Duc 748, start half, loopt niet

Sinner 2stroke

MF veteraan
26 feb 2003
2.067
0
-
hoi,

ik ben van woensdag jl. de (semi-)trotste bezitter van een 748 uit '96.
Natuurlijk proefritje op gemaakt, voor de koop. Niets aan de hand.
Thuis gekomen, weer even rijden antuurlijk! weer, niets aan de hand.
Maar toen ik 's avonds met wat vrienden wilde gaan rijden, vertikte hij het. Hij start alleen als je flink wat gas geeft tijden t starten. verder loopt ie niet stationair, en heeft hij geen power meer. Ook reageert hij vaak traag op het gas, als ie al loopt. wat kan dit zijn? het is zomaar plotseling gekomen. oh ja, soms klapt hij nogal uit de uitlaat (geen ducati klappen, meer strijkerklappen).

als iemand tips heeft wat ik er aan zou kunnen doen, lees ik die hier graag! of anders is een beknopte diagnose (op afstand :P ) ook welkom.

Groeten!

EDIT:

het is deze Te koop: Ducati 748 Biposto, 1996, Rood
 
lekker handig, van die choke! *D :P . ik dacht dat iue automatisch was. maar de accu staat nu aan de lader. kwam maar net op 12.02v uit.. kan dus ook geen kwaad. iedereen wilde m even horen gister, dus t was veel starten en niet rijden
niet raar dat die leeg is natuurlijk! maar ja, morgen kan ik pas weer verder, dan is de accu vol. en anders nogmaar injectie reiniger proberen. Hoeveel reed jij eigenlijk per week, sparxx?
 
En wel goed warm rijden hé ;)

Ikzelf rijd de eerste +- 15km de motor eerst warm door onder de 5000-6000 toeren e blijfen :)

Succes en ik hoop dat je het snel voor elkaar krijgt. Anders moet je me maar even bellen :Y
 
lekker handig, van die choke! *D :P . ik dacht dat iue automatisch was. maar de accu staat nu aan de lader. kwam maar net op 12.02v uit.. kan dus ook geen kwaad. iedereen wilde m even horen gister, dus t was veel starten en niet rijden
niet raar dat die leeg is natuurlijk! maar ja, morgen kan ik pas weer verder, dan is de accu vol. en anders nogmaar injectie reiniger proberen. Hoeveel reed jij eigenlijk per week, sparxx?


Ik heb de laatste maand haast niet gereden :o
Met slecht weer blijft hij lekker binnen :Y
Nog net een 50km ofzo vorige maand.
 
Rond die tijd nog een heel klein probleempje gehad. Bij de achterste cilinder zat een heel klein scheurtje in de inlaatrubber, waardoor de motor iets hoger stationair liep. Motordealer zei toen dat ik er een stukje tape om kon doen en daarmee was het weer goed. En inderdaad geen problemen meer.

Als dat scheurtje groter is geworden en het tapeje is weg krijg je ook problemen.
 
Als dat scheurtje groter is geworden en het tapeje is weg krijg je ook problemen.

Heb het voor de tijd nog gecontroleerd en zat perfect. Maar hij zou er natuurlijk even naar kunnen kijken. Ik denk niet dat het dat is want hij gaat er alleen hoger stationair van lopen (meer lucht).

Oh en als het wat warmer word dan heb je de choke ook niet meer nodig ;)
 
Het gebeurt met het nieuwe type regelaar gelukkig eigenlijk nooit meer dat ze kapot gaan. Wat wel om de haverklap gebeurt is wat hier ook gebeurt is. Door de slechte stekkers (ze zien er wel heel mooi uit, maar het zijn waardeloze stekkers) krijg je teveel overgangsweerstand (niet meteen aan je vrouw denken, haha). Hierdoor worden de stekkers zo warm dat ze "afbranden". Hierdoor heb je op een gegeven moment helemaal geen spanning meer. Dus als je zeker wilt zijn van goede stekkers moet je ze even vervangen voordat ze doorbranden en je stil komt te staan.

Gegroet,

Martijn
Affetto Ducati
 
Denk dat het idd je accu is, ooit eens een avondrit in de regen met een Blade met een nagenoeg dode accu mogen doen, die plofte ook lekker, de lampen werden meer feestverlichting als ik richting aan gaf en de toerenteller en de displays waren ook compleet de weg kwijt. aparte ervaring kan ik je zeggen :Y
Denk dat ie morgen gewoon weer enorm mooi staat te bulderen ;)
Vooral omdat je zegt dat je 'm telkens hebt gestart om ff te laten horen, dat trekt zo'n relatief kleine accu niet zo goed he ;) En zeker niet omdat ie niet de kans krijgt om opgeladen te worden door de dynamo tijdens een lekker ritje :]
 
Vinden jullie het ook allemaal zo spannend hoe het morgen zal zijn?? Ikke wel, denk dat ik er slecht van slaap! :z

Ik hoop dat hij morgen weer lekker rijklaar is en dat de problemen verholpen zijn!

Erg mooie fiets heb je staan!(foto's)

succes!!
 
lekker handig, van die choke! *D :P . ik dacht dat iue automatisch was. maar de accu staat nu aan de lader. kwam maar net op 12.02v uit.. kan dus ook geen kwaad. iedereen wilde m even horen gister, dus t was veel starten en niet rijden
niet raar dat die leeg is natuurlijk! maar ja, morgen kan ik pas weer verder, dan is de accu vol. en anders nogmaar injectie reiniger proberen. Hoeveel reed jij eigenlijk per week, sparxx?


Lijkt me onderstandig om de hele nacht de acculader erop te zetten. Een beetje acculader heeft de accu zo opgeladen, enkele uren (~4) is wel voldoende. Hierna moet de startmotor redelijk vlot ronddraaien en de motor aanspringen. Nu is het ook behoorlijk koud en hebben alle accu's het moeilijk.

Anders ben ik bang dat je accu de geest gegeven heeft......
 
Wat voor accu is het, modern onderhoudsvrij of een klassieke met dopjes?

Minstens in dat laatste geval, goed kijken bij scherp licht door de buitenkant heen of het vloeistofniveau per elk van de 6 cellen wel tussen de 2 merkstrepen staat (of een krap centimetertje boven de plaatkoppen).

De afgelopen erg mooie zomer heeft vaak vochtverlies veroorzaakt waardoor een accu het komende voorjaar niet haalt, vooral als er te lang wordt gewacht met niveauherstel en/of bij doormartelen met te weinig.
 
Laatst bewerkt:
@ kris: nee ze loopt wel op 2 cilinders, al naar gekeken

@ swetty: ik heb een optimate 3, die met eerst een bep. cyclus afwerken, voordat ie klaar is, dus nachtje zal wel moeten

@ willem: nee het is een gesealde, MF dus

@ Calavaro: ik hoop het niet! maar goed, kuip[ ligt er nu toch af. ik ize t morgen wel. ik denk dat die choke ook wel scheelt.. :X ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan