Denk dat er ook wel verschil in zit of het een gerolde draad of gesneden draad is.Dat is zo, maar als het over breken gaat: Die as heeft zijn zwakste punt dan aan het eind met het schroefdraad zitten. Een as is op treksterkte net zo sterk als zijn zwakste punt en dat is bij identieke treksterktes de schroefdraad. Daar is de as dus net zo kwetsbaar als een draadeind
M10 x 1.25 is al metrisch fijn dus met grotere kerndiameter en dus al sterkerJa er zijn altijd verschillen in verschillende behandelingen. Rollen is echt zo veel beter dan snijden. verdichting, structuurbehoud. Daarom is die motorblokbout van @Zot zo'n onwijs goed idee. Draadeind is dan overigens wel weer gerold.
250mmHoe lang moet die as zijn?
Die holle as is waarschijnlijk sterker dan je draadeind.Neem een gerold draad eind. Ben je de discussie over kerf werking en het ontbreken van materiaal kwijt.
Honda crf heeft een holle aluminium achter as.
Geloof mij, als die besluit te breken rij ik met een draadeind naar huis
En RVS zou ik zeker niet gebruiken, voor een Honda monkey is het wel weer okay.
en roofmate dakplaten nemen wel degelijk vocht op. Niet zo snel als tempex maar verbazend veel.
5 aderig kabel 2,5 kwadraat, iemand dat wel eens bij Ali besteld?
ik weet zeker dat het geen 100% alu is. Die dingen zijn licht, maar belachelijk sterk. Wat het wel is ben ik wel benieuwd naar.Honda crf heeft een holle aluminium achter as.
Dus?Die holle as is waarschijnlijk sterker dan je draadeind.
Treksterkte heb je nauwelijks iets aan bij een as.Wat een gedoe over dat draad. Goedkoopste prul m6 4.8 draadeind is op treksterkte wel sterk zat. Die as is zo dik voor doorknikken.
Idee van zot is prima. Even langs de bouwmarkt/metaalwinkel voor een lange gedeeltelijk gladde bout (geen Gamma/Praxis etc maar een echte bouwmarkt).
Als je draad maar net buiten je lagers uitsteekt, en onder een afstandbus uitkomt is t al snel goed.
De as draait niet he.
Om 5m te rollen is er geen probleem, kan je zelfs nog even goed een 10mm hardhouten staaf in steken .Dus?
Dat is toch niet de discussie. Lijkt mij een feit. Die dingen worden door NASA ontwikkeld
Maar,
Als de achteras niet te vinden is, omdat ik die Honda rood wil laten anodiseren ofzo en dat ding moet weg gerold worden duw ik er een stuk beton ijzer in.
Slapper dan dat ga je niet vinden namelijk maar werkt prima
Als het goed is, klemt een wielas door middel van trekken een stel buizen van grotere diameter op elkaar. Daar is treksterkte voor nodig. De verschillende buizen mogen niet knikken en/of buigen. (het midden van een wiellager noem ik ook even buis)Treksterkte heb je nauwelijks iets aan bij een as.
Knik en doorbuiging zijn belangrijker.
Duidelijk uitleg maar ik bedoelde dus dat de treksterkte niet zo heel bepalend is bij het ontwerp voor een (voor)as. (Andere sterkteberekeningen zijn belangrijker)Als het goed is, klemt een wielas door middel van trekken een stel buizen van grotere diameter op elkaar. Daar is treksterkte voor nodig. De verschillende buizen mogen niet knikken en/of buigen. (het midden van een wiellager noem ik ook even buis)
je snapt het nietDuidelijk uitleg maar ik bedoelde dus dat de treksterkte niet zo heel bepalend is bij het ontwerp voor een (voor)as. (Andere sterkteberekeningen zijn belangrijker)
Een vooras moet nauwelijks trekkrachten opvangen want de vorkpoten zijn evenwijdig aan elkaar en worden niet uit elkaar getrokken tijdens het in/uitveren.(daarom dat het moment voor die as meestal laag ligt, net genoeg om de moer niet los te laten lopen)
Ik heb al gezien dat de moer ontbrak en de as alleen met de 2 borgboutjes vastzat.
Ik wel, jij mij niet.(dit bedoel je)je snapt het niet
Het is duidelijk dat jij een plaatje nodig hebtIk wel, jij mij niet.(dit bedoel je)
Ik bedoel dat de as niet zo hard naar elkaar toe getrokken moet worden als je denkt.
Bekijk bijlage 1504194