Hallo, Ik ben nieuw bij motor-forum en zoek hulp voor hetvolgende euvel. Eergisteren m'n eerste motor gekocht, een 2e hands Kawasaki VN1500 Classic van '96. Hij rijdt goed alleen na het terugdraaien van de gashandle geeft hij soms een keiharde knal, waarbij er vuur uit de uitlaat komt. Er zit geen originele uitlaat op maar een iets andere. Volgens de verkoper kan het geen kwaad. Is dit echt waar ? Hij heeft het geprobeerd op te lossen door een membraam te vervangen en het gasmengsel te regelen ? Dat heeft helaas niet geholpen. Is dit zogenaamde terugslag ? Wat is dat precies en wat is er aan te doen ? Helpt een andere uitlaat ?
Wat ik nog weet uit mijn "brommer-carierre"
Ooit eens een lekke uitlaat pakking gehad met een 4takt brommer. Elke keer dat ik minder of helemaal geen gas meer gaf, pruttelde de uitlaat flink na met af en toe harde klappen. Was best wel geinig, maar toch een nieuwe pakking er tussen gezet.
Ik denk dus ook dat je een lekke/niet goed afluitende pakking hebt, of niet goed aansluitende uitlaat bochten.
Doet mijn Kawa Z250C ook wel eens als hij nog niet echt warm is en toch het gas al flink heb open getrokken.
Toen er vuil uit de tank in de sproeier zat werd dat alleen nog maar erger.
Mijn uitlaat is ook lek tussen uitlaatbocht en demper.
Het heeft dus iets te maken met een (tijdelijk)iets te arm megsel dat niet in de cilinder ontstoken word maar pas in de uitlaat.
Een beetje lucht door een lekje in de uitlaat doet dan de rest.
Als de koude start niet optimaal is en de motor lang blijft inhouden bij koude motor zonder choke dan wijst dat ook op een te arm mengsel door een vuile carburateur.De stand van de bougie electroden kan ook een rol spelen.
carburateurs staan niet helemaal lekker afgesteld lijkt mij hierdoor komt er een te rijk mengsel in de hete uitlaat en je krijgt een haga steekvlam met bijbehorende klap
Even laten laten synchroniseren en het probleem moet op z´n minst minder worden
Fijne verkoper "kan geen kwaad"
suc6
Peter