Een warme motor... wanneer is de motor te warm?

Prepriani

MF'er
22 jul 2010
208
0
antwerpen
Hallo mede mf-ers,
Ik heb twee kleine vraagje...

A. Motorkoeling.
Mijn motor heeft geen temperatuur meter :N
en hij moet het doen met luchtkoeling!
Als ik een lange rit maak, hoe weet ik dan dat de motor te warm wordt?
Hebben jullie tips voor me aub.


B. temperatuurmeter.
Is het mogelijk om een temperatuur meter te installeren,
zijn er universele oplossingen?
Gebruiken jullie dergelijke zaken?

ps. de fiets waar ik over spreek is een duc ss 600.
 
Hallo mede mf-ers,
Ik heb twee kleine vraagje...

A. Motorkoeling.
Mijn motor heeft geen temperatuur meter :N
en hij moet het doen met luchtkoeling!
Als ik een lange rit maak, hoe weet ik dan dat de motor te warm wordt?
Hebben jullie tips voor me aub.


B. temperatuurmeter.
Is het mogelijk om een temperatuur meter te installeren,
zijn er universele oplossingen?
Gebruiken jullie dergelijke zaken?

ps. de fiets waar ik over spreek is een duc ss 600.

Ik heb wel eens een oliedop met temperatuursensor ingebouwd gezien (aan de peilstok als het ware)

En er zal huis wel een sensor bestaan die je op een specifieke plek in of op je motor kan monteren. Ik ga even voor je googlen :P (zelf al iets gevonden?)
 
Laatst bewerkt:
Een olie temperatuur meter op het carter (waar nu de vuldop zit) een oplossing misschien ??

Zoiets dus
10034153_870.jpg

10034156_870_FR_02.jpg


Heb ik zelf ook en ik ben er wel tevreden mee , ze zijn te koop bij motozoom.nl
 
Laatst bewerkt:
Die heb ik ook, werkt perfect en ze zijn meestal nog rete-nauwkeurig ook!
 
die had ik ook al gezien tijdens het googlen.

Is het dan niet lastig dat je steeds moet stoppen om de temp na te kijken?

Is de gemiddelde temperatuur van een motor hetzelfde als bij een wagen, namelijk 90°
 
die had ik ook al gezien tijdens het googlen.

Is het dan niet lastig dat je steeds moet stoppen om de temp na te kijken?

Is de gemiddelde temperatuur van een motor hetzelfde als bij een wagen, namelijk 90°

Wat dacht van effe snel checken bij het stoplicht :P Ik weet niet waar jouw vuldop zit, maar die moet toch wel enigzins in het zicht zitten.

Wat voor motor rij je?
 
Nou je zegt het eigenlijk zelf al. Je motor is luchtgekoeld, dus hij wordt pas (te) heet als je juist stil staat. Ik spiek nog wel eens rechts naast mijn been als ik voor een stoplicht sta, en het is handig omdat je een algeheel te hoge bedrijfstemperatuur dan ook vast kan stellen.

Volgens mij heb je ze ook elektronisch met een voeler en een metertje, maar heb geen idee waar ik dat had gezien.
 
Nou je zegt het eigenlijk zelf al. Je motor is luchtgekoeld, dus hij wordt pas (te) heet als je juist stil staat. Ik spiek nog wel eens rechts naast mijn been als ik voor een stoplicht sta, en het is handig omdat je een algeheel te hoge bedrijfstemperatuur dan ook vast kan stellen.

Volgens mij heb je ze ook elektronisch met een voeler en een metertje, maar heb geen idee waar ik dat had gezien.

EDIT: Was al te laat zie ik.. ;)
 
Het dopje zit nogal op een lastige plaats achter de kap
(heb het effe aangeduidt)

Wat is eigenlijk de perfecte temperatuur voor het motorblok?

-
full
 
Zolang je er niet mee in de Sahara gaat rijden zou ik me niet druk maken over temperatuur.

Die oliekoelers kunnen een hoop hebben en worden in veel warmere landen gebruikt dan hier in NL. Gewoon de juiste olie gebruiken en het kan bijna niet fout gaan.

Als die dingen zo snel overhit zouden raken hadden ze wel een temperatuurmeter in het ontwerp meegenomen.
 
Bedankt voor de info mede mf-ers

Wil nog graag weten wat de optimale temperatuur voor een motorblok is??
 
Zolang je er niet mee in de Sahara gaat rijden zou ik me niet druk maken over temperatuur.

Die oliekoelers kunnen een hoop hebben en worden in veel warmere landen gebruikt dan hier in NL. Gewoon de juiste olie gebruiken en het kan bijna niet fout gaan.

Als die dingen zo snel overhit zouden raken hadden ze wel een temperatuurmeter in het ontwerp meegenomen.


Op de duc 750cc en 900cc zit een temperatuur meter
 
Als mijn Honda's (dus geen duc) rond de 80 à 90 graden zitten lopen ze het best.
Rond de 110 à 115 beginnen ze het moeilijk te krijgen.

Hebben geen oliekoeler trouwens.
 
O, het is een Ducati.

Dan kan je er beter ook een hartslagmeter bij kopen.

sigma-bc1706hr-dts.jpg


Is misschien wel leuk om je hartslag te meten voor als die weer eens stuk gaat.
Of voor als je niet snel genoeg antwoord krijgt op je vragen.
_O-
 
Laatst bewerkt:
mijn monster liep soms tegen de 180° op de oliesensor (5 streepjes op het dashboard) B|

en een paar keer moeten stilzetten omdat ik over de 190°c kwam

werkte met streepjes en in de manual stond dat 7 streepjes +200° is en dan motor zich dan vanzelf afzet
 
Laatst bewerkt:
Een olie temperatuur meter op het carter (waar nu de vuldop zit) een oplossing misschien ??

Zoiets dus
[afbeelding]
[afbeelding]

Heb ik zelf ook en ik ben er wel tevreden mee , ze zijn te koop bij motozoom.nl

Ik had hem zelf ook, maar zo'n ding heeft alleen nut als je de voeler echt laag zit.
Op mijn fiets kon alleen het korte model, maar die kwam niet boven de 60 graden uit.
Gewoonweg omdat hij lucht meet. :z
 
Terug
Bovenaan Onderaan