eerst autorijbewijs, dan pas motorrijbewijs?

Ik hoorde van mijn verzekerings man dat beginnende automobilisten gemiddeld het eerste jaar 100% kans op een schade maken.

Kan toch beter het rechterportier dan het rechterbeen zijn :X
 
Ik hoorde van mijn verzekerings man dat beginnende automobilisten gemiddeld het eerste jaar 100% kans op een schade maken.

Kan toch beter het rechterportier dan het rechterbeen zijn :X
dat is de grootste onzin die ik ooit gehoord heb.
NIEMAND van mijn klasgenoten/ vrienden hebben schade gereden, allemaal meer dan een jaar hun rijbewijs :W
 
Ik wilde onlangs beginnen met m'n motorlessen, en kreeg meteen het advies ''haal eerst je auto rijbewijs!''

Het schijnt namelijk 2x zolang te duren voordat je motorrijden onder de knie hebt als je nog geen rij ervaring hebt. Dan kun je net zo goed eerst een autorijbewijs halen, want dan ben je even duur uit en je hebt dan beide rijbewijzen. (voor mij zal het even duren, omdat ik dan moet sparen)
Bovendien is het GEVAARLIJKER: vanwege gebrek aan verkeersinzicht. Ze kunnen bijvoorbeeld niet ingrijpen als er wat mis gaat. Dan schijnt het toch prettiger om eerst een autorijbewijs te hebben. Overigens hebben 9 van de 10 beginnende motorrijders een autorijbewijs, aldus de instructeur.

Lekker dan. Voor niets zo hard voor theorie zitten zwoegen! (stiekem wil ik toch wel voor motorrijbewijs gaan ;) )


Iemand hier een mening over? Is het echt zonodig om eerst je autorijbewijs te hebben? Let wel: ik heb geen enkele rij ervaring, ook niet met brommers e.d.

ps. leer je sneller motorrijden op een lichte motor dan op een zware?

nadat ik mijn motorrijbewijs gehaald had deed ik 2x zo kort over mijn autorijbewijs :')
Verkeersinzicht klopt wel maar met veel studeren in je theorieboekje kom je al een heel eind. En dan nog, anders moet je al dat gezeur aanhoren van iemand die naast je zit. Tijdens motorrijles kan je lekker terugschelden in je helm zonder dat de instructeur het hoort *O*
 
Laatst bewerkt:
thx allemaal. Ik heb nu nog meer het dilemma gevoel :P Toch bedankt voor de reacties.

FF laten bezinken allemaal. Als ik geen ongeluk zou krijgen zou ik 100% eerst voor mn motor gaan. Maarja, keuzes maak je niet achteraf...
 
wie zegt dat je een ongeluk krijgt met de motor? mensen zoals ij moeten geen motor rijden, deze mentaliteit hoort er niet bij. als motorrijder ben je constant bezig met je veiligheid, je let veel beter op, je anticipeert. weinig kans op ongelukken.
 
Ik vind dat als je je motor rijbewijs eerst wil halen dat dat net zo makenlijk is
heb mijne in 3 daagse cursus gehaald en leef nogsteeds! :D
ga deze zomer voor m'n auto rijbewijs dus word spannend
 
Er zijn overigens inderdaad rijscholen die B verplicht stellen voor A. Zal hun wel schelen in verzekering ofzo. Maar da's in elk geval een kwestie van verder zoeken, er zijn zat rijscholen die er niet moeilijk over doen.
 
Ik zou eerst voor het autorijbewijs gaan.
Feit is dat motorrijden minder veilig is dan autorijden, feit is ook dat je in de eerste jaren op de weg wegens tekort aan ervaring en wilde haren de meeste kans hebt op ongelukken, en het laatste feit is dat je tijdens die periode op de weg in het veiligste voertuig wil zitten..en dat is een moderne auto.
 
Ik hoorde van mijn verzekerings man dat beginnende automobilisten gemiddeld het eerste jaar 100% kans op een schade maken.

Kan toch beter het rechterportier dan het rechterbeen zijn :X

Gemiddeld 100% kans? Dat gaat toch nergens over. Dat zou betekenen dat iedere beginnende automobilist in het eerste jaar schade rijdt?
 
Mijn rij instructeur wou eigenlijks geen leerlingen hebben zonder rijbewijs B. kijk je hebt misschien nog niet super veel verkeerinzicht. maar je hebt wel laten zien dat je je veilig in het verkeer kan bewegen. Wanneer je op de motor begint met verkeersinzicht noppes... ja dan moet je en die motor goed leren kennen en je moet het verkeer leren kennen. het kan gevaarlijke situaties op leveren, het hoeft niet, maar kan wel...
 
Laatst bewerkt:
Ook ik ben eerst met de motor begonnen zonder enige zelfrij-ervaringen, en moet na 3 1/2 jaar nog steeds gaan beginnen met de auto _O-

Ik denk zelf dat het makkelijker is om eerst de motor te halen, en dan de auto.

Als motorrijder in opleiding wordt je (i.v.m. koekblikkers in spé) tijdens het lessen toch bewuster van de gevaren op de weg, dus spiegel je onwijs veel (als het goed is :+ ), let je extra goed op en kijk je ver vooruit.

Als automobilist heb je dit (denk ik) in mindere mate, aangezien je in een kooi zit, en er minder factoren zijn die voor jou gevaar op kunnen leveren.
Als motorrijder die gaat lessen voor de auto komen die extra dingen die je hebt geleerd tijdens het motorrijlessen terug.
 
Laatst bewerkt:
Je moet het helemaal zelf weten. Ik heb eerst 2 jaar scooter en anderhalf jaar auto gereden (en redelijk wat kilometers gemaakt) alvorens aan mijn motorrijbewijs te beginnen. Nu moet ik ook zeggen dat dit vooral zo is omdat ik slechts een jaar geleden bedacht dat ik wil motorrijden.

Verkeers inzicht / ervaring krijgt iemand niet door 30 lessen met de auto, maar doorbijvoorbeeld 3 maanden lang iedere dag naar zijn werk te rijden. Ben je dus van plan gelijk daarna voor je motor te gaan (zonder eerst zelfs een auto te kopen) dan zou ik zeker eerst voor het motorrijbewijs gaan. Maar ik moet zeggen dat het me verstandiger lijkt eerst 1 tot 2 jaar in een auto te rijden en dan voor je motor te gaan (vooral omdat je ook geen brommer hebt gereden).
 
Verkeers inzicht / ervaring krijgt iemand niet door 30 lessen met de auto, maar doorbijvoorbeeld 3 maanden lang iedere dag naar zijn werk te rijden.

Alleen maar naar je werk heen en weer rijden is niet de beste methode om te leren rijden :N

Vaak heb je een (paar) standaardroutes, die op een gegeven moment echt blindelings wordt gereden. Hier leer je niets van :N

Kunt er beter voor kiezen om te gaan rijden zonder "doel" :Y

Edit:Ben het wel eens met je m.b.t. het punt dat je niet leert auto rijden in 30 lessen. Eigenlijk blijf je elke dag leren, ookal rij je al 40 jaar. Het verkeer is elke dag anders ;)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan