Vandaag eindelijk de kans gekregen om eens een keertje op een 848 te gaan sturen.. nl. de demo van mijn dealer Ducati Zolder , lichtjes gepimpt met enkele mooie spulletjes en gespoten in hun '848 Racing Team colours ' ...
Website van hun racing team dat ze samen met Ducati Herzele runnen vind je overiges hier :
Deze namiddag na het werk met mijn eigen 1098S naar Zolder gereden en even afscheid van 'r genomen om ze te gaan bedriegen met een mooie maagdelijk witte 848
Starten na ff de koppeling en remhandles ingesteld te hebbe op mijn handen ging vlotjes,niet die typische trage start van de 1098 waarbij ie ff rondgaat en dan aanslaat maar een snelle in één slag start.
De stuurdemper , een DP model bovenop de kroonplaat ook maar wat lichter gezet zodat ik 'm tijdens het rijden naar verlangen kon bijregelen moest ie wat licht worden vanvoor)
Dan maar vertrokken om wat bochtjes te gaan pakken ...
Eerste indruk was direct de veel soepelere vering van de 848 tov de ohlins van de 1098S , ze is veel vloeiender verend afgesteld (zachter) dan de stugge voorvork van de 1098S...minder egale wegen zijn dan ook veel leuker om te berijden,je voelt immers niet ieder putje,laagje bitumen of steentje op de weg
De voorband stond wat slapjes want ik kreeg 'm moeilijker van oor tot oor gelegd en die heb ik bij een tankstop ook direct op druk gezet ( 2.6 voor - 2.8 achter voor de SC's )
Na die stop ging het inneens een stuk flitsender en ging ie ook veel beter de lijn houden
Mooie rit gemaakt van ong 75km , en 'm goed aan de tand gevoeld op zowel betonbanen,autowegasfalt als dorpskernen over klinker en kasseien
Wat me daar opvalt is dat hij door de zachtere vering std op de kasseien en klinkers heel mooi zijn lijn hield,alle trillingen en schokken mooi opving, net als op de betonbanen waar ie tov mijn eigen 1098S ( die achteraan 1cm hoger dan std is gezet en iets strakker afgeveerd ) niet het hobbelgevoel kreeg waarbij hij begint te slaan met de kop in de bocht maar je mooi op het gas kon gaan zonder gevaar voor tankslappers
Autowegen nam ie ook goed,minder flitsend als de 1098S vanaf dat je boven de 200 komt, hij gaat minder goed de lijn houden in lange snelle bochten en een beetje deinen, kan makkelijk pgelost worden door 'm ietsje strakker te zetten vanachter en evt ook een cm hoger, zodat ie wat meer op zijn neus komt te staan...
Dat viel ook wel goed op dat die van mij dan buiten die cm hoger achteraan ook nog eens veel lichtere velgen heeft, het verschil marchesini forged vs de std alu marchesini, dat verschil voel je echt wel als je 'm instuurt, remt en omlegt van het ene oor op het andere...
Het gaat allemaal net iets trager met de std veersetup en de zwaardere velgen dan met de 1098S , die je zonder druk uit te oefene zomaar gooit waar je wil
Setje forged's monteren en eens aan de vering werken om 'm voor egaal wegdek perfect te krijgen en dan heb je echt wel een snelle circuitfiets volgens mij
De remmen, heb ik niets over op te merken, de 4 zuiger radiale brembo's van op de 999 series doen heel goed hun werk icm de rempompen, mooi doseerbaar, niet TE bijterig zoals op mijn eigen monoblocs waardoor je echt fors vertaagt op hoge snelheid maar evenzeer goeie vertraging,zonder over je fiets gekatapulteerd te worden of een blokkerend voorwiel te krijgen bij 150km/h
Fiets blijft mooi stabiel onder alle omstandigheden en hij geeft enorm veel vertrouwen,de 1098S doet 't nog beter maar die is ook met beter spul uitgerust en beter uitgebalanceerd qua gewicht,de voorkant is veel lichter,geef een veel betere corrigerende werking bij bijsturen naar een bocht terwijl je komt aanremmen...
Het blok zelf dan...
Draait mooi rond ( fiets was uitgerust met een setje termi's,de einddempers in carbon alleen,incl ecu enz.. ) mooi brul,lekker donker,niet zo aso hard brullend als mijn 70mm systeem en dat rijd ergens toch aangenamer... je hebt zonder doppen toch net iets minder gehoorbeschadiging
Het typische turbogevoel aanzuiggeluid bij ca 3900 tpm dat mijn 1098S maakt heeft ie nergens,hij heeft dan ook minder kleine potten vooruit te duwen en zal ook wel wat kleinere inlaatkanalen hebben , niettemin maakt hij tijdens het rijden een erg mooie roffel en klinkt hij echt 100% Ducati, al mis ik het gerammel van de koppeling wel...
De koppeling dan...een nat exemplaar... ontkoppelt goed,wat laat en minder direct tov de droge van de 1098S,minder zwaar om te doseren dan weer wel,en dat maakt filerijden veel aangenamer.
Filerijden zelf dan of gewoon met 't verkeer meerijden gaat veel soepeler,je merkt dat hij veel straatvriendelijker is dan die brute 1098 , hij ontwikkelt veel minder koppel onderin,ook al mis je het wel dan om weg te rijden,het rijd lekkerder als je veel verkeer moet doorkruisen...
Bij het terugschakelen moet je ook veel minder je versnellingen tellen want hij gaat minder snel die stap opzij zetten en gaan blokkeren door het negatief koppel op je achterwiel , slipper hierop en weer een punt voruit voor circuit
De power komt er geleidelijk tegen het middengebied veel gebruiksvriendelijker in,bij 6000tpm begint hij zicht goed te voelen en tot een 9500 gaat het inneens hard, maar bovenin mist hij toch die extra punch tov de 1098s die er dan tegenwijs voor een 2cilinder een lap op geeft en er nog eens extra hard vandoor gaat bij 7000tpm
Je maakt beduidend minder snelheid door de versnellingen heen door het mindere koppel en de pk's, voor straatgebruik is het veel beter voor je rijbewijs , waar ik met mijn fiets op dezelfde gasstand en schakelmomenten al snel aan de 230km/h zit blijf je met de 848 op een goeie 180km/h steken , vergis je niet, het gaat meer dan vlotjes, hij is ong even snel als mijn 2000 model RSV mille R
Verder heb ik er geen vergelijkingspunten meer tussen buiten 1 ding en dat is de zit.. nu ik een neopreen DP zitje heb en nog eens op zo'n originele zat voel ik echt wel dat ik de juiste keuze maakte... veel meer grip, betere grip op hellingshoek en minder schuiven naar de tank toe als je achteruit wil gaan zitten en niet op het gas gaat...
aanrader voor wie dus niet echt lekker zit,'t is ff wenne zo'n hardere plank,maar eens je 'm gewend bent wil je geen originele meer en voelt 't best goed op die neopreen
Dan nog ff de plus en de minpuntjes tov de 1098(S)
+ Punten :
Gebruiksvriendelijkere vermogensafgifte
Doseerbare remmen
Soepelere zachtere vering
Minder brute power,beter voor je rijbewijs,lekker knallen en toch geen al te hoge snelheden halen op secundaire wegen
- Punten :
Minder flitsend stuurgedrag dan de 1098S door de zwaardere wielen
Mindere remvertraging op hoge snelheid
Achterveer mag strakker stan dan std.
Verder heb ik geen opmerkingen over deze geweldige leuke bike,verbruik heb ik niet kunne testen,zal wel wat minder zijn dan de redelijk dorstige 1098,bandenslijtage zal ook beduidend minder zijn door de minder brute vermogensafgifte...
Eindconclusie :
'Een echte aanrader zowel voor de openbare weg als circuit,waar hij mits wat afstelwerk aan de vering een hele snelle jongen kan zijn '
Wil je niet verongelukken door de immens harde bijters van de 1098 en de brute vermogensafgifte en heb je genoeg aan een fiets die meer dan hard genoeg loopt(lees in het 848 topic snelheden van rond de 290km/h op de teller) en waar je sneller mee door de bocht zal gaan omdat je niet goed 't vermogen de baas kan van de 1098 moet je echt voor deze kiezen
Tot slot nog enkele plaatjes :
Met dank aan Ducati Zolder voor het ter beschikking stellen van hun demo , is al de 2de fiets die ik bij Johan mag testen na de HM-S een tijdje geleden , maakt ie geen probleem van,echt wel een topzaak, ze nemen de tijd voor je,om je zo goed mogelijk te helpen, nooit lang wachten voor een afspraak, kan nu dinsdag mijn 1098S al binnen brengen in de megadrukke periode voor wat mechanisch afstelwerk , uurloon van 38€/u incl btw is heel laag en de technici zijn heel bekwaam,heb van iedereen die ik ken en er komt nog nooit klachten gehoord
Hoop dat het leuk lezen was,ben niet zo goed in reviews,wou 't ff neerzetten om de twijfelaars tussen de 848 en 1098 wat gebruikerservaring te geven...
Greetz Gerd
Website van hun racing team dat ze samen met Ducati Herzele runnen vind je overiges hier :
Deze namiddag na het werk met mijn eigen 1098S naar Zolder gereden en even afscheid van 'r genomen om ze te gaan bedriegen met een mooie maagdelijk witte 848
Starten na ff de koppeling en remhandles ingesteld te hebbe op mijn handen ging vlotjes,niet die typische trage start van de 1098 waarbij ie ff rondgaat en dan aanslaat maar een snelle in één slag start.
De stuurdemper , een DP model bovenop de kroonplaat ook maar wat lichter gezet zodat ik 'm tijdens het rijden naar verlangen kon bijregelen moest ie wat licht worden vanvoor)
Dan maar vertrokken om wat bochtjes te gaan pakken ...
Eerste indruk was direct de veel soepelere vering van de 848 tov de ohlins van de 1098S , ze is veel vloeiender verend afgesteld (zachter) dan de stugge voorvork van de 1098S...minder egale wegen zijn dan ook veel leuker om te berijden,je voelt immers niet ieder putje,laagje bitumen of steentje op de weg
De voorband stond wat slapjes want ik kreeg 'm moeilijker van oor tot oor gelegd en die heb ik bij een tankstop ook direct op druk gezet ( 2.6 voor - 2.8 achter voor de SC's )
Na die stop ging het inneens een stuk flitsender en ging ie ook veel beter de lijn houden
Mooie rit gemaakt van ong 75km , en 'm goed aan de tand gevoeld op zowel betonbanen,autowegasfalt als dorpskernen over klinker en kasseien
Wat me daar opvalt is dat hij door de zachtere vering std op de kasseien en klinkers heel mooi zijn lijn hield,alle trillingen en schokken mooi opving, net als op de betonbanen waar ie tov mijn eigen 1098S ( die achteraan 1cm hoger dan std is gezet en iets strakker afgeveerd ) niet het hobbelgevoel kreeg waarbij hij begint te slaan met de kop in de bocht maar je mooi op het gas kon gaan zonder gevaar voor tankslappers
Autowegen nam ie ook goed,minder flitsend als de 1098S vanaf dat je boven de 200 komt, hij gaat minder goed de lijn houden in lange snelle bochten en een beetje deinen, kan makkelijk pgelost worden door 'm ietsje strakker te zetten vanachter en evt ook een cm hoger, zodat ie wat meer op zijn neus komt te staan...
Dat viel ook wel goed op dat die van mij dan buiten die cm hoger achteraan ook nog eens veel lichtere velgen heeft, het verschil marchesini forged vs de std alu marchesini, dat verschil voel je echt wel als je 'm instuurt, remt en omlegt van het ene oor op het andere...
Het gaat allemaal net iets trager met de std veersetup en de zwaardere velgen dan met de 1098S , die je zonder druk uit te oefene zomaar gooit waar je wil
Setje forged's monteren en eens aan de vering werken om 'm voor egaal wegdek perfect te krijgen en dan heb je echt wel een snelle circuitfiets volgens mij
De remmen, heb ik niets over op te merken, de 4 zuiger radiale brembo's van op de 999 series doen heel goed hun werk icm de rempompen, mooi doseerbaar, niet TE bijterig zoals op mijn eigen monoblocs waardoor je echt fors vertaagt op hoge snelheid maar evenzeer goeie vertraging,zonder over je fiets gekatapulteerd te worden of een blokkerend voorwiel te krijgen bij 150km/h
Fiets blijft mooi stabiel onder alle omstandigheden en hij geeft enorm veel vertrouwen,de 1098S doet 't nog beter maar die is ook met beter spul uitgerust en beter uitgebalanceerd qua gewicht,de voorkant is veel lichter,geef een veel betere corrigerende werking bij bijsturen naar een bocht terwijl je komt aanremmen...
Het blok zelf dan...
Draait mooi rond ( fiets was uitgerust met een setje termi's,de einddempers in carbon alleen,incl ecu enz.. ) mooi brul,lekker donker,niet zo aso hard brullend als mijn 70mm systeem en dat rijd ergens toch aangenamer... je hebt zonder doppen toch net iets minder gehoorbeschadiging
Het typische turbogevoel aanzuiggeluid bij ca 3900 tpm dat mijn 1098S maakt heeft ie nergens,hij heeft dan ook minder kleine potten vooruit te duwen en zal ook wel wat kleinere inlaatkanalen hebben , niettemin maakt hij tijdens het rijden een erg mooie roffel en klinkt hij echt 100% Ducati, al mis ik het gerammel van de koppeling wel...
De koppeling dan...een nat exemplaar... ontkoppelt goed,wat laat en minder direct tov de droge van de 1098S,minder zwaar om te doseren dan weer wel,en dat maakt filerijden veel aangenamer.
Filerijden zelf dan of gewoon met 't verkeer meerijden gaat veel soepeler,je merkt dat hij veel straatvriendelijker is dan die brute 1098 , hij ontwikkelt veel minder koppel onderin,ook al mis je het wel dan om weg te rijden,het rijd lekkerder als je veel verkeer moet doorkruisen...
Bij het terugschakelen moet je ook veel minder je versnellingen tellen want hij gaat minder snel die stap opzij zetten en gaan blokkeren door het negatief koppel op je achterwiel , slipper hierop en weer een punt voruit voor circuit
De power komt er geleidelijk tegen het middengebied veel gebruiksvriendelijker in,bij 6000tpm begint hij zicht goed te voelen en tot een 9500 gaat het inneens hard, maar bovenin mist hij toch die extra punch tov de 1098s die er dan tegenwijs voor een 2cilinder een lap op geeft en er nog eens extra hard vandoor gaat bij 7000tpm
Je maakt beduidend minder snelheid door de versnellingen heen door het mindere koppel en de pk's, voor straatgebruik is het veel beter voor je rijbewijs , waar ik met mijn fiets op dezelfde gasstand en schakelmomenten al snel aan de 230km/h zit blijf je met de 848 op een goeie 180km/h steken , vergis je niet, het gaat meer dan vlotjes, hij is ong even snel als mijn 2000 model RSV mille R
Verder heb ik er geen vergelijkingspunten meer tussen buiten 1 ding en dat is de zit.. nu ik een neopreen DP zitje heb en nog eens op zo'n originele zat voel ik echt wel dat ik de juiste keuze maakte... veel meer grip, betere grip op hellingshoek en minder schuiven naar de tank toe als je achteruit wil gaan zitten en niet op het gas gaat...
aanrader voor wie dus niet echt lekker zit,'t is ff wenne zo'n hardere plank,maar eens je 'm gewend bent wil je geen originele meer en voelt 't best goed op die neopreen
Dan nog ff de plus en de minpuntjes tov de 1098(S)
+ Punten :
Gebruiksvriendelijkere vermogensafgifte
Doseerbare remmen
Soepelere zachtere vering
Minder brute power,beter voor je rijbewijs,lekker knallen en toch geen al te hoge snelheden halen op secundaire wegen
- Punten :
Minder flitsend stuurgedrag dan de 1098S door de zwaardere wielen
Mindere remvertraging op hoge snelheid
Achterveer mag strakker stan dan std.
Verder heb ik geen opmerkingen over deze geweldige leuke bike,verbruik heb ik niet kunne testen,zal wel wat minder zijn dan de redelijk dorstige 1098,bandenslijtage zal ook beduidend minder zijn door de minder brute vermogensafgifte...
Eindconclusie :
'Een echte aanrader zowel voor de openbare weg als circuit,waar hij mits wat afstelwerk aan de vering een hele snelle jongen kan zijn '
Wil je niet verongelukken door de immens harde bijters van de 1098 en de brute vermogensafgifte en heb je genoeg aan een fiets die meer dan hard genoeg loopt(lees in het 848 topic snelheden van rond de 290km/h op de teller) en waar je sneller mee door de bocht zal gaan omdat je niet goed 't vermogen de baas kan van de 1098 moet je echt voor deze kiezen
Tot slot nog enkele plaatjes :
Met dank aan Ducati Zolder voor het ter beschikking stellen van hun demo , is al de 2de fiets die ik bij Johan mag testen na de HM-S een tijdje geleden , maakt ie geen probleem van,echt wel een topzaak, ze nemen de tijd voor je,om je zo goed mogelijk te helpen, nooit lang wachten voor een afspraak, kan nu dinsdag mijn 1098S al binnen brengen in de megadrukke periode voor wat mechanisch afstelwerk , uurloon van 38€/u incl btw is heel laag en de technici zijn heel bekwaam,heb van iedereen die ik ken en er komt nog nooit klachten gehoord
Hoop dat het leuk lezen was,ben niet zo goed in reviews,wou 't ff neerzetten om de twijfelaars tussen de 848 en 1098 wat gebruikerservaring te geven...
Greetz Gerd
Laatst bewerkt: