Dynamo (statisch) met een ohm meter door meten..... spoelweerstand is in de tienden ohms... en ff naar aarde meten om te weten te komen of er geen sluiting naar aarde....
Dynamisch: ~60V wissel komt er dan af.....
dan je SR verdenken.....en die is bij de fzr een zwakke schakel..... maar dat hoef ik je te vertellen.....
En dat de motor afslaat betekent dat je accu het niet meer trekt.... kapot of sluiting van je SR waardoor je acu zwaar belast wordt... maar dan moet de SR aardig roken lijkt mij.....100A oid......
Ik snap het nog niet helemaa. Ik ben ook een leek op dit gebied.
De how-to zegt:
Dynamo japanse motor met vaste magneet controleren:
de 3 uitkomende draden (meestal geel) moeten allemaal evenveel wisselspanning leveren. Dat meet je door de multimeter op twee van de drie draden te zetten en zo het kruisje door te meten. Doe dit met de stekker van de spanningsregelaar los! Er moet bij 3000 tpm meer dan 30 volt AC (wisselspanning) op staan. (het max. wat ik tot nu toe gemeten heb was iets van 70 volt AC) Bovendien moeten alle drie de waardes van de metingen dicht bij elkaar liggen.
Als ik de stekker van de spanningregelaar los haal dan kan ik de motor niet starten. En dan levert de dynamo geen stroom en kan ik het e.e.a ook niet meten. De motor slaat dus niet af.
Het meten gebeurt hier trouwens met een gele gamma multimeter maar behalve de gewone spanning in volt weet ik nog niet de gehele werking ervan. Kun je er ook ohm mee meten?
Okee dat is duidelijk, ik heb de weerstand alleen nog niet gemeten maar het kwam er ook niet meer van:
De motor sloeg met warmdraaien/rijden (voor een oliewissel) af met stationair lopen. Contact/lampjes alles weg! Wat nu?? Kabelbreuk? De massa niet goed?
Accu leeggetrokken doordat hij niet bijlaad.
De stekker die je moet loshalen is de stekker van de dynamo naar de spanningsregelaar. En dan moet de motor nog gewoon kunnen starten (hij laad alleen niet bij dan).
Kost veel te veel tijd man zo'n acculader. Die 12.x volt zegt helemaal niets. Een accu die bijna helemaal leeg is geeft ook nog 12v af.Ik zal hem iig ff achter de lader leggen.
Bij mij was de spanningsregelaar kapot, en dan heb ik waarden gemeten van 16 en 17 volt (lekker voor de batterij). De regelaar zorgt ervoor dat je spanning afgevlakt wordt. Dus ik denk dat je dynamo stuk is.
Dit is mijn mening, maar wacht nog even op bevestiging van andere forum gebruikers, zodat je het zeker weet hé.
had hetzelfde met een fzr400
je dynamo is kaput
dus je hoeft niet verder te meten, vervangen dat ding
Ik snap er niks meer van:
Wisselspanning 3000rpm op alle drie de polen van de dynamo rond de 63V. Hij is dus niet kapot!
De gelijkspanning op de accu is echter nog steeds 12,3 / 12,4.
Wat moet ik nu meten dan??
Hmmmmm, je SR moet toch 13,8-14,2 afgeven op de accu.....dus SR kaduc....
Ik kan het beste een niet originele kopen vanwege de koelribben of niet?? Weet iemand ergens een goedkoop adresje? Ik kom ze nu online tegen voor €85,- incl verzenden.
Ik mag aannemen dat je de spanning van de accu hebt gemeten met alle stekkers aangesloten en niet bij stationair toerental? Moet ook bij 3000 of 5000 tpm gemeten worden. Indien de spanning dan tussen plusminus 13,8 en 14, 2 volt is is de sp heel. Kan dan alleen nog aan een slechte accu liggen. De waardes van de dynamo zijn ok. Bij mijn suzuki's liggen die op ong. 75 volt AC.
Ik snap er niks meer van:
Wisselspanning 3000rpm op alle drie de polen van de dynamo rond de 63V. Hij is dus niet kapot!
De gelijkspanning op de accu is echter nog steeds 12,3 / 12,4.
Wat moet ik nu meten dan??
Beunhaas....
Bij mij is ook de spanningsregelaar kaduc...
Geeft bij 5000omw/min 17.1 V af ..... vandaar dat mijn nieuwe accu al drooggekookt was.....
Gevuld met accuwater en gelukkig starte hij prima.... ik hoop dat mijn accu een niet al te grote opdonder heeft gehad.
Waar heb je hem uiteindelijk gekocht ?
Niet bij roukema voor 63.75.....?