heel is, anders komt het in de carburateur of injectoren) terecht, het water word opgestookt.
 
Ik heb geen lampje en mn dagteller doet het ook al niet, nieuwigheid denk ik 😂. Maar heeft niet elke motor een reserve?
Elke motor heeft een reserve: hetzij een kraantje dat je op “reserve” moet zetten als-ie begint te sputteren, hetzij een lampje dat oplicht als de motor vind dat het tijd wordt om te gaan tanken. Als jouw motor niet zo’n lampje heeft is het mss handig om een keer die dagteller te (laten) repareren, althans, ik vond het vroeger prettiger om gewoon op de dagteller te rijden dan af te wachten totdat de motor bij gebrek aan brandstof af wilde slaan, maar dat is persoonlijke voorkeur natuurlijk.
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me niet alleen de taak van de leerling om dat mijn de gaten te houden...


Dit was dan wel met de auto maar ik vond het een goed moment om te tanken :Y
(Er ging ook meer benzine in dan zou moeten kunnen volgens de tankinhoud - altijd mooi die fabrieksopgaves.)

Tanken?.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt me niet alleen de taak van de leerling om dat mijn de gaten te houden...
Ik vind het slordig dat een rijschool een leerling met de laatste druppels benzine op pad stuurt. Maar tegelijkertijd geldt wat ik schreef: als bestuurder ben je er zelf verantwoordelijk voor. Aannemen dat een ander het allemaal wel voor je regelt is onverstandig, sorry.
Dat is ongeveer hetzelfde als aannemen dat medeweggebruikers opletten, zich aan verkeersregels houden, niet vastgeplakt zitten aan mobiele telefoons, en geen alcohol of lachgas in hun hoofd stoppen. Terwijl ongevalsstatistieken laten zien dat dat niet per se het geval is. Mensen zijn mensen, en maken dus fouten. Om die reden controleer ik de spullen waarmee ik op weg ga, altijd. Assumption is the mother of all fuck-ups, en als motorrijder ben je daar imho veel te kwetsbaar voor.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind het slordig dat een rijschool een leerling met de laatste druppels benzine op pad stuurt. Maar tegelijkertijd geldt wat ik schreef: als bestuurder ben je er zelf verantwoordelijk voor. Aannemen dat een ander het allemaal wel voor je regelt is onverstandig, sorry. Dat is hetzelfde als aannemen dat medeweggebruikers opletten en zich aan verkeersregels houden, terwijl ongevalsstatistieken laten zien dat dat niet per se het geval is. Mensen zijn mensen, en maken dus fouten. Om die reden controleer ik de spullen waarmee ik op weg ga, altijd. Assumption is the mother of all fuck-ups, en als motorrijder ben je daar imho veel te kwetsbaar voor.
Daar heb je gelijk in, daarom schreef ik ook "niet alleen de taak van de leerling" ;)
De instructeur moet het weten en als de leerling het niet ziet hem/haar erop wijzen en/of tijdens het rijden een tankstation opzoeken.
 
Dat lijkt me niet alleen de taak van de leerling om dat mijn de gaten te houden...


Dit was dan wel met de auto maar ik vond het een goed moment om te tanken :Y

Bekijk bijlage 1741652
Mwoah, ik heb een tank van 550L… met nog 50L gaat er een lampje aan dan druk ik de teller op nul voor een beter inzicht wanneer die 50L op is.
Had toch aardig klamme handjes toen ik aan de zaak voor de pomp stond en er 545L inging 😂
 
Laatst bewerkt:
De motor probeer ik altijd vol weg te zetten, zodat ik de volgende rit direct kan vertrekken (als er minder dan 50% in zit) Met de auto rij ik vaak totdat ik nog 25km kan rijden.
Van zo'n rijschool kan ik het wel begrijpen, de tijd gaat van de lessen af en de afstand die je op 1 tank kan rijden verschilt nogal veel, hierdoor is het moeilijk om het op de dagteller te doen.
 
Dat lijkt me niet alleen de taak van de leerling om dat mijn de gaten te houden...


Dit was dan wel met de auto maar ik vond het een goed moment om te tanken :Y

Bekijk bijlage 1741652
Toen ik vanmiddag naar huis reed vanuit DenHaag ging bij Schiphol het lampje branden. Toen ik in Kampen aankwam brandde het lampje nog steeds en dat zal het morgenochtend nog doen wanneer ik in Dronten aankom.

Bij een motorfiets is de reserve meestal goed voor vijftig à honderd kilometer. Wat betekend dat je dus wanneer je de tank geheel leeg hebt gereden omdat je je lampje niet hebt opgemerkt je behoorlijk slecht oplet op de informatie dat je dashboard je verstrekt. Daar kun je dan een instructeur de schuld van geven maar je reageert dus ook niet op andere prikkels. Da’s op z’n minst zorgwekkend want dan kun je ook allerlei andere signalen missen, overstekende kinderen, moeders met kinderwagens. Hopelijk let de rest van de wereld een beetje op wanneer je aan komt rijden want het gaat een bloederige zooi worden. Vooral de arme kinderen, blijf in godsnaam uit de buurt van scholen behalve wanneer je te voet bent. Die arme arme kinderen. Die steken soms zomaar over.
 
In NL is het bijna onmogelijk om géén tankstation tegen te komen binnen de 30 tot 50km (ongeveer) die je nog hebt als je dasboardlampje je een seintje geeft dat het tijd wordt om te tanken. Persoonlijk vind ik dat het aan de bestuurder is om te leren álle indicaties die op je dashboard zitten ook daadwerkelijk gaat checken. Om te voorkómen dát je zonder benzine komt te staan, je knipper aan blijft staan, je met een olieprobleem en daarna een vastgelopen blok komt te staan, je eigenlijk nóg een versnelling hoger kunt en: (niet onbelangrijk) dat je véél sneller rijdt dan je portemonnee kan leisten etc. etc. Dat je de eerste lessen wel wat anders te doen hebt is duidelijk. Maar als je het niet aanleert dan komt ééns de dag dat je wenst dat je het jezelf wél aangeleerd hebt. Vooral ergens in op de Duitse Autobahn zonder benzine komen te staan is iets wat je maar 1 keer doet..

En ja, ook ik rijd op de dagteller, whatever comes first.
 
Als het goed is, heeft een les motor een kraantje met reserve stand of een lampje.
Kraantje moet je rijdend kunnen bedienen, en zodra het lampje gaat branden moet je dat direct aangeven bij de instructeur, zijn algemene handgebaren voor.
Ook handig om die te kennen trouwens, het CBR laat daar weer een steekje vallen.

Overigens heb je bij een brandend lampje nog een half uur snelweg over, en als je het kraantje op reserve moet zetten ziet je instructeur dat heus wel.
(De mijne zag het altijd als ik naar voetgangers keek O-) )

Tegenwoordig heeft een beetje rijschool gewoon recente motoren met metertje staan.

Zelf leer ik m’n motoren kwa actieradius goed kennen.
Hou standaard 50 km na lampje aan om bij een pomp te staan.
En als die goed leeg is, gaat er meer in dan volgens het boekje erin past.
Tot nu toe nog niet hoeven lopen, al ging ik soms wat economiser rijden om het te kunnen halen.
 
Laatst bewerkt:
Thomas, je hypotheses zijn bullshit, tis niet gebeurd, het kan altijd erger

Als je het lampje niet ziet branden moet je naar Hans Anders. Als weggebruiker kijk je meerdere keren per minuut op je tellers. Dat lampje steekt als een spijker in je oog...
Rijden, lampie aan, rijden, tanken en doorrrrr
@TS:
Oftewel, in iets andere woorden: ook dit is iets wat je kunt (en hoort te) leren. En hoe beter dan met ervaring? Als je nooit een benzinelampje hebt gezien, ben je of te voorzichtig, of kijk je niet vaak genoeg op je dashboard. Dat eerste is zonde, dat tweede kan gevaarlijk worden. Er zijn meer lampjes aan boord en die kun je beter niet negeren. Dan is een benzinelampje een relatief veilige oefening.

....Dat gezegd hebbende weten veel instructeurs wel redelijk hoeveel kilometer er nog gereden kan worden met een brandend lampje en weten ze ook hoeveel kilometer er nog te gaan is. Vaak is dat (ook al een extra ingebouwde veiligheid) meer dan je denkt. Volgens mij heb ik er ooit veertig kilometer uit geperst (kleine motor, lang geleden), in Frankrijk, in de bergen, zonder te weten waar de volgende pomp zou kunnen zijn. Dat was peentjes zweten, maar 't is wel gelukt.
 
Leegrijden die handel, anders hoopt zich onderin water op.
Onzin. Er zit altijd een gedeelte in je tank waar viezigheid zich ophoopt die je niet kunt gebruiken omdat deze niet aangesproken kan worden door je "reserve" als je uberhaupt een reservekraan (nog) hebt. Veel motoren hebben geeneens een voor de gebruiker in te stellen kraan meer. Soms is het verstandig om (vooral bij oudere motoren) een keer de tank leeg te halen en te demonteren en dat laatste restje er uit te spoelen. Je zult verbaasd zijn wat voor troep zich onderin de tank kan verzamelen.

Hoe veel instructeurs heb jij wel niet? Ik had er maar één.
Niet verkeerd om van verschillende instructeurs les te krijgen, maar dat is soms wel lastig omdat iedere instructeur de nadruk legt op de dingen die hij (op dat moment) belangrijk vindt. Ga niet in discussie maar probeer juist te leren van verschillende invalshoeken

Als je het lampje niet ziet branden moet je naar Hans Anders. Als weggebruiker kijk je meerdere keren per minuut op je tellers. Dat lampje steekt als een spijker in je oog...
Soms is het geen lampje maar een knipperende LCD.. Maar je hebt gelijk dat je de eerste lessen juist alle aandacht op de weg nodig hebt. Toch is het niet verkeerd je instrumentarium te gaan meenemen in het gehele gebeuren wat motorrijden behelst.

Maar heeft niet elke motor een reserve?
Niet elke motor heeft een kraan meer waarmee je een reservehoeveelheid kunt aanspreken zoas de meeste oudere motoren altijd wel hebben/hadden. Wel heeft vrijwel elke moderne motor een waarschuwingssysteem dus, een lampje of een knipperend blokje die aangeeft dát het tijd wordt om te tanken. Die moet je leren gaan opmerken, want je wilt écht niet in Duitsland op de Autobahn zonder benzine komen te staan.
 
Laatst bewerkt:
Leegrijden die handel, anders hoopt zich onderin water op.
Doe'k met auto ook.
Bij de motor wel eens moeten duwen, maar dat was m'n eigen fout
Ben ik het niet mee eens. Juist als de tank bijna leeg is kan condens zich in de tank vormen zeker als je de boel bijna leeg wegzet met koude nachten en warme dagen zoals nu. En ja, als je hebt moeten duwen, dan ben je dus in die val gelopen (of de boel was verstopt..).
 
Wat mij betreft zou je bij een rij examen op de snelweg zonder benzine moeten komen te staan. Als je daar niet mee om kunt gaan, dan zou je geen rijbewijs moeten krijgen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan