Drijfstangen balanceren

reinhoud

MF veteraan
25 feb 2007
15.616
10.711
Andere kant van de evenaar
Heren, ik heb iets waar ik even niet uit kom...

Ik ben met een motorblok bezig, en omdat ik de boel toch los heb alles gelijk maar "even" uitwegen.

Ik heb 2 weegschaaltjes gekocht, en die zijn nauwkeurig genoeg tot op 0.2 gram, beide zijn even nauwkeurig.

Zuigers heb ik uit gewogen, tot op 0.2 gram nauwkeurig, geen problmen hier.

Maar nu wil ik de drijfstangen ook uitwegen, maar ik krijg geen 2 waardes gelijk, zelfs niet in de buurt van elkaar..

Ik gebruik mijn pers als stand, mooi stevig en stabiel, daar heb ik een vast punt in gemaakt, vast punt op de weegschaal gemaakt, dus je zou denken dat het redelijk moet lukken..

Als ik een gewicht pak en ik zet dat op verschillende plaatsen op de weegschaal, dan geeft ie iedere keer dezelfde waarde aan.

Ook als ik niet de vaste punten gebruik en de drijfstang plat leg krijg ik continu verschillende waardes.

Iemand een idee waar het fout gaat?

full


Dank u
 
Laatst bewerkt:
leuk geschreven maar draagt niets bij aan het topic.
misschien vind jij nokkenassen demonteren/plaatsen al moeilijk ?
is balanceren moeilijk ? niet als je het aan een "balanceur" vraagt, wel als je het aan een koorddanser vraagt.
is koorddansen moeilijk ? niet als je het aan een "balanceur" vraagt ... (heb je'm?)

Tsja, ik geef mijn mening over het aanpassen van enkele onderdelen uit een systeem, zonder dat de eigenschappen van de andere onderdelen daarvan bekend zijn. Ik zeg niet dat het geheel niet verbeterd kan worden door iemand met de juiste kennis hiervan. Dat heeft m.i. meer met het onderwerp te maken dan de vraag of ik het monteren van een nokkenas moeilijk vind.

Nog maar even:
Maar goed, het is niet mijn topic dus tot zover mijn twee centen.
 
Dt zeg ik. De fabrieken delen de onderdelen in in tolerantieklassen. Daarmee kan je dus de pech hebben dat jouw twee zuigers net aan de verschillende uiteinden van een klasse zitten.

Laat ik het dan zo zeggen, bij bmw hebben die klasses vast een klein bereik?

Op zich moet dat wel lukken. Een beetje balanceren met een brievenwegertje. Maar wat gaat het je brengen?

Het massazwaartepunt links of rechts van het midden lijkt mij niet ideaal.

in een fabriek wordt niets bij elkaar gezocht, alles wordt binnen een bepaalde tolerantie gemaakt, en daar wordt verder niet meer naar gekeken..

Ben er vrij zeker van gelezen te hebben dat het wel gebeurde..?
 
Laatst bewerkt:
Nog maar even:
Dat vind ik dus het meest domme van de tegenwoordige tijd.
"just my two cents" Is dat een legitimering om ongefundeerd meningen te roepen? Of moeten we je vooral niet te serieus nemen? Ik schrijf wel iets, maar hecht er vooral geen waarde aan of reageer er niet op?
Waarom kan je niet gewoon schrijven: Naar mijn mening..............Omdat?
 
Laat ik het dan zo zeggen, bij bmw hebben die klasses vast een klein bereik?
Ik heb grammen verschil gelezen bij mensen die het gedaan hebben. Mensen die ik heel serieus neem. Ik denk dat jouw veronderstelling gebaseerd is op de veronderstelling dat BMW een A merk is.
Het massazwaartepunt links of rechts van het midden lijkt mij niet ideaal.
Nee, ideaal niet. Maar dat lijkt me inderdaad een hele uitdaging om dat met een brievenwegertje te vinden. Ik kan me ook niet voorstellen dat het veel uit zou maken, de zuiger kan immers van links naar rechts over de pistonpen bewegen. Maar als je op zoek bent naar "ideaal" kan je het wel meenemen.
Ben er vrij zeker van gelezen te hebben dat het wel gebeurde..?

Ik weet dat BMW het tot in de jaren '90 deed. Maar ik kan me voorstellen dat ze tegenwoordig zo nauwkeurig kunnen fabriceren dat ze binnen een enkele tolerantie kunnen werken.
Zeker de Japanners met hun kleinere lichtere onderdelen en precisie zouden dat kunnen doen. Een 100mm zuiger van een sport twin kan volgens mij wat meer varieren. Bij een cruiser is het verschil weer minder belangrijk.
 
Laatst bewerkt:
Blueprinting is an interesting term. Almost no engine is blueprinted. Blueprinting means following a set of specs to the "T". Most serious race engines such as Indy, NASCAR, Formula 1, etc. are blueprinted engines. Most teams have several back-up engines and every single one is identical to the other in every way. Blueprinting can also mean (loosely) building an engine by following a set of factory specs. The only problem with this is that there are given areas of tolerances, not just one specific number. For instance: A blueprinted set of engines will have EXACTLY the same crank clearances. They will have exactly the same amount of piston to cylinder wall clearances as well as ring gap clearances, cam timing, head port and chamber volumes and so on where as a factor spec book will have "tolerances" that vary slightly. A blueprinted engine will call for .00275" main bearing clearance where as a the factory specs say anything from .0015 to .0030" is "within spec". There is no "within spec for blueprinted engines! It either is or it isn't and there's no in between. If you blueprinted two engines by the factory specs, there will always be variances between rod and main bearing clearances, piston clearances, deck height differences, valve spring pressure differences as well as Intake and exhaust port and chamber volume differences. It takes pain staking hours to truly blueprint an engine and for what? A ton of money and really nothing gained unless you are running the exact same car at the exact same track and you need to go the exact same speed as you were with the last engine.
 
Blueprinting is an interesting term. Almost no engine is blueprinted. Blueprinting means following a set of specs to the "T". Most serious race engines such as Indy, NASCAR, Formula 1, etc. are blueprinted engines. Most teams have several back-up engines and every single one is identical to the other in every way. Blueprinting can also mean (loosely) building an engine by following a set of factory specs. The only problem with this is that there are given areas of tolerances, not just one specific number. For instance: A blueprinted set of engines will have EXACTLY the same crank clearances. They will have exactly the same amount of piston to cylinder wall clearances as well as ring gap clearances, cam timing, head port and chamber volumes and so on where as a factor spec book will have "tolerances" that vary slightly. A blueprinted engine will call for .00275" main bearing clearance where as a the factory specs say anything from .0015 to .0030" is "within spec". There is no "within spec for blueprinted engines! It either is or it isn't and there's no in between. If you blueprinted two engines by the factory specs, there will always be variances between rod and main bearing clearances, piston clearances, deck height differences, valve spring pressure differences as well as Intake and exhaust port and chamber volume differences. It takes pain staking hours to truly blueprint an engine and for what? A ton of money and really nothing gained unless you are running the exact same car at the exact same track and you need to go the exact same speed as you were with the last engine.
Wikipedia? Ik lees hier een opinie van iemand. "Exactly" bestaat niet. Je kunt tolerantieverschillen kleiner maken maar er zijn altijd verschillen, een kwestie van meer nullen achter de komma zetten.
En mensen die in inches rekenen kan ik toch al niet serieus nemen.
 
Het is maar een idee:

Nieuwe jig maken, ipv t small-end weg te leggen wellicht de zuigerpen fixed plaatsen met het hart op gelijke hoogte met het hart van de big-end op de weegschaal en 't small-end daar overheen schuiven. Zo heb je in ieder geval de positie waarin hij ligt gelijk en ondervinden ze dezelfde draaiwrijving.

En dan kan je de nauwkeurigheid van de meting verhogen door het oppervlakte waar het big-end de weegschaal raakt te verkleinen. Dus op een puntig object laten rusten.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb grammen verschil gelezen bij mensen die het gedaan hebben. Mensen die ik heel serieus neem. Ik denk dat jouw veronderstelling gebaseerd is op de veronderstelling dat BMW een A merk is.

Is dat ten opzichte van andere merken meer of minder?

Zie Rankings linkje. Hoe onafhankelijk/gemanipuleerd die informatie is weet ik niet, maar volgens mij is het niet geheel onverdiend. In japan kunnen ze het ook hoor, daar niet van. Toyota (Yamaha?) 1.6 20v blokjes in de jaren tachtig.

Nee, ideaal niet. Maar dat lijkt me inderdaad een hele uitdaging om dat met een brievenwegertje te vinden.

Het lijkt je een hele uitdaging, ongefundeerde mening (sorry, had to do it)

Ik kan me ook niet voorstellen dat het veel uit zou maken, de zuiger kan immers van links naar rechts over de pistonpen bewegen. Maar als je op zoek bent naar "ideaal" kan je het wel meenemen.

Een zuiger van links naar rechts bewegen in gemonteerde toestand, net wakker? :z

Ik weet dat BMW het tot in de jaren '90 deed. Maar ik kan me voorstellen dat ze tegenwoordig zo nauwkeurig kunnen fabriceren dat ze binnen een enkele tolerantie kunnen werken. Zeker de Japanners met hun kleinere lichtere onderdelen en precisie zouden dat kunnen doen.

Eens met je eerste punt, maar je lijkt een voorkeur te hebben voor Japans?
 
Wat reacties ineens..

Ik ga dit weekend even een andere stand maken, ik heb een idee in mijn hoofd.

Ik heb een set lagertjes gevonden in mijn schuur, en ik heb nog wat materiaal liggen, ik moet alleen even een nieuwe zaag kopen, maar de hardware stores zijn dicht als ik vrij ben, dus ik kan 's avonds niets doen.

Ik ben met 2 motorblokken bezig, 1 van mijn motor en 1 van mijn Range Rover (4.6 V8) Krukas van de V8 wordt ook nog gebalanceerd, krukas van de motor balanceren zal niet gaan omdat dat een geperste is.

Met beide soorten drijfstangen had ik hetzelfde probleem.
Met de drijstangen van de motor heb ik ander groot probleem, daar zit 14!!! gram verschil in gewicht in, origineel Suzuki.
Moet nog even zien wat ik daar mee doe.

Met de drijfstangen van de Range Rover was ik zo dom geweest om de lagerkappen niet te merken met de drijfstangen, alles opmoeten meten dus. (was een "leuke" puzzel)
Tussen het grootste en het kleinste gat zit 0.03mm verschil, vind ik best veel voor iets dat geslepen is, want dat is relatief makkelijk "zuiver" op maat te krijgen.

Ik hou jullie op de hoogte
 
Laatst bewerkt:
Wat reacties ineens..

Ik ga dit weekend even een andere stand maken, ik heb een idee in mijn hoofd.

Ik heb een set lagertjes gevonden in mijn schuur, en ik heb nog wat materiaal liggen, ik moet alleen even een nieuwe zaag kopen, maar de hardware stores zijn dicht als ik vrij ben, dus ik kan 's avonds niets doen.

Ik ben met 2 motorblokken bezig, 1 van mijn motor en 1 van mijn Range Rover (4.6 V8) Krukas van de V8 wordt ook nog gebalanceerd, krukas van de motor balanceren zal niet gaan omdat dat een geperste is.

Met beide soorten drijfstangen had ik hetzelfde probleem.
Met de drijstangen van de motor heb ik ander groot probleem, daar zit 14!!! gram verschil in gewicht in, origineel Suzuki.
Moet nog even zien wat ik daar mee doe.

Ik hou jullie op de hoogte


dat kan niet volgens de kenners, want er wordt geblueprint :+ :+ :+
 
Dat vind ik dus het meest domme van de tegenwoordige tijd.
"just my two cents" Is dat een legitimering om ongefundeerd meningen te roepen? Of moeten we je vooral niet te serieus nemen? Ik schrijf wel iets, maar hecht er vooral geen waarde aan of reageer er niet op?
Waarom kan je niet gewoon schrijven: Naar mijn mening..............Omdat?

Je weet hoe het is: vraag drie experts en je krijgt drie verschillende antwoorden. Ik heb een redelijk idee van welke factoren meespelen in het balanceren van een motor. Daarom wil ik een overweging meegeven aan de TS. Maar omdat dat eigenlijk niet helemaal de vraag van de TS was, gaf ik hiermee aan dat ik niet van plan was het topic verder in die richting uit te diepen.

Maar om iedereen blij te maken:
Naar mijn mening wordt het er dus niet per se beter van als je het gewicht van enkele onderdelen uit een totaal van bewegende delen gaat aanpassen, omdat ook in die andere onderdelen toleranties zitten en je zonder die onderdelen ook te meten dus niet weet of het geheel daarmee beter of slechter uitgebalanceerd wordt.
 
Laatst bewerkt:
Ben jaren geleden op bezoek geweest bij een bedrijf dat cilinderblokken voor aggregaten en compressoren bouwt en reviseert. Zij hadden voor de "export naar afgelegen landen - lijn" bakken met daarin gewogen drijfstangen en zuigers die binnen 3 gewichtsklassen vielen. Die waren gemarkeerd met een stip verf in kleur (geel, groen, blauw).

In een compressor cilinderblok gingen 2 drijfstangen met dezelfde kleur stip, gekoppeld aan 2 zuigers met dezelfde kleur stip. Dus niet echt in-situ gebalanceerd, maar toch gebouwd naar een gewichts-tolerantie.

Vergelijkbare blokjes worden ook onder licentie gemaakt in China voor de budget productlijn, dan pleuren ze willekeurige onderdelen in elkaar en wordt er verder nergens naar gekeken. Het verschil in loop is groot, en dan te bedenken dat het om parallel twin blokjes ging die hun hele leven maar 1100 rpm draaien.

Het balanceren van een "volwaardig" motorblok lijkt me derhalve echt geen overbodige luxe, zeker als je niet weet of iemand voor je er al aan gebeund heeft waardoor er van een fabrieks-match is afgeweken. Ik heb het met mijn oldtimer (auto) avonturen ook mogen ervaren, balanceren heeft zin. Als je een mix-and-match van onderdelen maakt (tweedehands drijfstang of zo), dan is balanceren echt noodzaak.
 
Maar om iedereen blij te maken:
Naar mijn mening wordt het er dus niet per se beter van als je het gewicht van enkele onderdelen uit een totaal van bewegende delen gaat aanpassen, omdat ook in die andere onderdelen toleranties zitten en je zonder die onderdelen ook te meten dus niet weet of het geheel daarmee beter of slechter uitgebalanceerd wordt.

mij maak je met zo'n post totaal niet blij :N

dezelfde minimale "afwijking" tov het voorgeschreven gewicht op dezelfde onderdelen (bv alle drijfstangen), zelfs al vallen ze dan buiten de toleranties is te verkiezen boven "alle onderdelen vallen binnen de toleranties maar geen 1 weegt hetzelfde". de motor zal sowieso zachter draaien. het enige wat verandert is de balansfactor, oftewel : de meest "hinderlijke" trillingen zullen licht van toerental veranderen.

en eendert welk onderdeel op gelijk gewicht brengen zal altijd een verbetering zijn. dus zo ook de small-ends op gelijk gewicht brengen zonder naar de zuigers te kijken, omdat je de onderlinge verschillen tussen alles wat op en neer gaat verkleind. je mag uitleggen wat je wil, het IS een verbetering.
 
Laatst bewerkt:
Ben jaren geleden op bezoek geweest bij een bedrijf dat cilinderblokken voor aggregaten en compressoren bouwt en reviseert. Zij hadden voor de "export naar afgelegen landen - lijn" bakken met daarin gewogen drijfstangen en zuigers die binnen 3 gewichtsklassen vielen. Die waren gemarkeerd met een stip verf in kleur (geel, groen, blauw).

In een compressor cilinderblok gingen 2 drijfstangen met dezelfde kleur stip, gekoppeld aan 2 zuigers met dezelfde kleur stip. Dus niet echt in-situ gebalanceerd, maar toch gebouwd naar een gewichts-tolerantie.

Vergelijkbare blokjes worden ook onder licentie gemaakt in China voor de budget productlijn, dan pleuren ze willekeurige onderdelen in elkaar en wordt er verder nergens naar gekeken. Het verschil in loop is groot, en dan te bedenken dat het om parallel twin blokjes ging die hun hele leven maar 1100 rpm draaien.

Het balanceren van een "volwaardig" motorblok lijkt me derhalve echt geen overbodige luxe, zeker als je niet weet of iemand voor je er al aan gebeund heeft waardoor er van een fabrieks-match is afgeweken. Ik heb het met mijn oldtimer (auto) avonturen ook mogen ervaren, balanceren heeft zin. Als je een mix-and-match van onderdelen maakt (tweedehands drijfstang of zo), dan is balanceren echt noodzaak.

Dat verklaart de verf op de drijfstangen van mijn motor..
 
nergens is vermeld over welke drijfstangen het gaat, en misschien toch nog maar eens goed kijken naar het geposte fotootje in Reinhoud zijn eerste post ;)

Wat reacties ineens..

Ik ga dit weekend even een andere stand maken, ik heb een idee in mijn hoofd.

Ik heb een set lagertjes gevonden in mijn schuur, en ik heb nog wat materiaal liggen, ik moet alleen even een nieuwe zaag kopen, maar de hardware stores zijn dicht als ik vrij ben, dus ik kan 's avonds niets doen.

Ik ben met 2 motorblokken bezig, 1 van mijn motor en 1 van mijn Range Rover
(4.6 V8) Krukas van de V8 wordt ook nog gebalanceerd, krukas van de motor balanceren zal niet gaan omdat dat een geperste is.

Met beide soorten drijfstangen had ik hetzelfde probleem.
Met de drijstangen van de motor heb ik ander groot probleem, daar zit 14!!! gram verschil in gewicht in, origineel Suzuki.
Moet nog even zien wat ik daar mee doe.

Met de drijfstangen van de Range Rover was ik zo dom geweest om de lagerkappen niet te merken met de drijfstangen, alles opmoeten meten dus. (was een "leuke" puzzel)
Tussen het grootste en het kleinste gat zit 0.03mm verschil, vind ik best veel voor iets dat geslepen is, want dat is relatief makkelijk "zuiver" op maat te krijgen.

Ik hou jullie op de hoogte

Drijfstang op de foto is van de Rover maar hij heeft het over twee blokken en aangezien we zitten hier op M-F zitten zal hij dus als hij het er niet specifiek bij vermeld over de motor-drijfstangen hebben of is dat raar gedacht?
 
De drijfstang in de foto is een beetje groot voor in een motor-motorblok.. ;) Is van een 4.6L V8


Nou Robin, ik zit wel een beetje die kant op te denken van een ander blok, ik heb maar 2 big end lagers kunnen scoren, ik had een site gevonden die zegt oud spul te kunnen leveren, dus een order geplaatst en betaald, en vandaag wordt het geld ineens terug geboekt..

Maar ik heb nog een site gevonden, is alleen 2 keer zo duur..

Dat GS spul begint nu toch wel moeilijker te worden om aan te komen.

Ben nu bezig om een andere stand te bouwen, als ik niet te veel zuip vanavond krijg ik hem waarschijnlijk vandaag nog wel klaar.. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan