Eerste keer Eifel

beyond cool

MF veteraan
12 mrt 2004
43.448
2
Nijkerk
In mei wil ik samen met 2 familieleden voor het eerst naar de Eifel.

Ik had een route in elkaar gedraaid die er aardig bochtig uitzag, maar na controle in Google Earth bleek het toch redelijk saai. Nu wil ik graag de mening van de mensen die wel vaker in de Eifel gaan rijden of daar bekend zijn.

Kan iemand mij tips geven aan de hand van bijgevoegde map wat jullie zouden veranderen aan de route? Meer naar het Oosten misschien, of naar het Westen?

Wat we niet willen is een aaneenschakelking van flauwe bochten waar je met 140 doorheen kunt en dan nog het gevoel hebt dat je een boterham zou kunnen smeren. Het hoeft allemaal niet razendsnel, maar wat uitdaging en bochtenseries zijn altijd leuk.

Alle tips zijn welkom en worden ter harte genomen.

https://maps.google.nl/maps/ms?msid...0&ll=49.918608,7.302544&spn=0.395691,1.055374
 
Ik ben daar al een aantal keren geweest en ook een goed aantal van die wegen die jij op de route hebt staan gereden, maar daar zitten genoeg mooie stukken en bochten in waar je geeneens meer aan boterhammen zou willen denken. Je moet alleen wat verder inzoomen met Google Earth om de bochten goed te zien ;) .

Waar je start of een keer aankomt in Piesport, zou je eigenlijk eerst even de heuvel omhoog moeten gaan, even van de omgeving genieten en dan weer omlaag.

Gr.

Mjingen.
 
Op zich wel redelijke route hoor, alleen eerste deel van de groene route zou ik gelijk richting Mösel trekken, want je moet vooral de wegen van/naar de Mösel hebben voor mooie bochtige bergachtige wegen , omdat over de eeuwen heen de Mosel een dal heeft gesleten in dat plateau en je dus altijd omhoog/omlaag moet = bochtige wegen :]

wat ik zelf mooie stukken vind :
bruttig - fankel : zit al in je route
badbertrich <>Alf : zit al in je route
trabentrarbach <>longkamp
Treis karden <>L202 naar zuiden
Noordoever Mösel bij Piesport vinden sommigen leuk
Cochem is druk stadje vol motorrijders en bejaarden : vinden sommigen leuk

Denk dat wellicht google earth het minder leuk voorstelt dabn het is, tenzij een een getalenteerde cupracer bent die zich aan de max. 100 wil gaan houden .... (en rechte stukken hou je toch, zelfs op circuits ;) )
 
Laatst bewerkt:
Ziet er keurig uit!.
Even een off-topic vraag:
Hoe maak je die route's via google maps.
Ik moet altijd met tussenpunten werken.
Er zitten ook tussenpunten, dat zijn de kleine blauwe puntjes.
Nadat je een map hebt gemaakt in google maps kan je deze opslaan op je google acc (my places). Als je deze dan linkt krijg je zoiets als dat van de OP.
 
Ziet er keurig uit!.
Even een off-topic vraag:
Hoe maak je die route's via google maps.
Ik moet altijd met tussenpunten werken.

Aha!

Je gaat naar "mijn plaatsen" en kiest voor "kaart maken". Dan kies je bij het icoon met het lijntje voor "een lijn tekenen langs wegen". Je tekent startpunt, eindpunt en vervolgen kun je op de lijn zelf klikken om de route te verleggen. Start- en eindpunt kun je ook verleggen.

Elke "lijn" heeft een maximaal aantal waypoints, dus je kunt niet eindeloos je route wijzigen. Maar goed, als je waypoints op zijn begin je gewoon een nieuwe lijn.
 
De 2 routes hebben niet zo gek veel met de Eifel te maken, maar meer met de Hunsrück/Moezel. Begrijp me goed, die gebieden zijn niet verkeerd, maar het beestje heeft nu eenmaal een andere naam...

Waar je ook heen gaat, vermijd het rijden langs de Moezel zelf, of je moet van filerijden houden. De wegen aan de zuidkant van de Moezel/noordkant Hunsrück zijn hier en daar niet van geweldige kwaliteit. Vooral stukken bergop vind je af en toe wat gaten in de weg.

Voor routes in de Eifel kun je ook eens op de site in mijn onderschrift kijken.
 
Laatst bewerkt:
De 259 links (of rechts) laten liggen, daar is niet zo gek veel aan, dan kun je het beter via Landkern laten lopen.

Het valt me ook op dat er vrij veel Bundesstraßen in zitten, probeer die zo veel mogelijk te vermijden (ok, af en toe ontkom je er niet aan)
 
De 259 links (of rechts) laten liggen, daar is niet zo gek veel aan, dan kun je het beter via Landkern laten lopen.

Het valt me ook op dat er vrij veel Bundesstraßen in zitten, probeer die zo veel mogelijk te vermijden (ok, af en toe ontkom je er niet aan)
Ok bedankt. Kan helaas bij deze link niet nog meer tussenpunten maken want kan maar A-Y helaas B| (eigen route zit in Tyre)

Google Maps

Of is een ander deel van Eifel/moezel beter om een leuke route te maken?
 
Je kunt de track inlezen in Google Earth, en dan gaat hij die route voor je rijden. Zo inschattend viel het bochtenwerk me wat tegen.

Vanaf een PC?,waar is het avontuur gebleven :?

Gewoon de eifel induiken,evt kaartje erbij en :] maar.
Ik ga veel de eifel in ,zet een dag van te voren en globale route uit op de kaart( en ja ik heb 2 mio's) en rijden maar :P
Tegenwoordig lijkt het wel of je slaaf moet zijn van je routeplan apparaat om ergens te komen,rond te rijden en plezier in de rit te hebben :)
 
Laatst bewerkt:
Vanaf een PC?,waar is het avontuur gebleven :?

Gewoon de eifel induiken,evt kaartje erbij en :] maar.
Ik ga veel de eifel in ,zet een dag van te voren en globale route uit op de kaart( en ja ik heb 2 mio's) en rijden maar :P
Tegenwoordig lijkt het wel of je slaaf moet zijn van je routeplan apparaat om ergens te komen,rond te rijden en plezier in de rit te hebben :)

Dat is voor ieder toch persoonlijk wat het fijnst is... Je reactie is dus waardeloos m.b.t. de op. :S Ik ben het wel met je eens dat je via een google earth niet in kan schatten of een route boeiend is of niet... :) Het nadeel van 'gewoon de eifel induiken' is dat ik bij thuiskomst er niet achter wil komen dat ik de mooiste routes vergeten ben terwijl deze wel in de buurt waren...
 
Laatst bewerkt:
Vanaf een PC?,waar is het avontuur gebleven :?

Gewoon de eifel induiken,evt kaartje erbij en :] maar.
Ik ga veel de eifel in ,zet een dag van te voren en globale route uit op de kaart( en ja ik heb 2 mio's) en rijden maar :P
Tegenwoordig lijkt het wel of je slaaf moet zijn van je routeplan apparaat om ergens te komen,rond te rijden en plezier in de rit te hebben :)
Tja, met een beetje pech heb je in de Eifel (bijna) alleen maar wegen met "strasseschade". Dan maak ik liever van te voren een route op basis van Tips van MF, waarvan mensen weten dat het leuke wegen zijn.
Daarnaast vind ik routes maken wel leuk :) beetje voorpret
 
Laatst bewerkt:
Vorig jaar een lang weekend in Kröv (Landal greenparcs) gezeten (staat ook op je route), plus aantal jaren terug 2 weken met het koekblik geweest.
Met de motor zijn we 1 dag rond de Moezel en omgeving aan het rijden geweest, en we zijn een dag binnendoor in een ronde naar de Nurburgring gereden.

Ik moet zeggen er is daar heel leuk en mooi te rijden tussen de wijnvelden, en een mooie omgeving, en als je van de echt doorgaande wegen afwijkt zijn er enkele hele leuke uitdagende wegen. Flink steil omhoog, en ook voldoende haarspeld bochtjes.

Bernkastel is ook een leuk plaatsje om een tussenstop in te lassen.
Verder is de weg die langs de Moezel zelf loopt vrij saai, maar daar kom je in je huidige route niet heel veel km's langs.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon naar Aachen dan naar Simmerrath, Rursee (even het dorp in rijden naar de koffiestop bij de stuwdam) dan via Kamp Vogelzang naar Blankenheim, Schleiden naar de Ring. Daar ergens overnachten en dan rondje rond de Ring (of op de Ring) Richting Monschau weer terug. Veel bochten en mooi strak asfalt. Rond om de Rursee kun je ook mooi rijden, keuze genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Dat is voor ieder toch persoonlijk wat het fijnst is... Je reactie is dus waardeloos m.b.t. de op. :S Ik ben het wel met je eens dat je via een google earth niet in kan schatten of een route boeiend is of niet... :) Het nadeel van 'gewoon de eifel induiken' is dat ik bij thuiskomst er niet achter wil komen dat ik de mooiste routes vergeten ben terwijl deze wel in de buurt waren...

Tja,ik rijd er ieder jaar wel een keer of 10 naar toe,ken een hele hoop leuke wegen :] (niet uit mijn hoofd) en sta er dan niet meer bij stil dat het voor menigeen een end rijden is. :$
Meestal via aken-monschau-blankenheim-schleiden-adenau(uitsmijtertje doen),ook wel eens richting daun of naar cochem.
En als je dan in valkenburg ZH woont is het een end verder dan valkenburg LI,
Ik woon er mooi tussenin en ben binnen een uur bij de grens,is voor mij een dagtrip :] (van ca 6 a 700 km :P )
 
Laatst bewerkt:
Persoonlijk vind ik de kant van de eifel richting Bitburg mooier om te rijden , dus richting Luxemburg......de heuvels zijn er hoger en stijler , word niet voor niets klein zwitserland genoemd......

Maar ook in de buurt van de Ring en Cochem is het mooi sturen ....

Als je in het weekend gaat zet dan je db killer erin !!! Ze staan zeker op de berg voor Cochem te controleren.....
 
Persoonlijk vind ik de kant van de eifel richting Bitburg mooier om te rijden , dus richting Luxemburg......de heuvels zijn er hoger en stijler , word niet voor niets klein zwitserland genoemd......

Maar ook in de buurt van de Ring en Cochem is het mooi sturen ....

Als je in het weekend gaat zet dan je db killer erin !!! Ze staan zeker op de berg voor Cochem te controleren.....

Was sowieso van plan de db-killer te monteren voor Duitsland.
 
Terug
Bovenaan Onderaan