Het deel dat op de steun rust kan door wrijving weerstand hebben. Dat beïnvloedt het gewicht. Je zou de drijfstang aan die kant op moeten hangen aan b.v. vissnoer, of een as je met heel licht lopend lager, dan worden de meetresultaten veel constanter.
Men neme een boor en haalt van de zwaarste drijfstangen materiaal weg, totdat de gewichten gelijk zijn. Wel heel voorzichtig, je moet niet met gaten kaas eindigen.
Ik denk dat het uitwegen van big-end en small-end voor jouw doeleind iets te moeilijk zal zijn en ook niet nodig zal zijn.
Het totale gewicht van de drijfstang is onderhevig aan massa-traagheid bij het versnellen en vertragen. Als je daarop gaat werken zal je aardig in de buurt komen van het eindresultaat dat je wil hebben.
balanceren/blue printen kan nooit kwaad.
en het totale gewicht van de drijfstang is inderdaad onderhevig aan massa-traagheid, maar :
het big-end doet eigenlijk niets anders dan ronddraaien en hoort dus bij het balanceren van de krukas. als je de krukas balanceert en er dan drijfstangen met verschillende bigend-gewichten op monteert, heeft het balanceren van de krukas tot niets geleid
het small-end deel van de drijfstang gaat eigenlijk alleen maar op en neer en hoort dus eigenlijk bij het gewicht van de zuiger. ook hier eenzelfde verhaal.
balanceren/blue printen kan nooit kwaad.
en het totale gewicht van de drijfstang is inderdaad onderhevig aan massa-traagheid, maar :
het big-end doet eigenlijk niets anders dan ronddraaien en hoort dus bij het balanceren van de krukas. als je de krukas balanceert en er dan drijfstangen met verschillende bigend-gewichten op monteert, heeft het balanceren van de krukas tot niets geleid
het small-end deel van de drijfstang gaat eigenlijk alleen maar op en neer en hoort dus eigenlijk bij het gewicht van de zuiger. ook hier eenzelfde verhaal.
Mooi bij een getuned blok.Dat ja. Ik zou dan ook nooit zomaar ergens gewicht verwijderen. Ook het gewicht van de zuiger is onderdeel van een totaal draaiend / op en neer gaand gewicht, wat allemaal met elkaar in evenwicht moet zijn. Ik weet niet of jouw blok balansgewichten of assen heeft, want ook die maken daarvan onderdeel uit.
Dt zeg ik. De fabrieken delen de onderdelen in in tolerantieklassen. Daarmee kan je dus de pech hebben dat jouw twee zuigers net aan de verschillende uiteinden van een klasse zitten.Lijkt me dat je BMW niet moet onderschatten als het gaat om het bouwen van blokken. Waarschijnlijk kiezen ze bij de fabriek uit een serie zuigers en drijfstangen de beste combinaties. Geen kostbare tijd verloren aan finetunen, wel de gewichten 'gelijk'.
Op zich moet dat wel lukken. Een beetje balanceren met een brievenwegertje. Maar wat gaat het je brengen?En misschien leuk om te kijken of je kunt bepalen waar het massa zwaartepunt van een zuiger ligt.
Precies vanwege die toleranties zou ik er zelf niet aan zitten. Blijkbaar worden de toleranties vanuit het ontwerp al goed genoeg gevonden. Een betere verdeling zou iets minder trillingen kunnen opleveren, maar eigenlijk alleen nuttig als je meer toeren wit draaien.
Daarnaast geldt dus ook dat die iets zwaardere zuiger misschien wel gekoppeld is aan een iets lichtere drijfstang, of een wat zwaarder balansgewicht. Een verandering aan één daarvan hoeft voor het geheel geen verbetering te zijn. Kortom, als je het doet moet je alle onderdelen doen, anders is de kans dat het beter wordt net zo groot als de kans dat het slechter wordt.
Specifiek in het geval van de drijfstang is dat ook nog eens extra lastig omdat die verschillende bewegingen combineert, dus gewicht alleen niet zoveel zegt. Maar goed, het is niet mijn topic dus tot zover mijn twee centen.