Druppel lader aan bootaccu?

Finnie1967

Super Magna Fever!
8 jul 2019
54
8
Purmerend
Goedenmiddag,
Ik vroeg mij af, omdat ik helaas geen netstroom in mijn garagebox heb (of kan krijgen), zou het mogelijk zijn om een (vrij nieuwe) Harley Davidson met best wel veel electronica met behulp van een sterke grote bootaccu aan een druppelaar te hangen? Desnoods met een omvormer er tussen? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag!
Finnie!
 

Bijlagen

  • E04C31EC-3101-46E3-A8EB-F0BAFB2EEC48.png
    E04C31EC-3101-46E3-A8EB-F0BAFB2EEC48.png
    344,7 KB · Weergaven: 19
Goedenmiddag,
Ik vroeg mij af, omdat ik helaas geen netstroom in mijn garagebox heb (of kan krijgen), zou het mogelijk zijn om een (vrij nieuwe) Harley Davidson met best wel veel electronica met behulp van een sterke grote bootaccu aan een druppelaar te hangen? Desnoods met een omvormer er tussen? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik hoor het graag!
Finnie!
Ik denk dat het prima kan
Maar ik denk als je de grote bootaccu rechtstreeks doorkoppelt aan de motor accu deze ook gewoon vol gaat
 
@lexe “een (vrij nieuwe) Harley Davidson met best wel veel electronica” volgens de TS.

Dit zou best wel eens kunnen betekenen dat er bv. een alarm en/of een tracker op zit. Dat is zo’n situatie waarbij je de accu niet eruit wilt halen.
Zelf zou ik het bij mijn motor ook niet graag doen, schijnt een behoorlijk geköt te zijn met korte kabels, maar nog niet zelf hoeven los te maken.
 
Ik zou inderdaad de grotere accu er 1:1 op aansluiten. En die eens per maand of zo mee naar huis nemen om een nachtje aan de lader te zetten. Nog mooier zou een accu zijn die iets meer spanning heeft als een motor accu.
 
Ik zou inderdaad de grotere accu er 1:1 op aansluiten. En die eens per maand of zo mee naar huis nemen om een nachtje aan de lader te zetten. Nog mooier zou een accu zijn die iets meer spanning heeft als een motor accu.
2 accu's op elkaar aansluiten is niet zo triviaal als het lijkt. Er gaan op het begin nogal grote stromen lopen. En dat is juist niet goed voor je accu in je motor.

Een accu met een hogere spanning is niet echt een ding. De spanning is afhankelijk van het aantal cellen wat er in een accu zit, niet van het formaat.
 
Volgens mij is het geen enkel probleem om accu's parallel te zetten. Dat doe je met startkabels ook in wezen. En met die hoge stromen zal het ook wel meevallen want het voltage verschil is niet veel (mits ze beide geladen zijn uiteraard) en de accu's hebben ook een inwendige weerstand. In campers en boten worden accu's veel vaker parallel gezet. En in UPS-en staan hele batterijen accu's parallel. En af en toe staat er daar eentje van bol en wordt dan vervangen, niet de hele batterij. Ik zou het in ieder geval wel aandurven.
 
Ik zou inderdaad de grotere accu er 1:1 op aansluiten. En die eens per maand of zo mee naar huis nemen om een nachtje aan de lader te zetten. Nog mooier zou een accu zijn die iets meer spanning heeft als een motor accu.
Gelukkig is de bootaccu veel krachtiger dan de motoraccu, ik heb er vaak V8 motoren mee opgestart die eigenlijk niet wilde…
 
@lexe “een (vrij nieuwe) Harley Davidson met best wel veel electronica” volgens de TS.

Dit zou best wel eens kunnen betekenen dat er bv. een alarm en/of een tracker op zit. Dat is zo’n situatie waarbij je de accu niet eruit wilt halen.
Zelf zou ik het bij mijn motor ook niet graag doen, schijnt een behoorlijk geköt te zijn met korte kabels, maar nog niet zelf hoeven los te maken.
Precies mijn punt, alarm en veel electronica, niet best om regelmatig van de stroom af te halen..
 
Dat zijn Ampères. Maar om als waak accu te dienen wil je eigenlijk een accu die een paar tienden meer volts heeft dan de motor accu.
Die voltages nivelleren automatisch als je ze parallel zet. Dan kun je de capaciteiten (mAh) van beide accu's bij elkaar optellen. Je kunt het dan beschouwen als één accu met grote capaciteit. Zo'n omvormer/lader als hierboven gezegd, hoef je volgens mij niet tussen twee accu's te zetten.
 
Klopt, als je twee gelijkwaardige accu's hebt. Maar een moderne droge accu heeft een iets hoger voltage. Die zal dus constant een beetje druk houden op de lood accu. Nicad, Lipo? Ik weet het niet precies meer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan