Doppenset

FragDaddy

MF veteraan
8 sep 2002
2.478
0
Ik ben op zoek naar een doppensetje. nou heb ik al wat rondgekeken (en ook de search gebruikt. en ja. er zijn al 2 oude topics over doppensetjes. maar ik start toch liever een nieuwe)

ik gebruik momenteel een 1/2" setje (ouwe goedkope troep) die aan vervanging toe is.

waar wil ik de set voor gebruiken? gewoon om zo nu en dan wat te prutsen aan mijn auto, mijn motor(en) en andere dingen in en om het huis. zeg gemiddeld 1x per week een uurtje of wat. ik gebruik het spul dus niet 8 uur per dag 5 dagen per week en ook niet voor extreem werk (al kan er zo nu en dan wel eens een boutje vastgeroest zijn die los moet)

ik heb hier folders liggen van Tengtools en Stahlwille. en ik wilde eigenlijk voor Tengtools gaan. niet extreem duur, maar zo op het ook wel goed genoeg voor wat ik er mee wil. Stahlwille zal veel beter zijn maar is ook echt 3x zo duur. Als iemand betere suggesties heeft dan hoor ik het graag.

ik zat te kijken naar deze set: http://www.hddejong.com/005aanbieding/MR064.jpg voor de prijs van 89,99 euro. bestaat uit een 1/2" set en een 3/8" set. edit: het vage is dat op de site van tengtools de set beschreven wordt als 3/8" en 1/4". op nederlandse sites en in nederlandse folders staat de set als 1/2" en 3/8"

leek mij handig om voor de lichte klusjes de compacte 3/8" set te hebben en voor het grovere werk de 1/2" set. of kan ik beter een uitgebreidere 3/8" set kopen voor hetzelfde geld? ik heb een 1/2" moment sleutel dus in het laatste geval moet ik een adapter erbij kopen van 1/2" naar 3/8". heb ik 1/2" voor de bovengenoemde werkzaamheden nodig?

is een 1/4" setje handig als aanvulling? of gebruik je die echt niet?

een iets uitgebreidere set 3/8" zou bijvoorbeeld deze zijn: http://www.hddejong.com/005aanbieding/59000109.jpg

als iemand nog andere suggesties heeft? maar bedenk wel dat ik een set wil hebben die wel wat jaartjes mee moet gaan, maar niet dagelijks zwaar gebruikt wordt. Stahlwille heeft bijvoorbeeld ook een mooi 3/8" doppensetje maar die is 179 euro. dat vind ik dan weer wat overdreven. of het moet zo zijn dat ik die tengtools binnen een jaar compleet kapot draai en die stahlwille 50 jaar meegaan. dan is die 100 euro extra nog te verantwoorden.
 
Laatst bewerkt:
Hoi

Ga ook eens kijken voor een Facom setje
Hebben altijd mooie sets waarbij de doppen
een iets andere vorm hebben waardoor bouten
die niet meer helemaal mooi zijn ook los willen,
zonder dat je meteen de boel rond draaid.

Als de ratel dan over een jaar of vijf versleten
is kun je voor €15,- er een niet ratel gedeelte
in laten zetten.

veel succes

kijk anders eens op www.facom.com
 
Goed gereedschap koop je maar éénmalig...
Het is inderdaad flink slikken maar dan heb je ook wel kwaliteitsspul.
Goed gereedschap is al het halve werk.

Hint: als het niet dringend is kijk dan naar garagisten welke ermee stoppen en hun spullen gaan verkopen. Kassa!
 
ik heb sinds kort dit setje van proxxon. Voor de hobby sleutelaar is het mooi spul :) Was trouwens 80 euro.

23040.jpg
 
Normaal gesproken is facom een STUK beter als Gedore wat weer beter is als Praxis huismerk enzo...
Alleen tis ook wat duurder.

Het grote voordeel van Facom is dat de doppen en ratel glad zijn (op het handvat na dan :X )
Dus makkelijk schoon te krijgen na het gesleutel, Gedore is meestal wat ruwer afgewerkt.

Zelf heb ik Facom doppenset en Gedore sleutels (PRIJS!!!)

Oja ben ook monteur, maar wat zegt dat nou :+

Nagekomen bericht, wat ik ook nog kwijt wou; Als je een wat "minder" merk neemt neem dan 6kant doppen ipv 12kant, deze draai je lang niet zo snel kapot.
En met een ratel met fijne vertanding kan je toch nog uit de voeten/handen in krappe hoekjes.
(dus toch Facom, die hebben een onstellend fijne ratel met microvertanding en niet kapot te krijgen)
 
Naar mijn idee geef je geld uit aan gereedschap naargelang dat je het gebruikt.

Wanneer je bv op je ketting spannen na niks zelf doet, is een gewone doppenset van een normaal merk goed genoeg. Deze zijn gewoon bij de bouwmarkt te koop, haal dan iets van sandvic of stanley oid. iig niks uit de 5 euro bak.

Dan zijn er ook nog mensen die wat meer zelf doen en bv 1 uurtje per week sluitelen. Dan volstaat een setje van bv het eerdergenoemde mannesman oid goed.
Dus een betaalbaar merk met geen extra poespas.
Het is iig niet nodig om dat een complete gereedschapswagen in huis te halen van een of ander merk dat de hoofdprijs vraagt.

Ook zijn er mensen die elke dag wel een uurtje of 2/3 sleutelen. Dan kun je er over nadenken om een duurdere set aan te schaffen. Naar mijn idee valt het wel mee dat bv gedore zwaar onder zou doen voor facom oid. Ga er maar van uit dat merken waar je meer dan 100 euro voor een doppenset betaald echt wel kwaliteit leveren.
Alleen de een heeft andere kenmerken dan de ander. Zo heeft iedereen over elk merk wel wat te zeuren.

Maar het belangrijkste is te onthouden dat een goed sleutelaar veel kan met slecht gereedschap en een slechte sleutelaar nog niks met goed gereedschap. (denk aan verkeerd gebruiken enz)

EDIT: Ik ben zelf van plan binnenkort een komplete gereeschapswagen te kopen, zodoende heb ik een exel bestandje met prijzen gemaakt van wat bekende merken enz. voor sommige misschien interressant. Mail maar ff als je interresse hebt.
 
Ik heb zelf al 2 doppensets van TengTools, die zijn echt al jaren oud.
(Waarschijnlijk al 9 jaar of zo) Perfect spul, ik heb een complete set 1/2
met metrische/Engelse/Witworth doppen en een klein setje 1/4 met korte en lange
doppen. Hier maak ik alles mee, ook de auto's. Een evt volgend setje wordt ook
weer hetzelfde merk. Prijzen (jaren geleden, in guldens nog) Fl 248,- voor de
grote en Fl 150,- voor de kleine set.
 
Jah snap ik dat je liefst Snap-On hebt. Ik ook |(
Maar jij verdient er je brood mee.
De topicstarter wil gewoon een leuk setje voor thuisgebruik.

Ik heb ook het liefst snap-on. maarja. ik heb het liefst geen 2e hypotheek. zoals gezegd hoef ik er mijn brood niet mee te verdienen, maar is het gewoon voor incidenteel gebruik.

wat voor ratels gebruik jij ipv snap-on dan?
 
Jah snap ik dat je liefst Snap-On hebt. Ik ook |(
Maar jij verdient er je brood mee.
De topicstarter wil gewoon een leuk setje voor thuisgebruik.
Ik wil hiermee alleen maar aangeven dat ik de ratels niet zo geslaagd vindt, ik weet dat dit merk niet voor kleine klusjes rendabel is, ik wilde het alleen maar aangeven voor de mede forum lezers.
 
Ik heb ook het liefst snap-on. maarja. ik heb het liefst geen 2e hypotheek. zoals gezegd hoef ik er mijn brood niet mee te verdienen, maar is het gewoon voor incidenteel gebruik.

wat voor ratels gebruik jij ipv snap-on dan?

Ik heb 3 kleine snap-on rateltjes (stalen handvat, en ligt dus niet fijn in de hand), 1 middelmaat snap-on met kunstof handvat (is wel weer fijn), en 1 grote ratel van gedore (reeds 2X vervangen)
 
Ik heb 3 kleine snap-on rateltjes (stalen handvat, en ligt dus niet fijn in de hand), 1 middelmaat snap-on met kunstof handvat (is wel weer fijn), en 1 grote ratel van gedore (reeds 2X vervangen)

met andere woorden: de snap-on's zijn echt van betere kwaliteit dan de gedore.
bedankt. weet ik teminste ook hoe het bij professioneel gebruik slijt.
 
Naar mijn idee geef je geld uit aan gereedschap naargelang dat je het gebruikt.

Wanneer je bv op je ketting spannen na niks zelf doet, is een gewone doppenset van een normaal merk goed genoeg. Deze zijn gewoon bij de bouwmarkt te koop, haal dan iets van sandvic of stanley oid. iig niks uit de 5 euro bak.

Dan zijn er ook nog mensen die wat meer zelf doen en bv 1 uurtje per week sluitelen. Dan volstaat een setje van bv het eerdergenoemde mannesman oid goed.
Dus een betaalbaar merk met geen extra poespas.
Het is iig niet nodig om dat een complete gereedschapswagen in huis te halen van een of ander merk dat de hoofdprijs vraagt.

Ook zijn er mensen die elke dag wel een uurtje of 2/3 sleutelen. Dan kun je er over nadenken om een duurdere set aan te schaffen. Naar mijn idee valt het wel mee dat bv gedore zwaar onder zou doen voor facom oid. Ga er maar van uit dat merken waar je meer dan 100 euro voor een doppenset betaald echt wel kwaliteit leveren.
Alleen de een heeft andere kenmerken dan de ander. Zo heeft iedereen over elk merk wel wat te zeuren.

Maar het belangrijkste is te onthouden dat een goed sleutelaar veel kan met slecht gereedschap en een slechte sleutelaar nog niks met goed gereedschap. (denk aan verkeerd gebruiken enz)

EDIT: Ik ben zelf van plan binnenkort een komplete gereeschapswagen te kopen, zodoende heb ik een exel bestandje met prijzen gemaakt van wat bekende merken enz. voor sommige misschien interressant. Mail maar ff als je interresse hebt.


Wil je me dat bestandje eens mailen??? Mail staat in profiel.
Ik bouw mijn gereedschaps voorraad elke maand iets verder uit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan