Eerste moto ergste nachtmerrie, help aub!

Gerechterlijke dwaling, misleiding....?!! Vergeet het maar. Dit is een zuiver civiele kwestie en dus ben je gewoon nat.

Je kan niet eens aangifte hiertegen doen. Hooguit een rechtzaak aanspannen (civiel) wat tijd en klauwen geld kost, en als hij/zij blijft volhouden dat die schade dan al geweest moet zijn toen hij/zij hem nog had, dan ga je.

Slikken, doorademen, geen wraak nemen :X , maar je les leren uit deze transactie.

Suc6.

geloof me nu maar ;)

dwaling en misleiding is puur civiel rechterlijk (staat in t burgerlijk wetboek). als je kunt aantonen da jij niet de schade hept veroorzaakt maak je best kans. als de verkoper wist of niet wist of er schade was, maakt dan niet veel uit.
 
Daarom ga ik voor een luttel bedrag mee met beginners die hun eerste motorfiets gaan kopen... Kosten afhankelijk van hoeveel tijd ik eraan kwijt ben, maar altijd goedkoper dan zo'n gevalletje als dit.
 
Misschien kunnen we PROtein ook weer gewoon :] helpen? De motor heeft tenslotte gelopen, dus dat kan ie vast wel weer opnieuw doen.

Toen ik ooit met mijn 1e motor bij een dealer kwam liet ie ook merken dat ik een gebakje 1e klas had waarop zij z.g.n. nog geen kleine proefrit durfden te maken. Maar ik had er net een 'proefritje' van 8000 mijl op zitten, van LA naar NY *D dus zo slecht was dat ding nog niet 8-)

PROtein, vertel eens om wat voor motor het gaat en wat doet ie nog wel als je hem probeert te starten? Beetje de startmotor ronddraaien, helemaal nix (zal toch niet zijn dat iemand met z'n vingertjes aan de paniekschakelaar heeft gezeten |( ).

Veel suc6, Dutch
 
vergeten: de verkoopprijs is die van normale standaard of is het ook echt een prijs voor een schadebak, een rechter kijkt daar ook naar. Ik zou contact opnemen en melden dat dit niet kan, misschien kunnen jullie eruit komen.

s4s
 
vergeten: de verkoopprijs is die van normale standaard of is het ook echt een prijs voor een schadebak, een rechter kijkt daar ook naar. Ik zou contact opnemen en melden dat dit niet kan, misschien kunnen jullie eruit komen.

s4s

Mail even je e-mail adres heb nog een demper voor je GSXR.

yohammer@xs4all.nl
 
Kunt u mij helpen aub?

Ik ben 21, heb mijn eerste moto vrijdag 29 april gekochte van een koppel dat heel eerlijk uitzag, en eens thuis na 200 km rijden kon ik maandag 2 mei, na 2 dagen stilstaan binnen, niet meer starten. Ik heb de moto naar de garagist gedaan en die zegt dat die een serieus ongeval gehad heeft, dat de kader occasie is en de kappen zijn in een andere kleur dan de kader, dus de ongeval is goed gecamoufleerd geweest.

Het kan zijn dat er iets is met de waterdruk of dat de motor vastgeslagen is. In elk geval betekent dit voor mij 400 tot 800 euro kosten, geld dat ik niet heb, omdat ik de motor 1400 heb betaald en de verzekering en inschrijving nog eens 500 euro.

In hun advertentie stond er letterlijk” in goede staat, wegens tijdsgebrek”. Ze hebben me niet verteld dat die een ongeval heeft gehad, ik was daar met 2 vrienden en zij kunnen dat bevestigen. Nu, op de verkoopsakte staat er:”ondergetekende, xyz, verklaar de moto te verkopen aan xyy in de staat waarin hij zich bevindt goedgekeurd door de koper”.

Is er iets dat ik ertegen kan doen, iemand zei iets tegen mij van ‘verborgen gebreken’, kan ik dat aanvechten of bij wie moet ik mij begeven, aub, help mij, ik heb 2 jaar gewerkt en gespaard voor niets, om in de schulden te komen staan. Deze moto was mijn droom voor jaren en nu is ze mijn ergste nachtmerrie.
Als je nu eerst eens aan ons duidelijk maakt of de startmotor niet werkt, of dat 'ie de motor niet rondgedraaid krijgt of dat de motor gewoon niet aanslaat. Een garagist die, zonder te vertellen/weten wat er aan de hand is, al een prijsopgave kan doen zou ik ook niet onmiddelijk vertrouwen.
Wat voor motorfiets is het trouwens?
 
Het is een suzuki bandit 400cc uit '93. De vraagprijs was 1500 maar heb hem voor 1350 gekocht.

Ik had er 200 km mee naar huis gereden, rustig binnen laten staan tot maandag en maandag probeer ik te starten maar de motor pakte niet en uiteindelijk heb ik een dof geluid gehoord. Ik heb het zo gelaten en naar de garagist geduwd, ze hebben geprobeerd om aan de motor te draaien maar dat ging niet.

Bedankt iedereen voor jullie reacties.
 
Gerechterlijke dwaling, misleiding....?!! Vergeet het maar. Dit is een zuiver civiele kwestie en dus ben je gewoon nat.

Je kan niet eens aangifte hiertegen doen. Hooguit een rechtzaak aanspannen (civiel) wat tijd en klauwen geld kost, en als hij/zij blijft volhouden dat die schade dan al geweest moet zijn toen hij/zij hem nog had, dan ga je.
Uiteraard is het een civiele zaak, tenzij er bewezen kan worden dat men dit praktisch elke dag flikt. Maar ook het civiel recht kent artikelen die je beschermen in dit soort gevallen. Of die exact sluitend op dit verhaal zijn weet ik niet, civiel recht gebruik ik niet zo vaak tenslotte ;)

Het is een suzuki bandit 400cc uit '93. De vraagprijs was 1500 maar heb hem voor 1350 gekocht.

Ik had er 200 km mee naar huis gereden, rustig binnen laten staan tot maandag en maandag probeer ik te starten maar de motor pakte niet en uiteindelijk heb ik een dof geluid gehoord. Ik heb het zo gelaten en naar de garagist geduwd, ze hebben geprobeerd om aan de motor te draaien maar dat ging niet.

Bedankt iedereen voor jullie reacties.
Luister naar de goede adviezen om niet direct in paniek te raken. Het zou vreemd zijn dat je de motor wegzet en alles oké is en dat een paar dagen later alles aan bagger is. Zou kunnen, maar onwaarschijnlijk.

Hoe goed ken je die garagist ?? Zijn manier van handelen en zomaar een bedrag van 500 - 800 euro kunnen noemen terwijl ook zij alleen maar het startknopje hebben geprobeert...Klinkt vreemd.....

Niet panikeren, andere motorzaak raadplegen.
En eventueel een gespecialiseert Bandit Forum opzoeken en daar raad vragen, moet je wel je probleem iets duidelijk omschrijven ;)
 
Ik moet me al heel erg vergissen als de 400 Bandit niet dat typische lucht/olie gekoelde blok van Suzuki heeft. Dan voel ik wel aan m'n water dat er met het water niks mis is, behalve misschien dat uwen garagist wat water tussen z'n oren heeft.........

Die radiateur die ervoor hangt is dan ook geen radiateur maar een wat groot uitgevallen oliekoeler. Vast een 'gewoon' startprobleem, moeten we met z'n allen toch op kunnen lossen. PROtein, graag zoveel mogelijk info over wat ie wel en niet doet. Accu is bijgeladen? Al geprobeerd aan te duwen?

Suc6, Dutch
 
Idd niet in paniek raken, en nog een andere garage inschakelen die je kent. Je moet nooit van het het goede van de mens uitgaan, dus checken die zooi.
 
Ha protein ze hebben je een vervelend geintje geflikt ,als ik het goed begrijp heb je em dus paticulier gekocht dan vind ik het al vreemd dat ze je laten tekenen voor een goede staat van de motor. Op die manier zijn ze zeker dat je ze niks kunt maken Op die manier hebben ze zichzelf ingedekt de gemiddelde particulier maakt geen overeenkomst daaruit blijkt dat ze wisten wat ze verkochten. Je hebt getekend voor wat je kocht ,gerechtelijk maak je ze niks die fijne lui. en kop op je ben echt niet de eerste die dit overkomt en ook zeker niet de laatste Ben je zelf niet een beetje handig ? wij helpen je wel.
 
Ik moet me al heel erg vergissen als de 400 Bandit niet dat typische lucht/olie gekoelde blok van Suzuki heeft. Dan voel ik wel aan m'n water dat er met het water niks mis is, behalve misschien dat uwen garagist wat water tussen z'n oren heeft.........

Die radiateur die ervoor hangt is dan ook geen radiateur maar een wat groot uitgevallen oliekoeler. Vast een 'gewoon' startprobleem, moeten we met z'n allen toch op kunnen lossen. PROtein, graag zoveel mogelijk info over wat ie wel en niet doet. Accu is bijgeladen? Al geprobeerd aan te duwen?

Suc6, Dutch


Inderdaad, ik stem ook voor symtoon omschrijving :-)
En ook voor de Second Opinion.
 
Kweet hoe je je voelt ;( ,

heb namelijk hetzelfde gehad !! B| bij een motorzaak nog wel te verstaan.
Rechtzaak lost helaasweinig op :( en kost echt een hoop tijd voordat je dat allemaal rond hebt. Ik wilde geen geduvel, dus kocht ik hem bij een motorzaak.
Evengoed genaaid ;(
Dat geintje heeft mij dus ook echt een bonk geld gekost ;( althans was niet te
repareren B|

Je hebt nix aan dit bericht, maar wel m'n medeleven ik zou toch proberen terug tegaan je kunt het altijd proberen maar geef je weinig kans.
 
Ha protein ze hebben je een vervelend geintje geflikt ,als ik het goed begrijp heb je em dus paticulier gekocht dan vind ik het al vreemd dat ze je laten tekenen voor een goede staat van de motor. Op die manier zijn ze zeker dat je ze niks kunt maken Op die manier hebben ze zichzelf ingedekt de gemiddelde particulier maakt geen overeenkomst daaruit blijkt dat ze wisten wat ze verkochten. Je hebt getekend voor wat je kocht ,gerechtelijk maak je ze niks die fijne lui. en kop op je ben echt niet de eerste die dit overkomt en ook zeker niet de laatste Ben je zelf niet een beetje handig ? wij helpen je wel.

Ben ook Belg, als verkoper kan je honderd keren schrijven "in de staat waarin de motor zich bevindt", het maakt geen reet uit, een verborgen gebrek, blijft een verborgen gebrek.
Als je er terug van af wil geraken, laat dan je verzekeringsagent een (dreig) O-) brief schrijven, kost je niets.
Als je uit de buurt komt, W-VL, en je wil weten wat er verkeerd is met je motor mail me dan even, zie profiel.
 
Ben ook Belg, als verkoper kan je honderd keren schrijven "in de staat waarin de motor zich bevindt", het maakt geen reet uit, een verborgen gebrek, blijft een verborgen gebrek.
Als je er terug van af wil geraken, laat dan je verzekeringsagent een (dreig) O-) brief schrijven, kost je niets.
Als je uit de buurt komt, W-VL, en je wil weten wat er verkeerd is met je motor mail me dan even, zie profiel.

Dat ben ik met je eens het is en blijft een rotstreek het is ook allemaal zo uitgerekend ten eerste die ondertekening van die zogenaamde overeenkomst en toevallig benaderen ze een koper die 200 km verderop woont oftewel die komt toch niet meer terug.Maar door de handtekening kan die jongen em niks meer maken want die verkoper zegt gewoon dat ie dat probleem gemeld heeft word wellis nietes verhaal. Enneh ikke nie Belg :+ de Magna heb ik wel ut Belgium niks mis mee :9

En voor TC waar heb je dat ding gekocht ?
 
de bandit 400 is idd soms een probleem motor, meestal de carbafstelling die verloopt uit zichzelf. blok zelf is best goed, zet eens met startkabels rechtstreeks stroom op je startmotor als hij dan wel ronddraait is het gewoon je startrelais dat niet werkt. als je nu alleen tik hoort is het meestal dat of slechte massa.
 
Je moet gewoon geluk hebben als je iets 2de hands koopt.
Hebt het voor gehad met mijn wagen.
De 1 ste die ik kocht trapte ik (letterlijk) na een jaar door de bodem.
Het was een grote roestbak.
Rijd nu opnieuw met een 2de hands (al 3 jaar) en vind hem zelfs beter dan mijne nissan Primera die ik nieuw had gekocht. (nieuw, tot een roemeense vrachtwagenbestuurder besliste om door rood een kruispunt over te gaan)
Wel zal ik enkel van een dealer 2de hands voertuigen kopen, nooit particulier.
Heb je volgens mij toch iets meer kans dat je wat centen terugziet als er gebreken boven water komen.
Hoop dat met je Bandit alles terug in orde komt, maar je had volgens mij toch ook moeten weten als je een motor koopt van 1350€ dat hij zeker niet nieuw meer is.
Zeker verschillende garages raadplegen, iemand die op zicht kan zeggen dat is er aan en dat kost het vind ik niet zuiver op de graat.
succes.
 
Laatst bewerkt:
In mijn positifisme denk ik, en hoop ik,dat het een ,,kleinigheidje,, is wat met hulp van hier te fiksen is...


En die dealer...vertrouw ze ook niet...ze ruiken net als haaien bloed ruiken dat je een leek bent en die zijn heerlijk te pakken!
 
Wat kan er nu eigenlijk aan mankeren als ie lopend is weggezet?
Als de fiets schade heeft gehad, wil nog niet zeggen dat het blok gaar is.
Wat ik zou doen.
-Eventuele kuipdelen eraf (ik weet het een bandit.)
-Alles even electrisch checken : branden de lampen enz..
-klinkt lullig maar zit er benzine in?
-staat de dodemans knop in de juiste stand?
-staat ie in zijn vrij?
-werkt de jiffy schakelaar?
-draait ie rond als je de start knop indrukt?
-zitten de bougiedoppen goed op de bougie's?
-het is het met de olie (zie je olie niveau in het kijkglas als ie recht op staat).

Controleer gewoon even de voor de hand liggende punten, en raak niet in paniek.
Laat gewoon even je gezonde verstand de overhand nemen en ik ben er van overtuigd dat het wel goed moet komen.
Als er echt iets mechanisch met je fiets zou zijn dan had je toch tijdens de rit naar huis het een en ander moeten merken...tikken of rammelen of zoiets..
ik hoop dat je er iets aan hebt, anders is er altijd wel een MF'r bij jou in de buurt die misschien ff kan komen buurten.
(Bij wat voor dealer ben je geweest, heeft ie serieus gekeken of zoals zo vele wist ie al wat ermee was zonder te hebben geprobeerd.)
 
Quote:

Is er iets dat ik ertegen kan doen, iemand zei iets tegen mij van ‘verborgen gebreken’, kan ik dat aanvechten of bij wie moet ik mij begeven, aub, help mij, ik heb 2 jaar gewerkt en gespaard voor niets, om in de schulden te komen staan. Deze moto was mijn droom voor jaren en nu is ze mijn ergste nachtmerrie.


Met alle respect, maar ofwel ben je veel te weinig betaald voor je werk, of je bent aan een hobby begonnen die veel te duur is. '2 jaar gewerkt en gespaard ...moto van 1400 euro...om in de schulden te komen staan'

Mooi dat je je moto hebt kunnen kopen, maar vrees dat je voor de prijs van een groot onderhoudje + nieuwe ketting en tandwielen + nieuw achterbandje wel is opnieuw 2 jaar kan gaan sparen |(

Motorrijden is duur, hoop dat je weet waaraan je begonnen bent.

groeten
 
Niet iedereen komt om in de poen dus laat die jongen!...hij leert vanzelf wat iets kost..koopt een werkplaatsboek en gaat met wat hulp veel zelf doen...whats new?





Eerst lopen die Bandit!
 
Inderdaad niet handig, om er zo in te stappen. Maar dat weet je nu wel....

Probleem is, dat het Belgische recht (ik neem aan dat je Belg bent?) verschilt van het Nederlandse. Ik ga maar uit van het Nederlandse recht, wat ik een beetje ken. Het Belgische recht zal overigens op veel punten overeen komen.

In Nederland kennen we het begrip "verborgen gebrek". Als er een verborgen gebrek aan de motor is, KAN dat betekenen dat je de koop ongedaan kunt maken. Die zin in de koop-overeenkomst sluit dat zeker niet uit.

Máár..... verborgen gebrek is een relatief begrip. Koop je zo'n motor bij een dealer, dan wordt het al gauw aanwezig geacht. De dealer wordt immers geacht deskundig te zijn. Dan gaat de wetgever al gauw van "kwade trouw" uit. Zo'n dealer zal immers niet snel kunnen zeggen dat hij het ook niet wist.
Bij een particuliere aankoop ligt het wat moeilijker. De verkoper kan zeggen dat hij de motor ook zo heeft gekocht en nooit iets heeft gemerkt van een gebrek.

Dan het begrip "verborgen". Als het schade is, die bij een oppervlakkige controle aan het licht had gekomen, kun je moeilijk zeggen dat het "verborgen" is. Is het schade, die voor een leek niet te zien is en ook niet bij een proefrit te merken, dan kun je spreken van "verborgen gebrek".

Wat je nu moet doen: benader de vorige eigenaar (niet degene van wie JIJ de motor kocht) en laat hem op papier zetten, hoe de staat van de motor was. Heeft hij hem al met schade of een technisch gebrek verkocht, dan kom je een heel stuk verder..
Dan laat je een deskundige op papier zetten, wat er precies aan de motor mankeert.
Vervolgens moet je de verkoper aansprakelijk stellen, schriftelijk, en hem een voorstel doen om de schade op zijn kosten te herstellen, dan wel de koop ongedaan te maken.

Al met al een nare en meestal niet goedkope procedure, zeker als het advocatenwerk wordt....

Maar... alles staat of valt of het "verborgen schade" betreft. Kon jij met een simpel onderzoek of proefrit de schade herkennen, dan heb je geen poot om op te staan. Ik ben bang dat je wel een hele dure eerste les hebt gekregen....

Ik zou wel nog even bij een rechtswinkel of advocaat langs stappen. Die hebben in veel gevallen een "inloopspreekuur", waar je gratis of tegen verlaagd tarief informatie kunt bekomen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan