Ducati 999 vs Triumph Daytona 955i

tijn2

MF'er
4 apr 2010
86
3
Amsterdam
Beste mensen,
Ik ben net nieuw op dit forum, hoop dat het de bedoeling is dat ik mijn vraag hier in het sportforum post.
Mn vraag is de volgende: ik ben na 2 jaar Suzuki GS500E erg hard toe aan een "grote" motor.
Aanvankelijk ging ik voor de BMW's (K1200RS en R1100S), maar na op beide een proefrit gemaakt te hebben ben ik afgehaakt. De K1200RS reed me veel te steriel, en de R1100S trilde me écht teveel.
Stiekem droom ik al heel lang van een Ducati, dus een afspraak gemaakt voor een proefrit op een 999 (op slag verliefd toen ik hem zag). Verdacht veel mensen hadden me gewaarschuwd dat het zo'n agressieve motor was, maar na een halfuur rijden vind ik dat echt reuze meevallen. Tot zover een fantastische motor.
Daarna ook nog een rit gemaakt op een Daytona 955i op een natte weg, dus de motor niet echt "uitgeprobeerd", maar de 130 PK's onder mn kont deden het prachtig.

Als ik puur op gevoel moet beslissen, zou ik voor de Ducati gaan, ondanks het prijsverschil van bijna 3000 euro. Mijn twijfel is echter; ik wil hem heel veelzijdig gebruiken; buitenweg, stad en snelweg. Is de 999 een beetje handelbaar in de stad? Het viel me namelijk op dat je onder de 50 km/h eigenlijk alleen in de eerste versnelling kon rijden. Kan me voorstellen dat snelheden van onder de 30 alleen met slippende koppeling te doen zijn.
Heel verhaal, maar dan is de achtergrond van mn vraag in ieder geval bekend ;)
PS. Iemand ervaring met de Daytona?
 
Ducati superbikes zijn niet voor de stad!

996 was geen succes in de stad, 1098 is geen succes in de stad, dus ik heb zo mijn vermoedens over de 999. Maar daarbuiten is het vast een feestnummer.
 
Bedankt voor de eerste snelle reactie, laat ik nog even toevoegen dat het niet perfect hoeft te zijn. Voor mezelf klinkt het logisch, maar als ik een Ducati koop, doe ik concessies aan comfort.
Als je er ervaring mee hebt, zou je dan ook willen vertellen wat er precies wel/niet fijn aan is?
Groeten!
 
Ga op je gevoel af en koop die 999......

Alleen hou er rekening mee dat de onderhoudskosten hoger kunnen uitvallen.

En in de stad met 50 km/h in de 1.... ik zit met gemak met z''n 3 in de stad... kwestie van afstellen met een dikke 2-cilinder.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben in het bezit van een 999 en vind het een geweldige SPORT motor, een sportmotor hoort niet in de stad te zijn...dus is een 30 of 50 zone is.....laat ik het zo zeggen niet fijn :P
Dus idd soms in z'n twee maar idd ook vaak in z'n 1.
Op de binnenwegen maar ook op de snelweg komt tie tot leven , maar hij houd er zeker van lekker in de toeren te rijden, boven de 5500/6000 toeren begint het feest past echt })
Gewoon nog een testrit maken die het ware gebruik van jou naar voren brengt en dan de knoop doorhakken :Y......een DUC dus *O* :] *O* 8-)
 
Laatst bewerkt:
Kort samengevat:

- Grote hitte rondom je benen.
- Zware koppeling.
- Te veel gewicht op je polsen.
- Bokkige motor bij langzame toeren.
- Bij 996: te hoog oplopende olietemperatuur.
 
Ik zou voor de 999 gaan, zo'n beetje de mooiste duc die gemaakt is.
Onderhoud is wel vrij prijzig, maarja hobby mag geld kosten.
Ook is de motor totaal niet geschilkt voor in de stad, maar gewoon voor de Duc gaan!
 
Zo is het Kippie :) zal er gelijk een piccie tegenaangooien heh :P
Foto-SQSTXORV.jpg

Zoiets voor jou dan dus Tijn ;)
 
Laatst bewerkt:
Koop de Duc. (Waarschijnlijk heb je dat toch al onbewust besloten ;) )

En oh, ik heb met geen van beide motoren ervaring, maar ik snap je acute verliefdheid op de 999 heel goed.
 
de 999 is het minst extreem qua zit ( van de superbikes) het bokken wordt minder als hij goed is afgesteld, een paar tandjes meer achter doet ook wonderen.

En de rest van de motor maakt dit soort kleine minpuntjes verdwijnen als sneeuw voor de zon.

Let bij aanschaf wel op de kwaliteit van de motor. Er zijn er een hoop die slecht onderhoud gehad hebben, dan is goedkoop heel snel duurkoop.

Liefde maakt blind, maak blijf "niet verliefd" tot je de juiste te pakken hebt.

Een goede ducati dealer of een specialist kan de eventuele motor voor je keuren( als is dat geen 100% garantie) zorg dat je de onderhoudshistoie van je toekomstige motor kent.
 
Beide fantastische fietsen! De Daytona zal met die heerlijke drie cilinder overal perfect inzetbaar zijn. In de stad een stuk comfortabeler en in onderhoud een stuk goedkoper.

Ik vind de Duc qua uiterlijk without a question de mooiste. Het klapperen van de koppeling en de dikke L-twin zal veel meer doen qua emotie/gevoel dan de Daytona.

Iets met luisteren naar je hart of hoofd? Hoofd=Daytona en hart=999.
 
Bijzonder dank jullie wel voor de vele reacties!
Ja, dat onderhoud is ook nog een puntje. Ik heb gehoord dat Biggelaar erg goed is, maar is niet erg bij mn route in de buurt, is er iets goed tussen Amsterdam en Groningen? Of is het de moeite van de afstand wel waard?
Heeft iemand verhalen over de Triumph?
 
Bijzonder dank jullie wel voor de vele reacties!
Ja, dat onderhoud is ook nog een puntje. Ik heb gehoord dat Biggelaar erg goed is, maar is niet erg bij mn route in de buurt, is er iets goed tussen Amsterdam en Groningen? Of is het de moeite van de afstand wel waard?
Heeft iemand verhalen over de Triumph?

Als je "groot" onderhoud in de wintermaanden valt , komen ze hem gratis halen en brengen.

olie vervangen en oliefilter kun je zelf wel.

De riemen doe je op een zaterdag bij Biggelaar( op afspraak) maak je er meteen een mooi tourdagje van. Er staat nog een heel exclusieve witte 999 bij biggelaar. Als je je motor daar koopt ben je voorlopig ook van de "dure" beurt af.

http://www.biggelaar-performance.com/exclusief/exclusief.html

HPIM5237.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bijzonder dank jullie wel voor de vele reacties!
Ja, dat onderhoud is ook nog een puntje. Ik heb gehoord dat Biggelaar erg goed is, maar is niet erg bij mn route in de buurt, is er iets goed tussen Amsterdam en Groningen? Of is het de moeite van de afstand wel waard?
Heeft iemand verhalen over de Triumph?

Ligt eraan over welk type 955i. Maar de eerste 955i's zijn redelijk probleemloos dus ik denk dat de nieuwere dat ook zijn. www.katmotoren.nl heeft nog een hele mooie uit 2006 staan.
 
Beide gaaf.

De 999 is een supermooie motor.

Maar een triumph daytona zie je veel minder.

De 955i met 147 pk is een veel betere motor dan een t595 met 130 pk. Schijnt het.

Maar de T595 is zo mooi.

Ik zou dus die nemen. En ze kosten geen drol. In tegenstelling tot een 999.
 
Beide gaaf.

De 999 is een supermooie motor.

Maar een triumph daytona zie je veel minder.

De 955i met 147 pk is een veel betere motor dan een t595 met 130 pk. Schijnt het.

Maar de T595 is zo mooi.

Ik zou dus die nemen. En ze kosten geen drol. In tegenstelling tot een 999.

Ze waren nieuw vast ook vele euros goedkoper
 
Misschien nog goed om even toe te lichten (ik wist niet dat er veel verschil tussen zat); het is een Daytona 955i uit 2001 (paralever model, 130 pk), de Ducati is van 2002 (hoewel ik op sites vond dat hij pas vanaf 2003 gemaakt is; een van de eerste exemplaren in ieder geval)
 
Misschien nog goed om even toe te lichten (ik wist niet dat er veel verschil tussen zat); het is een Daytona 955i uit 2001 (paralever model, 130 pk), de Ducati is van 2002 (hoewel ik op sites vond dat hij pas vanaf 2003 gemaakt is; een van de eerste exemplaren in ieder geval)

Daytona uit 2001 zijn top machines.. Maar lijkt me toch dat er een behoorlijk gapend gat is tussen deze 2 machines qua aanschafprijs? :?
 
Alternatief? daytona 675,123 pk,bestgeteste supersport,slank,mooi en rijdt geweldig :P

full
 
Of blauw(ook rood,grijs(antrasiet),zwart) en niet te vergeten parelmoer wit (SE)

full
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan