duiken tijdens remmen

Phantom

MF veteraan
16 mrt 2008
11.478
1
Deventer
ik heb een probleempje met mn srad 750.
tijdens het remmen vol ik de voorkant trillen... maar als ik bijna stil sta begint de voorkant ritmisch te duiken. Als of je pompend aan het remmen bent. Ik voel de hendel zeker niet meetrillen. Ook hoor je op het laatst (tijdens de duikvlucht) een geluid vergelijkbaar met bussen of vrachtwagens die remmen en bijna stilstaan.
Ik heb de remblokken vervangen maar dit heeft niet geholpen. Remvloeistof is op niveau.

IS de schijf krom? Had het id dat de fiets dan wel tril maar ook constant remt.
 
hij deed het ook met de oude blokken.
na het vervangen heeft hij het ongeveer 15 km niet gedaan... remde heel glad en geleidelijk. Daarna kwam het 'duik effect' weer terug. Als of je rustig over de hobbels bij een stoplicht rijdt..
 
Laatst bewerkt:
nog niet geprobeerd.. tis al donker. rollend gevoeld en lijkt wel beter... Zal misschien ook wel verkaren dat het de 1e 15 km na vervangen van de blokken wel goed ging.
 
wat is de beste manier om die busjes weer gangbaar te maken. hele zooitje in spuiten met olie lijkt me niet zon goed plan.

WD 40 Kruipolie. Kan wel, maar je moet daarna heel voorzichtig rijden en de boel weer "droogremmen". :]

Had laatst mijn velgen schoongemaakt, ook met WD 40, toen kwam er iets op de remschijf. Dat heb ik de rit erna wel gemerkt bij de eerste bocht. Schrok me dood. :?
 
kreeg nog een optie van een ex monteur. Het compersatiegaatje. :? ... iemand enig id waar dat zit. Deze zou dan vuil/verstopt kunnen zitten.
Hoe maak ik deze schoon? (mn haynes boek is er nog niet)
 
Laatst bewerkt:
kreeg nog een optie van een ex monteur. Het compersatiegaatje. :? ... iemand enig id waar dat zit. Deze zou dan vuil/verstopt kunnen zitten.
Hoe maak ik deze schoon? (mn haynes boek is er nog niet)
Zou heel goed kunnen.
Het compersatiegat zit net achter de horizontale vertiflex.
Deze kan je schoonmaken met een staalborsteltje.
 
ik heb nog nooit van een compersatiegat gehoord, maar als hij het gaatje in de pomp bedoeld waardoor de remvloeistof word aangezogen dan moet il je teleurstellen.
Als dat gaatje verstopt zit kan je de hendel te ver naar je stuur trekken maar hij gaat niet trillen.
 
niet waar de vloeistof wordt aangezogen maar waar het weer weg zou lopen nadat de rem wordt losgelaten. Geen id of het kan of neit.. zal morgnen kijken of ik het kan vinden.
 
Ik denk eerder aan hotspots. Heb ik op mijn ZZR1400 ook gehad: ernstig trillen bij voorzichtig aanremmen op snelheid (rem je stevig dan is het bijna weg) en als je bijna stilstaat is het net of je steeds je remhandle iets lost en weer aantrekt.
Ik kreeg twee nieuwe schijven onder garantie hiervoor. Oorzaken kunnen zijn niet-originele remblokken (kunnen materiaal achterlaten na het remmen waardoor een bepaald stuk van de schijf mee of minder "plakt") maar ook een keer je schijf aanraken met een vette hand kan dit veroorzaken. Het vet rem je er wel af maar het laat toch een afwijkend gebied op je schijf achter.

Vervelende is dat als je dit eenmaal hebt dat het alleen maar erger wordt. Enige oplossing is schijven vervangen (of afdraaien oid). Als je er mee door rijd dan krijg je wat men "warping" noemt (de dikte van de schijf varieerd dan zeg maar) en dat voelt hetzelfde.

referenties:
Disc brake - Wikipedia (zoek op hotspot in text)
Braking Systems
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan