eerst autorijbewijs, dan pas motorrijbewijs?

bon,

Heb ook eerst mijn auto rijbewijs gehaald. En ik raad je ook aan om dit eerst te doen. Enkel voor verkeersinzicht te verkrijgen.
Zo heb ik na het behalen van mijn rijbewijs me altijd netjes aan de regels gehouden, op paar kleine (niet noemenswaardige) uitzonderingen na. Maar na 3 maanden had ik al prijs:
Frontale botsing. mevrouw in tegengestelde richting wou afslaan en stond gewoon stil op mijn rijvak. Ik reed er plat op, en kon niet meer remmen. Alle geluk dat ik met de auto was. Ik was dus niet in fout, maar had dit allemaal kunnen voorzien... snelheid minderen, al reed ik niet sneller dan toegelaten, maar de omgeving was beetje druk. Met de motor was ik waarschijnlijk in de voorruit van mevrouw beland.

just my 2 cents
 
Dank je :Y



P.S. ik wil mijn posting overigens best wel even toelichten;
Wellicht was hij een beetje 'over the top', maar ik probeer TS eigenlijk een beetje een hart onder de riem te steken, om ook een beetje geloof in zijn eigen keuze te krijgen.

Veel postings spreken hier in de trant van "9 van de 10 mensen halen eerst hun auto-rijbewijs". Is dat dan een gegeven dat TS dat ook moet doen??? Omdat "wel 95 %" het zo doet?? Ik vind het zelf nogal een jeuk-argument.

Ik heb zelf ook eerst paar jaar alleen motor gereden, en ik vond het fantastisch, hele mooie tijd gehad :Y
(dat was trouwens jarenlang op een oude GS400, dus niks geen race-monster)

je moet wel goed lezen en interpredingesen he... ik zeg dat 95% eerst B haalt omdat men denkt dat het zo hoort... niet omdat het beter of leuker zou zijn!!

ik geef geen argumenten waarom TS eerst A of eerst B zou moeten halen.. dat ligt helemaal aan zijn eigen omstandigheden... maar als je puur praktisch kijkt is B in combi met een auto gewoon handiger.. puur praktisch!!!
 
je moet wel goed lezen en interpredingesen he... ik zeg dat 95% eerst B haalt omdat men denkt dat het zo hoort... niet omdat het beter of leuker zou zijn!!

ik geef geen argumenten waarom TS eerst A of eerst B zou moeten halen.. dat ligt helemaal aan zijn eigen omstandigheden... maar als je puur praktisch kijkt is B in combi met een auto gewoon handiger.. puur praktisch!!!

Ik doelde meer op Vincentinno Potti, quote;
"Ik denk dat die 95% eerst voor het "B" rijbewijs gaat, omdat het vrijwel normaal is om op je 17e met autorijlessen te beginnen en een auto op die leeftijd, zeker bij jongens "iets magisch" heeft."
Einde quote.

Eigenlijk bedoel ik hetzelfde als jouw; het feit dat 95% eerst de auto-rijbewijs denkt te moeten halen mag voor TS toch geen argument zijn om dat dan ook te moeten doen.
 
Laatst bewerkt:
Ik vind de reactie van Ptèr erg zinnig.

Heb je eigen vervoer ECHT nodig? Ga je niet studeren, maar werk zoeken? Heb je geen zin om beperkt te zijn tot 25kw?
= eerst B

Vergeet niet dat goede motorkleding gruwelijk duur is, en een auto een stuk makkelijker te lenen is dan een motor. En... tis beter een auto van 300 piek te kopen dan een motor, als je niet zelf kan beoordelen of t voertuig veilig genoeg is. Mocht je budget niet meer toelaten.

grtz, succes in ieder geval!

Thnx!! :)

Ik heb dan ook een adviserende functie in het dagelijks leventje! :P


Back on topic! ;)
 
Ik heb eerst mijn autorijbewijs gehaald.
Ik kreeg de helft hiervoor van mijn ouders, zou ik eerst voor mijn A gaan dan ging dit aanbod niet op en zou ik het achteraf ook voor B niet krijgen.
Dit werd zo gedaan door ze omdat ik altijd al gek was van motoren etc.
Ze waren bang dat als ik mijn A zou halen gelijk een motor zou kopen en dan B zou laten liggen O-)

Dus eerst B gehaald, daarna A zelf bekostigd en gelijk een goedkope motor gekocht.
Auto kwam er pas na 2,5 jaar bij (oud suzuki koekblik)

Achteraf was het B rijbewijs wel makkelijk, elke zomervakantie veel gewerkt bij een drankenhandel als bezorger O-) ;)

Dus ik zou eerst B halen, en dan geen auto kopen al is het nog zo verleidelijk.
Gelijk doorgaan met met A rijbewijs en een leuke beginners motor kopen :]
 
en die ervaring kan dus ook een heel groot struikelpunt zijn!!!

ik had 13 lessen nodig voor mijn auto, rij 23 jaar zo'n 25000 km/j schadevrij (en echt niet als een oma) maar kreeg m'n motor amper voor elkaar vanwege dat verkeersinzicht!!
motor had ik geloof ik in 25 lessen maar wel 4x avd examen doen!!

Ging je na 23 jaar a 25000km aan je motor rijbewijs beginnen zonder gemotoriseerde twee wieler ervaring.

Ik vind het argument dat verkeersinzicht een belemmering is geweest voor je AVD vreemd, ik denk wel dat een lange rijervaring een probleem kan zijn voor het papiertje, je rijdt dan niet meer volgens het boekje. Maar verkeersinzicht hoeft geen belemmering te zijn om volgens het boekje te rijden ;)
 
man, wat is nou zo moeilijk??? als je NU motor wil rijden, dan ga je niet eerst een paar jaar auto rijden om verkeersinzicht te krijgen. en als je denkt dat je binnen 2 maanden je auto rijbewijs haalt en dat je daarna meteen voor de motor gaat, dan heb je binnen 2 maanden GEEN VERKEERSINZICHT!!! kortom, dit vind ik de grootste bullshit ooit. ik zou zeggen dat je juist op de motor VEEL meer op let dan een koekblikker en dat je daardoor een betere bestuurder wordt!
 
Ik ben het eens met de stelling eerst auto, dan motor.

Maar ik had die extra ervaring echt nodig, kan bij andere mensen niet nodig zijn.
 
Ik zou eerst auto halen, daarna motor.
Waarom? Autolessen zijn goedkoper, en voor je eerste rijbewijs zul je MEER lessen nodig hebben (je weet nog niet GOED hoe de regels in het verkeer zijn, hoe je moet kijken, etc.) 2de rijbewijs kost altijd (behalve als je dingen snel verleerd :P) een stuk minder.
 
man, wat is nou zo moeilijk??? als je NU motor wil rijden, dan ga je niet eerst een paar jaar auto rijden om verkeersinzicht te krijgen. en als je denkt dat je binnen 2 maanden je auto rijbewijs haalt en dat je daarna meteen voor de motor gaat, dan heb je binnen 2 maanden GEEN VERKEERSINZICHT!!! kortom, dit vind ik de grootste bullshit ooit. ik zou zeggen dat je juist op de motor VEEL meer op let dan een koekblikker en dat je daardoor een betere bestuurder wordt!


jaja, je hebt gelijk, in 2 maanden tijd leer je geen verkeersinzicht, daar heb je wel wat langer voor nodig.

er vanuit gaande dat je direct na heb behalen van je B voor je A opgaat dan is het inderdaad stierenstront.

Blijft staan dat je minimaal het eerste jaar na het behalen van je eerste papiertje vatbaar bent voor ongelukken, ook als je voorzichtig bent. kijk alle cijfers er maar op na.

Liever je auto in de kreukels, dan jijzelf. en dat is zeker geen stierenstront, maar gewoon gezond verstand.
 
Laatst bewerkt:
Vind het grote onzin om te horen dat iedereen de auto als eerste aanprijst. Ik ben met de motor aanzienlijk minder kwijt in maandelijkse lasten en ondervind alleen maar profijt van het feit dat ik als eerste mijn motor rijbewijs heb gehaald. Dat je je B rijbewijs nodig hebt bij veel beroepen (lees: handenarbeid banen) is aan jouw de keus. Ikzelf gebruik daarnaast (mocht ik de motor niet kunnen gebruiken) OV wat volledig wordt vergoed door mijn werkgever.

Verder heb ik veel en veel meer inzicht in het verkeer gekregen dankzij motorrijden vergeleken met autorijden. Van de praktijk leer je nu eenmaal erg goed, je moet het tenslotte helemaal zelf doen. Met het lessen heb ik mezelf wel eens in de problemen gereden, maar mijn instructeur vormde altijd netjes een cordon rond mij, zodat me niks overkwam. Ik snap al die kul-argumenten van de rest helemaal niet. We zitten trouwens hier op een motor-forum en de auto wordt aangeprijst, stelletje engerds.
 
ik heb eerst motor gedaan, na 12 lessen examen aangevraagd. 3e x pas geslaagd B| (1e keer terecht gezakken, 2e keer absoluut gen**id)
heb in totaal 18 lessen gehad.

heb nu auto ook in 1 x gehaald met 21 lessen.
 
Ik doelde meer op Vincentinno Potti, quote;
"Ik denk dat die 95% eerst voor het "B" rijbewijs gaat, omdat het vrijwel normaal is om op je 17e met autorijlessen te beginnen en een auto op die leeftijd, zeker bij jongens "iets magisch" heeft."
Einde quote.

Eigenlijk bedoel ik hetzelfde als jouw; het feit dat 95% eerst de auto-rijbewijs denkt te moeten halen mag voor TS toch geen argument zijn om dat dan ook te moeten doen.

Je begrijpt mij verkeerd...ik reageerde ook op Lilanie, wat betreft dat die 95% geen idee heeft waarom ze eerst met de auto beginnen. Ik denk dat dat niet zo is, maar dat de meeste mensen voor een "B" gaan uit praktische overweging, of omdat een B-rijbewijs voor veel beroepen een pre is. Daarbij is lang niet iedereen gecharmeerd van motorrijden. Dat verklaart weer 400.000 motorrijders tegen een paar miljoen automobilisten. Ik zeg nergens dat DIT een argument moet zijn voor TS, om niet eerst z'n A te halen.

Wat door meerdere mensen wordt aangegeven is dat je als beginnend bestuurder met weinig verkeersinzicht, meer risico loopt om een aanrijding te krijgen. Dan zit je in een auto toch beter. Daar sluit ik me bij aan. Maar uiteindelijk is het TS z'n eigen keuze.
 
ik had eerst A daarna B.

ik zou het nu andersom doen.

En dan met name vanwege het verkrijgen van verkeersinzicht + de aanwijzingen die je direkt krijgt van je leraar.

bij de motor, hoor je alleen maar links/rechts .... en na een uur rijden, 1 of 2 dingen die je fout deed. dat was natuurlijk veel meer in werkelijkheid. en van die 1 a 2 dingen weet je meestal niet eens precies meer hoe het in elkaar zat ....

maar eerst A halen is natuurlijk wel veel leuker als de auto :)
 
Vind het grote onzin om te horen dat iedereen de auto als eerste aanprijst. Ik ben met de motor aanzienlijk minder kwijt in maandelijkse lasten en ondervind alleen maar profijt van het feit dat ik als eerste mijn motor rijbewijs heb gehaald. Dat je je B rijbewijs nodig hebt bij veel beroepen (lees: handenarbeid banen) is aan jouw de keus. Ikzelf gebruik daarnaast (mocht ik de motor niet kunnen gebruiken) OV wat volledig wordt vergoed door mijn werkgever.

Verder heb ik veel en veel meer inzicht in het verkeer gekregen dankzij motorrijden vergeleken met autorijden. Van de praktijk leer je nu eenmaal erg goed, je moet het tenslotte helemaal zelf doen. Met het lessen heb ik mezelf wel eens in de problemen gereden, maar mijn instructeur vormde altijd netjes een cordon rond mij, zodat me niks overkwam. Ik snap al die kul-argumenten van de rest helemaal niet. We zitten trouwens hier op een motor-forum en de auto wordt aangeprijst, stelletje engerds.

:Z :W Ieder zo z'n aanpak...wat is er mis met met je handen werken by the way?
Nee managersvolk...daar heb je veel aan _O- :N
 
:Z :W Ieder zo z'n aanpak...wat is er mis met met je handen werken by the way?
Nee managersvolk...daar heb je veel aan _O- :N

stel je aan huilie, of komt jou timmerman ook op de motor, met je nieuwe raamkozijn op ze rug gebonden :W hij bedoelt dus dat je meestal wel in een bedrijfsbusje moet rijden |(

afin.

ik kreeg me B van me ouders. A heb ik daarna zelf betaald. de rij ervaring scheelde wel. ik had maar 3 weglessen nodig, tegenover 15 avb lessen :+
 
stel je aan huilie, of komt jou timmerman ook op de motor, met je nieuwe raamkozijn op ze rug gebonden :W hij bedoelt dus dat je meestal wel in een bedrijfsbusje moet rijden |(

afin.

ik kreeg me B van me ouders. A heb ik daarna zelf betaald. de rij ervaring scheelde wel. ik had maar 3 weglessen nodig, tegenover 15 avb lessen :+

Ah....manager zekers? :W
 
stel je aan huilie, of komt jou timmerman ook op de motor, met je nieuwe raamkozijn op ze rug gebonden :W hij bedoelt dus dat je meestal wel in een bedrijfsbusje moet rijden |(

afin.

ik kreeg me B van me ouders. A heb ik daarna zelf betaald. de rij ervaring scheelde wel. ik had maar 3 weglessen nodig, tegenover 15 avb lessen :+
Ik vind de term handarbeiders ook een beetje arrogant eigenlijk.
Een vertegenwoordiger bv zit ook de hele dag op de weg, maar is mi toch echt niet iemand die met zijn handen werkt.

Rijbewijs B had ik na 30 lesuren
Rijbewijs A ging iets sneller, 18 AVB uren en 6 AVD uren.
Vooral die AVD uren heb ik aan mijn B-rijbewijs te danken, de verkeersregels en anticiperen op medeweggebruikers was ik al gewend en hoefde mij dus niet echt meer geleerd te worden. Het ging daarin meer om motorspecifieke zaken dus bv bochtentechniek, ontwijken putdeksels/wegmarkeringen en plaats op de weg.
 
Ik wilde onlangs beginnen met m'n motorlessen, en kreeg meteen het advies ''haal eerst je auto rijbewijs!''
Ik heb al 28 jaar mijn motorrijbewijs, moet nog steeds beginnen aan mijn autorijbewijs. :z

Dacht het dus niet.
 
Ging je na 23 jaar a 25000km aan je motor rijbewijs beginnen zonder gemotoriseerde twee wieler ervaring.

Ik vind het argument dat verkeersinzicht een belemmering is geweest voor je AVD vreemd, ik denk wel dat een lange rijervaring een probleem kan zijn voor het papiertje, je rijdt dan niet meer volgens het boekje. Maar verkeersinzicht hoeft geen belemmering te zijn om volgens het boekje te rijden ;)

ik had als 16-jarige wel met een hondaatje gereden.. maar dat was geen schakelbrommer... en daarna idd nooit meer 2 gemotoriseerde wielen onder me gehad

maar ik noem het verkeersinzicht... het kan net zo goed het gemak zijn waarmee je dan door het verkeer gaat en idd niet alles meer volgens het boekje doet.. kijken en interpreteren is dan toch allemaal anders en meer anticiperend dan dat ze graag willen.. maar goed ik heb het en geniet volop.. het zal een combinatie van alles geweest zijn met daarbij een steeds groter wordende faalangst (waardoor je krampachtiger en slordiger gaat rijden) puur omdat ik wist dat ze ongelijk hadden en ik dat niet kon bewijzen!!
 
Ik wilde onlangs beginnen met m'n motorlessen, en kreeg meteen het advies ''haal eerst je auto rijbewijs!''
[me="Tuutuut"]heeft alleen motorrijbewijs.[/me]
Het schijnt namelijk 2x zolang te duren voordat je motorrijden onder de knie hebt als je nog geen rij ervaring hebt. Dan kun je net zo goed eerst een autorijbewijs halen, want dan ben je even duur uit en je hebt dan beide rijbewijzen. (voor mij zal het even duren, omdat ik dan moet sparen)

Bovendien is het GEVAARLIJKER: vanwege gebrek aan verkeersinzicht. Ze kunnen bijvoorbeeld niet ingrijpen als er wat mis gaat. Dan schijnt het toch prettiger om eerst een autorijbewijs te hebben. Overigens hebben 9 van de 10 beginnende motorrijders een autorijbewijs, aldus de instructeur.
Ja, logisch...
Geen rijbewijs is geen / weinig verkeersinzicht. Dan maakt het niet uit of je motor of auto rijdt. Als je eerst motor doet heb je weer minder tijd nodig bij de auto omdat je al verkeersinzicht hebt...

Lekker dan. Voor niets zo hard voor theorie zitten zwoegen! (stiekem wil ik toch wel voor motorrijbewijs gaan ;) )
Gewoon doen!

Iemand hier een mening over? Is het echt zonodig om eerst je autorijbewijs te hebben? Let wel: ik heb geen enkele rij ervaring, ook niet met brommers e.d.

ps. leer je sneller motorrijden op een lichte motor dan op een zware?
Gewoon doen als jij dat wilt. Die extra "verkeersinzichtlessen" krijg je uberhaupt of je nu motor of auto doet. Ik denk zelfs dat je meer ervaring opdoet met de motor omdat je "kwetsbaar" bent in het verkeer en er dus extra aandacht aan wordt geschonken.

M.b.t. lichte/zware motor. Ik denk dat je moet beginnen op een "vergevingsgezinde" motor.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan