Banden
Zorg voor goede banden met voldoende profiel. Banden die lang op straat zijn gebruikt hebben aan de zijkanten nog genoeg profiel, maar de vorm van de band kan vierkant zijn geworden en daarmee de stuureigenschappen behoorlijk nadelig beïnvloeden.
Eigenschappen van de banden verschillen behoorlijk en elke motorfiets -en rijder- heeft daarom zijn favoriete banden, maar de volgende alfabetische lijst bevat geen miskopen:
- Bridgestone 014, 012SS
- Dunlop 208(GP), 207RR
- Metzeler Racetec, Rennsport
- Michelin Pilot Sport, Power, Race
- Pirelli Diablo, Dragon (Super)Corsa
- Ook Avon en Continental hebben een raceband.
Bespaar vooral niet met (goedkope) tweedehands banden, tenzij je echt zeker weet hoe(veel) ermee gereden is!
Iedere keer goed warm rijden blijft essentieel met racebanden die nu eenmaal langer nodig hebben om hun optimale werktemperatuur te bereiken (helemaal bij bv de oudere Michelin racerubbers) en helaas ook sneller hun warmte verliezen; vandaar de opwarmronde(s) voor elke race! Gebruik die opwarmronde door bochtuit hard op te trekken en voor de bocht al fors remmen: banden warmen zo het snelst op. Ga vooral niet slingeren, want dat heeft bij een motor geen zin (bij een auto wel) en kan gevaar opleveren voor de achteropkomende rijders.
Als je de kosten voor banden wil beperken kun je ook op een iets minder radicale band gaan rijden die naast verminderde slijtage ook nog eens betere grip in natte omstandigheden biedt waardoor je geen extra velgen hoeft te kopen. Goede keuze is dan: Diablo (Corsa), Pilot Power of Dunlop 207RR.
Van de ZAC site gehaald.