Duc 748, start half, loopt niet

Sinner 2stroke

MF veteraan
26 feb 2003
2.067
0
-
hoi,

ik ben van woensdag jl. de (semi-)trotste bezitter van een 748 uit '96.
Natuurlijk proefritje op gemaakt, voor de koop. Niets aan de hand.
Thuis gekomen, weer even rijden antuurlijk! weer, niets aan de hand.
Maar toen ik 's avonds met wat vrienden wilde gaan rijden, vertikte hij het. Hij start alleen als je flink wat gas geeft tijden t starten. verder loopt ie niet stationair, en heeft hij geen power meer. Ook reageert hij vaak traag op het gas, als ie al loopt. wat kan dit zijn? het is zomaar plotseling gekomen. oh ja, soms klapt hij nogal uit de uitlaat (geen ducati klappen, meer strijkerklappen).

als iemand tips heeft wat ik er aan zou kunnen doen, lees ik die hier graag! of anders is een beknopte diagnose (op afstand :P ) ook welkom.

Groeten!

EDIT:

het is deze Te koop: Ducati 748 Biposto, 1996, Rood
 
....en hij doet t niet. starten wel, met "choke", maar zodra je gas geeft, kapt ie ermee. moet m veel te veel op toeren houden om te laten lopen, kan er niet normaal mee wegrijden zo.
 
hoelang laat je hem draaien op choke ?
Bij dit weer kan het wel een paar minuten duren voor je er kan met wegrijden.
En die oplossing van die tape rond dat spruitstuk zou ik toch maar vervangen door een nieuw rubber want als hij valse lucht trekt dan krijgt de computer die de injectie stuurt en de onsteking verkeerde gegevens en gatt uwe brommer nooit naar behoren functioneren.
Ik zou ook eens proberen met de bougies te reinigen want vaak starten zonder laten warm te draaien is niet goed voor ze, ze kunnen er zelfs van stuk gaan als ze te vochtig worden van de benzine.
 
Dan zou ik die inlaatspruitstuk verdenken, of de bougies die nu onderhand vetslaan.

Bougies heb je zo verwisseld en een inlaatspruitstuk met tape blijft een houtje touwtje oplossing.

Ohja, loop je stekkers vd bedrading na, even onkoppelen en bekijken of er toch geen corrosie ergens is ontstaan.
 
heb je al naar de bedrading gekeken??

Door de slechte stekkers (ze zien er wel heel mooi uit, maar het zijn waardeloze stekkers) krijg je teveel overgangsweerstand. Hierdoor worden de stekkers zo warm dat ze "afbranden". Hierdoor heb je op een gegeven moment helemaal geen spanning meer. Dus als je zeker wilt zijn van goede stekkers moet je ze even vervangen... en evt de afgefikte bedrading :+
 
Laatst bewerkt:
hoelang laat je hem draaien op choke ?
Bij dit weer kan het wel een paar minuten duren voor je er kan met wegrijden.
En die oplossing van die tape rond dat spruitstuk zou ik toch maar vervangen door een nieuw rubber want als hij valse lucht trekt dan krijgt de computer die de injectie stuurt en de onsteking verkeerde gegevens en gatt uwe brommer nooit naar behoren functioneren.
Ik zou ook eens proberen met de bougies te reinigen want vaak starten zonder laten warm te draaien is niet goed voor ze, ze kunnen er zelfs van stuk gaan als ze te vochtig worden van de benzine.

Je moet hem inderdaad even laten warmdraaien voordat je ervandoor gaat. Doe je dat niet dan slaat hij idd. altijd af. Hebben alle motoren.
 
Je moet hem inderdaad even laten warmdraaien voordat je ervandoor gaat. Doe je dat niet dan slaat hij idd. altijd af. Hebben alle motoren.

even warm laten draaien?? waar slaat dat nu weer op?
Mijn ducje kan ik met dit weer gewoon berijden. Choke half open, paar honderd meter rijden, choke dicht... draait mooi stationair.
Ik rijd dan een carburateur duc met carb verwarming en de koeler afgeplakt.
In de zomer gebruikt mijn motor geeneens choke (ookal heb ik er tig weken niet meegereden)

De motor komt met dit weer niet op temperatuur, dus ga er niet mee raggen!!

Loop gewoon alles eventjes na, connectoren loshalen (met contactspray), luchtfilter, bougie (ngk irridium merk zeer veel positief verschil tov de standaard champion <-- sneller en makkerlijker stationair lopen etc)
benzine filter.

Gooi er anders een flesje injectorreiniger in van Wayens. Werkt goed.... verder suc6 met je nieuwe duc
 
Laatst bewerkt:
Ik zou ook eens proberen met de bougies te reinigen want vaak starten zonder laten warm te draaien is niet goed voor ze, ze kunnen er zelfs van stuk gaan als ze te vochtig worden van de benzine.
:^ soms kan een paar minuten te lang op choke al genoeg zijn om je bougies te verpesten. Vooral als je 'm maar ff kort laat lopen. Heb het ook een paar keer met Fireblades meegemaakt.
 
Allereerst gefeli met je duc, maar wat een gedoe zeg. Ben ik ff blij, dat ik een 851 van 1990 heb, geen choke, geen knopje of wat dan ook. Gewoon contact aan, startknop indrukken, en BROEM. En ik kan dus wel meteen probleemloos wegrijden *O*
en dan zeggen ze dat een 748 een verbetering is t.o.v. de 851, want verder doorontwikkeld. O-) :+
 
Klinkt heel erg als een probleem dat ik ook had. Wel stationair lopen maar uiterst voorzichtig met het gas zijn om toeren te maken, anders sloeg hij af. Na veel zoeken bleek het uiteindelijk aan de stekker aan de computer te liggen. Deze was wat gecorrodeerd waardoor er verkeerde waardes uit de sensoren kwamen.

De computer zit onder je buddyseat. Haal de grote stekker even los, spuit er wat contactspray in en probeer het nog eens. Ga anders even naar een dealer om hem aan de testkast te hangen, dan weten ze het zo.

Ik heb toen een maand of twee lopen zoeken (het was gelukkgi winter) heb de motor bij Safe gestald, daar kwamen ze er ook niet uit. Uiteindelijk heeft het de monteur van Startwin een kwartiertje gekost om het euvel te verhelpen en een uur om het gekloot van mij en Safe weer recht te zetten.
 
Ondanks de buitentemperatuur zou je motor met goedwerkende thermostaat toch op normale temperatuur moeten komen.

Ook als hij olie/lucht gekoeld is?? ik weet het niet zeker
Bij een watergekoelde fiets maakt hij alleen gebruik van een korte circuit (bij auto's in ieder geval) en wordt de temp te hoog, dan komt de radiator e.d. erbij. Hierdoor komt je motor iets sneller op temperatuur dan bij een oliegekoelde. Bij een oliegekoelde loopt er altijd olie (=ook koelmedium) door je koeler heen, deze hebben dus geen lang of kort circuit.
Bij een watergekoelde zit er ook een gigantische radiator voor blok dat al veel lucht tegenhoudt (opstructie etc etc), luchtgekoeld is dit dus niet. Je blok krijgt altijd de volle laag of het nu warm of koud is.
Ik denk (!) dat de koelribben van een luchtgekoelde zelfs ook groter zijn om dat hij via deze weg zijn warmte kwijt moet... maar voor koud weer is dus dit precies andersom.

Naar mijn weten is er een topic geweest op het duc forum waar men temps heeft geplaatst bij koud weer (sommige hebben een olietemp ingebouwd namelijk). Ik zal eens kijken of ik deze kan vinden.

\
gr
 
Je moet hem inderdaad even laten warmdraaien voordat je ervandoor gaat. Doe je dat niet dan slaat hij idd. altijd af. Hebben alle motoren.

Toch niet ALLE !!!

Mijne diversion900 dus niet.
Starten op choke = 3000rpm
na pakweg 5 seconden, choke omlaag naar 2000rpm
handschoenen aan helm op, dus 30 seconden later choke bijna uit op 1500rpm
rijen, en na 100m choke helemaal uit: draait em dan soepel stationair aan 1200rpm. Heeeeel soms ast vriest moet ik bij rood licht soms es wat gas bijgeven om het stationair op 1200 te houen, thats its! ... EN aangezien het verbruik schommelt tussne 1:22 & 1:18, staat em ook niet TE rijk ....

De diversion600 van men vriendin is anders: starten op choke = 3500rpm
De motor is koud nauwelijks te regelen per choke: tis alles of niets, ietske verminderen is gelijk stilvallen. Pas na een minuut of 2 lukt het om te choken naar 2500rpm, maar niet stabiel (schommelt tsn 2000&3000). Pas na een 2tal km mag de choke eraf, en dan nog moet je bij stilstand effe de choke er weer op gooien .... Pas na 5km issem stabiel stationair zonder choke ...
 
ok, nieuws van vandaag:

starten CHECK! (met kopje/choke aan)
toeren maken CHECK! vlot zat, denk ik
Lopen zonder choke, NEE. ook niet na ca. 10 minuten lopen. Rijden gaat nu dus ook niet, want gas dichtdraaien kan niet. ik kan nog eens naar die stekker van de computer kijken. is een een soort van scart kabel, om te zien toch?
 
Terug
Bovenaan Onderaan