Eerst A1 rijbewijs of gelijk A2 rijbewijs?

Overigens heb ik gereden op een Honda CB125F.
Leuke fiets hoor, maar werkelijk een opgevoerde brommer.
In de stad rap fietsje, maar daarbuiten moest ik haar flink uitmelken.
De snelweg was een straf ondanks de top van rond de 110km per uur.
Effe een vlot rijdende vrachtwagen inhalen was wel eerst goed spiegelen, want een Audi met 140km per uur op de teller die achterop aankomt op de linker baan is dan rap kortbij kan ik je zeggen.
Mijn huidige Z300 heeft daarentegen totaal geen moeite met bovenstaand verhaal.
Vermogen zat en loopt op top rond de 170km per uur.
Dus het verschil tussen een A1 en A2 motor vind ik een heel groot verschil.
Vr Gr E
 
Laatst bewerkt:
Zo zijn de meningen dus behoorlijk verdeeld.
Vind het woord gezever iets te kort door de bocht, maar alla.
Helaas kan de Topicstarter niet effe proefrijden op A1 en A2 motorfietsen.
Want dan zou het voor hemzelf een stuk duidelijker worden waar dan toch al die verschillende meningen vandaan komen.

Ben het niet helemaal met je eens.
Oke, je kunt met een A1 motorfiets zelfs naar Spanje op vakantie.
De motorfiets zal het goed vol kunnen houden.
Maar of je er vrolijk van wordt is een grote vraag.
Ik denk dat ondanks jij het gezever vind, we het wel eens zijn dat je relaxter met een zwaardere motorfiets op 80 wegen en snelweg kunt knorren dan op een 125cc gebakje.
Maar wellicht ben jij het ook hiermee niet eens.
Al met al hoop ik dat de Topicstarter straks de juiste keuze zal kunnen maken uit al die verschillende meningen die hier op dit Forum rondgaan.
Vr Gr E

Dit gaat me zeker lukken :D
 
Is een schakelbrommer niet een idee? Kan je gerust opfokken naar snelheden in de buurt van wat een 125cc haalt. 70-80 rij je makkelijk en binnen de bebouwde kom en n weggetjes is dat prima te doen.
Tja zit je wel met rollerbanken en politie maar zal ook wel meevallen. Even een MF sticker en een EU sticker op je kentekenplaat en lekker rijden.
 
Is een schakelbrommer niet een idee? Kan je gerust opfokken naar snelheden in de buurt van wat een 125cc haalt. 70-80 rij je makkelijk en binnen de bebouwde kom en n weggetjes is dat prima te doen.
Tja zit je wel met rollerbanken en politie maar zal ook wel meevallen. Even een MF sticker en een EU sticker op je kentekenplaat en lekker rijden.

:N Nee doe dat maar niet.
 
Overigens heb ik gereden op een Honda CB125F.
Leuke fiets hoor, maar werkelijk een opgevoerde brommer.
In de stad rap fietsje, maar daarbuiten moest ik haar flink uitmelken.
De snelweg was een straf ondanks de top van rond de 110km per uur.
Effe een vlot rijdende vrachtwagen inhalen was wel eerst goed spiegelen, want een Audi met 140km per uur op de teller die achterop aankomt op de linker baan is dan rap kortbij kan ik je zeggen.
Mijn huidige Z300 heeft daarentegen totaal geen moeite met bovenstaand verhaal.
Vermogen zat en loopt op top rond de 170km per uur.
Dus het verschil tussen een A1 en A2 motor vind ik een heel groot verschil.
Vr Gr E
Waarom zou je persé alles rap moeten doen? Motorrijden kan ook op een relaxte manier. Als je persé snel wilde zijn, waarom dan de cbf 125? Je koos dan beter voor de Yamaha r 125. Deze gaat tot boven 130 km per uur en door zijn laag gewicht een zeer vlotte acceleratie.
full

Ik vind het een beetje een belachelijke redenering. Ik weet niet waar jij woont, maar hier staat dagelijks alles strop op de wegen en ik zou niet weten waar je hier nog sneller zou kunnen dan 70 tijdens de spits.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je persé alles rap moeten doen? Motorrijden kan ook op een relaxte manier. Als je persé snel wilde zijn, waarom dan de cbf 125? Je koos dan beter voor de Yamaha r 125. Deze gaat tot boven 130 km per uur en door zijn laag gewicht een zeer vlotte acceleratie. [afbeelding]
Ik vind het een beetje een belachelijke redenering. Ik weet niet waar jij woont, maar hier staat dagelijks alles strop op de wegen en ik zou niet weten waar je hier nog sneller zou kunnen dan 70 tijdens de spits.
Ja, 130 met wind mee en plat op de tank. Met tegenwind een vrachtwagen inhalen kan je wel vergeten. Ja, op een tachtig kilometer weg gaat best maar alles wat met een A begint moet je uit je hoofd laten. 125cc is leuk voor in de stad maar ik zou twee jaar wachten.
 
Wachten tot het A2 in beeld komt,geen A1.
A1 mist je echt de power die je op de snelweg nodig hebt,het inhalen van snelrijdende :( vrachtwagens gaat heel stroef of niet juist daar ligt het gevaar.
Mijn dochter wilde het ook Honda CM 11kw (al) gekocht voor haar netjes neergezet beetje proefrijden met die 11KW binnenwegen en stad is het zeer te doen maar ervaring op de snelweg moet je ook opdoen voor later ;)
Snelwegrijden met een 11kw is niet wat het zou moeten zijn :N CM maar verkocht want dat ging niet gebeuren :N wacht maar tot je 20 lente's.Nu ze bijna zover is ondertussen rijbewijs B heeft is het wachten van die amper 2 jaar no problemos ;) .Bne nu dus opzoek naar een leuke voor niet teveel Euries 35kw motorfiets kan ik er ondertussen op tuffen tot zij het zelf mag volgens de wet :)
Als je met 20 jaar het A2 rijbewijs behaald kan je met 22 jaar op een heerlijke +200pk buikschuiver stappen :+ na het behalen van het rijbewijs A uiteraard.

Ik zeg dus A2.
 
Wachten tot het A2 in beeld komt,geen A1.

Als je met 20 jaar het A2 rijbewijs behaald kan je met 22 jaar op een heerlijke +200pk buikschuiver stappen :+ na het behalen van het rijbewijs A uiteraard.
Dat is dus minder verstandiger dan eerst enkele jaren ervaringen op doen op een lichtere fiets...
 
Wat staat er nu achter deze zin????? nou....... :+
Ah oké, ik dacht al...
In ieder geval mijn mening ken je, het leven is korter dan je denkt, geniet dus nu maar lekker van het :] :] :]







Nu het nog kan, zonder dat je vrouw je tijd zal opeisen }) :j
 
Laatst bewerkt:
Ik snap niet iedereen zo nodig op de snelweg moet.. Voor leuke toerritjes ben ik niet op de snelweg te vinden hoor.
 
Ik zou gewoon wachten, heb het ook gedaan :')
2 jaar wachten is ook niet zoveel, kan je ook wat meer geld bijeensprokkelen voor de juiste kleding, helm etc... en heb je ook een groter budget voor een A2 motor :)
Eventueel kan je in die 2 jaar een baantje zoeken waar je wel wat geld mee verdient.
Anders moet je 2x betalen, is ook niet echt slim :P
Je gaat zoveel comfortabeler op een A2 rijden, en dan mag je 2 jaar later op een A stappen, wat niet echt een groot verschil is met A2 motoren.

PS: A1 motoren zijn gewoon opgevoerde brommers :')
 
Ik zorg gewoon dat ik een vrouw vind die ook van motorrijden houd , ik heb er al een paar in het vizier O-) 8-) :$
Oké, goed bezig!
:t








Painter herinnerd zich de tijd dat zijn vrouw ook met de motor reed. Totdat er de valpartij kwam, van zijn vrouw, zonder gevolgen gelukkig. Dan de geboorte van zijn zoon. Dan een plotse verandering van zijn vrouw in houding tov het motorrijden, gevaarlijk enz... En dan het einde van zijn vrije tijdsritjes, enkel nog naar het werk. En de complete desinteresse van zijn zoon, nu 10jr ,voor deze onveilige hobby. En dat het hopelijk allemaal eens terug veranderd ten goede hoopt painter...
 
Goed..even de insteek van een 40+-er..in de volksmond : "die ouwe l*l"..
Ben nog van voor het getrapte rijbewijs, maar wel verstandig ooit begonnen op een CB350F.
Een aantal motoren later ( die geen enkele moeite hadden met snelweg/Autobahn snelheden)...moet ik bekennen dat ik me eigenlijk het prettigst voel op m'n nèt-niet-A1-rijbewijs klassieker met het schrikbarende vermogen van 17kw/23 pk..
Geen fiets voor de snelweg en als het dan toch moet met 90 achteraan sluiten bij een colonne truckers..boeien..
Zij die wel eens met een Kever of Eend onderweg zijn snappen dit vast, maar het lijkt wel alsof we tegenwoordig allemaal van die opgewonden standjes met minimaal 500pk moeten zijn..

Ik snap dat er genoeg zijn die moeten woonwerken en dat daar een aantal snelweg kilometers bij zitten..maar dat kan prima op een 125cc motor(scooter).
Dus mijn advies; ga voor dat A1, doe ervaring op en geniet!
 
Laatst bewerkt:
Ik ben niet veel jonger, ik had mijn oefenvergunning op een Kawa Z200 met iets van 20pk. Ook daarmee bleef ik liever van de snelweg weg, ondanks dat de max snelheid toen 100 km/h was.
Ik vind het inderdaad prima om met een lichtere fiets onderweg te zijn. Maar 11kW is gevaarlijk weinig. Dat is echt een snelle bromfiets, daarmee zou ik in Nederland niemand mee de weg op willen sturen.
 
Alsof je op een 11kW fiets geen lol kunt hebben..
True: voor de snelweg is het niks, maar daar heb je eigenlijk ook niks te zoeken...wees eerlijk..

Ik tokkel met een 12pk (!)...da's 9kW ofzo heerlijk over de binnenwegen..

 
Als je het kan betalen en het zo graag wil dan haal dat papiertje gewoon. Je merkt zelf snel genoeg of je autowegen wil vermijden of niet. En je doet alvast waardevolle ervaring op voor de snellere motoren, iets dat altijd mooi is meegenomen lijkt mij.
 
Alsof je op een 11kW fiets geen lol kunt hebben..
True: voor de snelweg is het niks, maar daar heb je eigenlijk ook niks te zoeken...wees eerlijk..

Ik tokkel met een 12pk (!)...da's 9kW ofzo heerlijk over de binnenwegen..

[~[url="http://i1159.photobucket.com/albums/p632/Liberator45/aw1_zpsmwgnd7jw.jpg"]afbeelding~][/URL]
En als je nu naar Den Haag of Rotterdam wil? Leuk een dagje naar de TT of de strandcross? Een rondje om het dorp en door de polder is met 11kW best leuk, maar niet als vervoermiddel.
 
Helaas kan de Topicstarter niet effe proefrijden op A1 en A2 motorfietsen.

Dat kan dus wel. Dat noemen ze een proefles bij een rijschool.

Dat zou ik ook even aanraden aan ts. Kun je het er meteen over hebben hoeveel het grapje allemaal gaat kosten.
 
Ook met een proefles zal TS niet op een A2 motor mogen rijden, tenzij er een afgesloten terrein is waar het op kan.
 
Precies. Er zijn rijscholen die hun eigen oefenterrein hebben.

En desnoods rijdt TS alleen op een A1 motor. Kan ie meteen zien of dat leuk genoeg is of dat het per se sneller moet gaan.
 
Terug
Bovenaan Onderaan