Doorrijden totdat het lampje knippert

Wat mij betreft zou je bij een rij examen op de snelweg zonder benzine moeten komen te staan. Als je daar niet mee om kunt gaan, dan zou je geen rijbewijs moeten krijgen.
Op zich is dat handig inderdaad, want er gaat niets boven het vermogen om te improviseren. Maar voor het zonder benzine komen te staan kun je gewoon een bekeuring krijgen, als je dat op een onhandige plek doet. Dus waarschijnlijk is het de bedoeling dat je het voorkomt. En dat is om andere redenen dan een bekeuring krijgen handig, zeker voor motorrijders op openbare wegen gevuld met niet altijd erg oplettende medeweggebruikers, vandaar - vermoedt ik O-)- dat er af en toe zoiets als BRAVOK geroepen wordt bij aanvang van rijlessen… :+
 
Laatst bewerkt:
heeft niet elke motor een reserve?
Nee, zeker de meer modernere motoren hebben geen reserve meer. Wel zijn de benzinemeters een stuk nauwkeuriger geworden.

Met rijles heeft de instructeur mij wel een keer bewust de tank leeg laten rijden op de snelweg zodat ik een keer de ervaring zou hebben wat er gebeurt als rijdend de benzine op is en hoe het is om over te schakelen op reserve.
 
Benzinelampjes zijn een uitstervend ras want elektrische fietsen... Als die begint te branden geniet dus maar zo lang als je kan van (maar niet te lang 😂😂)
 
Gewoon lampje negeren doorrijden tot je gestopt bent. Onze rijschool heeft altijd reserve staan in de volgauto. Nee Grapje

BRAVOK heet dit......

V van vloeistoffen....

Als jij voordat je wegrijdt met AVD niet eens naar deze onderdelen even checkt dan weet ik het ook niet meer.....................

Alle rijscholen hebben zoveel leerlingen de ene rijdt zuiniger dan de andere is totaal niet in te schatten.
Remmen ook, stel dat de remvloeistof stilletje leegloopt en onderweg kan je geen noodstop maken........


Bijv. waar ik mee op pad ging die reed in 4 uur halve tank leeg en ik volle tank dus hoe kan een rijschool ooit inschatten hoeveel verbruik je hebt......

Ik had met AVD een check engine lampje en toen hield de motor in..
Na veel gas geven en loslaten weggegaan maar, volgauto was heel ver achteren dus gelukkig dan.......
 
Laatst bewerkt:
5AC54B2E-183C-4038-AE8A-998533545EE1.jpeg
 
Ik ben momenteel aan het lessen en nu valt het me op dat sommige instructeurs je door laten rijden totdat de benzine bijna op is. Mijn huidige instructeur zegt: geef maar een seintje als je ziet dat de benzine bijna op is. Het punt is, als je daar dus niet goed op let, dan gaat het een keer mis. Ik heb dit bij een vorige instructeur meegemaakt. Mijn motor hield er toen op de snelweg mee op. Stel dat ik toen tussen vrachtauto's ingezeten had, dan was ik misschien wel platgereden. Als ik zelf instructeur zou zijn, dan zou ik altijd een marge aanhouden. Vooral ook omdat je op veel motoren niet precies kunt zien na hoeveel KM de benzine echt op is. Wat zijn jullie gedachten hierover?
Mijn gedachte euh 6 pagina,s over reserve benzine
 
Ben ik het niet mee eens. Juist als de tank bijna leeg is kan condens zich in de tank vormen zeker als je de boel bijna leeg wegzet met koude nachten en warme dagen zoals nu. En ja, als je hebt moeten duwen, dan ben je dus in die val gelopen (of de boel was verstopt..).
Als je tank leeg is ga je tanken.
Ik heb nooit een motor met lege tank weggezet met de gedachte: "dat doe ik de volgende keer wel..."

Duwen kwam door ombouwen van benzinekranen van vacuumgestuurd naar manueel; hierdoor verviel de reservefunctie.
'ON' is aan + reserve, dus als de tank leeg is...issie ook echt leeg...en heb ik geen reserve meer ;)

De meeste auto's hebben een bepaalde tankinhoud, maar je vult met tanken vaak ook de vulslang...
Maw; er gaat meer in dan op papier zou moeten..
 
Als bij mij het lampje gaat knipperen zit er nog zo'n 3 liter in de tank, kom ik nog 75 tot 90 km ver mee.
Hoeveel kilometer rij jij tijdens je uurtje les ? Je komt vast wel een tankstation tegen
 
Als bij mij het lampje gaat knipperen zit er nog zo'n 3 liter in de tank, kom ik nog 75 tot 90 km ver mee.
Hoeveel kilometer rij jij tijdens je uurtje les ? Je komt vast wel een tankstation tegen
Maar knippert het dan of bijft het branden
 
Hoe veel instructeurs heb jij wel niet? Ik had er maar één.
Ik ben gewisseld van rijschool nadat ik heel veel aandachtspunten had bij mijn eerste AVD

Als je het lampje niet ziet branden moet je naar Hans Anders. Als weggebruiker kijk je meerdere keren per minuut op je tellers. Dat lampje steekt als een spijker in je oog...
Vandaag tijdens de les was juist het advies: kijk niet op je teller/dashboard. Ik zeg het wel via de portofoon als je rustiger moet rijden... Sowieso ben ik er tijdens een les niet op ingesteld dat ik de hoeveelheid brandstof in de gaten moet houden. Zou wel moeten, maar je gaat er gewoon vanuit dat de rijschool daarvoor zorg draagt.

Ik snap dit niet hoor. Je hebt al eerder AVD examen gedaan(?) en vandaag krijg je tijdens het lessen te horen dat je niet op je teller/dashboard moet kijken? Dat heb ik een instructeur nou nog nooit horen zeggen. Als het nou je eerste les was, dan kon ik het misschien nog soort van begrijpen..
 
Ik snap dit niet hoor. Je hebt al eerder AVD examen gedaan(?) en vandaag krijg je tijdens het lessen te horen dat je niet op je teller/dashboard moet kijken? Dat heb ik een instructeur nou nog nooit horen zeggen. Als het nou je eerste les was, dan kon ik het misschien nog soort van begrijpen..
Er zijn mensen die zo onzeker zijn en daardoor super gefocust op hun snelheid en bij welk toerental ze zouden moeten schakelen dat ze meer oog hebben voor de tellers dan voor de weg.
Maar de meesten doen gewoon alles op hun gevoel, en voelen dan soms net te laat dat het lampje heeft gebrand :) .
Zoveel leerlingen zoveel manieren van lesgeven.
 
Die dagteller of benzinemeter zie je vaak genoeg tijdens je rit. Je instructeur heeft je waarschijnlijk gezegd eens te rijden zonder op het dashboard te kijken, omdat je het of erg veel te vaak doet, of omdat hij vindt dat je nog beter overzicht in het verkeer moet ontwikkelen. Straks, in het eggie, kan je beiden veel vaker tegelijk of achter elkaar. Je ziet je dashboard inderdaad meerdere keren per minuut (al dan niet bewust) en daar filter je automatisch de nodige info uit, zoals dat tanklampje wat is gaan branden, of je dagteller die de 220 gepasseerd is (of wat jij als 'tanktijd' in je hoofd hebt geparkeerd).

Normaal gesproken is het niet handig om te gaan tanken als dat niet nodig is. Je staat namelijk onnodig vaak stil bij een pomp (iedere 150 of iedere 200 km. Na een paar ritten heb je al een keer te veel stilgestaan aan de pomp) en je bespaart er niks mee.
Zeg ik doorrijden tot de handjes klam worden? Nee, maar in NL zijn er zo veel tankstations overal dat je makkelijk tot bijna leeg kunt rijden, weet ik veel een marge van 20-30 km ofzo
 
Als je tank leeg is ga je tanken.
Ik heb nooit een motor met lege tank weggezet met de gedachte: "dat doe ik de volgende keer wel..."

Duwen kwam door ombouwen van benzinekranen van vacuumgestuurd naar manueel; hierdoor verviel de reservefunctie.
'ON' is aan + reserve, dus als de tank leeg is...issie ook echt leeg...en heb ik geen reserve meer ;)

De meeste auto's hebben een bepaalde tankinhoud, maar je vult met tanken vaak ook de vulslang...
Maw; er gaat meer in dan op papier zou moeten..
Ik wel, maar heb ook al een paar keer met de motor aan de hand naar het tankstation gelopenO-)
 
Ooit, lang geleden ruzie met de rijschoolhouder gehad omdat ik na 20minuten stil stond met de lesmotor. Had degene voor mij hem al op reserve gezet, en dat wist hij. Dat ik naar de overige 40minuten kon fluiten, en het hele bedrag mocht aftikken......helaas verkeerde leerling. Niet betaald voor de les, met de mededeling dat het hun fout was, en ik niet betaal voor de verloren tijd als er getankt moet worden. Je betaalt voor een uur rijden, en niet om te leren tanken.|(


Mocht van hem met de motor naar de tank lopen (paar km), uhhhh nee. Haal maar een jerrycan lul.8)7
 
Ik heb werkelijk geen idee of er een lamp gaat knipperen o.i.d. op mijn motor . Wanneer de tank vol is zie ik iets van 8 streepjes...bij "nog maar" 2 streepjes begin ik al wat zenuwachtig te worden en zoek ik een pomp. Ik laat liever niks aan het toeval over.
 
Ik heb werkelijk geen idee of er een lamp gaat knipperen o.i.d. op mijn motor . Wanneer de tank vol is zie ik iets van 8 streepjes...bij "nog maar" 2 streepjes begin ik al wat zenuwachtig te worden en zoek ik een pomp. Ik laat liever niks aan het toeval over.
Er is vast wel ergens een handleiding van jouw motor te vinden.
Bij mij gaat er verder ook geen lampje branden oid, maar als het laatste 'blokje' van de benzinemeter begint te knipperen, dan weet ik dat ik nog een litertje of 4 heb.
 
Ik heb werkelijk geen idee of er een lamp gaat knipperen o.i.d. op mijn motor . Wanneer de tank vol is zie ik iets van 8 streepjes...bij "nog maar" 2 streepjes begin ik al wat zenuwachtig te worden en zoek ik een pomp. Ik laat liever niks aan het toeval over.
:^ Liever 6x keer tanken op een afstand waar een ander misschien 4 of 5 keer tankt. Die gemoedsrust is me die 2x twee minuten extra aan de onbemande pomp meer dan waard.
 
Terug
Bovenaan Onderaan